Ładowanie samochodu elektrycznego jest operacją bardziej skomplikowaną logistycznie od tankowania pojazdu z silnikiem spalinowym. Trwa to dłużej, a stacji ładowania wciąż jest niewiele. Oszacowanie kosztów także jest trudniejsze, lecz możliwe jest, aby uzupełnić brakującą energię w domu – z sieci energetycznej. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego przy użyciu ładowarek publicznych? Poniżej znajdziesz wiele przydatnych informacji i wskazówek.

Do niedawna w dużych miastach można było spotkać darmowe ładowarki do samochodów elektrycznych w wielu punktach. Ich obecność miała zachęcić do zakupu pojazdów zasilanych prądem, a działanie dofinansowywane było ze środków unijnych. Obecnie dostępne publicznie ładowarki są własnością podmiotów komercyjnych, które pobierają opłaty za ich użytkowanie od kierowców – tak, jak stacje benzynowe za paliwo. Koszty użytkowania auta elektrycznego zmieniły się w ostatnich latach znacząco. Czy jazda „elektrykiem” jest więc tańsza niż samochodem z silnikiem spalinowym?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co wpływa na koszt ładowania samochodu elektrycznego?

W samochodach spalinowych na cenę tankowania wpływa niemal wyłącznie rodzaj paliwa, z jakiego korzystasz. W przypadku pojazdów elektrycznych sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Poniżej kilka przykładowych czynników, które wpływają na koszty ładowania samochodu elektrycznego.

Ładowarka

Co ciekawe, cena ładowania samochodu elektrycznego może różnić się ze względu na rodzaj ładowarki. Zwykłe urządzenia działają na prądzie zmiennym. Ogranicza to ich moc, ale upraszcza konstrukcję i powoduje, że są bardziej uniwersalne. Takie ładowarki możesz mieć także w domu, do użytku prywatnego. Drugim rodzajem są ładowarki „szybkie”, które korzystają z prądu stałego o wysokiej mocy (50-100 kW). To sprawia, że samochód ładuje się „do pełna” w ok. 2 godziny. Szybkie ładowanie jest jednak zwykle około 2 razy droższe od standardowego. 

Bateria

Cena pełnego ładowania zależy też od pojemności baterii w Twoim samochodzie. W odróżnieniu od benzyny czy oleju napędowego, bardzo rzadko uzupełnia się „prąd” w baterii tylko częściowo, do jakiejś określonej kwoty. Najzdrowsze dla źródła zasilania silnika jest ładowanie go do niemal 100 proc. pojemności.

cena ładowania samochodu elektrycznego

Zarówno w przypadku prądu w domu, jak i tego pobranego z ładowarki w mieście, zwykle opłata zależy od liczby Kw (kilowat = 1000 W) pobranych z sieci. Im większa bateria, tym jedno ładowanie będzie kosztować więcej, ale zwykle oznacza to też większy zasięg pojazdu pomiędzy ładowaniami.

Wybór sposobu ładowania

Trzecim czynnikiem jest wybór opcji ładowania. W przypadku domowych ładowarek cena zależy od planu taryfowego, z jakiego korzystasz. Ładowarki publiczne oferują do wyboru ładowanie:

  • doraźne;
  • w ramach abonamentu;
  • z rejestracją w systemie.

W każdej z tych opcji koszt 1 kW będzie różny. Najdroższe jest zwykle jednorazowe ładowanie doraźne. Po rejestracji większość operatorów oferuje jednak pewne zniżki, z których warto skorzystać. Koszt 1 kW będzie najniższy w abonamencie, należy jednak doliczyć tutaj samą opłatę abonamentową. Wynosi ona w zależności od taryfy w okolicach 30-100 zł. W popularnej sieci ładowarek Greenway najdroższy abonament kosztuje nieco ponad 85 zł i pozwala na ładowanie za ponad 30 proc. niższą kwotę niż po rejestracji. 

Czas ładowania

Operatorzy zwykle wyznaczają maksymalny limit użytkowania ładowarki bez opłat czasowych. W przypadku Greenway jest to 600 min (10 godzin) dla ładowarek standardowych i 60 min dla szybkich, w godzinach 7-21. Poza tymi porami można „tankować” do woli. Po przekroczeniu czasu każda kolejna minuta płatna jest dodatkowo. We wspomnianej firmie jest to 34 gr/min.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu jest zmienny w zależności od ceny, jaką płacisz za energię. W roku 2022 średni koszt jednej kWh to 0,77 zł. Może być on niższy dzięki zamontowaniu w domu fotowoltaiki czy odpowiednio dobranej taryfie, jednak do naszych obliczeń przyjmiemy podaną wyżej kwotę. 

Za przykład samochodu elektrycznego weźmiemy popularnego Nissana Leaf. Wyposażony jest on w baterię o pojemności 40 lub 62 kW. Zwykle podczas ładowania „uzupełnia” się ok. 75 proc. pojemności baterii. Oznacza to, że w Nissanie z większą baterią typowe uzupełnianie energii będzie wymagało pobrania około 45 kWh. W związku z tym ładowanie Leafa z domowej sieci będzie kosztować ok. 35 zł. Przy mocniej rozładowanej baterii koszt ten może wzrosnąć maksymalnie do 50 zł. 

Pozwala to na przejechanie, według deklaracji producenta, 385 km w cyklu mieszanym. Zakładając 15 ładowań w miesiącu (co około 300 km), uzupełnianie energii elektrycznej w samochodzie będzie kosztować poniżej 600 zł. 

Nissan nie ma bardzo dużej baterii jak na współczesne standardy, to w końcu auto kompaktowe. Większe pojazdy typu SUV czy van mogą mieć akumulatory o pojemności ponad 100 kW i niekoniecznie większy zasięg. Jednak zawsze łatwo policzyć koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu, mnożąc zapotrzebowanie na energię baterii przez cenę kilowatogodziny. Przy akumulatorze 100 kW będzie to 77 zł.

koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu

Do tego ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu, należy doliczyć jednorazowy zakup stacji ładowania. Niekiedy producenci samochodów dodają stację przewodową do pojazdu, jednak przeważnie należy ją kupić samodzielnie. Najtańsze kosztują ok. 1200 zł. Wyższej klasy urządzenia i ładowarki prądu stałego to nawet 8-10 tys. zł.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na ładowarkach publicznych?

Ładowarki publiczne, stawiane przez operatorów lub znajdujące się na stacjach benzynowych, to druga opcja napełnienia baterii w Twoim „elektryku”. Jaki jest koszt naładowania auta elektrycznego w takim przypadku?

Ceny mogą się znacznie różnić w zależności od operatora, jednak rzadko kiedy spadają poniżej 1 zł za kWh. W ładowarkach Greenway zapłacisz za taką ilość energii od 1,02 zł za ładowanie w abonamencie Energia Max (85,36 zł/miesiąc), do 1,28 zł za standardowy pobór prądu do auta. Ceny są oczywiście wyższe na szybkich stacjach. Za błyskawiczne „tankowanie” do 100 kW zostanie naliczona opłata od 1,37 do 2,09 zł. Na najmocniejszych stacjach szybkiego ładowania zapłacisz od 1,58 do 2,30 zł. 

Ładowanie naszego przykładowego Leafa z baterią 62 kW będzie więc wynosić przy standardowym poborze 45 kWh od ok. 46 zł (+ abonament). W opcji bez abonamentu do ok. 60 zł. Szybkie ładowanie na standardowej stacji to koszt 60-95 zł. 

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego

Jeżeli korzystasz wyłącznie z ładowarek publicznych, to wykupienie abonamentu powinno być opłacalne. Zakładając, że samochód elektryczny należy ładować co 2 dni, oznacza to około 15 ładowań w miesiącu. Z najdroższym abonamentem miesięcznym koszt ładowania auta elektrycznego wyniesie niecałe 780 zł (przy korzystaniu wyłącznie ze standardowego ładowania, bez stacji szybkich), bez karnetu będzie to już 900 zł. Tańszy abonament za około 30 zł pozwala na ładowanie 1,15 zł/kWh, czyli w miesiącu będziesz musiał zapłacić ok. 800 zł. By wybrać odpowiedni plan taryfowy, musisz samemu dobrać go do swoich potrzeb. 

Nieco inną politykę cenową obrał Lotos, który na swoich stacjach wprowadził stałą cenę za ładowanie, niezależną od poboru prądu czy czasu. Wynosi ona obecnie 69 zł. 

Samochód spalinowy czy elektryczny – którym jeździ się taniej?

Wiedząc już, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, możemy porównać to do użytkowania tradycyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym. 

W autach spalinowych źródłem energii może być benzyna, olej napędowy lub gaz. W Polsce popularny jest płynny propan-butan, czyli LPG. Ceny paliw dynamicznie się zmieniają, ale obecnie wynoszą one średnio:

  • 6,90 zł/l benzyny 95-oktanowej;
  • 8,02 zł/l oleju napędowego;
  • 3,03 zł/l LPG.

W porównaniu kosztów uwzględnimy wcześniej omawianego Nissana Leaf 62 kW oraz model miejski tej samej marki, czyli Nissana Micrę V (K14) z silnikiem 1.0 92 KM. 

Według obliczeń dla Nissana Leafa maksymalny koszt miesięczny ładowania to 900 zł (przy ok. 4500 km miesięcznie). Za 100 km według cyklu mieszanego WLTP zapłacić należy od 9 do 23 zł. Najwyższa kwota zakłada ładowanie przy pomocy szybkiej ładowarki, najniższa z sieci domowej. 

Nissan Micra spala według testu WLTP 6,1 l/100 km. Oznacza to, że jeżdżąc na benzynie, koszt 100 km wyniesie 42 zł, a przy przebiegu 4500 km w miesiącu za samo paliwo będzie trzeba zapłacić ok. 1900 zł. Koszty spadną znacznie, jeżeli wyposażymy to auto w instalację LPG. Zakładając to samo spalanie, to za 100 km zapłacimy 18,50 zł, a miesięcznie 830 zł. 

Samochody z instalacją gazową spalają od 20 do 30 proc. więcej paliwa niż w przypadku zasilania benzyną. Micra, która została wybrana do porównania, powinna spalać ok. 7-8 l LPG/100 km – a to powoduje, że pokonasz 100 km za 21-24 zł (przy założeniu kosztu 3 zł za 1 l LPG). 

Niemal w każdej sytuacji koszt ładowania samochodu elektrycznego będzie znacząco niższy od kwot wydawanych na tankowanie zwykłego auta (nawet zasilanego instalacją LPG z silnikiem spalinowym). Porównywalne opłaty eksploatacji do samochodu elektrycznego można uzyskać w przypadku aut hybrydowych z instalacją LPG – mówi ekspert Inter Cars.

Akcesoria do ładowania samochodu elektrycznego w ofercie Inter Cars

Domowe stacje ładowania, przewodowe i wieszane na ścianie, a także inne akcesoria oraz części zamienne do samochodów elektrycznych znajdziesz  w sklepie Inter Cars. Sprawdź ofertę już teraz!

szukasz produktu który opisujemy?

Cena ładowania samochodu elektrycznego – podsumowanie

Przytoczone powyżej przykładowe wyliczenia, pokazują, że w przypadku typowego użytkowania samochodu w mieście lub na krótkich trasach przewaga cenowa samochodów na prąd jest bardzo znacząca. Co prawda użytkowanie takiego auta w Polsce wymaga pewnej złożonej logistyki, szczególnie gdy nie masz możliwości ładować pojazdu z sieci domowej. Jednak ładowarek jest coraz więcej i dostęp do nich zaczyna być znacznie łatwiejszy. 

Należy też pamiętać, że nie tylko koszt ładowania auta elektrycznego będzie czynnikiem decydującym o tym, czy taki samochód odpowiada Twoim potrzebom. Istotny jest także czas. Szybkie ładowanie może trwać ok. godziny, ale nie powinno się go stosować zbyt często ze względu na termiczne obciążenie baterii. Mając dostęp do domowego gniazdka z napięciem 230 V, nawet auto kompaktowe będziesz musiał ładować 20 godzin. O wiele szybciej poradzi sobie z tym trójfazowa (400 V) stacja ładowania lub ładowarka publiczna, przeważnie czas skróci się do 6-8 godzin. To pozwala np. na naładowanie samochodu w czasie pobytu w pracy. Ze względu na czas ładowania pojazdy elektryczne słabo sprawdzają się w dłuższych trasach, gdzie ciągle dużą przewagę w czasie dojazdu będą miały auta spalinowe. 

To ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, zależy od metody poboru, którą wybierzesz. Najtańszym i optymalnym sposobem na ładowanie będzie korzystanie z energii domowej. Jeżeli chcesz to robić, będziesz jednak potrzebować stacji ładowania.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest dość tanie. Miesięcznie będzie kosztować ok. 600 zł.

Ładowarki dostępne publicznie zwykle oferują ceny od 1 do 2,50 zł za kWh, w zależności od opcji abonamentowej i mocy danej ładowarki.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę wyłącznie koszt zaopatrzenia silnika w energię, to tak. Miesięczne wydatki na ładowanie są o wiele niższe od tych w samochodach spalinowych. Istotne może być też to, że auta elektryczne nie wymagają choćby wymiany oleju silnikowego czy filtra powietrza.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!