Choć obecne zimy w niczym nie przypominają tych sprzed kilkunastu lub kilkudziesięciu lat, to nadal są w stanie przysporzyć kierowcom wielu problemów. Zwłaszcza intensywne opady śniegu mogą zwykły dzień zamienić w koszmar pełen stłuczek, wypadków czy też unieruchomionych pojazdów. Dlatego warto wiedzieć, jak wyjechać z zaspy śniegu, gdy taka sytuacja Ci się przydarzy. W ekstremalnych sytuacjach, na przykład, gdy nie ma nikogo, kto mógłby Ci pomóc, wiedza taka może uratować Twoje zdrowie lub życie.

jak wyjechać z zaspy śniegu

Typowy samochód z systemem ABS wyposażony w opony zimowe potrzebuje 33 m, aby zatrzymać się z prędkości 50 km/h na płaskiej, zaśnieżonej drodze. Ten sam samochód potrzebuje kilku metrów więcej już przy zjeździe z 4 proc. wzniesienia. Sytuacja pogarsza się, jeśli pojazd jest wyposażony w opony letnie. Ponieważ zatrzyma się dopiero po 60 metrach na płaskiej drodze w identycznych warunkach pogodowych, a nachylenie 4 proc. wydłuży drogę hamowania do 79 metrów. Do tego dochodzi jeszcze możliwość utraty kontroli i wypadnięcie z drogi. W trudnych warunkach wielu nawet doświadczonych kierowców czuje się niepewnie na drodze.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Jak wyjechać z zaspy śniegu – przygotuj się na taką ewentualność

Są dwie najważniejsze rzeczy, które należy zrobić przed nadejściem burzy śnieżnej, aby mieć pewność, że po dużych opadach śniegu pojazd będzie mógł wrócić na drogę. Dzięki nim nie będziesz zdany na życzliwości innych kierowców i poradzisz sobie sam, gdy zaparkujesz auto w zaspie.

Zadbaj o odpowiednie opony

Jeśli mieszkasz w miejscu, gdzie burze mogą przynieść naraz metr lub dwa śniegu, zdecydowanie powinieneś używać opon zimowych, a nie całorocznych.  W żadnym razie nie poruszaj się na oponach letnich. O tym, do czego może to doprowadzić, przeczytasz w artykule: Jazda na letnich oponach w zimie. Ekspert ocenia skutki. Zanim zacznie padać śnieg, sprawdź ciśnienie powietrza i upewnij się, że bieżnik opony jest w odpowiednim stanie.

Zawsze miej w bagażniku łopatę do śniegu

Nie tylko przyda się to Tobie, ale możesz być także bohaterem dla tych, którzy nie przygotowali się do panujących warunków atmosferycznych.  Za jej pomocą możesz nie tylko poradzić sobie ze śniegiem pod kołami, ale także usunąć go z drogi, czy też stworzyć tymczasową ścieżkę.

jak wyjechać z zaspy śniegu

Auto w zaspie – co zrobić, zanim uruchomisz silnik 

Jeżeli zdarzyło się, że Twoje auto utknęło w śniegu, po pierwsze nie panikuj. Jest wiele sposobów na to, by się wydostać z zaspy i bezpiecznie kontynuować podróż. Jednak, aby były one skuteczne, powinieneś przygotować auto na czekające je zadanie.

Wyłącz kontrolę trakcji

Oba koła napędowe powinny mieć przyczepność, abyś mógł się uwolnić. Znajdują się one z przodu w pojazdach z napędem na przednie koła i z tyłu w autach z napędem na tylne,  AWD i 4WD. Wyłącz system kontroli trakcji samochodu, za pomocą przycisku na desce rozdzielczej lub konsoli środkowej.

Oczyść teren wokół kół pojazdu

Rozpoczynając od kół napędzających wykop śnieg od przodu, od spodu i od tyłu. Oczyść odcinek wystarczająco długi, aby koła poruszały się do przodu i do tyłu o kilkadziesiąt centymetrów. Oczywiście zakładając, że masz tyle miejsca po obu stronach samochodu. Usuń śnieg wokół opon, który jest wyższy niż prześwit pojazdu. Wykop śnieg spod przedniej części samochodu. Jeśli pojazd zawisł na zbitym śniegu, bez jego usunięcia nie da się ruszyć samochodem.

Jeśli nie masz pod ręką łopaty do śniegu, spróbuj użyć śrubokręta, skrobaczki do lodu lub innego narzędzia, aby przynajmniej rozbić lód, który tworzy się pod oponami. Bardziej chropowata powierzchnia zapewnia lepszą przyczepność. Przed uruchomieniem silnika wykop także rurę wydechową. Zdarzały się przypadki, że kierowcy stracili życie z powodu tlenku węgla gromadzącego się wewnątrz pojazdu, gdy nie wiedzieli, że rura wydechowa jest zablokowana.

Jak wyjechać z zaspy śniegu – przegląd sprawdzonych sposobów

Kiedy już jesteś gotowy, możesz przystąpić do wyjeżdżania z zaspy. Jednak nie należy po prostu nacisnąć pedał gazu i spodziewać się, że sama moc pozwoli Ci wyjechać ze śniegu. Jeśli tak zrobisz, to prawdopodobnie jeszcze bardziej się zakopiesz. Oto jak wyjechać z zaspy w śniegu w prawidłowy sposób:

1. Technika „do przodu i do tyłu”.

Uruchom pojazd, opuść szybę, aby wyraźnie słyszeć otoczenie. Jeszcze lepiej, wystaw głowę przez okno, aby obserwować przednią oponę. Najlepszą przyczepność uzyskasz, prostując koła, więc rób to tak często, jak pozwala na to sytuacja. Ustaw swój pojazd na najniższym biegu. Jeśli masz model z napędem na cztery koła, włącz bieg niskozakresowy. Posuń się trochę do przodu.

Teraz powoli cofnij auto. Nie zwiększaj obrotów silnika. Zatrzymaj się, a następnie przesuń do przodu i dodaj trochę gazu. Może to ubić luźny śnieg i być może zapewnić wystarczającą przyczepność, aby się wydostać. Słuchaj uważnie. Jeśli usłyszysz, że koła obracają się w miejscu, natychmiast zdejmij nogę z gazu. W większości przypadków technika ta powinna pozwolić Ci wyjechać ze śniegu lub zaspy.

2. Technika hamowania

Jeśli Twój pojazd w ogóle się nie porusza lub opona się ślizga, spróbuj hamować, jednocześnie dodając trochę gazu. Powinno to zmniejszyć wirowanie i przenieść trochę mocy na oś napędową. Jeśli masz napęd na przednie koła i nie ma krawężników ani innych samochodów blokujących Ci drogę, spróbuj lekko obrócić koła w drugą stronę i zobacz, czy to da lepszą przyczepność. Nie próbuj tej metody hamowania dłużej niż kilka sekund. Możesz przegrzać hamulce, co spowoduje zmniejszenie skuteczności ich działania.

3. Znajdź pomocnika

Czasami pchnięcie kilku przechodniów załatwi sprawę. Upewnij się zawsze, że używasz tylko takiego biegu, który jest bezpieczny dla pomagających Ci osób. Wrzuć bieg do przodu tylko wtedy, gdy pchają Twój pojazd od tyłu. Poproś swoich pomocników, aby pchali, licząc do trzech, podczas delikatnego dodawania gazu.

jak wyjechać z zaspy śniegu

4. Użyj łańcuchów śniegowych

Jeśli nadal nie jesteś w stanie wydostać się z zaspy i masz łańcuchy śniegowe, czas je założyć. To prawie zawsze załatwia sprawę. Są one skuteczne nie tylko na śniegu, ale często na lodzie. Dlatego są one tak popularne w krajach skandynawskich, a w niektórych są wręcz obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu.

5. Technika kołysania

Jeśli nie masz łańcuchów, a Twój pojazd jedzie trochę do przodu, ale potem się zatrzymuje, spróbuj „bujać się” w przód i w tył. Dodaj trochę gazu w chwili, gdy pojazd zacznie się poruszać do przodu. To może dać Ci wystarczający rozpęd, aby wyjechać. Spróbuj kilka razy – inaczej możesz skończyć z kosztownymi uszkodzeniami samochodu. Znacznie taniej będzie po prostu wezwać lawetę.

6. Popraw przyczepność nawierzchni piaskiem, żwirkiem lub tekturą

Jeśli nadal stoisz w miejscu, możesz położyć coś na ziemi, aby zwiększyć przyczepność i nie uszkodzić opon. Spróbuj posypać powierzchnię piaskiem lub żwirkiem przed kołami napędowymi (i za nimi, jeśli planujesz się wycofać).

Innym sposobem na uzyskanie przyczepności jest ułożenie kartonu, sklejki, desek, a nawet dywaników podłogowych pojazdu przed oponami napędowymi (lub za nimi, jeśli zaczynasz od tyłu). Jeśli jesteś w odludnym terenie, możesz wykorzystać roślinność lub gałęzie z boku drogi. Pamiętaj: oczyść teren i jedź bardzo spokojnie podczas przyspieszania. Czasami koła mogą sprawić, że wszystko, co pod nie podłożyłeś, wystrzeli w powietrze lub zostaną zniszczone. Dotyczy to zwłaszcza dywaników lub elementów odzieży i koców.

7. Wypuść trochę powietrza z opon

W ostateczności można spuścić trochę powietrza z opon, na tyle, aby wyglądały na wyraźnie niższe. Rób to tylko wtedy, gdy masz sposób na szybkie uzupełnienie ich gdzieś w pobliżu. Jazda na niedopompowanych oponach zwiększa kontakt gumy z podłożem i zapewnia lepszą przyczepność na krótkich dystansach. Jednak dłuższa jazda w ten sposób nie jest bezpieczna i może uszkodzić opony, jeśli droga do kompresora jest zbyt długa.

Co zrobić, gdy auto już ruszy?

Jeśli jedziesz do przodu, nie zatrzymuj się od razu, ale zjedź gdzieś, gdzie widać, że śniegu jest mniej i możesz bezpiecznie się zatrzymać. Jeśli jedziesz wstecz, cofaj się przez kilka metrów, a następnie zdejmij nogę z gazu. Śnieg Cię zatrzyma. Następnie ustaw niski bieg i delikatnie przyspiesz do przodu na torach, które stworzyłeś, wystarczająco szybko, aby przebić się tam, gdzie utknąłeś.

jak wyjechać z zaspy śniegu

Włącz ponownie system kontroli trakcji, jeśli go wyłączyłeś. Jeśli włączyłeś napęd na 4 koła niskiego zasięgu, wyłącz go. Upewnij się, że chłodnica ma przepływ powietrza i nie została zapchana śniegiem. Może on spowodować przegrzanie silnika. Jedź natychmiast do najbliższej stacji obsługi i uzupełnij powietrze w oponach, jeśli je spuszczałeś. Jeśli zauważysz wibracje na kierownicy, sprawdź, czy koła nie są pokryte śniegiem. Zjedź w bezpieczne miejsce i wybij śnieg oraz lód skrobaczką do lodu lub łopatą.

Auto w śniegu – co warto mieć ze sobą

Warto zapakować do bagażnika samochodu kilka niezbędnych rzeczy, aby być przygotowanym na wypadek utknięcia w mroźnej i zimowej pogodzie.  Zabranie kilku na pierwszy rzut niepozornych przedmiotów może zaoszczędzić Ci dużo czasu i nerwów – mówi ekspert Inter Cars. Nawet jeśli doskonale wiesz, jak wyjechać z zaspy w śniegu, może się okazać, że nie masz ze sobą odpowiedniego sprzętu — dodaje. 

Oto co zdaniem ekspertów powinno znaleźć się w zimowym zestawie samochodowym:

  • Skrobaczka do lodu i odmrażacz – zgodnie z prawem przed jazdą należy oczyścić przednią i tylną szybę ze śniegu i lodu.
  • Ładowarka do telefonu w samochodzie – pomoże Ci ona zawsze pozostać w kontakcie, gdy na przykład konieczne będzie wezwanie pomocy.
  • Ubrania na zmianę – warto mieć ze sobą ciepłe ubranie na wypadek awarii, duży koc, zapasowy sweter, czapkę i rękawiczki.
  • Łopata – jeśli jedziesz po mniejszych drogach, jest burza śnieżna lub zamieć, możesz być zaskoczony. Łopatą można się odkopać szybko i bez zbyt dużego wysiłku.
  • Trójkąt ostrzegawczy – służy do ostrzegania innych kierowców, że Twój pojazd się zepsuł lub na drodze doszło do niebezpiecznej sytuacji.

Wiele z tych produktów znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars. My szczególnie polecamy ładowarkę Green Cell GC PowerRide 54 W 3 x USB 18 W. Szybkie porty USB-A Ultra Charge 18 W o łącznej mocy 54 W pozwalają na jednoczesne, niezależne ładowanie aż trzech urządzeń  nawet 3,5 razy szybciej niż standardową ładowarką. Nowoczesny design i zielone podświetlenie doskonale uzupełniają wnętrze Twojego samochodu, a bezpieczeństwo ładunku zapewnia nowoczesny pakiet  zabezpieczeń. Drugim przydatnym gadżetem jest skrobacza do szyby marki Mammoth. Dzięki niej szyby zawsze pozostaną czyste. Pamiętaj także o wyposażeniu auta w trójkąt ostrzegawczy, jest on wymagany przez prawo. My polecamy model MMA A108, jest on składany, stabilny i wytrzymały.

Jeżeli jesteś zainteresowany tym jak wyposażyć samochód na zimę, to zachęcamy Cię do lektury artykułu: Winter is coming… czyli poradnik, jak przygotować auto na zimę! 

Auto w śniegu. Podsumowanie

Mamy nadzieję, że wiesz już jak wyjechać z zaspy śniegu, gdy taka sytuacja Ci się przydarzy. Przedstawiliśmy najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie ze śniegiem, dlatego powinieneś poradzić sobie bez wzywania pomocy drogowej. Pamiętaj także o odpowiednim wyposażeniu pojazdu. Wszystkie niezbędne produkty znajdziesz w sklepie Inter Cars. Nie czekaj, przygotuj się, zanim znowu spadnie śnieg!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Gdy nie masz możliwości samodzielnego wydostania się z zaspy śnieżnej, wezwij pomoc. Zadzwoń pod numer 112, w przypadku gdy Ty lub któryś z pasażerów wymaga pomocy lekarskiej, w innym przypadku wezwij lawetę. Jeżeli masz polisę Assistance, możesz zadzwonić do Twojego ubezpieczyciela, on zorganizuje pomoc.

Nie jest to działanie zalecane. Z jednej strony jest to niezgodne z prawem, a po drugie może grozić przedostaniem się spalin do kabiny, co jest bardzo niebezpieczne.

Jeżeli samochód jest zaparkowany na terenie niezabudowanym, należy natychmiast włączyć światła awaryjne lub zamiast nich światła stopu i ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 30-50 metrów za pojazdem.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!