Możliwość kontynuowania jazdy po przebiciu opony? Kiedyś brzmiało to nierealnie, ale od lat 80. minionego wieku stało się rzeczywistością. W przełomowym roku 1987 oficjalnie zadebiutowały opony Run Flat. Do dziś budą sporo emocji i, niekiedy, wątpliwości. Pojawiają się też pytania dotyczące doboru felg czy możliwości naprawy opony Run Flat. Co z komfortem i z ceną? Na te i podobne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym artykule. Jego tytuł nie jest przypadkowy.

Idea opon pozwalających kontynuować jazdę bez powietrza pojawiła się już w okresie międzywojennym. Jednak pomysł konstruktorów z firmy Michelin nie zyskał aprobaty. Był swoistą ciekawostką i być może według niektórych ślepą ścieżką rozwoju. To, co nie udało się Francuzom przed niemal stu laty, wcielili w życie Japończycy z Bridgestone. Po nich, w ostatniej dekadzie XX stulecia, kolejni giganci z branży oponiarskiej wdrażali prace nad koncepcją opon Run Flat. Trochę na własną rękę, innym razem czerpiąc z pomysłowości konkurentów.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

Części do samochodu

Wprowadzenie

Zanim zadebiutowała technologia Run Flat, eksperymentowano z innymi pomysłami, które pozwalały kontynuować jazdę bez powietrza. Jednak to technologia Bridgestone okazała się przełomowa. Dlaczego? Można postawić śmiałą tezę, że japoński koncern wybrał właściwego partnera, z którym wprowadził opony Run Flat na rynek. W 1987 innowacyjne ogumienie zadebiutowało w ekscytującym Porsche 959. Auto mogące jechać 315 km/h (wg niektórych źródeł 317 km/h) zachwycało nie tylko osiągami, ale też sylwetką nawiązującą do kultowej 911 czy podwójnie doładowanym silnikiem typu bokser. Opony Bridgestone Run Flat i Porsche 959 – marketingowo był to strzał w dziesiątkę.

Nadszedł czas, aby pokrótce odpowiedzieć na pytanie, czym są opony Run Flat? Pod nazwą kryje się ogumienie, na którym po przebiciu można przejechać kilkadziesiąt kilometrów ze sporą prędkością (najczęściej do 80 km/h). I chociaż zazwyczaj producenci opon dystans ograniczają na 80 km, to niektórzy pokonywali bez powietrza znacznie dłuższe dystanse – ale to ryzykowne. Co ważne, kierujący nie musi po przebiciu zatrzymywać się i uszczelniać koła. Konstrukcja opony Run Flat gwarantuje stabilność bez powietrza. Odpowiadają za to zarówno sztywnie ścianki boczne, jak i przekonstruowana stopka opony, zapobiegająca zsunięciu się z obręczy.

Trzeba wspomnieć, że część producentów stosuje nieco inne rozwiązanie, niż omówione wcześniej. W takich oponach w środku mieści się specjalny pierścień nośny z lekkiego i wytrzymałego tworzywa, który jest dodatkową podporą dla auta. W oponach tego typu można pokonywać dystanse nawet ponad 300 km. Mniej rygorystyczne, w porównaniu do opon ze wzmocnionymi ściankami bocznymi, są też ograniczenia związane z maksymalną prędkością.

Niekiedy, co kwestionuje wielu specjalistów, do kategorii Run Flat zalicza się ogumienie samouszczelniające. Tutaj wewnątrz opony znajduje się dodatkowa warstwa lepkiego polimeru, która po przebiciu twardnieje. Takim sposobem można zasklepić niewielkie uszkodzenia – do 5 mm. Technologię z powodzeniem stosują choćby Continental (pod nazwą Contiseal) czy Pirelli (Seal Inside). 

Dobór opon do felg

Jak rozpoznać opony Run Flat?

Na pierwszy rzut oka różnice między ogumieniem klasycznym a Run Flat są niedostrzegalne. Nie widać przecież ukrytych wewnątrz wzmocnień. Zatem jedynym sposobem pozwalającym skutecznie rozpoznać ogumienie pozwalające jeździć bez powietrza, jest rozszyfrowanie oznaczeń. A te są na boku opony. Poniższa lista pozwoli sprawnie rozpoznać opony typu Run Flat:

  • RFT – RubFlat Tyres lub RunFlat Technology (Bridgestone, Firestone, Nokian, Pirelli);
  • SSRF – Self Supporting Run Flat (Pirelli)
  • HRFS – Hankook Run Flat System (Hankook)
  • SSS – Self-Supporting Structure (BF Goodrich);
  • DSST – Dunlop Self Support System (Dunlop);
  • RF – RunFlat (Nokian, Yokohama);
  • ZPS – Zero Pressure System (Yokohama);
  • CSR – Conti Support Ring (Continental);
  • SSR – Self Supporting RunFlat (Continental, Uniroyal);
  • ROF – RunOnFlat (Goodyear);
  • EMT – Extended Mobility Tire (Goodyear);
  • ZP – Zero Pressure (Michelin);
  • TRF – Toyo Run Flat (Toyo);
  • XRP – eXtended RunFlat Performance (Kumho);

Opony Run Flat a zwykłe felgi?

Wielu kierowców zastanawia się, czy opony Run Flat można założyć na zwykłe felgi stalowe bądź aluminiowe. Odpowiedź nie jest prosta, bowiem… to zależy. Niektóre technologie, np. stosowane przez Pirelli czy Michelin, wymagają specjalnych obręczy. Felgi EH1/EH1+ i EH2/EH2+ nieco różnią się budową od standardowych: mają rozszerzenie, które zapobiega zsuwaniu się opony po utracie powietrza. Ponadto samochód wyposażony w ogumienie Run Flat powinien być wyposażony w system monitorujący poziom ciśnienia w oponach. Gdyby go nie było, kierowca mógłby nie dowiedzieć się, że jedzie bez powietrza. A to byłoby niebezpieczne, szczególnie przy prędkościach autostradowych.

Czy można założyć zwykłe opony zamiast Run Flat? Tak – ale pod warunkiem, że w aucie są opony Run Flat i standardowe felgi. Trzeba jeszcze pamiętać, że zwykłe opony są bardziej miękkie, więc po ich zamontowaniu może w zauważalny sposób zmienić się kierowalność.

felgi do Run Flat

Zalety

Zmiana koła, szczególnie nocą czy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, może być mordęgą. Holowanie do wulkanizatora – opcja, z której chętnie korzystają tylko kierowcy z odpowiednią polisą. Zatem możliwość jazdy bez powietrza to pierwszy, niezaprzeczalny, atut.

Ogumienie typu Run Flat pozytywnie wpływa też na bezpieczeństwo – nagła utrata ciśnienia grozi utratą kontroli nad samochodem. Im wyższa prędkość, tym trudniej opanować auto z przebitą oponą. Wspomniane sytuacje nie wystąpią, jeśli zamontowano opony Run Flat.

Trzecią istotną kwestią, przemawiającą za oponami Run Flat, jest odporność. Wzmocniona konstrukcja zdaje egzamin także podczas jazdy z zalecanym ciśnieniem. Osoby użytkujące samochód w mieście mogą śmielej przejeżdżać przez studzienki czy torowiska. Także krawężniki i dziury w drodze są mniej groźne.

Brak konieczności przewożenia koła zapasowego to następny z atutów. Zatem zwiększa się pojemność bagażnika. Do tego nie ma obaw, że nie zadziała zestaw naprawczy do opon. Nie zadziała, bo nie jest potrzebny, jeśli auto ma opony Run Flat.

głośne opony Run Flat

Wady

Największą barierą wydaje się być cena opon Run Flat, którą może jeszcze wywindować konieczność zakupu specjalnych obręczy. Także serwisowanie (sezonowa wymiana) pochłonie więcej oszczędności z portfela. Ewentualna naprawa też nie należy do tanich, w porównaniu do ogumienia tradycyjnego.

Ze względu na zwiększoną sztywność i wyższą masę opony Run Flat są mniej komfortowe od zwykłych – w podobnych rozmiarach. Gorsze pochłanianie drgań i hałas – o tym też wspominają użytkownicy i specjaliści. Dowiedz się więcej, jak ważny jest poziom hałasu generowanego przez koła? Przeczytaj jeszcze artykuł Głośność opony – dlaczego ma tak duże znaczenie?

Ograniczoną dostępność też należy zaliczyć do wad. Nie wszyscy producenci oferują ogumienie tego typu; do tego może być problem z mniejszymi rozmiarami. 

Żywotność opon Run Flat także może nie przemawiać za zakupem. Wg szacunków i przeprowadzanych badań tradycyjne opony umożliwiają przejechanie dystansu o 15-20 proc. dłuższego. 

Utrudniona obsługa – serwisowanie (wymianę i naprawę) trzeba zlecać wyłącznie odpowiednio wyposażonym warsztatom. Więcej kłopotów może sprawić też wyważanie. Trzeba mieć na uwadze, że część producentów nie zaleca naprawy opon Run Flat (np. Michelin dopuszcza wulkanizację – ale tylko raz, i nie we wszystkich modelach, do tego w punkcie mającym stosowne certyfikaty).

Opony Run Flat od czołowych producentów

W sklepie Inter Cars nie mogło zabraknąć ogumienia wykonanego w technologii Run Flat. Jeśli szukasz markowego ogumienia ze sprawdzonego źródła – świetnie trafiłeś. Poniżej przygotowaliśmy Dla Ciebie trzy przykładowe propozycje. Opony całoroczne segmentu premium, sprawdzone opony letnie budżetowe oraz opony zimowe zaliczane do klasy średniej (medium). Oczywiście to tylko ułamek oferty. Pogląd. Kliknij i znajdź opony Run Flat do Twojego wozu!

Jak rozpoznać przebicie opony Run Flat?

Współcześnie produkowane opony Run Flat są na tyle dopracowane, że jest spore prawdopodobieństwo, że przebicie zostanie przeoczone. Stąd w samochodach wyposażonych w to ogumienie powinien być zamontowany system monitorujący ciśnienie w oponach (TPMS). O to, na co jeszcze należy zwracać uwagę, korzystając z auta z ogumieniem Run Flat, spytaliśmy eksperta z Inter Cars. Właściciele samochodów z oponami Run Flat powinni regularnie sprawdzać ciśnienie (optymalnie miernikiem elektronicznym). Do objawów świadczących o przebiciu należą: bicie lub wibracje koła, głośniejszy niż zazwyczaj szum opon, wzrost siły potrzebnej do sterowania kierownicą (kiedy dziurawa opona jest na przedniej osi), ściąganie auta w jednym kierunku (w tę stronę, po której opona uległa uszkodzeniu.

Przeczytaj jeszcze nasz artykuł Pęknięta opona w trasie – jak rozpoznać i co z nią zrobić?

Czy warto?

Każda z innowacji technologicznych poprawiająca bezpieczeństwo zasługuje na uwagę. Do tej grupy zalicza się też opony Run Flat. Owszem, są droższe od standardowych, do tego serwis wymaga większej uwagi, ale oferują spokój i komfort psychiczny. Zatem – czy warto? Oczywiście, szczególnie kiedy rocznie pokonuje się większe dystanse i często jeździ po autostradach czy drogach szybkiego ruchu. Również w ruchu miejskim można docenić opony Run Flat. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obecnie coraz więcej producentów oferuje opony wielosezonowe Run Flat. W tym gronie jest znakomicie wypadająca w branżowych testach seria CrossClimate 2. Poza francuską marką Michelin ogumienie wielosezonowe tego typu oferują między innymi: Pirelli, Goodyear, Bridgestone, Continental czy Kumho.

W porównaniu do zwykłych opon te wykonane w technologii Run Flat są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne. Niestraszne są: krawężniki, dziury w nawierzchni, torowiska czy studzienki. Biorąc pod uwagę zużycie związane z przebiegiem, to standardowe opony pozwalają przejechać dystans dłuższy o 15-20 procent.

Opony bez powietrza to najtrwalsze rozwiązanie stosowane np. w wózkach widłowych. Jeszcze trochę czasu minie, zanim ten typ będzie stosowany w samochodach. Obecnie najtrwalsze są opony typu run flat. Kierowca często dowiaduje się o awarii koła z komunikatu wyświetlanego na tablicy rozdzielczej.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!