Większość kierowców wie, że pod maskami ich samochodów pracuje pasek wieloklinowy. Jednak niewiele osób jest świadomych, jak wiele ważnych funkcji pełni ten element, a także jakie zagrożenia niesie brak jego regularnej kontroli oraz wymiany. Podpowiadamy, czym jest i jak zbudowany jest pasek wieloklinowy. Wskazujemy też oznaki zużycia oraz sposób wymiany tego podzespołu.

pasek wieloklinowy

Donośne piszczenie spod maski Twojego auta to często oznaka poważnego zużycia paska wieloklinowego. Jednak nie tylko ten najbardziej rozpoznawalny objaw może świadczyć o konieczności wymiany tego podzespołu. Pasek wieloklinowy to element o złożonej budowie. Dzięki temu może wydajnie przekazywać moment obrotowy z silnika do innych podzespołów Twojego samochodu. Sprawdź, jak zbudowany jest pasek wieloklinowy i jak często należy go wymieniać, aby uniknąć problematycznych awarii samochodu, które mogą zakłócić podróż.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Co to jest pasek wieloklinowy?

Pasek wieloklinowy to niezbędny element każdego silnika spalinowego, który służy m.in. do napędu alternatora, czyli samochodowego generatora energii elektrycznej. Choć urządzenia tego typu popularnie nazywane są paskami klinowymi, to w rzeczywistości pod maską większości pojazdów pracują paski wieloklinowe. Ponadto w nowoczesnych autach element ten spełnia znacznie więcej zadań niż tylko napędzanie alternatora. Z tego względu proste rozwiązania klinowe ustąpiły miejsca wieloklinowym odpowiednikom, które nakładane są na wiele rolek i kół pasowych znajdujących się pod maską samochodu.

W autach starszej generacji występował najczęściej pasek klinowy, który swoją nazwę zawdzięcza kształtowi przekroju bocznego. Pojedynczy klin napędzający koła pasowe o dopasowanym do niego kształcie to rozwiązanie, które od lat 90. XX w. było sukcesywnie zastępowane przez pasek wieloklinowy, który charakteryzuje się znacznie lepszą wydajnością i żywotnością. Do zalet klasycznego rozwiązania należy zaliczyć bardzo prostą konstrukcję i łatwość wymiany tego podzespołu. Wśród kierowców starej daty krążą legendy o zastąpieniu zerwanego paska klinowego mocno związanymi pończochami na potrzeby dojechania do warsztatu lub sklepu z częściami zamiennymi.

Pasek wieloklinowy to najczęściej spotykane rozwiązanie w większości aut jeżdżących na drogach. Rozwiązanie to zaprezentowano w połowie lat 80., a już niecałą dekadę później pasek ten trafiał pod maski niemal wszystkich nowych samochodów. Urządzenie o wielorowkowym kształcie jest znacznie cieńsze od klasycznego odpowiednika i z łatwością przenosi o wiele większe obciążenia, także pod dużym kątem. Dzięki temu pasek wieloklinowy może wydajnie obracać się na licznych rolkach o wielorowkowym kształcie, co pozwala napędzać kilka podzespołów silnika. Inne popularne nazwy tego elementu to pasek wielorowkowy oraz pasek napędu osprzętu silnika.

Jak zbudowany jest pasek wielrowkowy?

Patrząc na pasek wieloklinowy, można dojść do wniosku, że jest to po prostu kawałek gumy o określonej długości, grubości i szerokości. Jest to bardzo mylne wrażenie, ponieważ pasek wielorowkowy służy do przenoszenia dużej mocy z silnika do wielu podzespołów. Zwykły gumowy pas nie byłby w stanie wytrzymać przeciążeń, oporów i tarcia, które występują pomiędzy napędzanymi podzespołami.

pasek wieloklinowy

Pasek wieloklinowy składa się z kilku warstw. Pierwszą z nich jest warstwa nośna składająca się ze stalowych linek, które tworzą szkielet części samochodowej. Konstrukcyjnie fundament paska przypomina nieco siatkę radialną stosowaną w ogumieniu samochodowym. Opona diagonalna czy radialna? Poznaj różnice, czytając artykuł z naszego bloga.

Stalowe linki zatopione są w warstwie podatnej, która wykonana jest zazwyczaj z gumy lub kauczuku. Wewnętrzna warstwa paska ma zazwyczaj od 4 do 6 rowków i wykonana jest z mieszanki włókien oraz gumy. Z kolei zewnętrza warstwa paska wieloklinowego ma płaską powierzchnię, którą zabezpieczona jest tkaniną impregnowaną mieszanką gum na etapie produkcji.

Zaawansowana technologia produkcji sprawia, że pasek wieloklinowy jest jednocześnie bardzo wytrzymały, przyczepny i elastyczny. Dzięki temu wielorowkowy element eksploatacyjny wytrzymuje trudne warunki pracy, jakie panują pod maską samochodu. Zaliczają się do nich nie tylko wysokie i niskie temperatury, lecz także możliwy kontakt z paliwem, olejem silnikowym i innymi płynami eksploatacyjnymi. Pomimo wysokiej trwałości tego podzespołu wspomniane czynniki wpływają na jego zużycie. Dlatego niezbędne są regularne wymiany paska wielorowkowego. Większość producentów samochodów zaleca wymianę podzespołu nie rzadziej niż co 4 lata. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w dokumentacji serwisowej swojego samochodu.

Jaką funkcję pełni pasek wieloklinowy?

Jedna z nazw części samochodowej, której dotyczy ten artykuł, to pasek osprzętu. Jest to najbardziej trafna nazwa pod względem funkcji, jaką pełni ten element. W starszych samochodach pasek klinowy zazwyczaj napędzał tylko alternator. Z kolei nowoczesne pojazdy z silnikami spalinowymi wykorzystują pasek wieloklinowy do napędzania znacznej ilości urządzeń, do których należą m.in.:

  • alternator – samochodowa elektrownia zasilająca układ zapłonowy, rozrusznik, oświetlenie, komputer sterujący pracą silnika, czujniki elektroniczne oraz elementy wyposażenia kabiny samochodu;
  • pompa wspomagania hydraulicznego układu kierowniczego – napęd przenoszony z silnika za pomocą paska zapewnia odpowiedni poziom ciśnienia płynu w układzie wspomagania;
  • pompa cieczy chłodzącej – dzięki napędowi pompy ciecz krąży po wszystkich podzespołach układu chłodzenia;
  • kompresor układu klimatyzacji – w samochodach wyposażonych w klimatyzację pasek wielorowkowy napędza sprężarkę, która jest kluczowym elementem układu odpowiedzialnego za schładzanie przestrzeni pasażerskiej.

Osprzęt silnika wyposażony jest w rolki, po których porusza się pasek wieloklinowy doprowadzający moment obrotowy generowany przez silnik. Natomiast podzespołem, który odpowiada za wprawienie w ruch paska wielorowkowego, jest koło pasowe, do którego dostarczana jest moc wytwarzana przez jednostkę napędową.

pasek wieloklinowy

Pasek wieloklinowy – objawy usterek

Pasek wieloklinowy, a także klinowy odpowiednik starszej generacji charakteryzują się podobnymi objawami awarii. Do najczęściej spotykanych oznak zużycia tych podzespołów należą:

  • piszczenie – oznacza poważne zużycie paska. Najczęściej piski oznaczają rozciągnięcie się elementu lub zbyt małe napięcie wynikające np. z uszkodzenia łożysk;
  • metaliczny szum – zazwyczaj staje się coraz intensywniejszy wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Objaw ten oznacza ślizganie się paska, które może powodować zużycie kół pasowych lub zanieczyszczenie olejem; 
  • stukanie i ocieranie – najczęściej występuje na skutek obecności ciała obcego, takiego jak np. kamyk wyrzucony spod kół samochodu;
  • szumy – występują zazwyczaj z powodu uszkodzenia kółek alternatora lub rolek prowadzących pasek. W obu przypadkach dochodzi do nadmiernych naprężeń, które wpływają na przedwczesne zużycie paska wieloklinowego.

Wizualny stan paska wielorowkowego wiele mówi o jego kondycji. W przypadku zauważania ubytków gumy, pęknięć na klinach, przetarć lub otworków, warto czym prędzej wymienić pasek wieloklinowy na nowy. W przeciwnym wypadku ryzyko zerwania się tego elementu jest wysokie, co grozi nawet całkowitym unieruchomieniem pojazdu. 

pasek wieloklinowy

Jak wymienić pasek wieloklinowy?

Wysokiej jakości pasek wieloklinowy powinien bez większych problemów wytrzymać nawet 4 lata codziennej eksploatacji. W niektórych modelach samochodów zalecana jest wymiana paska co 40 tys. km. Niestety wielu kierowców zapomina o tej czynności serwisowej lub zwleka z wymianą aż do momentu, gdy zużycie tego podzespołu jest bardzo wysokie. Jest to zły pomysł, ponieważ nowy pasek wieloklinowy kosztuje zazwyczaj od kilkudziesięciu do ok. 200 złotych. Osoby mące smykałkę do majsterkowania mogą spróbować samodzielnej wymiany tego podzespołu.

Pasek wieloklinowy można wymienić samodzielnie, choć w nowych samochodach o gęstej zabudowie komory silnika może być to utrudnione. Jedno z kół pasowych, po których przesuwa się pasek, wyposażone jest w śrubę. Aby zmniejszyć poziom napięcia elementu w samochodach z mechanicznym napinaczem, należy odkręcić wspomnianą śrubę i zdemontować rolkę. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem jest automatyczny napinacz. W tym przypadku wystarczy zwolnić napięcie paska przy pomocy klucza.

Przed zdjęciem zużytego paska warto dokładnie sprawdzić sposób, w jaki został poprowadzony. Ułatwi to montaż nowego podzespołu. Przydatne może być także zrobienie zdjęć przed rozpoczęciem demontażu. Nowy pasek wieloklinowy należy umieścić na wszystkich rolkach napędzających osprzęt silnika. W przypadku mechanicznego napinacza należy wcisnąć z powrotem rolkę i przykręcić ją śrubą. Z kolei w samochodach wyposażonych w automatyczny napinacz należy przy pomocy klucza wyregulować położenie rolki. Ostatnim krokiem jest sprawdzenie poziomu napięcia nowego paska wielorowkowego.

Wymień zużyty pasek na wysokiej jakości część zamienną

Pasek wieloklinowy to element eksploatacyjny spotykany w niemal każdym samochodzie z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Urządzenie jest ściśle dopasowane do jednostki napędowej Twojego samochodu i wymaga regularnej wymiany. Jeśli pasek służy dłużej niż 4 lata lub gdy zauważysz objawy zużycia tego podzespołu, to niezwłocznie zastąp go nową częścią zamienną. Szeroki wybór pasków wielorowkowych do niemal każdego modelu samochodu znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Pasek wieloklinowy pełni wiele istotnych funkcji w samochodzie

Osprzęt silnika wymaga trwałego napędu, aby podzespoły Twojego auta mogły prawidłowo funkcjonować. Pasek wieloklinowy to znacznie więcej niż kawałek gumy naciągnięty na rolki i koła pasowe. Do jego produkcji stosuje się zaawansowane technologie, które sprawiają, że element może wydajnie przenosić moment obrotowy do takich podzespołów Twojego auta, jak alternator, pompa wspomagania hydraulicznego, czy sprężarka klimatyzacji. Regeneracja, jak to się robi i czy warto naprawiać ten ostatni podzespół, dowiesz się z artykułu opublikowanego na naszym blogu. 

Regularne wymiany paska wieloklinowego zapewnią Ci długą i bezproblemową eksploatację Twojego samochodu. Z czasem zużyciu ulegają też rolki i napinacze. Szeroki asortyment części zamiennych do Twojego auta znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Koszt zakupu nowego modelu najczęściej zamyka się w kwocie 100–200 zł. Samodzielna wymiana paska wieloklinowego w nowoczesnych samochodach może być problematyczna z uwagi na utrudniony dostęp do tego podzespołu. Zlecając naprawę paska osprzętu w warsztacie samochodowym, koszt robocizny wyniesie ok. 100 zł.

W zależności od konstrukcji samochodu pasek wieloklinowy napędza alternator, a także inne podzespoły, takie jak pompa chłodzenia, pompa wspomagania czy kompresor klimatyzacji. W przypadku zerwania paska wspomniane urządzenia przestaną pracować, co znacznie obniży poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ponadto elementy zerwanego paska mogą uszkodzić wiele innych podzespołów znajdujących się pod maską samochodu.

Pompa cieczy chłodzącej znajduje się przeważnie w okolicach napędu rozrządu, ponieważ jest zwykle napędzana przez ten sam mechanizm (pasek, łańcuch, koła zębate). W niektórych samochodach napęd jest realizowany przez pasek wieloklinowy osprzętu. Elektryczne pompy wody mogą być zamontowane na niemal dowolnym przewodzie układu chłodzenia silnika. Pompa wody odpowiada za obieg płynu chłodniczego pomiędzy silnikiem, chłodnicą oraz  nagrzewnicą. . 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!