Przebita lub pęknięta opona to duży problem – szczególnie w trasie, z daleka od zaprzyjaźnionych warsztatów wulkanizacyjnych i pomocy drogowej. Wiele osób w takiej sytuacji nie wie, jak sobie poradzić… a może się to przytrafić każdemu i jest to zwykle kwestia przypadku. Z tego powodu warto wiedzieć, co zrobić w sytuacji „złapania gumy” i jakie są sposoby, aby się wcześniej na nią przygotować. Jak objawia się pęknięta opona? Co robić, gdy problem wystąpi? Ten poradnik przyda się niemal każdemu kierowcy. Dzięki niemu będziesz nie tylko umiał poradzić sobie samemu, ale też pomóc innym.

Wyróżniamy wiele przyczyn, które mogą doprowadzić do utraty powietrza w kole. Część wynika z zaniedbania lub niewiedzy, co może przełożyć się nawet na wybuch opony, spowodowany zbyt wysokim ciśnieniem. Wystarczy napompować za dużo powietrza i gotowe! Z kolei pęknięcie opony z boku może wynikać z jej wieku. W większości przypadków jednak pęknięta opona to konsekwencja czynników losowych – np. najechania na ostry kamień lub przedmiot czy przejechanie po leżącym na drodze elemencie innego pojazdu. Dlatego też uszkodzenia opon są najczęściej spotykanymi awariami samochodów w trasie. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Jak przygotować się na pęknięcie opony?

Jest na to kilka sposobów, z których każdy może być skuteczny, pod pewnymi warunkami. Co zrobić, by pęknięcie opony podczas jazdy nie było zaskoczeniem?

Po pierwsze pamiętaj, by mieć w samochodzie trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową i odpowiednie narzędzia np. zestaw do zmiany opon, klucz do kół czy klucz do blokady antykradzieżowej (jeśli w pojeździe zastosowano to rozwiązanie). Po drugie powinieneś zaopatrzyć się w jeden z opisanych poniżej środków.

Koło zapasowe lub koło dojazdowe

Koło na wymianę to najbardziej oczywisty sposób na poradzenie sobie z pękniętą lub przebitą oponą. Wiele osób jednak zapomina o tym, żeby kontrolować i wymieniać wersję zapasową. Często nie zaglądają do wnęki aż do momentu, gdy koło będzie potrzebne. 

Przy odrobinie pecha, może się okazać, że koło zapasowe jest w równym stopniu użyteczne co właśnie przebite, ponieważ z powodu wieku utraciło ono szczelność. Nieco lepsza sytuacja to opona przeterminowana, ale ciągle wypełniona powietrzem. W sytuacji awaryjnej montaż koła z takim ogumieniem jest dopuszczalny, jednak należy pamiętać, żeby jechać bardzo ostrożnie i wymienić je jak najszybciej. W innym wypadku łatwo o wybuch opony lub jej pęknięcie. 

Jeżeli nie masz pełnego koła zapasowego, a jedynie dojazdowe, to pamiętaj o przestrzeganiu limitu prędkości. Większość modeli pozwala na jazdę do 50 lub 60 km/h.

pęknięcie opony podczas jazdy

Uszczelniacz do opon w sprayu

Opcją, która jest coraz częściej wybierana zamiast koła zapasowego, są spraye naprawcze do opon. Przeważnie mają one formę pianki, która wypełnia wnętrze ogumienia. Opakowanie podłącza się do wentylu opony i wtłacza preparat do środka. Pianka lateksowa uszczelnia i gwarantuje nośność opony. 

Piankowe preparaty uszczelniające zajmują niewiele miejsca, zmieszczą się nawet w schowku w desce rozdzielczej czy bocznej kieszeni drzwi. Zwykle pozwalają na przejechanie około 100 km z prędkością do 50 km/h. Użycie sprayu najczęściej nie wymaga specjalnych narzędzi poza dołączonym do zestawu kluczykiem do wentyli.

Spray sprawdzi się nawet przy dość dużych dziurach, ponieważ nie korzysta z ciśnienia pneumatycznego. Można więc nim naprawić nawet większe pęknięcie opony. Pianka wprowadzana jest do opony pod ciśnieniem, dlatego po jej aplikacji niektórzy producenci nie wymagają nawet dopompowywania opony przy pomocy kompresora.

Zestawy naprawcze do opon

Jeżeli nie chcesz znacząco ograniczać swojej prędkości podróżnej, możesz wybrać zestawy naprawcze do opon. Mają one różne formy. Jedne pozwalają na manualną naprawę opony. Inne wykorzystują uszczelniające substancje chemiczne. By jechać dalej, musisz napełnić oponę z użyciem kompresora, który jest dołączony do zestawu.

Chemiczne zestawy naprawcze stosuje się podobnie do sprayów. Z tą różnicą, że po wypełnieniu opony uszczelniaczem należy ją napompować. Naprawa nie wymaga narzędzi, a dobrej klasy zestawy pozwalają potem poruszać się z prędkością do 80 km/h. 

Manualne zestawy naprawcze wymagają więcej pracy i umiejętności technicznych. Do ich zastosowania potrzeba też narzędzi, ponieważ przebite koło należy zdemontować. Jeżeli przydarzy Ci się pęknięta opona na autostradzie, to czas potrzebny do tego zabiegu będzie zbyt długi, by dokonać tego na pasie awaryjnym. 

Zestawy manualne nadają się zwykle do uszkodzeń punktowych, o wielkości do 6 mm. Sam zestaw składa się z frezu do rozwiercania, szydła i sznura. Jego użycie polega na rozwierceniu otworu i przeciągnięciu przez niego nasączonego w kleju sznura butylowego. Zaletą tego typu zestawu jest to, że po dokonaniu naprawy koło jest niemal w pełni sprawne i można na nim przemieszczać się z prędkością autostradową. Po naprawie należy też napompować koło, czyli przydatne może okazać się wyposażenie w kompresor.

pęknięcie opony

Opony typu runflat

Rozwiązaniem, które zdobywa sporą popularność na rynku są opony runflat. To ogumienie, które pozwala na jazdę po przebiciu. Obecnie większość producentów zamieszcza takie modele w swojej ofercie. Opona runflat ma zwykle wzmocnione ściany boczne lub centralny pierścień nośny, dzięki czemu nawet bez powietrza utrzymuje swój kształt i pozwala na niemal normalną jazdę. 

Niekiedy stosowane są także opony samouszczelniające, mające wewnątrz koła specjalną piankę, która przy utracie ciśnienia rozszerza się i wypełnia koło. Rozwiązanie to było do pewnego momentu stosowane w samochodach rajdowych, jednak później zostało zakazane przez regulamin techniczny. Pianka pozwala na szybką jazdę, ale sprawia też, że koło jest cięższe. Z tego względu opony te stosuje się obecnie zwykle w samochodach ciężarowych.

Pęknięta opona – jak objawia się w czasie jazdy?

Pęknięcie opony podczas jazdy nie zawsze daje o sobie znać od razu. Zależy to od wielkości uszkodzenia i tego, co było jego przyczyną. W przypadku przebicia element często tkwi w oponie i minimalizuje uciekanie powietrza z jej wnętrza. Z tak uszkodzonym ogumieniem można przejechać nawet setki kilometrów i ubytek ciśnienia będzie nieodczuwalny. Dostrzeżesz go jednak w trakcie postoju, ponieważ jedna z opon będzie nieco mocniej uginać się pod ciężarem samochodu. 

Powolny odpływ powietrza może być spowodowany także uszkodzeniem obręczy koła. Jeżeli go zauważysz, musisz udać się do warsztatu wulkanizacyjnego w celu naprawy.

Jeżeli doszło do przecięcia opony o ostry kamień czy inny przedmiot, który nie zatrzymał się w ogumieniu, to zwykle powietrze ucieka szybko i po chwili zaczniesz odczuwać charakterystyczne objawy. Będzie to nagłe ściąganie auta w jedną stronę i huczenie dochodzące od uszkodzonego koła. Samochód będzie się też ciężko prowadził i słabo reagował na polecenia kierowcy. Jazda z uszkodzoną oponą jest więc bardzo niebezpieczna. 

Jeżeli zamontujesz do samochodu ogumienie runflat, to pęknięta opona może dawać bardzo subtelne, trudne do wyczucia sygnały. Przy większej prędkości pojawi się hałas i ściąganie, ale przy jeździe poniżej 80 km/h większość kierowców niczego nie poczuje. Dlatego te opony zaleca się stosować tylko w samochodach z czujnikiem ciśnienia w kołach. Dzięki temu utrata powietrza zostanie zakomunikowana przez zapalenie się kontrolki lub komunikat na ekranie pojazdu. 

Pęknięcie opony podczas jazdy kontrolka

Pęknięta opona – co robić?

Mimo rozpoznania  i przygotowanie się do  problemu należy jeszcze wiedzieć, jak go rozwiązać. Pęknięta opona nie nadaje się do dalszej jazdy, dlatego należy jak najszybciej zatrzymać pojazd  w bezpiecznym miejscu.

Na mniej uczęszczanych drogach można zatrzymać się na poboczu. Pęknięta opona na autostradzie czy trasie szybkiego ruchu jest większym problemem, co prawda przepisy pozwalają na wymianę koła i inne naprawy na pasie awaryjnym, jednak trudno nazwać takie działanie bezpiecznym. By zmniejszyć ryzyko, pamiętaj o prawidłowym zabezpieczeniu miejsca  postoju. Ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości za samochodem, która dla autostrad i tras ekspresowych wynosi 100 m, a dla dróg krajowych poza terenem zabudowanym 30-50 m. Włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową i dopiero wówczas przystąp do naprawy koła.

Najpierw musisz ocenić uszkodzenia. Jeżeli doszło do przebicia, każdy z wcześniej opisanych sposobów będzie odpowiedni. Pęknięcie opony z boku do 6 mm pozwoli naprawić spray uszczelniający lub chemiczny zestaw naprawczy. Przy większych uszkodzeniach jedyną możliwą opcją jest wymiana koła na zapasowe. Jeżeli nie masz tego elementu, musisz zadzwonić po pomoc drogową, która przyjedzie z lawetą lub dowiezie Ci koło na wymianę. 

Jak prawidłowo zmienić koło? Ekspert Inter Cars radzi

Korzystanie z zestawów naprawczych czy sprayów zawsze opisane jest na dołączonych do nich instrukcjach. By zrobić to poprawnie, należy ich po prostu przestrzegać. Natomiast jak zmieniać koło podpowie nam ekspert grupy Inter Cars.

Zanim przystąpisz do zmiany koła, przygotuj potrzebne narzędzia. Powinieneś mieć w aucie odpowiedni klucz do kół, najlepiej nasadowy zdejmowany z pokrętki oraz lewarek lub podnośnik samochodowy. Przydać może się także młotek i mocna latarka, gdyby przebicie zdarzyło się po zmroku.

Weź klucz i poluzuj śruby uszkodzonego koła. Nie jesteś w stanie ich odkręcić? Nałóż na śrubę sam klucz nasadowy i uderz w niego młotkiem. Pozwoli to zerwać blokadę wywołaną korozją. Jeśli mimo tego, nie uda Ci się poluzować śrub, oznacza to, że zostały one zbyt mocno przykręcone i niewiele będziesz mógł na to poradzić.

Po zluzowaniu śrub koła, ustaw lewarek pod przeznaczonym do tego punktem na progu pojazdu. Zwykle miejsce to jest dodatkowo wzmocnione i przetłoczone w celu poprawy wytrzymałości. Jeżeli progi Twojego samochodu są w kiepskim stanie blacharskim, może nie być możliwości podstawienia pod nie bezpiecznie lewarka. Wówczas wybierz jakiś mocny punkt konstrukcyjny – ramę pomocniczą silnika, mocowanie zawieszenia czy miejsce połączenia podłużnicy z płytą podłogową. 

Podnieś samochód na taką wysokość, by koło mogło się swobodnie obracać. Pamiętaj, że napompowana opona ma nieco większą średnicę od przebitej, bez powietrza. Odkręć śruby do końca i zdejmij koło. Może się okazać, że koło zaklinowało się na piaście, wówczas należy uderzyć w jego krawędź. Najlepiej zrobić to za pomocą kopnięcia, jednak należy być ostrożnym, by nie przewrócić lewarka. 

Załóż koło zapasowe i przykręć każdą ze śrub. Opuść lewarek i dokręć śruby kluczem z dość dużą siłą. Dla większości osób oznacza to dokręcenie do oporu. Osoby wyjątkowo wysportowane powinny uważać, by nie przeciągnąć śrub. Moment dokręcania powinien wynosić około 100-150 Nm. Na półmetrowej pokrętce powinieneś przyłożyć siłę odpowiadającą 20-30 kg. 

Pęknięta opona – nie ma powodu do paniki

Jeżeli przygotujesz się do tej sytuacji tak, jak opisaliśmy powyżej, nie zaskoczy Cię pęknięta opona. Wiedząc, co należy zrobić i mając pewność, że jesteś odpowiednio wyposażony, poradzisz sobie z tą awarią szybko i bez nerwów. 

By w pełni zaopatrzyć się w narzędzia i akcesoria potrzebne do naprawy lub wymiany koła z pękniętą oponą, koniecznie sprawdź ofertę w sklepie Inter Cars. Wysokiej jakości produkty na każdą ewentualność znajdziesz tam w atrakcyjnych cenach. Kup już teraz i nie martw się na drodze.

szukasz produktu który opisujemy?

Pęknięta opona w trasie – nie daj się zaskoczyć!

Po przeczytaniu artykułu wiesz już, jakie są objawy pękniętej opony. Opisaliśmy również przydatne akcesoria, które pozwolą Ci uporać się z tym problemem. Niezależnie od tego, na które z rozwiązań postawisz: spray, zestaw naprawczy, koło dojazdowe czy zapasowe, znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars. Dobierz odpowiednie narzędzia i akcesoria do swoich potrzeb, dzięki którym nie zaskoczy Cię nawet pęknięta opona w trasie!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opona, z której uciekło powietrze, zaczyna hałasować (huczenie, stukanie). Kierowca będzie odczuwać ściąganie i trudności z kierowaniem czy utrzymaniem toru jazdy. Przebicie przedniego koła spowoduje też konieczność użycia większej siły do obracania kierownicą.

Podstawowe wyposażenie bezpieczeństwa (trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, latarkę), jeden ze środków naprawczych lub koło zapasowe i odpowiednie narzędzia.

Tak, jest to dozwolone. Pamiętaj jednak o ostrożności i zabezpieczeniu swojego postoju trójkątem ostrzegawczym i światłami awaryjnymi.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!