Kupiłeś zepsuty samochód! Takie zdarzenie może być koszmarem dla osoby, która zamiast cieszyć się z nabytku, boryka się z usterkami, które uniemożliwiają normalną eksploatację. Na szczęście przepisy Kodeksu Cywilnego pozwalają na reklamację w przypadku wykrytych usterek przy zakupie także od osoby prywatnej. Sprawdź, czym jest rękojmia i jak ubiegać się o zadośćuczynienie, jeśli nieświadomie kupiłeś zepsuty samochód.

zepsuty samochód

Kupno używanego samochodu często wiąże się z pewnym ryzykiem. Niestety wciąż nie brakuje sprzedawców, którzy ukrywają usterki oferowanych aut z nadzieją na pozbycie się problemu lub uzyskanie wyższej ceny sprzedaży niż wynikająca z rzeczywistego stanu. Kupiłem zepsuty samochód i co dalej? Zgodnie z przepisami możesz wystąpić do sprzedającego z żądaniem, które powinno być adekwatne do wykrytej wady. W przypadku poważnych usterek możliwe jest także odstąpienie od umowy i zwrot samochodu. Podpowiadamy, co znajduje się w przepisach dotyczących rękojmi i na co zwrócić uwagę podczas zawierania umowy kupna-sprzedaży samochodu używanego od osoby prywatnej.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Kupiłem zepsuty samochód od osoby prywatnej – co daje rękojmia?

Nierzadko do odkrycia poważnych wad samochodu używanego dochodzi po jakimś czasie od zakupu. Wtedy wielu kupujących rozkłada bezradnie ręce i samodzielnie ponosi koszty niespodziewanych napraw. To błąd, ponieważ każdy samochód używany kupiony od osoby prywatnej podlega rękojmi. Terminu nie należy mylić z gwarancją, ponieważ istota obu form zabezpieczenia kupującego przed awariami jest inna. Gwarancja to zbiór zasad i obowiązków leżących po stronie sprzedającego i kupującego, na podstawie których przeprowadzana jest reklamacja ewentualnych usterek samochodu. Z kolei rękojmia jest umocowana prawnie w Kodeksie cywilnym i dotyczy każdej transakcji sprzedaży przedmiotów nowych i używanych.

Rękojmia pozwala ubiegać się o różnej formy rekompensaty od osoby prywatnej, która sprzedała Ci zepsuty samochód:

  • naprawę auta na koszt sprzedającego, aby wyeliminować wykryte uszkodzenie,
  • obniżenie ceny sprzedaży samochodu o równowartość kwoty naprawy,
  • odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży i co za tym idzie zwrot zapłaconej kwoty.

Rękojmia trwa dwa lata od momentu wydania przedmiotu umowy, chyba że w wyniku ustaleń między kupującym a sprzedawcą zdecydowano o skróceniu jej terminu do 1 roku. Z kolei w przypadku wad ukrytych znane są przypadki orzecznictwa sądowego, w których bezterminowo uznano roszczenia z tytułu rękojmi. Najczęściej przypadki dotyczyły sfałszowanego przebiegu lub zatajenia wypadkowości. Aby do tego doszło, muszą zostać spełnione trzy przesłanki:

  • sprzedający wiedział o wadzie i celowo ukrył ją przed kupującym,
  • informacje na temat usterki zostały ukryte celowo,
  • kupujący nie wiedział o istnieniu wady będącej przedmiotem sporu.

Rękojmia to ustawowa odpowiedzialność sprzedającego umocowana w Kodeksie cywilnym. Art 556 § 1 wspomnianego aktu prawnego dotyczy wad fizycznych, czyli usterek technicznych np. elementów nadwozia, które zmniejszają wartość lub użyteczność przedmiotu, o czym sprzedający nie poinformował kupującego. Z kolei art. 556 § 2 działu II Kodeksu cywilnego dotyczy własności m.in. praw innych podmiotów względem przedmiotu sprzedaży, o których kupujący nie został poinformowany przez sprzedawcę. Innymi słowy, jest to rękojmia za wady prawne sprzedanego samochodu:

  • pojazd będący przedmiotem umowy sprzedaży stanowi własność osoby trzeciej, czyli np. pochodzi z kradzieży,
  • pojazd obciążony jest prawami osób trzecich, takich jak np. firma leasingowa lub wynajmująca samochody,
  • na pojazd zostały nałożone ograniczenia w korzystaniu poprzez decyzję lub orzeczenie właściwego organu.

Warto zauważyć, że umocowania prawne rękojmi dotyczą nie tylko samochodów, lecz wszelkich przedmiotów sprzedawanych przez firmy i osoby prywatne.

Zepsuty samochód a wada ukryta

Wskazane w poprzednim akapicie przepisy zdają się stawiać kupującego na uprzywilejowanej pozycji. Należy jednak pamiętać, że występują ograniczenia dotyczące rękojmi, które także zamieszczono w przepisach Kodeksu cywilnego. Mowa o art. 557 § 1, który zwalnia sprzedawcę z odpowiedzialności, jeśli kupujący wiedział o wadzie w momencie wydania rzeczy. 

kupiłem zepsuty samochód

Poinformowanie o wadach lub jego brak często jest powodem sporów pomiędzy stronami umowy. Jeśli auto ma wady, o których sprzedawca poinformował kupującego, to powinny zostać zawarte na piśmie w umowie kupna-sprzedaży samochodu. Jako domniemanie wiedzy kupującego na temat wad pojazdu sąd może potraktować np. przegląd techniczny przed zakupem, który powinien zakończyć się wskazaniem wad i usterek przez profesjonalistę z branży motoryzacyjnej. W przypadku wystąpienia sporu pomiędzy obiema stronami umowy kupna-sprzedaży auta często niezbędne jest powołanie biegłego sądowego. Chcesz kupić samochód używany? Wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć, zanim zdecydujesz się na zakup, wymieniamy na naszym blogu.

Sprawdź, czy w umowie nie znajdują się zapisy, które mogą ograniczać Twoje prawo do rękojmi

Zwróć szczególną uwagę na zapisy znajdujące się w umowie kupna-sprzedaży samochodu. Wielu sprzedawców korzysta z gotowych wzorów umów, które można łatwo znaleźć w Internecie. Może się jednak zdarzyć, że sprzedawca dopisze punkty, które wyłączą Twoje prawa z tytułu rękojmi. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę, czy w umowie nie znalazły się takie zapisy, jak:

  • Kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie zgłasza żadnych zastrzeżeń. W związku z tym strony wyłączają możliwość dochodzenia roszczeń przez kupującego z tytułu wad samochodu odkrytych po dniu zakupu.
  • Strony umowy zgadzają się na wyłączenie art. 556 k.c.
  • Kupujący nie będzie zgłaszał roszczeń zgodnie z art. 558 § 1 k.c.

Treść zapisów tego typu może się różnić, lecz podpisanie umowy zawierającej tego typu treści znacznie ogranicza możliwość dochodzenia swoich praw z tytułu rękojmi. Natomiast standardowe oświadczenia zawarte w umowie kupna-sprzedaży dotyczące zapoznania się ze stanem technicznym auta przed zakupem nie zamykają kupującemu możliwości egzekwowania przepisów dotyczących rękojmi. Sprawdź, co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży samochodu od A do Z. Co musi się w niej znaleźć, wyjaśniają nasi eksperci.

Szczególną uwagę należy zachować w przypadku samochodów importowanych przez osoby prywatne. Może się zdarzyć, że będziesz mieć do czynienia z handlarzem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i sprzedaje auta na podstawie umów zawierających dane ostatnich zagranicznych właścicieli auta. Podpisywanie takiego dokumentu praktycznie przekreśla szanse na wykorzystanie prawa rękojmi.

kupiłem zepsuty samochód od osoby prywatnej

Z dużym dystansem należy podchodzić do propozycji sprzedającego, aby wpisać na umowie niższą kwotę sprzedaży, co ma pozwolić kupującemu „zaoszczędzić” na podatku od czynności cywilno-prawnych. W przypadku wykrycia usterki i wystąpienia sporu ewentualne roszczenia będą wyliczane na podstawie kwoty znajdującej się na umowie, a nie faktycznie zapłaconej ceny.

Jak przebiega egzekwowanie rękojmi za zepsuty samochód?

Uwagi co do stanu zakupionego samochodu używanego możesz kierować ustnie lub telefoniczne. W przypadku prób ugodowego załatwienia sprawy obie formy są zazwyczaj wystarczające. Nierzadko zdarza się jednak, że sprzedający nie poczuwa się do spełnienia obowiązków ciążących na nim z tytułu rękojmi. Wtedy jedynym rozwiązanie jest wystosowanie oficjalnego pisma, w którym należy zawrzeć:

  • szczegółowy opis wady i wskazanie momentu powstania,
  • żądania reklamacyjne: wykonanie naprawy, oświadczenie o obniżeniu kwoty zakupu, oświadczenie o odstąpieniu od umowy – zwrot samochodu i żądanie zwrotu ceny zakupu,
  • termin spełnienia złożonego żądania – choć nie jest wiążący dla sprzedawcy, to może pomóc w zdyscyplinowaniu do dalszego działania.

Korespondencję należy kierować na adres sprzedawcy wskazany w umowie kupna-sprzedaży listem poleconym. Pamiętaj, aby zachować potwierdzenie nadania. Sprzedający ma 14 dni od odbioru listu na ustosunkowanie się do treści żądań z tytułu rękojmi. W przypadku braku odpowiedzi we wskazanym terminie przyjmuje się, że roszczenia zostały uznane przez sprzedającego za zasadne. Z kolei nawet krótka odpowiedź odmowna na Twoje żądania przed terminem 14 dni praktycznie zamyka etap polubownego rozwiązania sprawy i oznacza konieczność założenia sądowej sprawy cywilnej. Postępowanie może trwać dość długo, ale nie jest to powód, aby rezygnować ze swoich praw.

Choć rękojmia obowiązuje zazwyczaj przez dwa lata od momentu zakupu samochodu, to termin zgłoszenia roszczeń z tytułu rękojmi nie obowiązuje aż tak długo. Według art. 563 § 1 Kodeksu Cywilnego kupujący zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania sprzedającego o wykrycia wady samochodu. Przestrzeganie terminów jest kluczowe, gdy dochodzisz swoich praw na drodze postępowania sądowego. W przypadku złożenia dokumentów, z których wynika, że pojazd był użytkowany przez kilka tygodni czy miesięcy od wykrycia wady, sprawa może się skomplikować. Jeżeli zgłosisz ten fakt dopiero po takim czasie sprzedającemu, może to być powodem do odrzucenia Twojego roszczenia.

Kiedy reklamacja z tytułu rękojmi może nie zostać uznana?

Jako kupujący musisz mieć świadomość, że wada może zostać zakwalifikowana jako efekt zużycia samochodu lub charakterystyczna cecha. Dzieje się tak np. w przypadku awarii sprzęgła lub zużycia podzespołów układu hamulcowego na kilka miesięcy po zakupie auta. Rękojmia nie dotyczy zużycia elementów eksploatacyjnych, więc w przypadku tego typu zdarzeń raczej nie ma co liczyć na rekompensatę podczas dochodzenia swoich praw przed sądem. Ponadto brany pod uwagę jest także wiek i przebieg samochodu, w którym wystąpiła wada, więc trudno liczyć na rekompensatę za naprawę podzespołów ulegających normalnemu zużyciu w używanych pojazdach. 

zwrot samochodu

Zgłaszając roszczenia z tytułu rękojmi, należy wybrać sposób naprawy adekwatny do wykrytej wady. Oznacza to, że żądanie odstąpienia od umowy z powodu niewielkiej usterki, którą sprzedawca chce niezwłocznie naprawić, nie zostanie uznane za zasadne. Argument o odstąpieniu od umowy można natomiast podnieść, gdy czynności naprawcze wykonane przez sprzedawcę nie dały efektu. Zasadę proporcjonalności należy także zachować w przypadku żądania obniżenia ceny. Kwota roszczenia powinna pozostawać w proporcji do ceny samochodu z wykrytą wadą, a auta pozbawionego usterki. Innymi słowy, żądanie obniżenia ceny o 10 tys. zł, gdy np. koszt naprawy układu wydechowego wynosi 500 zł, nie zostanie rozpatrzone po myśli kupującego.

Kupiłeś zepsuty samochód od osoby prywatnej? Niezbędne części do naprawy znajdziesz w sklepie Inter Cars

Sklep Inter Cars to sprawdzone źródło wysokiej jakości części zamiennych do każdego samochodu. Kupiłeś zepsuty samochód, w którym ujawniły się usterki podzespołów układu hamulcowego, elektrycznego, zawieszenia lub wydechu? Elementy niezbędne do naprawy wszystkich podzespołów znajdziesz w ofercie Inter Cars.

Zwrot samochodu po zakupie to tylko jedno z możliwych żądań z tytułu rękojmi

Wykrycie problematycznych usterek w zakupionym samochodzie używanym może być powodem stresu. Skorzystaj z przysługującej Ci rękojmi, aby dochodzić swoich praw z tytułu wad ukrytych, które odkryłeś w kupionym aucie. Możesz żądać od sprzedającego naprawy, obniżki ceny, a w przypadku szczególnie poważnych wad, możliwy jest także zwrot samochodu po zakupie. Wnioskując o obniżkę ceny, sprawdź ceny podzespołów niezbędnych do naprawy w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pismo do sprzedającego z żądaniem odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży samochodu powinno zawierać szczegółowe dane każdej ze stron oraz samochodu wraz ze wskazaniem numeru VIN. W przypadku chęci odstąpienia od umowy należy powołać się na art. 568 Kodeksu cywilnego.

Uznanie wady ukrytej wymaga udowodnienia, że stan zakupionego samochodu nie jest zgodny z tym, co oferowano w momencie zakupu. W przypadku gdy kupujący wiedziałby o usterce, mógłby nie kupić auta lub nabyć je w niższej cenie. Co ciekawe, wada ukryta może występować nie tylko w używanych, lecz także w nowych samochodach.

Rękojmi z tytułu zakupu używanego samochodu nie podlegają wady spowodowane przez kupującego, które mogą wynikać np. z niewłaściwego korzystania z auta, zaniechania wykonywania czynności serwisowych, a także uszkodzeń mechanicznych, które wystąpiły po zakupie pojazdu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!