Czy zdarzyła Ci się sytuacja, w której wsiadłeś do swojego auta, przekręciłeś kluczyk w stacyjce, ale silnik się nie uruchomił? Jest duża szansa, że odpowiedź brzmi „tak”. Przyczyn, dla których samochód nie odpala, może być sporo. W skomplikowanej konstrukcji, jaką jest silnik spalinowy, jest wiele opcji poważnych awarii. Które spośród nich najczęściej zaskakują kierowców? Dlaczego auto nie odpala?

Rozruch silnika spalinowego to jedno z największych obciążeń konstrukcyjnych. Po dłuższym postoju, pod wpływem grawitacji, z elementów wewnętrznych spływa filtr olejowy, a olej znajdujący się w misce ma większą lepkość niż optymalna do jego pracy. Gdy pracuje rozrusznik, przez pewien czas w układzie metal trze o metal i przyspiesza zużycie panewek, gładzi cylindrów czy pierścieni tłokowych. W momencie, gdy silnik zacznie pracować, pompa szybko rozprowadzi olej do wszystkich jego części. Z tego powodu proces rozruchu powinien być maksymalnie skrócony. Problemy z uruchomieniem silnika mają nie tylko wpływ na Ciebie i Twoje plany, ale też negatywnie wpływają na cały układ, dlatego warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Auto nie chce odpalić – przyczyny

Wśród powodów, dlaczego samochód nie odpala, można wyróżnić 4 najczęściej spotykane kategorie. Są to:

  • niesprawności w układzie elektrycznym;
  • awarie układu zasilania i zapłonu;
  • awarie rozrusznika;
  • zużycie i uszkodzenia mechaniczne silnika. 

Występują także inne możliwości, na przykład problemy z elektroniką sterującą silnikiem czy zły dobór oleju do warunków pogodowych. Obecnie to rzadkie przypadki. Jednak w olejach silnikowych starszych generacji dość powszechny problem stanowiły problemy związane z temperaturą. W regionach, gdzie mrozy są wyjątkowo dotkliwe, jak Skandynawia czy Kanada, montowano nawet specjalne grzałki, podłączane do domowej sieci elektrycznej, które pozwalały rozgrzać i rozrzedzić olej.

Samochód nie chce odpalić – przyczyny elektryczne

Najpowszechniejszą awarią, która prowadzi do problemów z uruchomieniem pojazdu, są niesprawności w układzie elektrycznym. By uruchomić silnik, rozrusznik potrzebuje sporej ilości prądu. Jeżeli nie otrzyma go z akumulatora, nie będzie w stanie odpowiednio rozpędzić układu korbowo-tłokowego i nie dojdzie do rozruchu. Dodatkowo duży pobór rozrusznika szybko doprowadza do dalszego rozładowania baterii. Bierze się to najczęściej z 2 przyczyn.

Jedną z nich jest kiepski stan akumulatora. Ogniwa kwasowo-ołowiowe z czasem tracą swoją pojemność i nie można ich naładować do tak wysokich wartości, jak na początku. Dodatkowo są one wrażliwe na temperaturę i mogą gorzej sprawować się, gdy spada ona poniżej 5 st. C. Szczególnie trudne jest dla akumulatora zasilenie rozrusznika w silnikach wysokoprężnych. Pobory energii na starcie w dieslach są ok. 3 razy większe niż w układach benzynowych, ponieważ rozrusznik musi przełamać wysokie ciśnienie. Powoduje to, że w tym typie jednostki napędowej, konieczne jest wyjątkowe dbanie o stan akumulatora. Słaby podzespół wprost prowadzi do tego, że auto nie odpala.

Problemem mogą być też nadmiarowe pobory prądu przez instalację pojazdu. Podtrzymanie pamięci urządzeń, zegarka, zabezpieczeń antykradzieżowych itp. generuje pewne straty. Jednak w sprawnym aucie poważniejsze rozładowanie akumulatora nastąpi dopiero po kilku tygodniach. Inaczej jest, jeżeli w wyniku awarii czy niepoprawnego podpięcia akcesoriów (np. systemu audio) pobór prądu na postoju znacząco wzrasta. Wówczas akumulator może rozładować się w ciągu jednej nocy. 

Najczęściej problemy elektryczne objawiają się w ten sam sposób. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik zaczyna pracować, jednak po chwili zwalnia i samochód nie odpala.

Samochód nie chce odpalić

Auto nie odpala – awarie zasilania i zapłonu

Kłopoty z odpaleniem samochodu wynikające z niesprawnego układu zasilania mogą być bardzo różnorodne. Jeżeli prowadzą one do tego, że cylindry nie otrzymują paliwa lub skład mieszanki znacząco odbiega od normy, silnik nie będzie pracować. 

Najczęściej powodem takiego stanu rzeczy od strony paliwowej jest niesprawna pompa paliwa lub zanieczyszczony filtr paliwa. Mogą wystąpić także problemy ze wtryskiwaczami, a w silnikach wysokoprężnych z pompą wtryskową. W przypadku zasilania powietrzem zwykle problemy z odpalaniem wynikają z uszkodzenia przepływomierza, rzadziej skrajnego zanieczyszczenia filtra powietrza, który nie został wymieniony przez kilka lat.

Auto nie odpala

Zdiagnozowanie takich awarii samodzielnie jest raczej trudne. Wymaga sporej wiedzy i kilku specjalistycznych narzędzi. Równie skomplikowane mogą być naprawy układu zapłonowego. Nowoczesne układy opierają się na układach tyrystorowych sterowanych komputerowo. Dodatkowo często każdy cylinder ma zwykle własną cewkę połączoną bezpośrednio ze świecą, a dostęp do układów jest bardzo utrudniony. 

W przypadku problemów z zapłonem najczęściej samochód odpala z dużym trudem, a po uruchomieniu często gaśnie. Bardzo prawdopodobne jest także to, że gdy już uda się uruchomić silnik, będzie on pracować nierówno z powodu „wypadania” zapłonu na cylindrach. Ustalenie dokładnie, dlaczego samochód nie odpala, to jednak zadanie dla doświadczonego mechanika. 

Powyższe problemy nie dotyczą silników diesla, nie mają bowiem one elektrycznego układu zapłonowego.

Awarie rozrusznika 

Rozrusznik to silnik elektryczny z dołączoną zębatką, która tworzy przekładnię z wieńcem koła zamachowego. Zębatka porusza się po osi na gwincie o dużym skoku, a jej ruch wymuszony jest przez włącznik elektromagnetyczny. W ten sposób zazębia się ona z wieńcem i może rozpocząć rozruch silnika. Dodatkowo układ wyposażony jest w sprzęgło jednokierunkowe (tzw. bendiks), które pozwala na rozłączenie rozrusznika w momencie, gdy układ już zostanie uruchomiony. 

Częstą awarią w samochodach o większym przebiegu jest zużycie się szczotek rozrusznika lub zawieszenie się ich w obudowie. W takim wypadku nie dojdzie do przepływu prądu pomiędzy stykami zasilającymi a wirnikiem i silnik nie zacznie pracy. Jeżeli po przekręceniu kluczyka na desce rozdzielczej widzisz kontrolki czy możesz zapalić światła, a rozrusznik nie zaczyna pracy, oznacza to zwykle właśnie ten problem. Inną przyczyną mogą być przerwanie jednego z przewodów zasilających lub korozja na styku elektrycznym. 

Kolejnym elementem, który może ulec awarii, jest sam bendiks. Należy go podejrzewać, jeżeli rozrusznik pracuje, lecz nie przekazuje momentu na koło zamachowe. Awarię zwiastuje też gwałtowny wzrost obrotów rozrusznika i charakterystyczny „grzechot”. Oznacza to, że rozrusznik rozłącza się od koła zamachowego z powodu zużycia lub problemów z bendiksem.

Zużycie silnika lub jego uszkodzenie

Najpoważniejszą awarią, z powodu której samochód nie odpala, jest utrata kompresji. Zawsze oznacza to konieczność poważnych napraw, a niekiedy pełnego remontu lub wymiany silnika. Układ pracuje dzięki sprężaniu mieszanki paliwowo-powietrznej i wykorzystaniu energii jej zapłonu. Jeżeli nie będzie w stanie tego zrobić, nie zapali lub nie będzie pracować na cylindrach bez kompresji. W tej sytuacji zwykle silnik zgaśnie zaraz po uruchomieniu. 

Przyczyny utraty kompresji mogą brać się z 2 obszarów. Pierwszym jest połączenie tłoka z cylindrem. Zużycie gładzi cylindrowej lub pierścieni tłokowych, wypalenie się perforacji w denku tłoka, prowadzą do tego, że całość mieszanki przedmuchiwana jest do skrzyni korbowej w czasie suwu sprężania. W momencie wystąpienia iskry w komorze spalania nie ma paliwa, więc nie ma możliwości zapłonu. W silnikach wysokoprężnych (z zapłonem samoczynnym) sytuacja jest jeszcze gorsza, ponieważ nawet nieznaczny spadek ciśnienia w cylindrze może prowadzić do tego, że nie dojdzie do zapłonu. 

Drugim obszarem, który może prowadzić do dekompresji, jest głowica cylindrów. Z powodu zużycia, uszkodzeń lub niepoprawnie ustawionego rozrządu, może dojść do sytuacji, gdy zawory nie będą się domykać. Wówczas mieszanka będzie wypychana przez kanały zaworowe poza cylinder, do wydechu lub dolotu. Może być to wywołane zużyciem się gniazd zaworowych. Zdarza się także, że pod wpływem przegrzania lub zderzenia z tłokiem z powodu błędów podczas wymiany paska rozrządu, zawór uległ wygięciu i nie może całkowicie się zamknąć.

Samochód nie odpala – co robić

Samochód nie odpala – co robić?

Jeżeli zaskoczyła Cię sytuacja, w której samochód nie chce odpalić, a jest Ci on potrzebny, możesz spróbować uruchomić go na kilka sposobów. To czy Ci się uda, zależy w dużej mierze od tego, która z wyżej wymienionych przyczyn jest za to odpowiedzialna. Nie będziesz w stanie niczego zrobić w przypadku utraty kompresji, ale pozostałe są możliwe do rozwiązania. 

Najbardziej oczywiste dla większości kierowców jest zajęcie się z akumulatorem. By uruchomić auto ze słabą baterią, należy użyć zewnętrznego źródła zasilania. Do wyboru są przewody rozruchowe podłączone do akumulatora innego samochodu z włączonym silnikiem lub urządzenie rozruchowe (tzw. booster). 

By uruchomić samochód za pomocą przewodów rozruchowych, uruchom silnik w drugim samochodzie, a następnie połącz przewodami oba akumulatory. Pamiętaj, by po podłączeniu końcówek do jednej z baterii nie zetknąć ze sobą styków na drugim końcu. To prowadzi do zwarcia. W samochodzie ze sprawnym silnikiem dodaj nieco gazu na biegu jałowym, by alternator działał w odpowiednim zakresie obrotów. Odczekaj chwilę, aż akumulator w niesprawnym aucie nieco się naładuje. Przekręć kluczyk w stacyjce, samochód powinien odpalić.

Uruchomienie samochodu za pomocą boostera wymaga postępowania zgodnie z instrukcją urządzenia i nie powinno sprawić problemów. W przypadku problemów z zapłonem lub zasilaniem możesz spróbować odpalić auto z użyciem sprayu do wspomagania rozruchu. Na forach można przeczytać o mniej oczywistych sposobach jak np. wykorzystanie do tego nabłyszczacza do tapicerek (tzw. Plaka). W tym celu zdejmij rurę z filtra powietrza i w momencie, gdy druga osoba uruchomi rozrusznik, zaaplikuj spray do dolotu. Istnieje szansa, że gdy samochód się uruchomi, to będzie już działać. Przy poważniejszych awariach sposób będzie nieskuteczny.

Znajdź części do Twojego auta w Inter Cars

Gdy wiesz już, dlaczego auto nie odpala, potrzebujesz części do rozrusznika, silnika czy nowego akumulatora. Znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars. Sprawdź ją także, jeżeli chcesz przygotować się na wypadek problemu z uruchamianiem samochodu.

szukasz produktu który opisujemy?

Samochód nie chce odpalić – jak rozwiązać problem

Auto nie odpala lub często występują w nim problemy z rozruchem?  Co zrobić w takiej sytuacji i jak się przed nią uchronić? Odpowiada ekspert grupy Inter Cars.

Na najczęściej pojawiającą się przyczynę tego, że samochód nie chce odpalić, łatwo jest zaradzić. Według mojego doświadczenia w około 7 przypadkach na 10 odpowiedzialne są akumulator lub problemy elektryczne. Nasilają się one zimą, gdy z powodu niskiej temperatury uruchomienie silnika jest trudniejsze, a pojemność ogniw spada. Warto więc jesienią udać się do mechanika, by przetestował stan naszego akumulatora i sprawdził, czy nie występują straty prądu. Usunięcie awarii i ewentualna wymiana akumulatora będą zwykle wystarczające, by uniknąć tego, że samochód nie odpala zimą. 

W pozostałych przypadkach problemów z rozruchem konieczna będzie wizyta u mechanika w celu diagnostycznym. Powinieneś się udać do niego jak najszybciej, gdy zorientujesz się, że auto nie chce odpalić. Przyczyny tego stanu mogą być różne, ale niektóre z nich są poważne i mogą prowadzić do dalszych awarii.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najbardziej prawdopodobne jest zbytnie rozładowanie akumulatora. Może być ono spowodowane jego kiepskim stanem lub dużymi poborami prądu na postoju.

Może to wynikać z awarii rozrusznika, zapłonu lub układu zasilania mieszanką paliwowo-powietrzną. Przyczyną bywa także skrajne zużycie lub poważna awaria układu korbowo-tłokowego czy głowicy.

Gdy przyczyną jest słaby akumulator, użyj przewodów rozruchowych lub boostera. W innych przypadkach zwykle konieczna będzie interwencja mechanika.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!