Biopaliwa są dostępne na polskim rynku już od ponad 10 lat. Wciąż jednak budzą liczne kontrowersje – a zdania na ich temat są wśród kierowców podzielone. Niektórzy uważają biopaliwo do samochodu za skuteczny sposób na uniezależnienie się od ropy naftowe. Inni, że takie źródło energii wcale nie pomaga środowisku, a do tego szkodzi silnikom. Czym właściwie są biopaliwa, jaki jest ich wpływ na auto i czy warto z nich korzystać? Wyjaśniamy!

biopaliwa

Początkowo dodawanie do paliw biokomponentów miało przyczynić się do zmniejszenia naszej zależności od ropy naftowej. Unia Europejska zezwoliła wówczas na wprowadzenie do sprzedaży benzyn z 10-procentową domieszką alkoholu. Produkcja biopaliw to także odpowiedź na coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin: choć przyszłość motoryzacji mocno związana jest z pojazdami elektrycznymi, to wciąż znaczna większość samochodów na drogach zasilana jest w sposób konwencjonalny. Być może zastanawiasz się, czy korzystanie z biopaliw jest dobrym pomysłem – w końcu można usłyszeć na ich temat bardzo różne opinie. W tym artykule postaramy się rozwiać Twoje wszelkie wątpliwości.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Biopaliwa – co to właściwie jest?

Zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, czy biopaliwa do samochodu szkodzą silnikom aut – chcielibyśmy wyjaśnić Ci, czym one w ogóle są. Dowiesz się także, w jaki sposób różnią się od standardowego paliwa. Czym charakteryzuje się skład biopaliw i jakie są ich rodzaje?

Czym są biopaliwa?

Biopaliwa od zwykłych paliw różnią się tym, że produkowane są z wykorzystaniem biomasy – czyli produktów pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Czasem wytwarza się je również ze źródeł gazowych oraz alkoholu. Takie paliwa są alternatywą dla kopalnych oraz płynnych nośników energii.

Biopaliwa nie służą jedynie do napędzania silników w pojazdach mechanicznych. Ich wykorzystanie jest dość zróżnicowane (nadają się na przykład do ogrzewania budynków). Jeśli jednak chodzi o biopaliwa do silników – do ich produkcji najczęściej wykorzystywany jest olej rzepakowy, etanol, gliceryny, algi i glony. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej, dodatek biokomponentów musi wynosić przynajmniej 5 proc. w przypadku benzyny i 7 proc. w przypadku oleju napędowego.

biopaliwa

Rodzaje biopaliw

Dostępne na rynku biopaliwa można podzielić na 3 typy: stałe, gazowe i ciekłe. Do napędzania samochodowych silników wykorzystuje się tylko te ostatnie. Biopaliwa te produkuje się z wykorzystaniem różnego rodzaju alkoholi i dzielą się na 2 kategorie:

  • biodiesel – używany do napędzania jednostek wysokoprężnych. Najczęściej w jego składzie znajduje się przetworzony olej roślinny (najczęściej jest to olej rzepakowy).
  • biobenzyna – wytwarza się ją z biomasy (która powstaje na przykład z glonów). Jednym z typów tej substancji jest bioetanol, który wytwarza się poprzez fermentację roślin.

Zobacz również: Shell – poznaj markę i jej produkty!

Biodiesel

Biodiesel jest paliwem o właściwościach bardzo zbliżonych do oleju napędowego. To, co go wyróżnia, to surowiec służący do jego produkcji. Wytwarza się go z chemicznie przetworzonych olejów roślinnych. W Polsce to paliwo jest mieszanką roślinno–naftową, a roślinne estry pozyskiwane są z rzepaku.

Podobnie jak w przypadku biobenzyny – biodiesel kosztuje mniej niż zwykłe paliwo. W pewnych kwestiach znacznie się jednak od niego różni swoimi właściwościami. Po pierwsze – jest niestety zauważalnie mniej wydajny. Ponadto, właściwości smarne estrów roślinnych są niższe, a penetrujące – wyższe. Przekłada się to na zużycie i zabrudzenie głowicy w układzie paliwowym silnika diesla, a także niekorzystnie wpływa na żywotność i parametry pracy całego mechanizmu.

Z biodiesla nie powinni korzystać właściciele aut z układami wysokiego ciśnienia wtrysku, wtryskiem bezpośrednim i pompo-wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Mowa tu o współczesnych konstrukcjach japońskich, a także silnikach TDI, HDI, DCI, CDi oraz TDCI.

Jeśli wydaje Ci się, że istnieje całkiem sporo przeciwwskazań do wykorzystywania paliw typu biodiesel… to masz całkowitą rację. Użyteczność tego paliwa jest niestety dość ograniczona. Z uwagi na to, że przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, zaleca się stosowanie go jedynie w pojazdach wyposażonych w mechanizmy starego typu – te z szeregową pompą wtryskową oraz wtryskiem do komory przedwstępnej.

Benzyna E10

Benzyna E10 należy do najpowszechniej wykorzystywanych w Unii Europejskiej biopaliw. To paliwo bezołowiowe, wzbogacone 10-procentową domieszką bioetanolu (spirytusu wyprodukowanego z roślinnych surowców). Jest tańsza od zwykłej benzyny PB 95. Może przyczyniać się do poprawy osiągów silników, które są przystosowane do wykorzystywania alkoholu jako paliwa. Jej zaletą jest z pewnością również to, że zalicza się do rozwiązań ekologicznych.

Jakie są wady takiej biobenzyny? Na pewno istotne jest to, że nie nadaje się do każdego silnika. Alkohol spala się w znacznie wyższej temperaturze niż ekstrakt ropy naftowej. Ponadto spirytus może pochłaniać wodę i wprowadzać ją do układu paliwowego – z uwagi na to, że jest substancją higroskopijną. Jeśli jesteś właścicielem samochodu z zasilaniem gaźnikowym lub układem mechanicznego wtrysku – o korzystaniu z benzyny E10 musisz niestety zapomnieć.

Paliwo tego rodzaju może również negatywnie wpływać na silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa pierwszej generacji. Znajdują się one np. w pojazdach GDI Mitsubishi lub pierwszych konstrukcjach FSI w Audi. Co się stanie, jeśli postanowisz jednak wykorzystać biobenzynę w tego typu pojeździe? Uszkodzeniu może ulec aparatura wtryskowa, a gniazdka oraz uszczelki zaworowe wypalą się zdecydowanie szybciej.

Jak dbać o wtryskiwacze paliwa w dieslu? Okiem eksperta

Wtryskiwacze to czuły punkt silników diesla – to właśnie one często ulegają kosztownym w naprawie awariom. Znajdujące się w oleju napędowym cząsteczki ciał stałych, drobiny wody oraz zanieczyszczenia przyczyniają się do uszkodzeń poszczególnych elementów wtryskiwaczy – a to zaburza pracę całego układu paliwowego.

Każdy, kto ma auto z silnikiem diesla, powinien pamiętać o tym, by dbać o wtryski – mówi ekspert marki Inter Cars. Regularna wymiana filtrów oleju, przeprowadzanie systematycznych przeglądów oraz korzystanie z wysokiej jakości paliwa to podstawa! A jeśli pojawią się jakiekolwiek oznaki awarii, to warto jak najszybciej wybrać się do profesjonalnego warsztatu. Takie postępowanie pozwala uniknąć kosztownych napraw w przyszłości i sprawi, że wtryski będą dobrze pełniły swoją funkcję przez długi czas.

Zadbaj o to, by wymieniać filtry oraz oleje tak często, jak zaleca to producent w instrukcji obsługi Twojego samochodu. W chronieniu wtrysków przed szybkim zużyciem mogą Ci się również przydać specjalne, chemiczne środki, które rozrzedzają cząstki stałe oraz usuwają zanieczyszczenia i nagary.

Dbaj o swojego diesla z Inter Cars!

W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz wiele produktów, które pomogą Ci zatroszczyć się o dobry stan układu paliwowego w silniku diesla. Nasi eksperci wybrali dla Ciebie najwyższej jakości środki chemiczne, podzespoły i materiały eksploatacyjne: chętnie doradzimy, które najlepiej sprawdzą się w Twoim samochodzie.

Biopaliwo do samochodu – czy jest szkodliwe dla silnika?

Jak można ostatecznie ocenić paliwa typu biobenzyna i biodiesel? Cena obu tych produktów z pewnością zachęca do ekologicznej zmiany, jednak czy korzystanie z nich niesie za sobą negatywne konsekwencje dla silnika? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć w sposób jednoznaczny, bo odpowiedź, jak zwykle w takich sytuacjach, brzmi „to zależy”.

biopaliwa

Jeśli Twoje auto jest wyposażone w silnik, który został zaprojektowany tak, by dobrze współpracował z biopaliwami – to ich wykorzystywanie prawdopodobnie będzie dla Ciebie opłacalne. W przypadku gdy jednak jednostka napędowa w Twoim pojeździe nie jest przystosowana do biododatków, musisz poważnie się zastanowić. Czy niższe ceny biopaliw w takiej sytuacji rekompensują szybsze zużywanie się mechanizmów oraz konieczność ewentualnych napraw? To trudno oszacować – decyzja należy więc do Ciebie.

Tworzone w ostatnich latach silniki coraz częściej projektowane są tak, by dobrze reagowały na biokomponenty. Obecnie jazda na czystym biopaliwie nie jest możliwa – skończyłoby się to szybkim uszkodzeniem całego mechanizmu jednostki napędowej. Zdaniem specjalistów, w przyszłości prawdopodobnie ten problem zostanie rozwiązany, a biopaliwa będą stanowiły główną część sprzedawanych na stacjach benzynowych surowców.

Zobacz również: Piec na przepracowany olej – rynek i przepisy prawa.

Oznaczenia dostępnych biopaliw

W 2018 roku w Polsce został wprowadzony obowiązek jednolitego oznaczania różnych rodzajów paliw – w zależności od rodzaju dodanych do nich biokomponentów. Co oznaczają poszczególne skróty?

  • Benzyna E5 – to zwykła benzyna z dodatkiem 5 proc. bioetanolu. Można ją stosować w każdym aucie benzynowym.
  • Benzyna E10 – zawiera 10-procentowy dodatek biokomponentu (bioetanolu). Sprawdza się w większości samochodów wyprodukowanych po roku 2000.
  • Benzyna E85 – to biopaliwo składające się z 85 proc. bioetanolu i zaledwie 15 proc. benzyny. Nadaje się jedynie do aut Flexi Fuel (czyli samochodów z silnikiem specjalnie dostosowanym do spalania biopaliw).
  • Olej napędowy B7 – ma w składzie do 7 proc. bioestrów. Można stosować go w zwykłym silniku diesla.
  • Olej napędowy B10 – zawiera 10 proc. bioestrów. Nadaje się do starszych silników diesla oraz pojazdów, u których producent dopuszcza zastosowanie tego typu paliwa.
  • Olej napędowy XTL – to paliwo syntetyczne, czyli tzw. biopaliwo II generacji. Wytwarza się je z węgla lub odpadów i można je wykorzystywać w specjalnie do tego przystosowanych pojazdach.

Biopaliwa – wady i zalety

Do głównych zalet biopaliw można zaliczyć to, że obniżają zapotrzebowanie kierowców na ropę naftową. To przekłada się na stabilność cen paliwa dla diesli i mniejsze ryzyko sytuacji, w której surowca napędowego mogłoby zabraknąć. Biopaliwa są mniej szkodliwe dla środowiska: zmniejszają emisję dwutlenku węgla oraz siarki do atmosfery. Ceny biodiesla i biobenzyny są niższe, niż ceny zwykłych paliw – co dla wielu właścicieli samochodów stanowi ogromny atut.

biopaliwa

Biopaliwa nie są jednak pozbawione wad. Ich największym minusem jest prawdopodobnie to, że nie wpływają korzystnie na jednostki napędowe pojazdów. Korzystanie z nich często uszkadza silniki i skraca ich żywotność – szczególnie jeśli dane auto nie jest przystosowane do korzystania z takiego źródła energii. Według niektórych badań naukowych biopaliwa są mniej efektywne, niż paliwa tradycyjne, co oznacza, że aby przejechać określoną liczbę kilometrów, trzeba zużyć ich więcej.

Czy warto korzystać z biopaliw? To zależy – przede wszystkim od tego, jakim modelem samochodu dysponujesz i jakie są Twoje oczekiwania. W niektórych sytuacjach tankowanie biopaliw może przynosić Ci spore oszczędności – ale nie zawsze tak jest!

Nie da się jednak zaprzeczyć temu, że udział biopaliw w transporcie stale się zwiększa – i prawdopodobnie nie ulegnie to w najbliższym czasie zmianie. Przynajmniej, dopóki na rynku nie pojawią się tanie oraz praktyczne pojazdy wykorzystujące alternatywne źródła energii. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Ci zdecydować, czy biopaliwa są odpowiednim dla Ciebie rozwiązaniem!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W przypadku paliw takich, jak biobenzyna lub biodiesel, cena jest niższa od kwoty, którą zapłaciłbyś w przypadku „standardowych” paliw. Korzystanie z nich to duża oszczędność – oczywiście tylko w przypadku aut, których silniki są do tego przystosowane.

Biopaliwa można kupić na większości stacji benzynowych. Są one znacznie tańsze od standardowych paliw: im większa zawartość procentowa biokomponentów, tym niższa cena.

Na stacjach benzynowych w Polsce najczęściej dostępne są benzyny E5 oraz oleje napędowe B7.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!