Nowoczesne samochody wyposażane są w różnorodne systemy i rozwiązania mające poprawić ich bezpieczeństwo czy efektywność. Do tej drugiej kategorii zalicza się ASG. Co to takiego? Automatic Stop and Go to pełna nazwa systemu zwanego popularnie start-stop. Z jakiego powodu stosuje się go w samochodach i jakie to daje efekty? Jak  działa system start-stop? Czy warto kupić samochód w niego wyposażony? Czy to rozwiązanie może być problematyczne i wymaga specjalnego traktowania? Dowiesz się wszystkiego na temat systemów ASG, z poniższego artykułu!

Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin są dla projektantów i producentów samochodów jednym z impulsów do wprowadzania innowacji. By ograniczyć emisję szkodliwych związków i gazów cieplarnianych wydobywających się z rury wydechowej i zużycie paliwa przez silnik wymyślono najpierw reaktory katalityczne (katalizatory) czy systemy recyrkulacji spalin. Przyświecało to także twórcom pierwszych samochodów hybrydowych. Obecnie jednym z najbardziej rozpowszechnionych systemów, mających takie cele, jest ASG – Automatic Stop and Go.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

ASG – co to i do czego służy?

Na pytanie, co to jest ASG, można odpowiedzieć krótko. To system, który wykrywa, kiedy samochód nie porusza się i wówczas unieruchamia także jego silnik. Gdy kierowca chce ponownie ruszyć, silnik automatycznie zapala, by dalsza jazda była możliwa.

Takie rozwiązanie ma za zadanie ograniczyć zużycie paliwa, emisję dwutlenku węgla i innych gazów spalinowych, a także zwiększyć żywotność silnika. Uruchamianie zimnego silnika jest dla niego sporym obciążeniem. Jednak rozgrzana jednostka napędowa jest odpowiednio nasmarowana, więc kolejne rozruchy nie są dla niej szkodliwe. Gdy silnik nie pracuje, to w oczywisty sposób nie zużywa paliwa i nie emituje spalin, ale także nie ulega zużyciu.

System ASG ma dodatkowe zadanie w samochodach hybrydowych typu plug-in. Oprócz kontroli pracy silnika na postoju, odpowiada on także za jednostkę spalinową podczas przełączania rodzajów napędów, pomiędzy elektrycznym a hybrydowym.

Jak działa system start-stop z punktu widzenia kierowcy?

Gdy wiesz już co to ASG, możemy przejść do opisu jego praktycznego działania. System start-stop odpowiada na działania kierowcy. Będzie funkcjonować nieco inaczej w zależności od zastosowanego w danym samochodzie typu skrzyni biegów.

W autach, które nie mają pedału sprzęgła, czyli wyposażonych w skrzynie automatyczne, zautomatyzowane lub bezstopniowe (CVT), system wyłącza silnik, gdy kierowca włączy bieg neutralny lub zatrzyma się, trzymając mocniej wciśnięty hamulec. We wspomnianych rozwiązaniach technicznych po puszczeniu hamulca samochód powinien ruszyć, dlatego zwolnienie pedału jest dla ASG sygnałem do uruchomienia silnika.

W samochodach z przekładnią sterowaną manualnie głównym sygnałem dla systemu jest położenie dźwigni zmiany biegów. By system start-stop wyłączył silnik, musi być ona w pozycji neutralnej („na luzie”). Gdy kierowca ponownie wciśnie sprzęgło, wrzuci bieg i doda gazu, silnik uruchomi się, by umożliwić dalszą jazdę.

asg

Czy ASG wpływa na odczucia z jazdy?

ASG nie jest w pełni neutralne dla tego, jak jeździ samochód. Nawet specjalnie do tego celu zaprojektowane elementy nie uruchomią silnika od razu. Powoduje to, że podczas ruszania występuje niewielkie  opóźnienie reakcji pojazdu względem działania kierowcy.

Na początkowym etapie użytkowania samochodów z tym systemem wielu kierowców ma z tym problem. Ta drobna zmiana w funkcjonowaniu pojazdu potrafi być dla nich irytująca, ponieważ jest niezgodna z ich przyzwyczajeniami. Jednak opóźnienie jest na tyle niewielkie, a rozruch nowoczesnego silnika na tyle nieodczuwalny, że z pewnością szybko się do tego przyzwyczaisz.

Najważniejsze elementy systemu ASG

System ASG w dużej mierze oparty jest na elektronice sterującej silnikiem i pojazdem. Do kontroli prędkości, położenia pedałów czy dźwigni zmiany biegów wykorzystuje on czujniki, które są umieszczone w pojeździe do innych zastosowań. Nie oznacza to jednak, że każdy samochód może być wyposażony w system stop and go jedynie przez przeprogramowanie komputera pokładowego. Dwa specjalne elementy są niezbędne do prawidłowego działania ASG. Co to za części?

Prądnico-rozrusznik

Samochody z systemem ASG powinny uruchamiać się szybciej niż standardowo. By to osiągnąć, konieczne jest zastosowanie rozruszników o dużej mocy. Standardowe rozruszniki ze sprzęgłem Bendixa nie są w stanie sprostać temu zadaniu. Dlatego konieczne było zastosowanie innego rozwiązania. Okazał się nim prądnico-rozrusznik. O tym, jak działa, opowiedział nam ekspert Inter Cars.

Urządzenie to, zgodnie z nazwą, łączy w sobie funkcję rozrusznika i prądnicy. W odróżnieniu od tradycyjnie stosowanego osprzętu nie znajduje się ono na zewnątrz układu napędowego, a zwykle umieszczane jest w miejscu koła zamachowego, którego funkcję także przejmuje. 

Pradnico-rozrusznik to nowoczesna, bezszczotkowa maszyna elektryczna, która może pracować jako silnik i generator prądu stałego. Może ona mieć spory ciężar, ponieważ zastępuje trzy różne, także ciężkie, urządzenia. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większej mocy, co powoduje szybszy i sprawniejszy rozruch, pozwalający na zastosowanie systemu ASG. Dodatkową zaletą prądnico-rozrusznika jest możliwość rekuperacji, czyli odzyskiwania energii hamowania i przekazywanie jej do akumulatora pojazdu. Pozwala to ograniczyć obciążenie silnika ładowaniem baterii samochodu. 

Samochód wyposażony w prądnico-rozrusznik jest w stanie dokonać rozruchu silnika w 250 ms (¼ sekundy), podczas gdy tradycyjny rozrusznik wymaga około 1-2 s. W systemach stop and go jest to bardzo ważny parametr, który powoduje, że ich działanie jest niemal niedostrzegalne przez użytkownika – mówi ekspert Inter Cars.

asg

Akumulator AGM

Rozrusznik o dużej mocy wymaga także odpowiedniego zasilania. Dlatego zwykle nie stosuje się tradycyjnych akumulatorów w samochodach z ASG. Co to oznacza, jakie rozwiązanie jest stosowane? Akumulator sparowany z prądnico-rozrusznikiem powinien być dostosowany do większych obciążeń, mocniejszego chwilowego rozładowania, a zwykle także do przejmowania energii z rekuperacji. Ta ostatnia podawana jest przez krótkie impulsy o dużej mocy, które z łatwością mogą zniszczyć tradycyjny akumulator samochodowy.

W układzie z alternatorem bateria ładowana jest napięciem o wartości niemal stałej (wahania wynoszą zwykle poniżej 1 V), a pobór prądu zmienia się wraz z obciążeniem. W systemach z rekuperacją akumulator jest okresowo doładowywany silnym strumieniem energii. By temu podołał, zaprojektowano akumulatory AGM, przeznaczone między innymi do systemów ASG.

AGM, czyli Absorbent Glass Mat to akumulatory, w których elektrolitem nasączone są porowate maty z włókna szklanego. Nasączone maty umieszczone są pomiędzy płytkami dodatnią i ujemną, w ten sposób tworząc zespół ogniw. Elektrolit w matach degraduje dużo wolniej niż w formie płynnej, stosowanej w standardowych akumulatorach.

Największym problemem podczas intensywnej pracy akumulatorów z płynnym elektrolitem jest powstawanie gazów podczas podgrzewania ogniw. Zagraża to szczelności i integralności baterii oraz obniża jej sprawność. W akumulatorze AGM gazy wiązane są w porach mat szklanych, dzięki czemu ciśnienie w obudowie nie wzrasta. Dzięki temu mogą być sprawnie odprowadzone na elektrodę ujemną, gdzie pod wpływem reakcji rekombinacji zamienią się w wodę i w formie płynnej będą uzupełniać elektrolit. Ten zamknięty cykl nie wymaga odprowadzania gazów poza akumulator, co także poprawia trwałość.

Dzięki zastosowaniu akumulatorów AGM systemy start-stop mogą działać niezawodnie i sprawnie, a wymiana akumulatora następuje zwykle rzadziej niż w przypadku układów tradycyjnych.

ASG – co to daje? 

Wiedząc, co to jest ASG, jak działa i co jest konieczne do jego funkcjonowania, z pewnością zastanawiasz się, czy to w ogóle potrzebne rozwiązanie i czy realnie poprawia opisane na początku parametry użytkowania pojazdu?

Ograniczenie spalania i emisji gazów spalinowych zależy przede wszystkim od tego, jak samochód z ASG będzie użytkowany. Co oczywiste nie ma on na to żadnego wpływu podczas jazdy w trasie, gdy pokonujesz duże odległości bez zatrzymywania. Zastosowanie prądnico-rozrusznika pozwoli na drobne oszczędności na paliwie, ponieważ zmniejszy obciążenie silnika ładowaniem, dzięki rekuperacji, lecz są to różnice na poziomie 2-3 proc., co jest wartością wręcz trudną do zauważenia.

Pełne możliwości system ASG ukazuje podczas jazdy w ruchu miejskim. Przeciętny samochód w takich warunkach przez około 20 proc. czasu się nie porusza, stojąc przed sygnalizacją świetlną czy w korku. W tym czasie paliwo spalane jest wyłącznie w celu podtrzymania pracy silnika. Wyeliminowanie tego spalania pozwala w jeździe miejskiej ograniczyć zużycie paliwa nawet o 15 proc. Oznacza to, że nowoczesny samochód z systemem ASG będzie spalać około 1 l paliwa mniej na 100 km od bliźniaczego modelu bez takiego systemu.

Oprócz oszczędności na paliwie samochód z systemem start-stop w czasie postoju nie generuje zanieczyszczeń. Podczas postoju spaliny emitowane są bezpośrednio do otoczenia, inaczej jest w czasie jazdy, gdy pęd powietrza rozprasza je i unosi do wyższych warstw, gdzie mają mniejszy wpływ na ludzi. Dodatkowo silniki są mniej ekologiczne na wolnych obrotach niż podczas jazdy w optymalnym zakresie obrotów. Dlatego stosując ASG, można bardzo mocno ograniczyć wpływ samochodów na zdrowie ludzi.

Zakup akumulatora AGM 

Jeżeli masz samochód z systemem ASG i szukasz akumulatora AGM na wymianę lub dowolnych części zamiennych do Twojego auta, sprawdź już teraz ofertę naszego sklepu Inter Cars. Znajdziesz u nas świetnej jakości towar w atrakcyjnych cenach. Zachęcamy do zapoznania się z produktami, dostępnymi w sprzedaży, a w razie wątpliwości, zapraszamy do kontaktu. Chętnie Ci pomożemy!

szukasz produktu który opisujemy?

System ASG – czy to przyszłość motoryzacji?

Systemy tego typu będą z pewnością coraz powszechniej stosowane w samochodach. Prawdopodobnie wraz z rozwojem technologii i nowymi normami emisji, będą one trafiać do samochodów z coraz niższych segmentów rynku. Dzięki skutecznym rozrusznikom i nowoczesnym akumulatorom, samochody z ASG są nie tylko oszczędne i ekologiczne, ale także komfortowe.

Warto też zwrócić uwagę, że samochody z tym systemem będą niezawodne. Mniejsze zużycie silnika, eliminacja zewnętrznego osprzętu, podatnego na uszkodzenia mechaniczne i zastąpienie go nowoczesną maszyną zabudowaną zamiast koła zamachowego, wytrzymalsze i wydajniejsze akumulatory, pozwolą na dłuższe bezproblemowe użytkowanie pojazdu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

ASG, czyli Automatic Stop and Go to system, który powoduje unieruchomienie silnika podczas postoju pojazdu, oraz jego automatyczne załączenie w momencie, w którym kierowca chce ruszyć.

Czujniki kontrolujące pracę pojazdu przekazują do komputera informację, że samochód jest w trakcie postoju. Sterownik wyłącza silnik. Gdy kierowca rusza następuje szybki rozruch jednostki napędowej.

System start-stop jest automatyczny, nie wymaga specjalnej obsługi. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów silnik gaśnie po zatrzymaniu się, a zapala po puszczeniu hamulca. W autach z manualną przekładnią jednostka napędowa zostaje wyłączona. Gdy zostanie wrzucony bieg neutralny i puszczone sprzęgło, a samochód się nie porusza. Ponowne wciśnięcie sprzęgła i wrzucenie biegu powoduje rozruch.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!