Volkswagen Touareg III generacji pojawił się na rynku w 2018 roku. W 2023 planowany jest jego lifting. Jakie zmiany przygotował koncern? Co zostanie poprawione i czy należy spodziewać się rewolucji? W tym artykule znajdziesz wszystko, co wiadomo na temat odświeżonej wersji flagowego SUV-a VW. 

volkswagen touare

Pierwsza generacja VW Touarega została zaprezentowana w 2002 roku wraz ze zbudowanym na bliźniaczej płycie podłogowej Porsche Cayenne. Nazwa tego luksusowego SUV-a nawiązywała do berberyjskiego plemienia Tuaregów prowadzącego koczowniczy tryb życia w Afryce Północnej. Touareg szybko zyskał silną pozycję na rynku, dobrze trafiając w rozwijający się segment samochodów osobowo-terenowych klasy średniej-wyższej. Chwalono między innymi dobre, jak na tę klasę, właściwości terenowe, które pozwalały bez stresu zjechać z utwardzonej drogi. Drugą generację Volkswagen zaprezentował w 2010 roku i kontynuowała ona sukces poprzednika. Obecna generacja produkowana od 2018 roku właśnie czeka na swój główny lifting.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Nowy Touareg – lifting zgodnie z planem

Koncern VW od wielu lat rozwija swoje modele według stałego klucza. Każda generacja modeli tej marki przechodzi lifting po 5-6 latach od debiutu, a jest zastępowana następną po 8-10 latach. Dlatego nikogo w branży motoryzacyjnej nie zdziwiło, że Volkswagen na drugą połowę 2023 roku zapowiedział lifting. 

W przeszłości niemiecka marka różnie podchodziła do odświeżania swoich aut. Niekiedy przeprowadzała duże zmiany, określając to jako lifting. Innym razem poprawki były kosmetyczne, ale przedstawiano je jako nową generację modelu. Ten ostatni schemat dotyczy na przykład trzeciej i czwartej generacji VW Passata. Chociaż oba modele dzieliły ze sobą większość elementów mechanicznych, to ze względu na kiepskie wyniki sprzedaży kontrowersyjnie stylizowanego Passata B3, jego liftingowaną odmianę zaprezentowano jako Passata B4. Przeważnie decydowano się jednak na poprawki, które miały przedłużyć żywot modelu, poprawić jego konkurencyjność i wyposażenie.

W przypadku Touarega w poprzednich generacjach lifting obejmował niewielkie zmiany stylistyczne, poprawki w układach mechanicznych i nowe wyposażenie lub wprowadzenie do standardowego wyposażenia auta elementów wcześniej dostępnych za dopłatą. Wiele wskazuje na to, że tak samo będzie tym razem. 

Volkswagen Touareg III po liftingu – zmiany w nadwoziu i wnętrzu

Stylizacja zewnętrzna zmieni się nieznacznie. Niewielkie poprawki przejdzie przedni pas auta, zmieni się kształt reflektorów, wlotów powietrza czy linia zderzaka. Zmieniono także umiejscowienie napisów z tyłu auta. Detalem, który zwraca uwagę w zapowiedziach i na zdjęciach szpiegowskich odświeżonego SUV-a, jest podświetlane logo marki na tylnej klapie. Rozwiązanie to było już stosowane przez koncern na rynkach w USA czy Chinach, ale do tej pory nie było one dopuszczone w Europie. Teraz przepisy się zmieniły i Volkswagen może także na swoim rodzimym kontynencie wprowadzić ten pomysłowy gadżet. 

touareg

Wnętrze zmieni się w jeszcze w mniejszym stopniu niż nadwozie. Zapowiedziano, że inne będą materiały wykorzystywane do wykończenia podłokietnika z przodu i obudowy konsoli centralnej. Klienci zwracali uwagę, że podłokietnik był niewygodny, a plastiki na konsoli bardzo twarde i niezbyt przyjemne w dotyku. Z tego powodu wprowadzono te drobne modyfikacje. Oprócz nich wnętrze powinno być niemal identyczne z poprzednimi rocznikami tej generacji. 

VW zapowiadało, że będzie wycofywać się z paneli dotykowych na kierownicy, ale udostępnione przez producenta zdjęcia nowej wersji SUV-a pokazują, że Touareg III FL zachowa to rozwiązanie. 

Nowy Volkswagen Touareg – ewolucja przedniego oświetlenia

Najbardziej znaczącą zmianą, jaką przejdzie nowy Touareg, jest wprowadzenie nowej generacji reflektorów IQ.Light. Matrycowe lampy LED stosowane już od kilku lat w większości droższych modeli VW zostały jeszcze udoskonalone.

Nowe reflektory, nazwane IQ.Light-HD, zachowują funkcję poprzednika. Samodzielnie adaptują siłę i kierunek świecenia do warunków na drodze, niwelując odbicia od linii na drodze, doświetlając zakręty i samoczynnie przełączając tryb świecenia na podstawie odczytu z kamer i czujników samochodu. Sterowanie świateł oparte jest na systemach sztucznej inteligencji (sieci neuronowe). 

Reflektory w Touaregu będą bardziej rozbudowane. Każdy z nich wyposażony będzie w ponad 19 000 diod świecących, z których każda będzie mogła być niezależnie sterowana. Pozwoli to na niemal dowolne kształtowanie strumienia światła w zależności od potrzeb i warunków. Dzięki temu jakość oświetlenia będzie jeszcze lepsza, co poprawi bezpieczeństwo na drodze. 

Podobnie jak do tej pory, samochód będzie mógł mieć na wyposażeniu system Night Vision, czyli wyświetlany na ekranie kokpitu widok z kamery noktowizyjnej. Dzięki niemu można dostrzec zagrożenia poza zasięgiem oświetlenia auta, na przykład zwierzęta wybiegające z lasu na jezdnię. Połączenie nowoczesnych lamp i kamer, znacznie zmniejszy ryzyko nocnych wypadków. 

Nowy Touareg – podwozie i układ napędowy

Volkswagen Touareg po liftingu nie będzie wyróżniał się pod względem technicznym na tle poprzednich roczników trzeciej generacji. Pod maską znajdą się znane silniki:

  • benzynowe 3.0 V6 TSI (340 KM);
  • wysokoprężne 3.0 V6 TDI (228 lub 282 KM);
  • hybryda plug-in 3.0 V6 TSI + silnik elektryczny (moc systemowa 456 KM).

Model hybrydowy wyposażony będzie w akumulator o pojemności 14.3 kWh, który zapewni zasięg w trybie elektrycznym na poziomie około 50 km. Napęd będzie przenoszony na obie osie (stały napęd 4Motion z samoblokującym się mechanizmem różnicowym typu Torsen), za pośrednictwem skrzyni Tiptronic (zautomatyzowanej) o 8 przełożeniach. 

W standardzie oferowane będzie adaptacyjne zawieszenie, które montowane jest już obecnie. Nowością będzie dodatkowy czujnik odczytujący, czy na dachu znajduje się obciążenie. Boks dachowy lub inny ładunek umieszczony nad autem zmieniają położenie środka ciężkości i wpływają na to, jak samochód zachowuje się w zakrętach czy przy bocznych podmuchach wiatru. Dzięki nowemu czujnikowi zawieszenie dostosuje się do tych zmian poprzez lekkie obniżenie i utwardzenie, co zniweluje przechyły i negatywną reakcję na wiatr. 

W dalszym ciągu opcją dodatkową pozostanie system skrętnej osi tylnej. Zachowane będą także pakiety wyposażenia off-road czy sportowego, które pozwalają klientom dopasować Touarega do swoich potrzeb. 

Volkswagen Touareg III FL – data premiery

Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie Volkswagen zaprezentuje odświeżoną wersję flagowego SUV-a. Nowy Touareg na pewno pojawi się już w 2023 roku, ale data premiery nie została precyzyjnie określona. Prawdopodobnie będzie ona miała miejsce w trakcie jednych z dużych targów motoryzacyjnych w Niemczech. Możliwe, że ze względu na duże zainteresowanie tym modelem w Chinach, właśnie tam odbędzie się pierwsza prezentacja. W ostatnich latach jednak producenci często rezygnują z premier na targach, więc nie ma możliwości wyznaczenia konkretnej daty.

W 2022 roku spodziewano się prezentacji na początku tego roku, stawiając na odbywające się w lutym targi w Monachium. Obecnie wiadomo, że premiera będzie miała miejsce najwcześniej na przełomie czerwca i lipca 2023. 

nowy touareg

Czy nowy Volkswagen będzie sukcesem? 

Volkswagen Touareg to jeden z hitów marki w XXI wieku. Zawdzięcza to także temu, że każda kolejna generacja jest równie uniwersalna i w odróżnieniu od wielu aut konkurencji dobrze sprawdza się także poza drogą. Czy niewielkie zmiany, które opisaliśmy w poprzednich akapitach, pomogą jeszcze podbić sprzedaż tego auta? Zapytaliśmy o to eksperta Inter Cars.

Touareg III sprzedaje się dobrze, klienci nie odwrócili się od tego modelu nawet mimo wycofania w 2020 roku silników V8 i zastąpienia ich modelem hybrydowym. Nic więc nie wskazuje, aby po liftingu miało dojść do załamania sprzedaży. Nie należy się jednak spodziewać też jej gwałtownego wzrostu. Mówimy o samochodzie luksusowym i drogim. Paradoksalnie sprzedaż takich samochodów spada najmniej w czasie kryzysów gospodarczych, które w mniejszym stopniu dotykają osób bogatych. Dlatego sądzę, że mimo trwającej recesji, po liftingu Touareg utrzyma swoją mocną pozycję na rynku europejskim i umocni swoją pozycję w Chinach. 

W Ameryce Północnej sprzedaż Touarega spadła już w połowie poprzedniej dekady, dlatego zastąpiono go modelem Atlas opartym na tańszej płycie podłogowej z silnikiem umieszczonym poprzecznie i napędem tylnej osi dołączanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex. VW nie planuje ponownego wprowadzenia droższego modelu na rynek amerykański. 

Części do Twojego Volkswagena w Inter Cars

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zakupić nowego Touarega, czy jeździsz którąś z poprzednich jego generacji lub innym modelem tej marki, zawsze możesz liczyć na zaopatrzenie w części i akcesoria do Volkswagena w Inter Cars.

W ofercie sklepu znajdziesz części oryginalne, zamienniki uznanych i sprawdzonych producentów, materiały eksploatacyjne i płyny zgodne z zaleceniami niemieckiego koncernu oraz wiele innych niezbędnych artykułów motoryzacyjnych. Sprawdź już teraz i kup wszystko, czego potrzebujesz do swojego samochodu! 

Lifting Touarega w skrócie

VW Touareg III FL nie będzie znacząco różnić się od modelu 2022. Zachowa większość cech stylistycznych i użytkowych dotychczasowego modelu. Użytkownicy z pewnością docenią zmodernizowane oświetlenie i poprawione materiały we wnętrzu. Zmiany stylistyczne są na tyle nieznaczne, że nie powinny wpływać na odbiór auta. Jedynym detalem, który będzie wyraźnie wyróżniał niemieckiego SUV-a po liftingu, jest podświetlane logo z tyłu, które będzie świecić się na czerwono wraz z lampami. 

nowy volkswagen

W podwoziu i pod maską zmian będzie jeszcze mniej. Gama silników, zawieszenie i dodatkowe opcje (np. tylna oś skrętna) pozostają niezmienione od 2020 roku, gdy wycofano z oferty silnik 2.0 TFSI i 4.0 TDI V8 i wprowadzono hybrydę plug-in. Zapowiedziano jedynie niewielkie ulepszenie systemu adaptacji zawieszenia, dodając czujnik obciążenia dachu, który ma pomagać dopasować parametry podwozia samochodu do jazdy z bagażem na dachu (np. z boksem czy rowerami). 

Touareg III FL powinien przetrwać na rynku 3-4 lata do premiery następnej generacji tego auta, która najpewniej pojawi się także w odmianie w pełni elektrycznej. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obecnie należy spodziewać się premiery w drugiej połowie roku 2023. Będzie to oznaczało, że Touareg III FL będzie sprzedawany od roku modelowego 2024 (w VW od września zaczyna się nowy rok modelowy). Dokładna data nie jest jeszcze znana.

Lifting SUV-a Volkswagena będzie stosunkowo łagodny. Niewielkie zmiany w stylistyce nadwozia obejmują świecące logo na klapie bagażnika i lepsze materiały na podłokietniku oraz obudowie konsoli centralnej. Nie będą to jednak zmiany łatwe do zauważenia na pierwszy rzut oka. Istotną różnicą będą zmodernizowane światła przednie IQ.Light-HD i czujnik obciążenia dachu, pomagający dostosować zawieszenie do jazdy z boksem dachowym. 

Po liftingu Touareg zachowa dokładnie te same konfiguracje układu napędowego, jakie dostępne są obecnie. Pod maską znajdzie się silnik benzynowy 3.0 TSI V6 (samodzielnie lub w wersji hybryda plug-in z silnikiem elektrycznym i akumulatorem dającym około 50 km zasięgu) lub wysokoprężny 3.0 TDI V6. Napęd poprzez skrzynie Tiptronic z 8 przełożeniami będzie przenoszony na obie osie. Przy tylnych kołach umieszczony będzie mechanizm różnicowy typu Torsen (samoblokujący).
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!