Według sondażu, przeprowadzonego przez platformę badawczą UCE Research, 61 proc. Polaków deklaruje chęć kupna samochodu elektrycznego. Przeszkodą w realizacji tych planów bywa często wysoka cena tych pojazdów. Rozwiązaniem może być rządowy program „Mój Elektryk”, który umożliwia uzyskanie dofinansowanie na zakup bezemisyjnego auta. Zawieranie umów na dotacje ma trwać do końca 2025 r. Kiedy możesz uzyskać taką dopłatę? I jakie są zasady finansowania? Dowiesz się o tym z poniższego artykułu.

Mój elektryk

Po polskich drogach porusza się coraz więcej samochodów elektrycznych. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec 2022 r. w całym kraju było 64 705 zarejestrowanych aut osobowych i użytkowych o napędzie elektrycznym. Oznacza to znaczny wzrost ich liczby  w porównaniu  z końcem roku 2021 – wówczas było ich 26 439, czyli o 33 proc. mniej. Jaki wypływ mógł na to mieć program „Mój Elektryk”? Tylko w pierwszym roku funkcjonowania programu (od lipca 2021 r.) dofinansowania udzielono ok. 6 tys. pojazdów zeroemisyjnych. Najwięcej z nich pochodziło z województwa mazowieckiego (2216) i małopolskiego (1099). Odrzucono też 493 wnioski, a tylko dwa razy wystąpiono o zwrot dotacji. Największym zainteresowaniem cieszyły się auta marki Kia (21 proc. udziału w złożonych wnioskach) i Nissan (15 proc.). Łącznie wypłacono natomiast  177,8 mln zł. Chcesz dołączyć do grona beneficjentów programu? Sprawdź, jakie warunki musisz spełnić, żeby otrzymać dofinansowanie na samochód elektryczny.

W dalszej części artykułu przeczytasz między innymi o:

Program „Mój Elektryk – podstawowe założenia

„Mój Elektryk” to rządowy program nadzorowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego założeniem jest zmniejszenie udziału paliw emisyjnych w obszarze transportu drogowego. Zgodnie z szacunkami podawanymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska sektor komunikacyjny odpowiada bowiem za nawet 15 proc. gazów cieplarnianych znajdujących się w atmosferze. Dotacja na samochód elektryczny i zwiększenie udziału zielonego transportu mają być sposobem na zmianę tych statystyk.

Program wystartował w lipcu 2021 roku i  na początku obejmował  dofinansowanie dla osób fizycznych oraz dotacje do leasingu i najmu długoterminowego (we współpracy z Bankiem Ochrony Środowiska). Od 22 listopada 2021 roku z „Mojego Elektryka” mogą skorzystać również firmy, organizacje, samorządy oraz inne instytucje. Rząd przeznaczył na ten cel budżet w wysokości 500 mln zł, ale w późniejszym okresie zwiększył go o kolejne 200 mln. Realizacja programu będzie odbywać się w latach 2021-2026. Umowy można zawierać do końca 2025 roku, a wydatkowanie środków zaplanowano do 30 czerwca 2026 r. (o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet).

Cel i beneficjenci programu

Podstawowym celem, jaki ma za zadanie zrealizować program „Mój Elektryk”, jest zmniejszenie  emisji zanieczyszczeń przez transport drogowy, a w dalszej perspektywie poprawa jakości powietrza. Stopień realizacji tych założeń ma być mierzony za pomocą konkretnych wskaźników, do których należą: 

  • zmniejszenie emisji CO₂ o co najmniej 52 700 Mg/rok,
  • ograniczenie emisji pyłów PM 10 o co najmniej 0,37 Mg/rok,
  • ograniczenie emisji tlenków azotu o co najmniej 50 Mg/rok.

Lista osób i organizacji, które mogą ubiegać się o dofinansowanie na samochód elektryczny, jest dość długa. Można na niej znaleźć m.in. osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, placówki oświatowe, rolników oraz kościoły i organizacje religijne. Jakie auta mogą uzyskać dopłatę? Liczy się tutaj zarówno rodzaj napędu, jak i kategoria pojazdu oraz jego cena. Maksymalna kwota, za jaką osoba fizyczna może kupić auto, żeby otrzymać dofinansowanie, wynosi 250 tys. zł. brutto. Co ważne, ograniczenie cenowe nie dotyczy dysponentów Karty Dużej Rodziny.

Mój elektryk

Warunki dofinansowania

Rządowy program przewiduje przyznanie dotacji na zakup lub leasing fabrycznie nowego pojazdu zeroemisyjnego w kategoriach (zgodnych z oznaczeniem w kodeksie drogowym): M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e. Przy czym, osoby fizyczne mogą ubiegać się wyłącznie o dofinansowanie na auto elektryczne kategorii M1. Dotacją są objęte samochody zasilane:

  • energią elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych,
  • energią elektryczną akumulowaną uzyskiwaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Zastanawiasz się nad tym, jak działają auta wodorowe?  Uzupełnij swoją wiedzę, wchodząc na bloga Inter Cars. 

Z ubiegania się o dofinansowanie są wykluczone auta hybrydowe i hybrydy typu plug-in. Przyznanie dotacji zależy od spełnienia szczegółowych warunków. Można wśród nich znaleźć m.in. zapis mówiący o tym, że pojazd zeroemisyjny musi być nowy. Co to oznacza? Auto nie było wcześniej zarejestrowane, a jeśli przed zakupem rejestracji dokonał dealer samochodowy (lub np. firma leasingowa), przebieg nie może być większy niż 50 km. Istotna jest też data zakupu: nie mogła ona nastąpić wcześniej niż 1 maja 2020 r. Dopłaty mają formę refundacji, czyli dotyczą już zrealizowanych zakupów. 

Beneficjent musi też zobowiązać się, że przez dwa lata od momentu uzyskania dotacji, nie sprzeda auta. Konieczne jest także zarejestrowanie pojazdu na terytorium Polski oraz wykupienie polisy OC i AC. Musisz mieć też świadomość, że NFOŚiGW przeprowadzi szczegółową analizę Twojej sytuacji finansowej razem z jej prognozą. Jest to ważne dla upewnienia się, że w przypadku konieczności zwrotu dotacji, będziesz mieć na to środki. Wszystkie te informacje musisz wpisać w odpowiednie rubryki podczas ubiegania się o dofinansowanie. Dobrze jest więc upewnić się,  jak wypełnić wniosek „Mój elektryk”. Inaczej, konieczna będzie jego poprawa, co niepotrzebnie przedłuży cały proces.

Dofinansowanie na auto elektryczne dla osób fizycznych

Dysponenci Karty Dużej Rodziny mogą skorzystać z dofinansowania na korzystniejszych warunkach niż pozostałe osoby fizyczne. Dotyczy to nie tylko wspomnianej już maksymalnej ceny pojazdu, ale też kwoty dotacji. Wynosi ona odpowiednio:

  • maksymalnie 18 750 tys. zł,
  • z Kartą Dużej Rodziny do 27 tys. zł.

W przypadku osób fizycznych dotacja na samochód elektryczny obejmuje tylko auta osobowe mające do 8 miejsc (nie licząc kierowcy). Złożenie wniosku jest bezpłatne i odbywa się w całości online. Niezbędne są do tego skany takich dokumentów jak: faktura za zakup nowego auta, dowód rejestracyjny o i dokumenty ubezpieczeniowe.. Wniosek potwierdzisz natomiast  podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Mój elektryk

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem pojazdu, ale nie wiesz, czy masz  do tego wystarczające środki, możesz zdecydować się na kredyt lub leasing. Należy wówczas złożyć wniosek o dotację w jednej z firm leasingowych współpracujących z Bankiem Ochrony Środowiska. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku należy podpisać umowę leasingową i umowę dofinansowania. Wypłata środków następuje już po przekazaniu pojazdu.

„Mój Elektryk” dla firm – zasady

O dotację na zakup pojazdu bezemisyjnego mogą ubiegać się zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Zasady ubiegania się o dopłaty są takie same bez względu ilość osób, które zatrudniasz. Jakie kwoty dofinansowania przewiduje więc „Mój Elektryk” dla firm?

W przypadku aut kategorii M1 cena auta nie może wynieść więcej niż 225 tys. zł, a kwota dofinansowania wynosi:

  • do 18 750 zł w przypadku braku określenia podwyższonego przebiegu,
  • do 27 000 zł po zadeklarowaniu podwyższonego przebiegu (powyżej 15 tys. km rocznie).

Firmy mają zupełnie inne zapotrzebowanie na flotę niż osoby prywatne, co także przewiduje program “Mój Elektryk” Jakie auta w przypadku działalności gospodarczej mogą uzyskać dopłatę? Są to choćby samochody dostawcze kategorii M2, M3 i N1. Finansowanie wygląda wówczas następująco:

  • do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 50 tys. zł przy braku określonego przebiegu,
  • do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 70 tys. zł) przy zadeklarowaniu podwyższonego rocznego przebiegu (ponad 20 tys. km rocznie).

Przedsiębiorcy mogą także ubiegać się o dotację na m.in. motorowery dwukołowe i trójkołowe. Pojazdy z kategorii od L1e do L7e otrzymują wtedy dopłatę do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 4 tys. zł.). 

Te same zasady obowiązują inne podmioty niefizyczne, czyli np. stowarzyszenia, fundacje, instytucje badawcze. Podobnie jak osoby fizyczne, firmy i wymienione podmioty mogą skorzystać z kredytowania lub leasingu. Możliwe jest też otrzymanie dofinansowania na więcej niż jeden pojazd (na każdy trzeba złożyć oddzielny wniosek).

Pamiętaj o tym, zanim otrzymasz dofinansowanie na samochód elektryczny!

Zastanawiasz się jak wypełnić wniosek? „Mój Elektryk” wymaga tylko wpisania odpowiednich danych w rubryki. Przygotuj też wcześniej podstawowe dokumenty (ich dokładną listę znajdziesz na stroni NFOŚiGW). Całość jest bardzo prosta i zajmuje niewiele czasu. Następnym krokiem jest oczekiwanie na decyzję – rozpatrywanie wniosków trwa zazwyczaj ok. 20 dni roboczych. W przypadku błędnego wypełnienia wniosku niezbędna będzie korekta, co wydłuża czas  średnio o 10 dni. 

Pozytywna ocena nie wymaga podpisania kolejnych dokumentów – wniosek staje się umową, co umożliwia wypłatę środków. Nieco inaczej wygląda to w przypadku leasingu, kiedy w formalnościach pomaga wybrana firma (musisz wtedy podpisać stosowne dokumenty). W każdym z tych przypadków dofinansowanie na auto elektryczne wiąże się z przestrzeganiem pewnych zasad. Inaczej, konieczny może być zwrot dotacji.

Mój elektryk

Poprawne oznakowanie pojazdu

Decydując się na dopłatę, pamiętaj, że program „Mój Elektryk” wymaga odpowiedniego oznaczenia pojazdu, na który otrzymasz dofinansowanie. Jak to zrobić? Potrzebną do tego naklejkę musisz pobrać ze strony internetowej NFOŚiGW,  wyprodukować na własny koszt, a następnie umieścić w jednym z poniższych miejsc:

  • nad tylną tablicą rejestracyjną (na klapie bagażnika),
  • na wysokości tablicy rejestracyjnej (obok),
  • w górnej części bocznych drzwi auta,
  • w górnej części przedniego nadkola pojazdu.

Jeśli naklejka zniszczy się lub zatrze, należy ją wymienić na nową. 

Kiedy konieczny jest zwrot dofinansowania?

Składając wniosek o dofinansowanie, zobowiązujesz się jednocześnie do wywiązywania się z warunków umowy pod rygorem zwrotu dotacji. Przez dwa lata od otrzymania dopłaty nie możesz więc zbyć pojazdu. Należy też regularnie opłacać polisy OC i AC oraz zadbać o aktualny przegląd techniczny. W tym czasie auto ma być również zarejestrowane w Polsce i oznaczone według wytycznych (naklejka). 

NFOŚiGW może kontrolować stan pojazdu oraz domagać się dokumentów do wglądu. Utrudnienie kontroli, jak też podanie nieprawdziwych informacji lub naruszenie warunków umowy, skutkuje jej zerwaniem, co oznacza konieczność oddania pieniędzy. Stanie się tak również, jeśli trwale utracisz samochód lub wyrządzona szkoda całkowita przekroczy jego rynkową wartość. Przestrzeganie tych zasad dotyczy tak samo osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw, które skorzystały z dofinansowania „Mój Elektryk” dla firm.

Czy program „Mój Elektryk” wpłynie na rozwój elektromobilności w Polsce?

W 2035 r. w całej Unii Europejskiej wejdzie zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jest to jeden z elementów pakietu „Fit for 55”, zawierającego regulacje i akty legislacyjne, dotyczące zmian klimatycznych. Jego celem jest m.in. redukcja emisji CO₂ o 55 proc. w stosunku do roku 1990. W świetle unijnych przepisów wzrost liczby  samochodów bezemisyjnych wydaje się zatem koniecznością. Czy „Mój Elektryk” ma szanse się do tego przyczynić?

Każda zachęta do zakupu auta elektrycznego jest ważna i może przyczynić się do zwiększenia udziału pojazdów bezemisyjnych w rynku. W Polsce może nie jest to aż tak zauważalne, ale statystyki są coraz bardziej optymistyczne. Poza dopłatami warto też postawić na edukację i zwiększanie świadomości dotyczącej tego, że elektryk może być dobrym wyborem. Te auta mają wiele zalet, np. cichą pracę, niską awaryjność i wysoką wydajność. To, co często zniechęca do zakupu to z kolei stosunkowo niewielka ilość ogólnodostępnych stacji ładowania. I mimo że jest ich więcej niż kilka lat temu, to cały czas pod tym względem raczkujemy. Według zapowiedzi rządu ma się to wkrótce zmienić – mówi ekspert Inter Cars.

Na koniec grudnia 2022 roku liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosiła 2 565. Co ciekawe, w 2019 roku na jeden ogólnodostępny punkt ładowania elektryków przypadało 5,6 samochodów. W 2022 r. – 22 auta. O tym, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, przeczytasz natomiast  na blogu Inter Cars.

Skorzystaj z programu „Mój Elektryk” i zadbaj o swoje auto z Inter Cars

Samochody elektryczne to naturalna część ewolucji przemysłu motoryzacyjnego. Zakup takiego auta rodzi wiele korzyści. Na pierwszy plan wysuwają się oczywiście ograniczenie emisji spalin oraz kwestie dotyczące ochrony środowiska. Z praktycznego punktu widzenia, warto zwrócić uwagę na m.in. niższe koszty eksploatacji (nie musisz np. wymieniać oleju), tańszą konserwację oraz liczne przywileje (zwolnienie z akcyzy, nieograniczony wjazd do stref czystego transportu, bezpłatny parking w płatnych strefach i możliwość jazdy buspasami). Należysz do grona zwolenników pojazdów elektrycznych? A może dopiero zastanawiasz się nad zakupem? W takim razie już teraz pomyśl o tym, co może Ci się przydać. Sprawdź ofertę sklepu motoryzacyjnego Inter Cars i wybierz stację ładowania do montażu w swoim domu.

Program „Mój Elektryk” dla rozwoju elektromobilności w Polsce

Dofinansowanie na auto elektryczne daje możliwość zaoszczędzenia kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ciekawą opcją jest też uzyskanie dotacji, korzystając z leasingu lub najmu długoterminowego. Już kilka tysięcy podmiotów skorzystało z programu „Mój Elektryk”, a do NFOŚiGW wciąż napływają nowe wnioski. Auta elektryczne są na polskich ulicach coraz częstszym widokiem i wszystko wskazuje na to, że z każdym rokiem ich liczba będzie się zwiększać. Bezemisyjne pojazdy to ulga dla środowiska i czystsze powietrze. Dla ich właścicieli wiąże się to też z licznymi udogodnieniami oraz wysokim komfortem jazdy. Zachętą do zakupu może być także nowoczesny design i bogate wyposażenie takich samochodów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Beneficjentami programu są zarówno osoby fizyczne, jak i firmy, stowarzyszenia, fundacje, samorządy oraz inne instytucje. Kwoty, jakie można otrzymać, zależą głównie od rodzaju pojazdu. W przypadku samochodów osobowych jest to 18 750 lub nawet 27 000 zł (dla dysponentów Karty Dużej Rodziny). 

Cała procedura dotycząca ubiegania się o dotację obywa się online. Oznacza to, że wniosek należy wypełnić na stronie internetowej. Jego potwierdzenie wymaga natomiast  użycia podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Decydując się na leasing, złożeniem wniosku zajmuje się wybrana firma leasingowa.

Dopłaty dotyczą wyłącznie aut elektrycznych i wodorowych, nie można więc uzyskać dofinansowania na pojazdy hybrydowe. Osoby fizyczne mogą ubiegać się o dofinansowanie na auta kategorii M1. Firmy i instytucje zaś na M1, M2, M3, N1 oraz L1e-L7e.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!