Nieprzyjemny zapach w samochodzie i zaparowane szyby obniżają komfort jazdy. Jest to nie tylko uciążliwe, ale i niezdrowe dla Twojego organizmu. Winę za taki stan rzeczy prawdopodobnie ponosi filtr kabinowy. Do czego służy on w samochodzie? Jakie są rodzaje tego elementu? Jak wymienić filtr kabinowy? Odpowiedzi na te i inne nurtujące Cię pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Widziałeś zużyty filtr kabinowy? Jeśli tak, to wiesz już, dlaczego jest on tak ważny. Dzięki niemu możesz oddychać w kabinie pasażerskiej świeżym powietrzem. Pamiętaj: wymieniając filtr kabinowy, chronisz nie tylko siebie, ale również bliskich, z którymi podróżujesz.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

  1. Czym jest filtr kabinowy?
  2. Jaki filtr kabinowy wybrać do samochodu?
  3. Czy wymianę filtra kabinowego możesz przeprowadzić samodzielnie? 
  4. Ile kosztuje filtr kabinowy?
baner mamy części do Twojego samochodu

Filtr kabinowy – co to jest? 

Jest to element pozwalający na filtrację powietrza. Separuje on cząsteczki stałe, uniemożliwiając im przedostanie się do kabiny kierowcy. Filtr powietrza zatrzymuje pyłki i drobiny na powierzchni części filtrujących (np. włókien). W Polsce komponenty filtrujące powietrze kwalifikowane są poprzez normy:

  • PN-EN ISO 16890-1:2017-01 
  • PN-EN ISO 16890-2:2017-01
  • PN-EN ISO 16890-3:2017-01 
  • PN-EN ISO 16890-4:2017-01
  • PN EN 1822-1:2009 Wysokoskuteczne filtry powietrza (EPA, HEPA i ULPA) 
  • PN EN 1822-2:2009 Wysokoskuteczne filtry powietrza (EPA, HEPA i ULPA)
  • PN EN 1822-3:2009 Wysokoskuteczne filtry powietrza (EPA, HEPA i ULPA) 
  • PN EN 1822-4:2009 Wysokoskuteczne filtry powietrza (EPA, HEPA i ULPA)
  • PN EN 1822-4:2009 Wysokoskuteczne filtry powietrza (EPA, HEPA i ULPA) 

Są to więc produkty, które muszą być przystosowane do najwyższych standardów jakości. Filtr kabinowy spotykany jest również pod nazwą filtr cząsteczkowy lub też filtr przeciwpyłowy. 

Filtr kabinowy – do czego służy? 

Musisz wiedzieć, że jest to część eksploatacyjna zbudowana z kilku warstw filtrujących. Są one złożone w harmonijkę. Zadaniem filtra jest oczyszczanie powietrza, a taka budowa ułatwia mu zatrzymywanie zanieczyszczeń. Coraz to nowsze technologie pozwalają dostarczać na rynek kolejne, skuteczniejsze rozwiązania. Standardowe filtry kabinowe złożone są z kilku warstw, z których każda ma inne zadanie:

  • warstwa podstawowa – pierwsza bariera jest odpowiedzialna za zatrzymywanie dużych, najłatwiejszych do wyłapania cząstek. Jest to zazwyczaj brud, kurz, ale również pyłki kwiatowe; 
  • warstwa środkowa – jest ona nazywana również mikrofazą. Ta warstwa ma za zadanie zatrzymać zarodniki grzybów, bakterie, ale również drobinki sadzy; 
  • warstwa z węglem aktywnym – jest to część występująca w droższych filtrach przeciwpyłkowych. Węgiel aktywny chroni przed szkodliwymi gazami – np. ozonem, tlenkiem węgla czy tlenkiem azotu; 
  • warstwa nośna – jej zadaniem jest stabilizacja całości konstrukcji.
Czym jest filtr kabinowy

Filtr kabinowy – rodzaje dostępne w sprzedaży

Zasadniczo obecnie na rynku dominują dwa rodzaje: filtr kabinowy węglowy oraz standardowy. Ten pierwszy wyposażony jest w dodatkową warstwę ochronną, która zawiera węgiel aktywny. O jego działaniu mogłeś przeczytać w poprzednim akapicie. Warto jednak nadmienić, że oprócz tego, że filtr kabinowy węglowy zatrzymuje gazy, to również znakomicie redukuje nieprzyjemne zapachy. 

Filtr kabinowy węglowy zużywa się nieco szybciej od klasycznej konstrukcji. Żywotność części jest jeszcze bardziej skrócona, jeśli często poruszasz się drogach szutrowych lub w miejscach dużego zapylenia. Mogą to być np. place budowy czy polne drogi.

Możesz również wybrać filtr kabinowy z węglem polifenolowym. Jest to specjalny produkt przeznaczony dla osób, które cierpią na alergie. 

Obecnie na rynku możesz również znaleźć specjalistyczne filtry kabinowe. Są to tzw. elektrety. To prawdopodobnie najlepsze filtry kabinowe, ale co za tym idzie, również niestety są dosyć drogie. Tego rodzaju produkty mają klasyczną papierową warstwę ochronną, ale oprócz tego wyposażono je w dodatkową barierę, w której znajdują się elektryczne naładowane włókna. Są one w stanie przyciągać do siebie mikroskopijne cząsteczki. Producenci elektretów twierdzą, że ich produkty są w stanie wyłapać 99% zanieczyszczeń.

Filtr kabinowy – serwis Twojego samochodu

Filtr został zużyty i nie spełnia już swojej roli? Należy więc jak najszybciej wymienić. Oczywiście możesz zrobić to samodzielnie w przydomowym garażu, lecz potrzebujesz czasu, narzędzi i przede wszystkim umiejętności manualnych. Warto więc zastanowić się nad tym, czy nie zrealizować wymiany filtra powietrza podczas regularnych serwisów. 

Dlaczego regularna wymiana filtra kabinowego jest tak ważna? 

Brudny filtr nie może prawidłowo wykonywać swojej pracy i wyłapywać zanieczyszczeń, dlatego ważne jest, aby często wymieniać tę część w samochodzie. Rozważ wymianę go co roku w lutym przed rozpoczęciem wiosennego sezonu alergicznego.

Innym problemem związanym z zatkanym filtrem jest słaba wydajność wentylacji oraz klimatyzacji. W rezultacie system ogrzewania i chłodzenia samochodu jest bardziej obciążony. W konsekwencji może to doprowadzić do spalenia silnika dmuchawy i dodatkowych kosztów naprawy. Słaba wydajność prowadzi również do zmniejszenia przepływu powietrza, co może sprawić, że jazda samochodem będzie mniej komfortowa.

Osłabiony przepływ powietrza wpływa również na zdolność systemu do usuwania wilgoci. Łatwo to zauważysz, ponieważ będzie się to objawiać zaparowanymi szybami. Jest to szczególnie niebezpieczne w okresie jesienno-zimowym. Brudne powietrze będzie osiadać na przedniej szybie, utrudniając dostrzeżenie drogi przed tobą. Dzięki wymianie filtra możesz pozbyć się tego problemu.

Przy okazji wymiany filtra kabinowego warto również odgrzybić klimatyzację. Nie jest to skomplikowana metoda, a na pewno poprawi stan twojego samochodu.

Jaki filtr kabinowy wybrać do samochodu

Co ile wymieniać filtr przeciwpyłkowy? 

Filtr przeciwpyłkowy należy regularnie wymieniać na nowy. Tylko wtedy będzie spełniał swoje zadanie. Każdy model samochodu ma inne wymagania dotyczące wymiany tego elementu. Zazwyczaj informacje na ten temat możesz znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Czasem jednak książeczka może się zgubić, dlatego warto wiedzieć, w jakich odstępach czasowych dokonywać wymiany filtra kabinowego.

Czas, po którym należy wymienić filtr kabinowy, zależy przede wszystkim od warunków pracy samochodu. Nie jest to zatem identyczny okres dla wszystkich pojazdów. Filtr przeciwpyłkowy, który znajduje się aucie jeżdżącym głównie po polnych drogach, zużyje się szybciej. Częstotliwość wymiany zależy również od rodzaju produktu. Papierowy filtr zapycha się po przejechaniu średnio 30 tysięcy kilometrów. Filtr kabinowy węglowy po ok. 60 tysiącach kilometrów. Są to jednak zdecydowanie zawyżone liczby, ponieważ według zaleceń zdrowotnych, część powinno się wymienić minimum raz do roku.

Jak wymienić filtr przeciwpyłkowy? 

Aby przeprowadzić wymianę filtra kabinowego, musisz go najpierw zlokalizować. Element ten w każdym samochodzie wygląda praktycznie tak samo. Jest to prostokątna kasetka z wbudowaną częścią filtrującą. Wykonana z tworzywa sztucznego obudowa zabezpiecza filtr przed zniekształceniami, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jego działanie. Miejsce samego montażu filtra kabinowego jest nieco inne w zależności od modelu czy marki pojazdu. Najczęściej znajduje się on między silnikiem a kabiną pasażerską. Może się również znajdować pod schowkiem pasażera. Informację na temat lokalizacji filtra znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu.

filtr przeciwpyłkowy

Jeśli filtr kabinowy znajduje się w okolicach schowka, dostęp do elementu jest ułatwiony. Wystarczy się schylić, odkręcić kilka śrubek i wyjąć kasetkę. Sytuacja nieco bardziej się komplikuje, jeśli filtr przeciwpyłkowy mieści się między jednostką napędową a kabiną. Wówczas proces wymiany jest nieco bardziej rozbudowany, ponieważ może się okazać, że aby wyjąć kasetkę, konieczny jest demontaż innych elementów. Musisz być bardzo ostrożny, ponieważ w takiej sytuacji istnieje ryzyko popełnienia błędów, np. może się pojawić nieszczelność. To z kolei spowoduje problem z jakością filtracji.

Czy wymianę filtra kabinowego można przeprowadzić samodzielnie?

Wymiana filtra kabinowego to jedna z czynności serwisowych, które możesz wykonać w swoim garażu. Potrzebujesz jednak do tego nowego elementu, śrubokrętu oraz kluczy nasadowych. Sama wymiana wymaga jednak pewnej wiedzy na temat konstrukcji danego pojazdu (gdyż filtr kabinowy może znajdować się w różnych obudowach i miejscach). Warto więc zdecydować się na współpracę z profesjonalnym mechanikiem — zwłaszcza że koszt takiej usługi to zaledwie od 50-150 zł. mówi ekspert Inter Cars.

Filtr kabinowy – cena

Filtr kabinowy warto wymieniać raz do roku. Nie musisz się jednak obawiać, że będzie to czynność serwisowa bardzo odczuwalna w Twoim portfelu. Ile kosztuje filtr kabinowy? Cena dobrej jakości modelu wynosi kilkadziesiąt złotych. Bardzo rzadko kwota przekracza 200 złotych. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku nowych modeli pojazdów. Wówczas może się okazać, że część trzeba zakupić w ASO. Cena takiego filtra kabinowego może wynosić nawet 500 złotych. Jeśli dodasz do tego koszt usługi wymiany, wtedy robi się niestety całkiem spora suma. W takiej sytuacji lepiej rozejrzeć się za zamiennikiem u producenta danego filtra. Czasem uda się znaleźć produkt dwa razy tańszy.

Filtr kabinowy – najlepszy kupisz w Inter Cars

Jeśli szukasz filtra kabinowego, sprawdź ofertę Inter Cars. Bogaty asortyment to gwarancja znalezienia odpowiedniej części do danego samochodu. Oferowane produkty pochodzą od renomowanych producentów, dlatego możesz być spokojny o jakość ich wykonania. Filtry kabinowe dostępne w Inter Cars z pewnością będą wyłapywać drobiny oraz zanieczyszczenia, które mogłyby negatywnie wpłynąć na zdrowie kierowców i pasażerów. Poznaj naszą ofertę i wybierz dla siebie odpowiednią część!

szukasz produktu który opisujemy?

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Co to jest filtr kabinowy i jakie są jego rodzaje?

Filtr kabinowy to jedna z części eksploatacyjnych pojazdu. Jego zadaniem jest zatrzymywanie brudu, kurzu, pleśni, bakterii czy grzybów, które mogłyby trafić do kabiny pasażerskiej. Chroni on zatem zdrowie kierowców oraz pasażerów i odpowiada również za regulację wilgoci wewnątrz auta. Obecnie na rynku możesz znaleźć klasyczne filtry kabinowe, filtry kabinowe węglowe oraz elektrety.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Filtr kabinowy należy wymienić minimum raz do roku lub po przejechaniu 30-60 tys. km (w zależności od razu zastosowanego rodzaju produktu). Częstotliwość wymian zależy od stopnia zużycia. Jeśli jeździsz często po polnych, nieutwardzonych drogach, warto przeprowadzić wymianę częściej.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy? 

Filtr kabinowy może znajdować się pod schowkiem od strony pasażera lub pod maską między silnikiem a kabiną. 

Znalezienie odpowiedniego filtra kabinowego, nie jest wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Szczegółowe informacje na temat kompatybilności znajdziesz w specyfikacjach technicznych na stronie sklepu Inter Cars. Zespół naszych specjalistów jest również do Twojej dyspozycji i pomoże Ci skompletować zestaw niezbędnych komponentów oraz części. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!