Układ zawieszania off-road – niezbędny do jazdy w terenie
Odpowiednio zmodyfikowany układ zawieszenia off-road pozwala pokonywać nawet najtrudniejsze odcinki podczas wypraw terenowych. Najpopularniejszym i zarazem najprostszym sposobem na zwiększenie zdolności przeprawowych pojazdu jest wykonanie tzw. liftu, czyli podniesienia nadwozia wynikającego z modyfikacji sprężyn i amortyzatorów.
Układ zawieszenia samochodu przeznaczonego do jazdy off-road można zmodyfikować w bardzo szerokim zakresie. Końcowy efekt wprowadzonych zmian może zależeć od stopnia trudności terenu, po którym planujesz jeździć, a także od budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na modyfikację Twojej terenówki. Wysokiej jakości części off-roadowe w korzystnych cenach znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars.
Podniesiony układ zawieszenia off-road – od czego zacząć?
Nawet w typowo terenowych modelach samochodów fabryczny układ zawieszenia często nie sprawdza się podczas jazdy off-road w trudnych warunkach. Rozwiązaniem jest wprowadzenie modyfikacji, które pozwolą znacznie zwiększyć zdolności terenowe Twojego auta. Podniesiony układ zawieszenia off-road to jedna z podstawowych zmian konstrukcyjnych, którą warto rozważyć. Zakres modyfikacji można łatwo dopasować do przeznaczenia samochodu oraz dostępnego budżetu.
Podkładki sprężyn to łatwy i niedrogi sposób na zwiększenie prześwitu samochodu
Najprostsze i najtańsze rozwiązanie pozwalające zwiększyć prześwit w autach z niezależnym zawieszeniem to podkładki sprężyn. Części tego typu mają zazwyczaj grubość od 30 do 70 mm i montowane są pomiędzy seryjną sprężyną a mocowaniem do ramy samochodu. Prześwit zazwyczaj zwiększa się proporcjonalnie do grubości zastosowanych podkładek. Te są stosunkowo proste w montażu i demontażu, a dają rzeczywistą korzyść w postaci większego prześwitu. Ponadto podkładki sprężyn pozwalają zamontować większe koła, co także wpływa pozytywnie na zdolności terenowe auta.
Co dają terenowe amortyzator, sprężyny i resory?
Układ zawieszenia off-road wyposażony w zmodyfikowane amortyzatory, sprężyny i resory pozwala pokonać nawet najtrudniejsze przeszkody terenowe. Przed rozpoczęciem modyfikacji warto zastanowić się, jakie będzie główne przeznaczenie pojazdu. W przypadku ekstremalnych wypadów o najwyższym poziomie trudności konieczne jest całkowicie zmodyfikowane zawieszenie o wysokim prześwicie i dużym skoku kół. Z kolei, gdy planujesz pokonywanie szybkich odcinków o ograniczonych nierównościach, ważniejsza jest stabilność. W tym przypadku lepiej sprawdzi się niżej położony środek ciężkości. Niezależnie od planowanego przeznaczenia Twojej terenówki, sprawdzone części zamienne do jazdy off-road znajdziesz w sklepie Inter Cars.
Sprężyny i amortyzatory muszą być dopasowane
Wymiana sprężyn oraz amortyzatorów pozwala znacznie zmienić charakterystykę pracy zawieszenia, co daje wiele korzyści podczas terenowej jazdy. Wśród użytkowników samochodów off-roadowych najpopularniejszy lift, czyli podnoszenie zawieszanie auta, wynosi 2 cale. Jest to nieco ponad 5 cm. Dlatego wymiana sprężyn zawsze idzie w parze z zamontowaniem nowych amortyzatorów, co wynika z ograniczonego skoku tych ostatnich.
Seryjny amortyzator, nawet jeśli byłby w stanie wysunąć się na znacznie większą wysokość, to i tak będzie pracować w zupełnie innym zakresie, niż przewidział to producent. Z pewnością wpłynie to negatywnie na właściwości jezdne na asfalcie i w terenie. Decydując się na wymianę sprężyn, zawsze należy pamiętać o modyfikacji amortyzatorów! Oba urządzenia powinny swobodnie pracować w całym zakresie skoku zawieszenia. Dzięki temu zawieszenie off-road zapewni najlepsze właściwości jezdne w każdym terenie.
Jak dopasować resory?
Wymiana resorów niesie podobne zmiany jak modyfikacja sprężyn. Zwiększenie prześwitu o 1 lub 2 cale wiąże się z potrzebą wymiany amortyzatorów w celu utrzymania odpowiednich właściwości jezdnych. Resory najczęściej znajdują się w tylnym zawieszeniu samochodów terenowych, choć np. w popularnym wśród miłośników off-road sSuzuki Samurai spotyka się to rozwiązanie także w przedniej osi pojazdu. Przed zakupem terenowych resorów warto wziąć pod uwagę fakt, że z uwagi na wysoką trwałość tych podzespołów rzadko zachodzi potrzeba wymiany. Dlatego często okazuje się, że zamiast planowanego podniesienia o ok. 5 cm samochód wyposażony w zawieszenie off-road zyskuje znacznie wyższy prześwit. Wynika to ze zużycia resorów, które zostały zdemontowane z auta.
Amortyzator skrętu to obowiązkowe wyposażenie samochodów terenowych ze sztywnym przednim mostem
Zawieszenie przedniej osi w wielu popularnych autach terenowych składa się ze sztywnej osi i sprężyn śrubowych. Rozwiązanie to można spotkać m.in. w takich samochodach, jak Jeep Wrangler czy klasyczny Land Rover Defender. Zawieszenie tego typu ma poważną bolączkę, która daje o sobie znać podczas dynamicznej jazdy po nierównościach i nazywana jest drganiami śmierci (ang. death wooble). Gdy jedno koło wjeżdża w wyboje, wibracje szybko przenoszą się na całą oś i szybko przybierają na sile, co często prowadzi do poważnych problemów w opanowaniu pojazdu. Amortyzator skrętu pozwala znacznie zminimalizować ryzyko wystąpienia tych niebezpiecznych drgań.