Szukasz idealnego jednośladu dla osób początkujących lub chcesz wybrać wygodny motocykl do poruszania się po mieście? Honda CB 500 stanowi idealną alternatywę dla wielu nowoczesnych konstrukcji – szczególnie pod kątem osiągów, ceny i kosztów eksploatacji. Przedstawiamy najważniejsze dane techniczne tego modelu, jego zalety oraz najczęściej występujące usterki. Z naszego artykułu dowiesz się też o kosztach utrzymania motocykla i dostępności części zamiennych.

Czy warto inwestować w jednoślady typu Honda CB 500? Cena motocykla przy jednoczesnym statusie kultowej maszyny bez wątpienia zachęca do zakupu. Warto też poznać jego nowoczesną odsłonę, jaką jest Honda CB500F. Dane techniczne odświeżonej wersji są ciekawe względem poprzednika – zwłaszcza że zestawiamy obok siebie maszynę z końca XX w. i początku XXI w. z motocyklem, który wyprodukowany został w 2022 r. Przeczytaj o sprzęcie, który wychował pokolenia motocyklistów i poznaj Hondę CB 500 w każdym calu. 

Z materiału dowiesz się między innymi o:

  1. historii Hondy CB 500,
  2. danych technicznych motocykla,
  3. mocnych stronach popularnej Hondy CB 500,
  4. następcy modelu CB 500, czyli CB500F,
  5. częstych usterkach i objawach, które im towarzyszą,
  6. cenach i dostępności części.
baner mamy części do Twojego samochodu

Honda CB 500 – historia motocykla

Honda CB 500 to obecnie kultowy motocykl. Pojawił się on w ofercie marki w 1993 r. i produkowany był aż przez 10 lat. Dopiero w 2003 r. został wycofany z katalogu marki Honda. Nie był to jednak jego koniec. 

Po kolejnych 10 latach motocykliści otrzymali nową wersję tego popularnego jednośladu miejskiego – Hondę CB500F. Powróciła ona z odświeżonym designem. Jej wygląd stał się dużo agresywniejszy, co nadaje sportowego charakteru całej konstrukcji.

Warto wrócić jednak do pierwotnego modelu, jakim jest Honda CB 500. Dane techniczne i osiągi na przestrzeni lat nie uległy szczególnej zmianie. Należy jednak wspomnieć, że był to jednoślad konstruowany w dwóch wersjach – PC 26 i PC 32. 

Honda CB 500 PC 26 produkowana była w latach 1993-1996 w Japonii. Wersja PC 32 powstawała natomiast we Włoszech na przełomie lat 1996-2003. PC 26 to jednoślad wyposażony w hamulec tarczowy Nissin z przodu i hamulec bębnowy z tyłu. W PC 32 montowano tylny hamulec tarczowy Brembo. 

W 1998 r. premierę miał model CB 500S. Był to motocykl z owiewką, co maksymalizowało przyjemność z podróżowania – szczególnie przy dłuższych trasach oraz większych prędkościach. Opory wiatru przestały być tak męczące, a jazda nie powodowała bólu głowy i zmęczenia. Z kolei w 2001 r. Honda CB 500 pojawiła się w wersji Cup – co oznaczało, że była ona przystosowana do wyścigów sportowych na torach motocyklowych. Co ciekawe, jej silnik nie został dodatkowo wzmocniony. Parametry techniczne sportowego egzemplarza CB 500 Cup były identyczne, jak w wersji cywilnej. 

Honda CB 500 – historia motocykla

Honda CB 500 – dane techniczne

Honda CB 500 dostępna była w sprzedaży w jednej wersji pojemności skokowej silnika – 499 cm sześc. Niemniej jednak w zależności od konstrukcji, moc jednośladu mogła znajdować się w przedziale 27-58 KM (wersja sport 33-58 KM).

Nie można przejść obojętnie obok osiągów, które oferowała w tamtym czasie Honda CB 500. Silnik dwucylindrowy oddający moc liniowo charakteryzował się niezawodnością – co potwierdzają zarówno testy, jak i obecność na drogach ponad 20-letnich maszyn w doskonałym stanie. Za sprawą swojej konstrukcji ograniczał on do minimum skoki obrotów, zachowując przy tym imponującą płynność pracy. 

Przy mocy 57 KM, silnik osiągał maksymalnie 8000 obr/min i moment obrotowy na poziomie 47 Nm – przyspieszając w sposób bardzo dynamiczny. Dodatkowo motor napędowy chłodzony był cieczą i wyposażony został przez konstruktorów w dwa wałki rozrządu głowicy, szklankowe popychacze, cztery zawory na cylinder i wałek eliminujący niepożądane drgania. 

Długość, szerokość i wysokość wynoszą: 2090 mm, 720 mm i 1070 mm. Waga jednośladu to zaledwie 170 kg. Zbiornik pomieści 18 l (w tym 2,5 l rezerwy). Pozwala to przejechać ok. 300-400 km bez konieczności tankowania. Warto więc korzystać z tego, co oferuje Honda CB 500. Wysokość siedzenia wynosi 775 mm. Kierowca może więc przyjąć komfortową pozycję w trakcie jazdy, co przełoży się pozytywnie na jego skupienie i satysfakcję z jazdy.

Układ napędowy skonstruowany został z użyciem łańcucha zębatego. W głowicy osadzono lekkie zawory o średnicy trzonków 4,5 mm. Dzięki temu prędkość maksymalna motocykla to 180 km/h – przy czym przyspieszenie do 100 km/h od startu, wynosi zaledwie 4,7 s. Opony stosowane w Hondzie CB 500 są w rozmiarach: 110/80-17 (przód) i 130/80-17 (tył). 

Honda CB 500 i jej mocne strony

Honda CB 500 to jedna z najpopularniejszych maszyn w tzw. klasie średniej motocykli. Przez wiele lat cieszyła się ona ogromną popularnością wśród osób szukających jednośladu do wygodnego podróżowania po mieście lub niedalekich wycieczek poza jego obszar. Od 2013 r. Honda CB500F, czyli odświeżony model CB 500 także trafia w gust motocyklistów na całym świecie. Co ciekawe, zarówno Honda CB 500, jak i model CB500F są często wybierane do nauki jazdy. 

Honda CB 500 cechuje się niewielką wagą i zwrotnością. Dzięki temu świetnie prowadzi się zarówno w mieście, jak i na trasie. Do tego dochodzą doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa, a także: 

  • pojemny schowek pod kanapą,
  • dodatkowa przestrzeń w okolicach tylnej lampy,
  • atrakcyjna cena (poniżej 10 tys. zł),
  • dostępność części.

Honda CB500F to potomek wcześniejszej serii – gwarantuje lepsze osiągi, większy komfort podróżowania i bardziej sportowy charakter. Poznaj więc motocykl Honda CB500F – dane techniczne modelu, dostępne warianty wizualne i jego cenę.

Honda CB 500 i jej mocne strony

Co kryje w sobie Honda CB500F?

Model CB500F z obecnego katalogu firmy Honda na rocznik 2022 dostępny jest w 4 wariantach kolorystycznych. Cena nowego jednośladu wynosi 30 tys. zł, zatem wypada nieco drożej niż Honda CB 500. Silnik co prawda charakteryzuje się nieco niższą pojemnością skokową i mniejszą mocą, lecz osiągi w dalszym ciągu są zaskakująco dobre. 

Specyfikacje techniczne silnika i skrzyni biegów:

  • Pojemność skokowa: 471 cm sześc.,
  • Emisja CO2: 80,
  • Typ silnika: chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy,
  • Moc maksymalna: 47.6 KM (35 kW) przy 8600 obr/min,
  • Maks. moment obrotowy: 43 Nm przy 6500 obr/min,
  • Pojemność miski olejowej: 3,2 l,
  • Ręczne sterowanie sprzęgłem,
  • Przełożenie końcowe,
  • Skrzynia 6-biegowa, manualna,
  • Zużycie paliwa: 3,5 l/100 km,
  • Pojemność zbiornika paliwa: 17,1 litrów.

Specyfikacje techniczne kół, zawieszenia i układu hamulcowego:

  • system ABS: 2-kanałowy,
  • hamulec przedni: podwójny, tarczowy 296 mm x 4 mm, dwutłoczkowy zacisk Nissin montowany radialnie,
  • hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy 240 mm x 5 mm, jednotłoczkowy zacisk,
  • zawieszenie: przednie (widelec Showa 41 mm SFF-BP USD forks, regulacja napięcia wstępnego sprężyn) i tylne (wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem i z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny),
  • rozmiar opony przedniej: 120/70ZR17M/C (58 W),
  • rozmiar opony tylnej: 160/60ZR17M/C (69 W).

Wymiary i waga motocykla:

  • wymiary (długość x szerokość x wysokość): 2080 mm x 800 mm x 1060 mm,
  • typ ramy: stalowa typu diament,
  • prześwit (mm): 145 mm,
  • masa własna pojazdu: 189 kg,
  • wysokość siedzenia: 789 mm,
  • wyprzedzenie: 102 mm,
  • rozstaw osi: 1410 mm.

Honda CB500F została wyposażona we wszystkie najistotniejsze wskaźniki i elektroniczne systemy wsparcia. Należą do nich m.in.: 

  • cyfrowy prędkościomierz, 
  • cyfrowy obrotomierz, 
  • dwa pomiary przebiegu, 
  • cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i zużycia paliwa, 
  • cyfrowy zegar, 
  • sygnalizacja awaryjnego hamowania, 
  • system zabezpieczeń HISS.
Co kryje w sobie Honda CB500F?

Typowe usterki Hondy CB 500 i ich objawy

Honda CB 500 to solidny motocykl o niezawodnej konstrukcji, jednak jak każdy pojazd mechaniczny ma części, które nieco szybciej ulegają wyeksploatowaniu. Z czasem zostały one eliminowane przez konstruktorów w „odświeżonych” lub poliftingowych wersjach. 

W przypadku pierwszych modeli CB 500 wypuszczonych z fabryki pojawiał się problem z zacięciami napinacza łańcucha rozrządu. Niemniej został on bardzo szybko naprawiony przez inżynierów. 

Kupując Hondę CB 500 z tzw. drugiej ręki, sprawdź ramę (a właściwie jej główki ulegające szybkiemu zużyciu) i przednie tarcze hamulcowe. Kłopoty mogą również pojawić się ze skrzynią biegów, która podczas jazdy wymaga precyzji od kierowcy. Nieodpowiednia zmiana biegu będzie skutkować natychmiastową reakcją i zgrzytem. Po latach podróżowania i wielu takich sytuacjach skrzynia biegów może ulec awarii. Pamiętaj też o sprawdzeniu i ewentualnej wymianie filtra oleju.

Zużyte łożyska główki ramy powodują nierównomierne obracanie się jej – towarzyszy temu odgłos tarcia. Oznacza to, że należy je wyczyścić lub nasmarować. Z kolei jeśli w trakcie obracania wydaje on dźwięk „terkotania”, łożysko główki ramy jest uszkodzone i koniecznie trzeba je wymienić.

Honda CB 500 – cena i dostępność części zamiennych

Niska cena motocykla nie świadczy o tym, że późniejsze koszty eksploatacyjne obciążą Twój budżet. Sprawdź, na co się przygotować, gdy wybierasz motocykl typu Honda CB 500. Cena części eksploatacyjnych, takich jak filtry, uszczelki czy linki nie należy do wysokich – nawet jeśli pochodzą one od renomowanych producentów. W naszej ofercie znajdziesz układy hamulcowe czy też odpowiednie oleje silnikowe

Postaw na jakość – wybierz Inter Cars!

Wszystkie komponenty to tzw. zamienniki. Zostały one jednak wyprodukowane zgodnie z najwyższymi normami jakości, co gwarantuje ich efektywność pracy i bezawaryjność. Informacje na temat kompatybilności części z konkretną wersją motocykla znajdziesz w opisach produktów.  Przekonaj się o tym i sprawdź ofertę Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Honda CB 500 – komentarz eksperta Inter Cars 

Honda CB 500 to wciąż doskonały motocykl zarówno do nauki jazdy jednośladem, poruszania się po mieście, jak i niedalekich wycieczek poza miasto w czasie wolnym w sezonie motocyklowym. Charakteryzuje się on niską ceną, bezawaryjnością i niewielką wagą. Eksploatacja Hondy CB 500 nie wiąże się z wysokimi kosztami. Jeśli więc zdecydujesz się na jej zakup, nie musisz obawiać się tego, że utrzymanie jej w dobrej kondycji będzie kosztowne – mówi ekspert Inter Cars.

Szukasz części do Hondy CB 500? Sprawdź ofertę Inter Cars! Znajdziesz w naszej ofercie mnóstwo podzespołów i akcesoriów kompatybilnych z tą konstrukcją. Jeśli masz problem ze znalezieniem komponentów, które Cię interesują, nie czekaj. Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia naszego zespołu i skontaktuj się z nami telefonicznie. Chętnie pomożemy skompletować dla Ciebie zestaw wyposażenia, zapewniając przy tym kompleksową pomoc w realizacji zamówienia.

FAQ

Ile kosztuje Honda CB 500?

Jest to stosunkowo tani motocykl. Koszt zakupu zależy od stanu, w jakim jest dany egzemplarz. Cena 20 lub 25-letniego jednośladu waha się jednak między 3 a 8 tys. zł. Nowa Honda CB500F z 2022 r. kosztuje 30 tys. zł. 

Czy Honda CB 500 jest dobrym motocyklem na początek?

Zdecydowanie jest to odpowiedni model zarówno dla osób początkujących, jak i średniozaawansowanych. Dzięki prędkości maksymalnej na poziomie 180 km/h i dynamicznemu przyspieszeniu gwarantuje mnóstwo przyjemności w trakcie jazdy. Warto także zwrócić uwagę na stosunkową lekkość i zwinność motocykla. To nie wszystko, czym cechuje się Honda CB 500. Wysokość siedzenia zapewnia komfortowe ułożenie ciała, które jest niezwykle ważne w trakcie jazdy.

Czy Honda CB 500 to dobry motocykl do miasta? 

Tak. Honda CB 500 to szybki, zwinny i lekki motocykl. Dzięki temu manewrowanie nim jest wygodne w ciasnych uliczkach czy pośród innych pojazdów. Dodatkowo model został wyposażony w pojemny schowek, który pozwoli Ci wygodnie przechowywać najpotrzebniejsze rzeczy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!