Wykonanie dobrej jakości powłoki lakierniczej nie jest łatwe. Podczas całego procesu nakłada się na siebie różnorodne substancje chemiczne, które mogą reagować nie tylko między sobą, ale też z podłożem i otoczeniem. W wyniku tych reakcji często dochodzi do uszkodzeń, pęknięć, odczepienia się lakieru, przebarwień i wielu innych problemów, które może napotkać niedoświadczony lakiernik.  By ich uniknąć, najlepszym wyjściem jest stosowanie nowoczesnych technologii lakierniczych, które są dziś szeroko dostępne. Podkład epoksydowy jest tutaj doskonałym przykładem. Dlaczego tak jest? Przekonasz się za chwilę.

Z tego artykułu dowiesz się także:

opony

Co kryje w sobie podkład epoksydowy?

Głównym składnikiem tego rodzaju podkładu są żywice epoksydowe. Syntetyczne kalofonie to polimery, które mają właściwość zmiany stanu skupienia z płynnego na stały i są utwardzane chemicznie. W przypadku epoksydu mamy do czynienia z cyklicznym (łańcuchowym) eterem o nazwie oksiran (tlenek etylenu C2H4O). To jeden z prostszych strukturalnie polimerów, który odznacza się jednak całkiem przyzwoitymi właściwościami wytrzymałościowymi, niską reaktywnością chemiczną i prawie zerową przepuszczalnością wody. Z tego powodu jest odpowiednią bazą do podkładów lakierniczych. Żywice epoksydowe wykorzystuje się także do tworzenia lekkich elementów poszycia karoserii, zwykle jako kompozyt z włóknem szklanym lub węglowym. Żywice stosowane do podkładów odznaczają się silnym usieciowaniem, dzięki czemu tworzą bardzo zwartą i szczelną powłokę, już przy warstwach o niewielkiej grubości rzędu 20 μm.

Oprócz bazy żywicznej w skład podkładu epoksydowego wchodzą:

  • wypełniacze (frakcje stałe);
  • substancje antykorozyjne;
  • środki zwiększające przyczepność do podłoża (promotory adhezji);
  • inne dodatki.
podkład epoksydowy

Lakierniczy podkład epoksydowy sprzedawany w puszkach nie zawiera utwardzacza. W przeciwnym wypadku zastygłby „na kamień” niedługo po otwarciu. Odpowiedni utwardzacz należy dodać do wykorzystywanej części podkładu i wymieszać przed wlaniem do dozownika pistoletu. Podkład epoksydowy w sprayu dzięki zamkniętemu opakowaniu nie ma kontaktu z powietrzem, które aktywuje działanie utwardzacza, dlatego może znajdować się on w składzie mieszanki podkładu.

Zastosowanie podkładu epoksydowego

Podkłady epoksydowe są niezwykle uniwersalnym produktem. Można je stosować na różnorodnych podłożach w kilku celach. Sprawdzą się dobrze na stali w metalach kolorowych czy tworzywach sztucznych. Podkłady epoksydowe znajdą swoje zastosowanie nawet na aluminium, chociaż wymaga to lepszego przygotowania powierzchni, niż w przypadku innych materiałów. Tworząc powłokę lakierniczą na aluminium, lepszym wyborem może być poliwinylowy podkład reaktywny, który odznacza się lepszą przyczepnością do podłoża. Jednak, gdzie można stosować podkład epoksydowy?

Jeżeli dokonujesz napraw blacharskich z użyciem szpachli, musisz pamiętać, że jest to środek dość agresywny chemicznie. Dlatego nie powinien być nigdy kładziony na gołą stal. Z pewnością widziałeś kiedyś samochody, w których szpachla odpadała od karoserii, a w ubytku widoczna była zaawansowana korozja. To wynik opisanego powyżej błędu. Aby więc zapobiec możliwym uszkodzeniom karoserii, dobrym sposobem jest położenie podkładu epoksydowego pod szpachlówkę. Dzięki izolacji blachy i odporności chemicznej  naprawa będzie o wiele trwalsza i nie wywoła ukrytej korozji – podkreśla ekspert Inter Cars.

Należy pamiętać, że lakieru bazowego nie powinno się kłaść bezpośrednio na warstwę szpachlówki. Mimo tego, że szpachla jest już utwardzona i sucha, istnieje prawdopodobieństwo, że będzie dalej reagować chemicznie. Może to spowodować wady powłoki zewnętrznej. Na zewnątrz powinna więc znaleźć się kolejna warstwa podkładu epoksydowego. Dzięki temu powierzchnia szpachli będzie idealnie odizolowana i nie będzie w żaden sposób wpływać na kolejne powłoki.  

Naprawy blacharskie i lakiernicze

W przypadku gdy element był wymieniony na nowy lub jedynie lakierowany, a szpachlówka nie była używana, podkład epoksydowy jest bardzo dobrym wyborem. Tworzy on idealną podstawę pod lakier bazowy, którego zużycie będzie mniejsze. Dodatkowo powłoka będzie równiejsza niż w przypadku malowania bezpośrednio na starym lakierze czy na powłoce podkładu nałożonej w fabryce. 

Poprawienie błędów w obróbce powierzchni

Do naprawy elementu blacharskiego często używa się papieru ściernego w celu zeszlifowania nierównej powierzchni. Niełatwo wówczas przeciąć lakier do „gołej blachy”, szczególnie na załamaniach i krawędziach. Gdy tak się stanie, warto pomalować uszkodzone miejsce cienką warstwą podkładu epoksydowego. W tym przypadku nie musi być to profesjonalny podkład epoksydowy, spray w zupełności wystarczy do drobnej naprawy nawierzchni.  

podkład

Lakierowanie elementów narażonych na korozję

Wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne powoduje, że podkład epoksydowy idealnie nadaje się do zabezpieczenia progów, nadkoli, podwozia, wnęki na koło zapasowe i innych elementów pojazdu, gdzie istotna jest mocna ochrona przed korozją. 

Podkład epoksydowy na rdzę

Oddzielną kategorię produktów stanowią podkłady przeznaczone do stabilizowania powierzchni z korozją. Ich skuteczność nie jest bardzo wysoka, ale w przypadku gdy nie ma możliwości wykonać pełnej naprawy, zastosowanie takiego preparatu będzie mogło nieco spowolnić proces utleniania. . 

Podkład epoksydowy na rdzę zawiera specjalne dodatki stabilizujące reakcje metalu z powietrzem, co w połączeniu z typową dla tej żywicy izolacją będzie wpływało na znaczące ograniczenie rozwoju korozji. To doraźne rozwiązanie, które czasami warte jest rozważenia. Dzięki niemu można znacząco ograniczyć przyszłe koszty napraw blacharskich.

Podkład akrylowy czy epoksydowy?

Do niedawna podkłady akrylowe były najpopularniejszymi preparatami tego typu. Są niedrogie i łatwe w stosowaniu, wymagają nieco mniejszego nakładu pracy niż podkłady epoksydowe.

Szukając odpowiedzi na pytanie, czy wybrać podkład akrylowy, czy epoksydowy, można bez wątpienia stwierdzić, że w większości przypadków lepiej sprawdzi się ten drugi. Podkłady akrylowe będą lepsze do mniej zaawansowanych napraw, gdy konieczne jest wypełnienie rys i nierówności. Sprawdzają się na gorzej przygotowanych powierzchniach. Wszędzie, gdzie masz możliwość odpowiedniego wyrównania podłoża, lepszy będzie podkład epoksydowy.

Jak stosować podkład epoksydowy? Instrukcja

Położenie dobrej jakości warstwy podkładowej decyduje często o tym, jak wyglądać będzie ostatecznie element. Dlatego, zanim przystąpisz do lakierowania, zapoznaj się z zasadami, których trzeba przestrzegać przy aplikowaniu podkładu epoksydowego. Oto instrukcja stosowania tego typu preparatów.

Przygotowanie powierzchni

Zanim przystąpisz do lakierowania, konieczne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Użyj odtłuszczacza na bazie alkoholu, dzięki temu usuniesz oleje, smary, pozostałości wosku i innych zabrudzeń. 

Następnie użyj papieru ściernego o ziarnistości 320-400 mikronów, by zmatowić całą powierzchnię, którą będziesz lakierować. Zrób to bez względu na to, czy nakładasz podkład na gołą blachę, czy na stare powłoki lakiernicze. Po przetarciu ponownie oczyść powierzchnię odtłuszczaczem, by pozbyć się zanieczyszczeń pochodzących z Twoich dłoni.

lakierowanie

Przygotowanie preparatu i narzędzi

Jeżeli stosujesz podkład epoksydowy w sprayu, możesz pominąć ten krok. Jednak w przypadku stosowania płynnego podkładu, będziesz musiał wykonać go z pełną pieczołowitością. 

Przed otwarciem dynamicznie wstrząśnij puszką podkładu, by zniwelować ewentualne rozwarstwienia składników i rozprowadzić wypełniacz po całym preparacie. Odmierz w przezroczystym pojemniku do lakierów odpowiednią dawkę podkładu. Wydajność powinna być opisana na jego opakowaniu, jednak zwykle na jeden raz nie powinno rozrabiać się więcej niż 50-100 ml. Powinno to wystarczyć do pokrycia jednego elementu pojedynczą warstwą. To ważne, by nie przygotować zbyt dużo preparatu, ponieważ podkład epoksydowy zaczyna żelować (gęstnieć) już po krótkim czasie, co oznacza, że może stać się bezużyteczny przy nakładaniu następnej warstwy. 

Do podkładu wlej utwardzacz w proporcjach podanych na opakowaniu. Przykładowo podkład epoksydowy firmy Profirs dostępny w sklepie Inter Cars jest sprzedawany w zestawie z utwardzaczem. Producent zaleca zachowanie proporcji mieszania 4:1. Po rozrobieniu całość należy przelać do zasobnika pistoletu.

Ustaw dyszę pistoletu na około 1,5 mm i ciśnienie na około 50 psi w przypadku pistoletów grawitacyjnych. W przypadku niskociśnieniowych pistoletów nowej generacji (HVLP) dysza powinna być ustawiona na 1,4-1,8 mm, a ciśnienie wynosić około 25-30 psi. Pamiętaj, że do ostatniego wymienionego typu pistoletu, potrzebujesz kompresora o dużej pojemności, ponieważ zużywa on duże ilości powietrza, ale zapewnia oszczędność lakieru i pozwala na położenie cieńszej warstwy. 

Nakładanie podkładu

Nakładanie powłoki lakierniczej powinno odbywać się w odpowiednich do tego warunkach. W pomieszczeniu powinna być utrzymywana temperatura około 21 st. C i niska wilgotność. Poza tym nie powinno być w nim pyłu i kurzu. Do elementów zdemontowanych z auta można przygotować komorę z folii malarskiej (na przykład rozwieszonej na regałach), wewnątrz której będziesz nakładał podkład. Jeżeli malujesz bezpośrednio na pojeździe, warto także odizolować ten obszar od otoczenia. 

Podkład epoksydowy nakładaj równomierną warstwą na cały planowany obszar. Staraj się, by warstwa była jak najcieńsza, szczególnie gdy nie lakierujesz całego elementu. Wymaga to wprawy i wyczucia, przez co początkujący lakiernicy mogą mieć z tym problem. Najlepiej jest zacząć od mniej widocznych fragmentów, dzięki czemu będziesz mógł zrozumieć działanie pistoletu i to, w jaki sposób nakładać farbę. Jeżeli zależy Ci na idealnym efekcie, a nie masz doświadczenia, zleć tę pracę lakiernikowi.

Po jakim czasie można malować podkład epoksydowy?

Jest to bardzo ważne zagadnienie. Przez brak odpowiedniej wiedzy, cała praca może pójść na marne. A zatem: po jakim czasie można malować podkład epoksydowy? Po pierwszych dwóch warstwach trzeba odczekać około 30 minut. Po nałożeniu trzeciej i każdej kolejnej warstwy należy odczekać około godziny przed wykonaniem dalszych kroków. Po ostatniej, wykańczającej, odłóż do wyschnięcia na co najmniej 24 godziny. Podkład uzyskuje pełną twardość po 3-5 dniach.

Podkład epoksydowy spray  z koeli schnie zwykle około 20-30 minut, a pełną twardość osiąga po 24 godzinach. Zanim jednak przystąpisz do lakierowania, zetrzyj drobnym papierem ściernym warstwę podkładu i zmyj ją z pyłu i ewentualnych zabrudzeń, a następnie odtłuść. 

Zadbaj o swój samochód z Inter Cars!

Jeżeli planujesz remont swojego samochodu lub chcesz wykonać samodzielnie drobne naprawy lakierniczo-blacharskie i szukasz dobrej jakości podkładów epoksydowych, koniecznie skorzystaj z oferty sklepu internetowego Inter Cars.

bagażnik

Podkład epoksydowy – skuteczna i trwała powłoka pod lakier

Podkłady epoksydowe to obecnie jeden z najważniejszych trendów w lakiernictwie samochodowym. Dzięki ich zastosowaniu powłoki lakiernicze są o wiele bardziej odporne na korozję wodną i chemiczną. Naprawy z użyciem podkładów epoksydowych są trwalsze od tych z użyciem podkładu akrylowego. Co prawda wymagania co do dokładnego wyrównania i czystości powierzchni są dość wysokie, jednak w przypadku solidnej naprawy z użyciem „akrylu” również powinno się przestrzegać bardzo podobnych praktyk. 

Podkład epoksydowy jest najbardziej uniwersalnym ze środków podkładowych. Sprawdzi się zarówno do napraw aut, jak i do lakierowania zmodyfikowanych elementów, również tych wykonanych z tworzyw sztucznych. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Podkład epoksydowy tworzy powłokę izolującą powierzchnię malowaną od warunków zewnętrznych. Jest odporny na wodę (od grubości warstwy powyżej 20 μm), sól i inne agresywne składniki otoczenia, hamuje rozwój korozji, a także przedłuża żywotność lakieru.

Oba preparaty oparte są na różnych substancjach głównych. Żywice epoksydowe mają większą wytrzymałość i mniejszą przepuszczalność. Akrylowe dobrze wypełniają nierówności i są bardziej elastyczne, dzięki czemu lepiej sprawdzają się, gdy konieczne jest nałożenie grubszej warstwy.

Podkład epoksydowy można położyć na blachę stalową, metale kolorowe i tworzywa sztuczne. Przy odpowiednim przygotowaniu powierzchni (pozbyciu się tlenków) sprawdzi się także na aluminium, tam jednak lepiej używać podkładu reaktywnego.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!