Jesień to czas, kiedy większość kierowców staje przed dylematem, czy warto zainwestować w nowe ogumienie do auta, czy wystarczy to obecne. W naszych warunkach klimatycznych najtrudniejszy okres zimowy z intensywnymi opadami śniegu trwa zazwyczaj 3 miesiące, dlatego wiele osób uważa zmianę opon na zimowe za zbędny wydatek i używa letnich przez cały rok. Takie oszczędności mogą jednak przynieść fatalne konsekwencje, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa. Jakie jeszcze skutki niesie za sobą jazda na letnich oponach w zimie?

W Polsce nie istnieją przepisy, które nakazywałyby kierowcom zmianę sezonowego ogumienia.
W wielu krajach europejskich jest to wymagane prawem, a za niedopełnienie obowiązku grożą surowe konsekwencje finansowe. Takie przepisy funkcjonują m.in. w Hiszpanii, Chorwacji, Austrii i we Włoszech i w zależności od kraju mogą się nieco różnić zakresem czy konkretnymi warunkami. Niemniej jednak wymaga się od kierowców, aby zadbali o ogumienie w swoich autach i dostosowali je do stanu nawierzchni. Do tej pory nie wprowadzono w Polsce zakazu jazdy w zimie na oponach letnich, ale istnieją przepisy, które określają parametry ogumienia dopuszczalnego do użytku na drogach. O tym, jak kształtuje się w tej kwestii obowiązująca legislacja, wyjaśniamy w niniejszym tekście.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Opony zimowe a letnie – czym się od siebie różnią?

Wysokie koszty eksploatacji samochodu sprawiają, że wielu kierowców stara się szukać oszczędności, aby jak najbardziej zminimalizować straty w budżecie domowym. Wydatki na części zamienne można starać się nieco obniżyć, szukając tańszych rozwiązań lub regularnie przeprowadzając kompletny serwis auta, aby nie dopuścić do pojawienia się poważnych usterek. Próby zaoszczędzenia na ogumieniu mogą się jednak skończyć tragicznie, gdyż opony to jeden z najważniejszych elementów, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Źle dobrane nie tylko przełożą się na większe spalanie i obniżą komfort podróży, ale i spowodują utratę przyczepności podczas pokonywania najbardziej wymagających odcinków trasy.

Szczególnym zagrożeniem jest jazda na letnich oponach w zimie, kiedy jezdnia jest oblodzona i pokryta warstwą śniegu. Oczywiście należy również pamiętać o prawidłowej technice jazdy i dostosowaniu prędkości do warunków pogodowych, jednak nie można umniejszać znaczenia ogumienia. W tym przypadku opony letnie a zimowe diametralnie się od siebie różnią pod względem parametrów i właściwości jezdnych. Mimo że wyglądają podobnie, to przy głębszej analizie łatwo zauważyć, że to całkowicie odrębne rodzaje ogumienia.

Opony zimowe a letnie

Zanim dowiesz się, jak opony letnie zimą wpływają na bezpieczeństwo, przyjrzyjmy się bliżej ich charakterystyce i różnicach wynikających z budowy. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz, dlaczego sezonowa zmiana ogumienia jest tak ważna i nie powinna być traktowana jako zbędny wydatek. Czym się różnią opony zimowe od letnich?

Rzeźba bieżnika

To najważniejszy element, na podstawie którego można odróżnić od siebie poszczególne rodzaje ogumienia. Letnie opony charakteryzują się dość słabo zaznaczoną rzeźbą bieżnika z minimalną liczbą rowków i lameli. Nacięcia są płytkie, co ma na celu zapewniać lepszą przyczepność, aby cała powierzchnia opony stykała się jak największą powierzchnią z asfaltem. Rowki mają zapobiegać efektowi aquaplaningu na mokrej nawierzchni i służą do odprowadzania wody spod kół. Ze względu na to, że opony letnie są przeznaczone do użytkowania w ciepłym sezonie, to nie ma potrzeby stosowania głębokich żłobień, które są wymagane podczas jazdy po grubej warstwie błota pośniegowego.

A jak sprawa wygląda w przypadku opon zimowych? Ogumienie produkuje się z myślą o jeździe w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Bieżnik jest więc zaprojektowany tak, aby zapewniał jak najlepszą przyczepność na ośnieżonych i oblodzonych drogach. W tym celu stosuje się specjalny system skomplikowanych rowków i lamel o różnej grubości i głębokości. Takie rozwiązanie ma za zadanie odprowadzać błoto pośniegowe spod kół, zapobiegając wpadnięciu w poślizg i zapewniając lepszą przyczepność po nierównościach. W niektórych oponach klasy premium stosuje się dodatkowe rowki na bokach bieżnika, dzięki czemu powierzchnia staje się bardziej chropowata. To pozwala sprawnie poruszać się nawet po oblodzonej i mokrej powierzchni bez ryzyka wystąpienia zjawiska akwaplanacji.

Materiał wykonania

Opony letnie a zimowe różnią się też mieszanką gumową, którą wykorzystuje się do produkcji. Ogumienie przeznaczone do użytku w cieplejszych miesiącach roku jest wykonywane z twardego tworzywa, odpornego na topnienie w wysokich temperaturach. Nie traci więc swoich właściwości nawet podczas upałów powyżej 30 st. C i zapewnia doskonałą przyczepność podczas jazdy po nagrzanym asfalcie. Problem pojawia się, gdy temperatury spadają poniżej 5 st. C, wówczas guma twardnieje, przez co nie jest w stanie utrzymać optymalnej przyczepności. Jest to szczególnie niebezpieczne, jeśli powierzchnia jest wilgotna lub oszroniona.

Opony zimowe charakteryzują się większą elastycznością i są wykonywane z miękkiej mieszanki gumowej, wzbogaconej o dodatek krzemionki. To sprawia, że nawet podczas silnych mrozów nie twardnieją i dobrze przylegają do nawierzchni. Dobrej jakości opony zimowe nie tracą swoich właściwości po przekroczeniu -20 st. C. Nie sprawdzą się jednak w przypadku plusowych temperatur. Wówczas guma staje się bardziej plastyczna, a w skrajnych przypadkach może się zacząć kleić do rozgrzanego asfaltu. Efektem tego jest gorsza przyczepność, większe spalanie oraz uciążliwy hałas wydobywający się spod kół.

Różnice między obydwoma rodzajami rozwiązań są znaczne i nie bez powodu specjaliści zalecają sezonową zmianę ogumienia. Kiedy należy wymienić opony letnie na zimowe? Według ogólnych wytycznych przyjmuje się, że kiedy temperatura w ciągu doby nie spada poniżej 7 st. C, to pora się umówić w warsztacie wulkanizacyjnym na zdjęcie zimowek. Zwykle okres ten przypada na przełom marca i kwietnia, kiedy przestają już występować przymrozki i temperatura na zewnątrz zaczyna się stabilizować.

Kiedy należy wymienić opony letnie na zimowe

Letnie opony w zimie – czy można dostać mandat?

W Polsce nie obowiązują przepisy, które wymuszałyby, aby kierowcy musieli wymieniać opony letnie zimą. Warto jednak pamiętać, że podczas kontroli drogowej policjant ma prawo zweryfikować stan ogumienia. Przede wszystkim brana jest pod uwagę głębokość bieżnika, nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jeśli pod tym względem opony nie mieszczą się w granicach normy, możesz zostać ukarany mandatem za stwarzanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym. Płytki bieżnik świadczy bowiem o nadmiernym zużyciu ogumienia. Efektem tego opona nie spełnia już należycie swojej funkcji i może być przyczyną utraty przyczepności.

Na konsekwencje finansowe narażasz się również w sytuacji, gdy koła na tej samej osi są wyposażone w różne opony. Łatwo to zweryfikować po wzorze bieżnika oraz rozmiarze opony, indeksie prędkości i nośności. Takie oznaczenia są zawsze wytłoczone na boku ogumienia, dlatego policjant podczas kontroli bez trudu je porówna. Za stosowanie różnych opon na tej samej osi przewidziany jest mandat, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i uniemożliwienie kontynuowania podróży.

Jak widzisz, jazda na letnich oponach w zimie nie jest prawnie zabroniona. Jednak zły stan oraz nieprawidłowo dobrane ogumienie może się wiązać z nałożeniem mandatu. Nie oznacza to, że opony letnie zimą w żaden sposób nie wpłyną na prowadzenie pojazdu. Używanie ich niezgodnie z przeznaczeniem również niesie za sobą pewne konsekwencje.

Jazda na letnich oponach zimą – konsekwencje

Jak już wyżej wspomnieliśmy, za letnie opony w zimie nie grożą Ci żadne konsekwencje prawne. Brak ryzyka dostania mandatu nie powinien jednak być czynnikiem, dla którego zrezygnujesz ze zmiany ogumienia. Jazda na letnich oponach w zimie niesie za sobą wiele innych skutków, które mogą przełożyć się na niższy poziom bezpieczeństwa. Dlaczego opony letnie zimą to złe rozwiązanie i na jakie jeszcze konsekwencje narażasz się, rezygnując z sezonowej wymiany ogumienia?

Gorsza przyczepność

Inna rzeźba bieżnika oraz mieszanka ogumienia sprawiają, że letnie opony nie poradzą sobie w trudnych warunkach zimowych. Nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności na oblodzonej i ośnieżonej nawierzchni, a to stwarza bezpośrednie ryzyko wpadnięcia w poślizg. Letnie opony w zimie cechują się też gorszą trakcją. Uniemożliwia to wykonywanie trudniejszych manewrów. Należą do nich: trzymanie się drogi podczas pokonywania ostrych zakrętów czy wjazd pod górę po oblodzonej ulicy. Wydłuża się też droga hamowania, a przy rozwijaniu większych prędkości łatwo o utratę kontroli nad autem. 

Szybsze zużycie opon

Głównym powodem, dla którego większość kierowców rezygnuje z ze zmiany opon z letnich na zimowe, jest chęć oszczędzenia na zakupie nowego kompletu. Takie rozwiązanie wcale nie przełoży się na ograniczenie wydatków w budżecie, gdyż jazda na letnich oponach w zimie powoduje szybsze ich zużycie. Mieszanka gumowa nieprzystosowana do niskich temperatur traci swoje właściwości i może popękać. Efektem tego może być konieczność zainwestowania na wiosnę w nowe ogumienie. Opony letnie w zimie sprawiają także, że bieżnik ulega nierównomiernemu ścieraniu, a ranty rowków się wykruszają. Efektem tego jest szybsze zużycie i spłycenie żłobień, przez co opona staje się „łysa”. Warto pamiętać, że za spłycony bieżnik, który nie mieści się w ustawowo określonych parametrach głębokości, grozi wysoki mandat.

Opony letnie zimą stwarzają realne ryzyko wypadku. Korzystanie z ogumienia niezgodnie z jego przeznaczeniem wpływa na bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników drogi. To chyba najważniejszy powód, dla którego nie warto rezygnować ze zmiany opon na takie, które będzie dostosowane do warunków pogodowych.

Jazda na letnich oponach w zimie może być także powodem odmowy wypłacenia odszkodowania przez ubezpieczyciela. W Polsce nie ma przepisów wymuszających konieczność zmiany ogumienia po zakończonym sezonie. Z tego powodu nie musisz obawiać so utratę ochrony w ramach OC. Inaczej sprawa wygląda w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia AC, gdzie ubezpieczyciel ma więcej swobody w określaniu Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. W dokumencie może się więc znaleźć zapis, że ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za zdarzenia. Na przykład jeśli kierowca korzystał z ogumienia niedostosowanego do warunków atmosferycznych. Jeśli więc doszłoby do kolizji, a auto było wyposażone w opony letnie zimą, ubezpieczyciel ma prawo odstąpić od wypłaty odszkodowania lub obniżyć kwotę zadośćuczynienia – mówi ekspert Inter Cars.

Szybsze zużycie opon zimą

Opony letnie w zimę – jakie są alternatywy?

Koszt zakupu nowego kompletu ogumienia może się wydawać wysoki, ale warto pamiętać, że jest to inwestycja ponoszona raz na kilka lat. Nie musisz co sezon nabywać nowych opon, pod warunkiem że korzystasz z nich zgodnie z przeznaczeniem i nie uległy one zniszczeniu. Istnieją także rozwiązania, dzięki którym masz szansę nieco zminimalizować wydatki.

Pierwsza z alternatyw to opony bieżnikowane, czyli takie, które zostały poddane renowacji. Polega to na zastąpieniu starego bieżnika nowym, aby idealnie odwzorowywał pierwotne parametry. W tym celu uzupełnia się ubytki w gumie i pogłębia zbyt starte rowki, żeby były zgodne z wymaganiami prawnymi. Ogumienie bieżnikowane jest nieco tańsze niż nowe, ale trzeba się liczyć z gorszą jakością i koniecznością regularnego weryfikowania stanu opon. Nie jest to także rozwiązanie na stałe. W przyszłości będziesz się musiał liczyć z koniecznością wymiany opon na nowy komplet.

Znacznie lepszym kompromisem są opony wielosezonowe. Łączą w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego, dlatego można z nich korzystać przez cały rok bez konieczności wymiany. Zaletą jest przystępna cena, ale nie brakuje im też wad. Opony wielosezonowe szybciej się zużywają i nie zapewniają tak dobrej przyczepności w każdych warunkach atmosferycznych.

Postaw na jakość – wybierz Inter Car

Jakość opon ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort kierowania pojazdem. Ogumienie należy dobrać na podstawie zaleceń producenta lub wymiarów felgi. Na stronie Inter Cars bez problemu znajdziesz odpowiedni komplet przy pomocy specjalnej wyszukiwarki. Wystarczy, że podasz markę i model pojazdu lub szerokość, profil i średnicę opony. Następnie system automatycznie wyszuka właściwe rozwiązanie do Twojego auta. Sprawdź produkty w Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Wiesz już, jakie konsekwencje grożą za jazdę oponami letnimi w zimie. Brak ryzyka dostania mandatu nie powinien być czynnikiem, dla którego zrezygnujesz ze zmiany ogumienia. Sezonowa wymiana to ważna czynność, a nie zbędny wydatek. Pamiętaj, że w Inter Cars zaopatrzysz się we właściwy komplet ogumienia, idealnie dopasowany do Twojego auta. Poniżej znajdziesz sekcje, gdzie odpowiedzieliśmy na najczęściej zadawane pytania.

FAQ

Czym się różnią opony letnie od zimowych?

Różnice wynikają z rzeźby bieżnika i głębokości rowków. Do produkcji opon zimowych i letnich wykorzystuje się też inną mieszankę gumy o różnych parametrach i stopniu elastyczności.

Czy jazda na letnich oponach w zimie jest bezpieczna?

Ogumienie należy dostosować do warunków atmosferycznych. Opony letnie zimą nie zapewniają odpowiedniej przyczepności i uniemożliwiają wykonywanie trudnych manewrów po oblodzonej nawierzchni. Może to doprowadzić do groźnego zdarzenia na drodze.

Czym są opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe łączą w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego, dlatego można z nich korzystać przez cały rok bez konieczności wymiany. Zaletą jest cena. Jednak trzeba wziąć pod uwagę to, że szybciej się zużywają i nie zapewniają tak dobrej przyczepności w każdych warunkach atmosferycznych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!