


FRECCIA Zawór ssący 4645/SCR
Zawory silnikowe umieszczone są w głowicy lub w bloku silnika i odpowiadają za sterowanie przepływem powietrza w silnikach wysokoprężnych, lub mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach z zapłonem iskrowym. Zawory dolotowe kontrolują proces zasysania powietrza, natomiast wylotowe odpowiadają za usunięcie gazów spalinowych z cylindrów.
Praca zaworów pod dużymi obciążeniami cieplnymi i mechanicznymi w połączeniu z korozyjnym działaniem spalin powoduje ich zużycie. Może również dojść do uszkodzenia zaworów na skutek zerwania paska rozrządu, co prowadzi do zderzenia tłoków z zaworami.
Uszkodzenia zaworów powodują utratę szczelności i spadek kompresji. O konieczności kontroli stanu zaworów świadczy zwiększone zużycie oleju, spadek mocy i nierówna praca silnika oraz pojawienie się charakterystycznej chmury spalin podczas jego uruchamiania. Niektóre z uszkodzeń zaworów mogą doprowadzić do zniszczenia nie tylko układu zaworowego, ale spowodować awarię silnika, dlatego nie należy lekceważyć wymienionych objawów.