Nadchodzi zima… i jak dobrze wie każdy kierowca, nie będzie to łatwy czas dla samochodu. Ujemne temperatury, opady śniegu i marznącego deszczu czy wreszcie błoto pośniegowe i wszechobecna sól. Właśnie takie warunki pracy czekają Twoje auto przez najbliższe miesiące. Jednocześnie wierzysz, że Twój samochód zrobi wszystko, abyś Ty podróżował w ciepłym wnętrzu, miał pewność prowadzenia na każdej nawierzchni i mógł na niego liczyć zawsze, gdy tylko tego potrzebujesz. Właśnie dlatego musisz zadać sobie pytanie: jak przygotować auto na zimę? Jesteś mu to winien… dlatego publikujemy poradnik, co zrobić, aby Twój samochód przetrwał najbliższe miesiące. Zapraszamy do lektury!

Nie wiemy, co dla kierowców szykuje nadchodząca zima, jednak pewne jest, że będzie to bardzo ciężki czas dla samochodów. Niezależnie, czy parkujesz auto w garażu, na parkingu podziemnym czy na świeżym powietrzu, może spotkać Cię sytuacja, w której po mroźnej nocy Twoje auto nie odpali, zamarzną Ci zamki lub nie będziesz w stanie podjechać pod górę w drodze na zasłużone ferie zimowe. Dlatego właśnie powstał nasz poradnik, w którym podpowiadamy, co zrobić, aby warunki atmosferyczne nie sparaliżowały Twoich planów. 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Opony zimowe czy całoroczne? Oto jest pytanie… 

Zaczynamy od podstaw. Konkretnie od tego, na czym auto stoi, czyli opon. Jednocześnie od razu stajemy przed dylematem, czy wybrać opony zimowe, czy całoroczne? Otóż odpowiedź nie jest tutaj tak prosta. Oczywistym jest zrezygnowanie z opon letnich, które w opisywanych przez nas wcześniej warunkach stanowią poważne zagrożenie. Natomiast w kwestii wyboru między ogumieniem wielosezonowym a takim stworzonym stricte z myślą o zimowych warunkach, decyzje dobrze jest uzależnić od otoczenia, w którym będziesz poruszać się przez większość czasu. Jeżeli mieszkasz w mieście i używasz auta, głównie dojeżdżając do pracy, to opony całoroczne sprawdzą się świetnie. Ośnieżone i strome drogi będą dla Ciebie rzadkością. Dużo częściej będziesz poruszał się po mokrej, odśnieżonej drodze, a wtedy wariant wielosezonowy spełni swoje zadanie.

Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się, gdy w większości podróżujesz po drogach pokrytych świeżym śniegiem i rozciągniętych na przewyższeniach terenu. Wtedy należy wyposażyć auto w opony zimowe. Więcej na temat różnic między oponami zimowymi oraz całorocznymi piszemy tutaj… 

(Jego) wysokość bieżnik

Znasz już odpowiedź na pytanie, jakie opony wybrać. Jednak to nie wszystko! W przypadku ogumienia, które będzie pracowało w warunkach zimowych, niezwykle ważny jest bieżnik, a konkretnie jego wysokość. Minimalna wartość dopuszczająca oponę do użytku wynosi 1,6 milimetra. Eksperci jednak zgodnie twierdzą, że w rozsądnie jest korzystać z opon, których głębokość bieżnika jest większa niż 3 milimetry. Dlaczego to takie ważne? Odpowiednia wysokość bieżnika pozwala, aby opona wgryzła się w nawierzchnię, zwiększając tym samym tarcie podczas jazdy po świeżym puchu. Przy tej okazji warto również zwrócić uwagę na ciśnienie w oponach i jego korektę, gdy robi się zimno. Na każdy spadek temperatury o 10 st. C. ciśnienie w oponie spada o 0,1 bara. Zatem, przed zimą, dobrze jest skorzystać z kompresora. 

Jak dobrze przygotować auto na zimę?

Pada śnieg, pada śnieg i niestety się zakopałeś… 

Przed nami kolejny ważny temat związany z oponami i przyczepnością, a mianowicie śnieg, a konkretnie bardzo dużo śniegu. Sytuacja, w której na trasie czy w drodze z pracy do domu zaskoczy Cię śnieżyca, jest wielce prawdopodobna, a wtedy ilość śniegu, która spadnie z nieba, może skutecznie Cię unieruchomić. Nawet jeżeli Twoje opony będą przystosowane do warunków zimowych, a bieżnik odpowiednio głęboki, auto może się zakopać. Dlatego właśnie w tym czasie warto wozić ze sobą łańcuchy, które po założeniu na koła zmienią rozłożenie siły nacisku oraz tarcia, zwiększając tym samym przyczepność i pozwolą na dalszą podróż. Jeżeli jednak łańcuchy to dla Ciebie za dużo, to dobrym planem minimum są trytytki do opon, które w awaryjnych sytuacjach mogą symulować kolce i pomóc wyjechać. Warto zabrać je ze sobą w podróż w szczególności w przypadku opon wielosezonowych. 

Jak przygotować auto na zimę, czyli zadbaj o akumulator 

Ten temat zaczynamy od krótkiej historii… wyobraź sobie mroźny poranek, Ty, spieszący się do pracy, dzieci spóźnione do szkoły, a auto nie reaguje na przekręcenie kluczyka! Próbujesz raz jeszcze i jedyne, co dostrzegasz, to kilka kontrolek na desce rozdzielczej, mrugających w towarzystwie narzekania na zimno… Tak, niestety bardzo często przejawiają się problemy z akumulatorem. Dlatego tak ważne jest, abyś jeszcze przed zimą sprawdził jego stan. Akumulator wraz z wiekiem traci swoje właściwości tj. pojemność oraz prąd startowy. Jednocześnie spadek temperatury to większe opory w silniku – potrzeba więcej pracy, aby auto uruchomić. 

Jeżeli dotychczas akumulator nie sprawiał większych problemów, to w trakcie nadchodzącej zimy może szykować niemiłą niespodziankę. Tak jak już pisaliśmy wcześniej, sprawdzenie akumulatora to pierwszy krok (możesz to zrobić w warsztacie), jednak równie dobrym pomysłem będzie wyposażenie auta w przewody rozruchowe. Nawet jeżeli Tobie nie zabraknie energii, to możesz zostać bohaterem i pomóc odpalić auto osobie, które nie zdążyła jeszcze przeczytać tego poradnika. 

Przygotowanie auta do zimy

Obowiązkowo sprawdź płyny eksploatacyjne

Przed nami kolejny krok, czyli sprawdzenie płynów eksploatacyjnych. Ujemna temperatura ma bardzo zły wpływ na płyn do spryskiwaczy, który po zmianie stanu skupienia (zamarznięciu) nie pomoże w utrzymaniu czystości szyb czy reflektorów. Dlatego tak istotne jest, aby przed zimą uzupełnić zbiorniczek płynem do spryskiwaczy, który w niskich temperaturach nie zamarza. Nie tylko zagwarantuje to odporność na mróz, ale także pozwoli na pozbycie się lodu np. z przedniej szyby. 

Jednak dużo bardziej istotna, z perspektywy pracy samego silnika, jest wymiana płynu chłodniczego. Nowy płyn może utrzymać swoją konsystencję przy temperaturach nawet −30 st. C. Niestety wraz z upływem czasu jego właściwości ulegają pogorszeniu, przez co wspomniany wcześniej próg zamarzania znacznie się zmniejsza. Natomiast zamarznięty płyn może doprowadzić do uszkodzenia pompy wody lub nawet zerwania rozrządu. 

Ostatnim elementem, na który chcemy zwrócić uwagę w tym rozdziale, to filtr paliwa w autach z silnikiem diesla. Nie jest to może wprost płyn eksploatacyjny, jednak jego znaczenie w obiegu i filtrowaniu paliwa, zwłaszcza zimą, jest niezwykle istotne. W niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, która niestety może doprowadzić do zapchania filtra, a w konsekwencji do spadku mocy czy problemów z odpaleniem auta. 

Akcesoria z kategorii – jak przygotować auto na zimę?

Na koniec naszego poradnika przygotowaliśmy jeszcze listę akcesoriów, które zwiększą komfort podróży, a także mogą okazać się wybawieniem w sytuacjach kryzysowych. Do każdego z nich mamy, krótką instrukcję, kiedy i w jaki sposób najlepiej z nich korzystać. Wcześniej już w naszym tekście wspominaliśmy o łańcuchach, trytytkach czy kablach rozruchowych, jednak do kompletu polecamy również:

  • Wazelinę techniczną, która świetnie sprawdzi się zabezpieczeniu przed zamarzaniem i wydłużeniu żywności gumowych uszczelek przy drzwiach oraz szybach. Jednoczenie wazelinę można również stosować do konserwacji połączeń elektrycznych (np. klem).
  • Odmrażacz do szyb i zamków, niezbędne, gdy na zewnątrz mróz, a drzwi do auta nie chcą się otworzyć. Ważna informacja: odmrażacza do zamków nie trzymamy w aucie! Najlepiej jest przechowywać go w torebce…
  • Szczotko-skrobaczkę, która pomoże w usunięciu zalegającego śniegu i umożliwi bezpieczną podróż z dobrym widokiem na drogę. W tym miejscu warto również wspomnieć o wycieraczkach, których stan przed zimą należy zweryfikować i jeżeli pozostawiają smugi lub wydają niepokojące dźwięki w trakcie pracy, to znak, że czas na wymianę. 
  • Linkę holowniczą, przydatną w sytuacji awaryjnej, gdy auto znajdzie się już zaspie lub rowie i niezbędne będzie wyciąganie. 

Tak właśnie wygląda ekwipunek kierowcy przygotowanego na zimę. W kwestiach praktycznych należy jeszcze wspomnieć, że ze względu na wszechobecną wodę (w różnej postaci) warto zainwestować w gumowe dywaniki, które bardzo pozytywnie wpłyną na utrzymanie czystości w aucie. Nadmiar wilgoci we wnętrzu to nie tylko parujące i zamarzające od środka szyby, ale też zwiększone ryzyko rozwoju niechcianych grzybów, bakterii oraz drobnoustrojów. 

Jak przygotować auto na zimę?

Kierowcy znaleźli sposób, jak poradzić sobie z zimą… 

… a będąc bardziej precyzyjnym, jak przygotować auto na zimę. Opisywane w powyższym tekście kroki oczywiście nie zastąpią rozwagi i uważności w prowadzeniu samochodu, ale o tym każdy kierowca wie, dlatego skupiliśmy się na aspektach technicznych. Wiesz już: jak zadbać o opony i zmaksymalizować przyczepność na drodze; co zrobić, aby unikać niespodzianek z brakiem reakcji na przekręcenie kluczyka oraz jak powinien wyglądać ekwipunek „zimowego” kierowcy. Doświadczenie pokazuje, że zima na drogach wymaga pokory, a z naszym poradnikiem możesz mieć pewność, że Twoje auto będzie gotowe na 100 proc. Zatem teraz nie pozostaje Ci już nic innego, jak zacząć planować świąteczne wyjazdy oraz ferie zimowe!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Po pierwsze opony, jeżeli nadal poruszasz się na letnich. Po drugie, płyn do spryskiwaczy, gdyż ujemne temperatury wymagają więcej. Dobrze jest również zadbać o płyn chłodniczy oraz wycieraczki.

W przypadku aut z silnikiem diesla przed sezonem zimowym warto zadbać o sprawny akumulator oraz filtr paliwa. W niskich temperaturach z ropy wytrąca się parafina, która niestety może doprowadzić do jego zapchania.

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!