Każdy kierowca, któremu zależy na bezpiecznym poruszaniu się samochodem, wie, że hamulce to element, na którym nie powinno się oszczędzać. To one decydują o bezpieczeństwie, a co za tym idzie także o Twoim życiu i zdrowiu. Jeśli należysz do ludzi, którzy jeżdżą ekonomicznie i płynnie, hamulce montowane seryjnie powinny w zupełności sprostać twoim wymaganiom. Jeśli uwielbiasz dynamiczną jazdę, standardowe hamulce najprawdopodobniej okażą się niewystarczające. W takim przypadku tuning hamulców będzie dla Ciebie idealnym sposobem na to, aby zwiększyć ich skuteczność. 

Standardowe układy hamulcowe są projektowane tak, aby poradzić sobie z nieco bardziej dynamicznym stylem jazdy. Jeśli jednak lubisz mocno wciskać gaz, dostrzeżesz potrzebę ulepszenia. Na szczęście tuning układu hamulcowego daje Ci wiele możliwości. To świetny sposób, aby poprawić skuteczność także po rozgrzaniu tarcz. Nie chciałbyś przecież być świadkiem płomieni wydobywających się z hamulców czy gotującego się płynu. Oczywiście bardziej wydajne, odpowiednio zmodyfikowane hamulce, nie tylko pozwolą Ci uniknąć wyżej opisanych zjawisk, ale także zwiększą Twoje bezpieczeństwo.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

Tuning hamulców – klocki

Klocki hamulcowe to elementy, od których najczęściej zaczyna się tuning układu. Dlaczego? Po pierwsze: klocki są stosunkowo tanie. Po drugie: sportowe klocki rzeczywiście zwiększają skuteczność hamowania.

Klocki hamulcowe są dostępne w różnych kształtach i rozmiarach. Oczywiście zawsze powinny być dobrane do modelu auta. Klocki hamulcowe, które nie pasują do zacisków hamulcowych, mogą prowadzić do zwiększenia zużycia samych klocków. Pojawia się też ryzyko nieprawidłowego rozkładu sił nacisku. Więcej: w skrajnej sytuacji może dość do pęknięcia tarcz hamulcowych.

Pamiętaj, że tym, co odróżnia klocki sportowe od standardowych, jest przede wszystkim mieszanka, z której wykonany jest materiał cierny. Dzięki temu klocki sportowe mają większą siłę hamowania i lepszą odporność na przegrzanie niż klocki standardowe. 

Do produkcji klocków hamulcowych używa się różnych materiałów, takich jak: półmetale, ceramika czy materiały organiczne. Klocki wykonane z materiałów organicznych mają krótszą żywotność niż inne typy i są bardziej podatne na przegrzanie. Półmetalowe charakteryzują się lepszymi właściwościami hamowania niż organiczne klocki hamulcowe, ale mogą powodować większe zużycie tarcz. Dodatek materiału ceramicznego poprawia właściwości hamowania nawet przy wysokich temperaturach. Odznaczają się również dłuższą żywotnością niż organiczne i półmetalowe klocki hamulcowe. Główna wada? Cena, która zazwyczaj sięga 130-150 proc. kwoty, którą trzeba wydać na markowe klocki standardowej konstrukcji.

Jak odpowiednio dobrać klocki hamulcowe?

Odpowiedni wybór klocków hamulcowych zależy nie tylko od wagi samochodu, ale też od stylu jazdy. Kiedy powinieneś wziąć pod uwagę wymianę klocków hamulcowych na sportowe? Jeśli chcesz uzyskać większą siłę hamowania, lepsze wyczucie pedału hamulca oraz pozbyć się problemów z przegrzewaniem. Warto je zastosować nie tylko wtedy, gdy Twoją pasją jest dynamiczna jazda. Niestandardowe klocki zdają egzamin także w autach, które przewożą duże ładunki.

The brake system of a sport car. Closeup. 3d illustration

Sprawdź także: Klocki hamulcowe – markowe czy „chińskie”?

Tuning tarczy hamulcowych

Najprostszym ulepszeniem tarczy jest wymiana na element o tej samej średnicy, jednak wykonanym z lepszych materiałów lub wykonanych w technologii zwiększającej ich skuteczność. W ten sposób przy poniesieniu minimalnych nakładów finansowych w znaczący sposób zwiększysz skuteczność hamowania. Poniżej zaprezentujemy te najpopularniejsze rozwiązania.

Tarcze nacinane

Czym charakteryzuje się ten rodzaj tarcz? Mają szereg rowków wykonanych na powierzchniach ciernych, których celem jest usunięcie pyłów powstających w trakcie ścierania się klocka. Podczas hamowania rowki usuwają drobinki zanieczyszczeń na zewnątrz. Nawet jeśli zanieczyszczenia nie zostaną całkowicie usunięte, to pozostaną w rowkach. Zatem nie wpływają negatywnie na skuteczność.

Dodatkowo nacięcia na tarczach usuwają poduszkę gazową powstającą między klockiem a tarczą podczas pracy w wysokich temperaturach oraz pomagają szybciej pozbyć się warstwy wody z ich powierzchni.

Tarcze nawiercane oraz wiercone 

Nawiercanie to kolejny sposób pozwalający zwiększyć skuteczność hamowania. Jest on równie popularny jak opisany wyżej.

Zadaniem częściowo wywierconych otworów (nie są to wiercenia wykonane na wylot tylko nawiercenia) w powierzchni ciernej jest zmniejszenie wpływu poduszki gazowej, o której piszemy wyżej. W przypadku tarcza wierconych (przewierconych na wylot), efekt poduszki jest całkowicie niwelowany. Dodatkowo, ale w mniejszym stopniu, wiercenia i nawiercenia pozwalają na odprowadzanie brudu.

Tarcze nawiercane i nacinane

To rodzaj tarcz hamulcowych, które łączą w sobie zalety obu wspomnianych technologii. Jeśli zdecydujesz się na ich zastosowanie, poprawisz skuteczność hamowania oraz zmniejszysz ryzyko przegrzania. Połączenie tych dwóch technologii, będzie najbardziej efektywne.

Ważne! Nawiercane, wiercone oraz/lub nacinane tarcze nie wymagają stosowania specjalnych klocków hamulcowych. Poprawę zauważysz nawet przy stosowaniu seryjnych klocków. Oczywiście ich zmiana na bardziej sportowe/ tuningowe, to kolejny poziom skrócenia drogi hamowania i skuteczność w dużo wyższych temperaturach.

Zaciski

W przypadku zaawansowanych modyfikacji układu hamulcowego opartych o zmianę na większe tarcz hamulcowych oraz klocków, dochodzi do zmiany zacisków. W większości samochodów stosuje się zaciski pływające odlewane z żeliwa, wyjątkiem są jednak droższe bądź sportowe modele aut, w których są one wykonane z lekkiego aluminium. Jednocześnie taka modyfikacja umożliwia stosowanie zacisków z większą liczbą tłoczków wpływając na bardziej równomierne rozłożenie siły nacisku. Efektem tego jest zmniejszenie masy, czyli poprawa osiągów oraz skrócenie drogi hamowania.

W jaki sposób zaciski mogą polepszyć skuteczność hamowania? Tuning często polega na użyciu większych tarcz, a żeby te okazały się skuteczne, wraz z nimi musisz użyć także większych zacisków. W przypadku sportów motorowych używa się zaciski typu „monoblock”. Są one bardziej sztywne i powodują mniejsze wibracje układu. Świetnie sprawdzają się w warunkach torowych, gdzie panują ekstremalne warunki pracy dla zacisku.

hamulce tuning

Sprawdź również: Malowanie zacisków hamulcowych – zastosowanie i sposób realizacji

Przewody i płyny hamulcowe

Obydwa elementy są bardzo często pomijane podczas tuningu hamulców. Jednak decydując się na modyfikację, warto nie popełniać tego błędu. Przecież ich ewentualna awaria może mieć poważne konsekwencje.

W większości standardowych pojazdów przewody elastyczne są wykonane z gumy umożliwiając pracę zwieszenia. Niestety w przypadku dużego ciśnienia, może dojść do wybrzuszenia (pompowania) przewodu i zmniejszenia siły nacisku na tarcze. Tuningując układ hamulcowy, zastąp je zestawem przewodów teflonowych w stalowym oplocie. Są one zaprojektowane tak, aby wytrzymać znacznie wyższe ciśnienie oraz temperaturę, a także charakteryzują się wyższą odpornością na uderzenia czy zadrapania. Jeśli wcześniej dokonałeś wymiany tarcz hamulcowych na większe lub podnosisz zawieszenie w swoim samochodzie terenowym, pamiętaj, aby długość przewodu była odpowiednia. Podczas montażu upewnij się, że nie będzie on nigdzie ocierał i nie zostanie przygnieciony przez układ kierowniczy lub elementy zawieszenia w trakcie ich pracy.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy jest cieczą higroskopijną, co oznacza, że ​​z czasem pochłania wilgoć z atmosfery. A to, jak zapewne wiesz, obniża efektywną temperaturę jego wrzenia. Tak więc płyn, który pracuje w układzie przez długi czas, traci pierwotne właściwości, czyli zmniejsza swoją ściśliwość. Tuningując układ hamulcowy, pamiętaj, aby regularnie wymieniać płyn. Dobrym pomysłem jest wykonanie tego przy każdej wymianie tarcz hamulcowych lub przynajmniej raz na dwa lata. Jeżeli chcesz mieć pewność, że układ będzie działał prawidłowo, kupuj płyn przystosowany do pracy w wyższych temperaturach. W przypadku gdy masz zamiar testować układ hamulcowy w ekstremalnych warunkach, użyj płynu o wyższej temperaturze wrzenia.

Pamiętaj, że płyny hamulcowe występują w specyfikacjach DOT (DOT3, DOT4, DOT5.1, DOT5) w związku z czym musisz upewnić się jaki rodzaj płyny przeznaczony jest do układu hamulcowego Twojego pojazdu. Zalecenia co do typu płynu znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie można mieszać płynów o różnych specyfikacjach. Możesz stosować zamiennie DOT3, DOT4, DOT5.1, natomiast specyfikacja DOT5 nie ma zamienników.

tuning hamulców

Sprawdź również: Wymiana płynu hamulcowego

Hamulec ręczny: wypowiedź eksperta

Tuning układy hamulcowego może dotyczyć również innych elementów. Zobacz co na ten temat mówi ekspert Inter Cars.

Przygotowując auto do zmagań sportowych, możesz zastosować dodatkowe urządzenia wspomagające układ hamulcowy. Jednym z nich jest korektor siły hamowania umożliwiający ustawienie proporcji siły hamowania między przednią a tylną osią pojazdu. Innym rozwiązaniem jest zmiana fabrycznego hamulca postojowego (hamulec ręczny) obsługiwanego za pomocą linki na wersję hydrauliczną. Zyskujesz dzięki temy precyzję, szybkość i siłę działania układu – zdradza ekspert Inter Cars. 

Zadbaj o hamulce z Inter Cars!

Jeżeli chcesz wykonać tuning hamulców i szukasz wysokiej jakości części, które pozwolą Ci poprawić bezpieczeństwo, zajrzyj do sklepu Inter Cars! Oferowane przez nas tarcze hamulcowe zapewniają Ci lepszą stabilność i wytrzymałość, co oznacza, że pojazd z łatwością zatrzyma się nawet podczas jazdy z dużą prędkością. Dzięki klockom hamulcowym tuningowym naszej oferty będziesz cieszył się wyższym poziomem bezpieczeństwa, a także zwiększysz moc hamulców, skrócisz drogę hamowania oraz wydłużysz żywotność tarcz hamulcowych. Jeśli chcesz zminimalizować ryzyko awarii układu hamulcowego, nie zapomnij zajrzeć do sklepu Inter Cars! Znajdziesz u nas płyny hamulcowe, które poprawiają skuteczność hamowania i zachowują jego optymalną siłę. 

Podsumowanie 

Jeżeli chcesz poprawić skuteczność hamulców, podstawowy tuning układu jest stosunkowo niedrogi. Oczywiście o ile nie zdecydujesz się użyć elementów przewidzianych do samochodów sportowych, sięgając po podzespoły z najwyższej półki. Wtedy koszt kompleksowego tuningu będzie bardzo wysoki. Wszystko zależy od tego, w jakim celu chcesz go wykonać. Jeżeli nie jesteś zadowolony z pracy układu hamulcowego, a na co dzień nie jeździsz przesadnie dynamicznie, koszt takiego przedsięwzięcia nie przeraża. Co innego, jeśli jesteś prawdziwym pasjonatem modyfikacji i lubisz agresywną jazdę. W takim przypadku potrzebujesz hamulców, które zapewnią Ci najwyższą efektywność. Wtedy koniecznie wybieraj podzespoły z najwyższej półki od renomowanych producentów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jeżeli jesteś zainteresowany wymianą tarcz, rynek oferuje kilka rodzajów tego elementu poddanego odpowiedniej obróbce. Tarcze rowkowane usuwają gazy gromadzące się między klockiem a tarczą podczas pracy w wysokich temperaturach, wpływając na zmniejszenie skuteczności hamowania. Zadaniem rowków jest usunięcie ich na zewnątrz. Ponadto pomagają pozbyć się wilgoci, która zbiera się na powierzchni tarczy podczas jazdy w deszczu lub w wodzie. Tarcze nawiercane pomagają w usuwaniu gazów i pyłów, ale w mniejszym stopniu odprowadzają brud. Zwykle są oferowane przez najlepszych producentów. Istnieją jeszcze tarcze nawiercane i rowkowane łączące obie te technologie. 

Najprostszym sposobem na polepszenie skuteczności układu hamulcowego jest montaż części przeznaczonych do mocniejszych wersji silnikowych. Będą to przede wszystkim tarcze o większej średnicy oraz dopasowane do nich klocki. Kolejną opcją, droższą, jest montaż akcesoryjnych zestawów hamulcowych. Na górze gamy są podzespoły stosowane w sporcie motorowym, niedopuszczone do ruchu ulicznego. Warto też zmienić płyn hamulcowy na ten o wyższej temperaturze wrzenia. Sportowe płyny są odporne na temperatury przekraczające 300 st. C (podczas gdy DOT4 ok. 230 st. C, a DOT5 ok. 260 st. C).

Do najważniejszych zalet ceramicznych tarcz należą: skuteczność oraz wytrzymałość (nawet do 300 tys. km). Skuteczność wynika zarówno z właściwości ciernych, jak i z wysokiej odporności na przegrzanie. Główną wadą tego rozwiązania jest cena zakupu i wymiany. Trzeba dodać, że ceramiczne tarcze hamulcowe wymagają ceramicznych klocków (w ostateczności mogą to być klocki organiczne, ale z podwyższoną odpornością temperaturową).
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!