Niejeden miłośnik motoryzacji marzył o tym, by zostać kierowcą wyścigowym lub rajdowym. Szybka jazda, dreszczyk emocji i sportowa rywalizacja – poruszanie się autem po drogach publicznych nie jest w stanie dostarczyć równie intensywnych wrażeń. By zostać kierowcą rajdowym, potrzebujesz specjalnej licencji, odpowiedniego samochodu i osoby, która w trakcie zawodów będzie Twoim pilotem. Wydaje Ci się, że to bardzo skomplikowane? Pokażemy Ci, że wcale tak nie jest: możesz rozpocząć przygodę ze sportową jazdą, nie mając dużego doświadczenia ani pokaźnego budżetu. Jak zostać kierowcą rajdowym? Wyjaśniamy – krok po kroku.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Jak zostać kierowcą samochodu rajdowego? Podstawowe informacje

Chcesz zostać kierowcą rajdowym, fascynują Cię sportowe samochody i wyścigi, ale tak właściwie to na ten temat nie masz zbyt dużej wiedzy? Jeśli jesteś, kolokwialnie mówiąc, całkowicie zielony, nie przejmuj się, wszystko Ci wyjaśnimy. Na początek najważniejsze: kim właściwie jest kierowca rajdowy?

Kierowca rajdowy to zawodowy sportowiec specjalizujący się w prowadzeniu samochodów w rajdach. Wykazuje się on umiejętnościami w szybkim podejmowaniu decyzji, adaptacji do trudnych warunków oraz obsłudze pojazdu na wysokim poziomie. Kierowcy rajdowi są zazwyczaj bardzo wytrzymali fizycznie i psychicznie, muszą bowiem radzić sobie z długotrwałym stresem i ryzykiem.  Samodzielna jazda w takich warunkach mogłaby być trudna. Szczególnie gdy pojawia się presja rywalizacji, a pojazdy poruszają się z dużą prędkością. Dlatego kierowcy rajdowi nie jeżdżą sami – na siedzeniu pasażerae obecny jest pilot, który pomaga zorientować się w tym, jak będą wyglądały kolejne odcinki pokonywanej trasy.

Jak zostać kierowcą rajdowym? Pasja do motoryzacji i umiejętności to nie wszystko – potrzebna jest jeszcze licencja. Kierowcy rajdowi muszą też regularnie, co 5 lat, przechodzić badania psychotechniczne.

Czy to wszystko jest konieczne, jeśli chcesz spróbować swoich sił za kierownicą pojazdu rajdowego i sprawdzić, czy to w ogóle jest coś dla Ciebie? Niekoniecznie. Jeżeli dotychczas nie uczestniczyłeś w żadnej formie motosportu, rozwiązaniem może być próbna jazda samochodem rajdowym. Dzięki temu sprawdzisz, czy ta forma aktywności Ci się podoba. Jednocześnie zdobędziesz cenne umiejętności i dowiesz się, jak być dobrym kierowcą w trakcie sportowej rywalizacji. Instruktorzy z pewnością chętnie przekażą Ci cenne porady. Wszystko to bez konieczności ponoszenia dużych kosztów już na starcie.

Możesz dołączyć do klubu samochodowego w Twojej okolicy. Członkostwo da Ci możliwość udziału w lokalnych wydarzeniach, co pozwoli uzyskać wskazówki i rady od bardziej doświadczonych kierowców. Być może uda Ci się również wystartować w zawodach przeznaczonych dla amatorów?

Zobacz również: Track Day – jak się przygotować na dzień na torze wyścigowym?

Jak zostać kierowcą rajdowym? Na początek – licencja

Jeśli chciałbyś wystartować w „prawdziwym” rajdzie samochodowym, będziesz potrzebował odpowiednie licencji. Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, z którego dowiesz się, jak zostać kierowcą rajdowym z oficjalnymi uprawnieniami.

Jak zostać kierowcą na samochodowych rajdach, czyli po co Ci licencja?

O co chodzi z tą licencją? To dość proste: jeśli chcesz poruszać się autem po publicznych drogach, musisz mieć prawo jazdy odpowiedniej kategorii. I analogicznie: jeśli zamierzasz rywalizować sportowym pojazdem na trasie odcinków specjalnych, masz obowiązek postarać się o adekwatny dokument.

Pierwszym stopniem jest dla początkującego kierowcy zdobycie rajdowej licencji krajowej stopnia RN. Uprawnia ona do startu (za kierownicą lub jako pilot) w rajdach okręgowych, a także niektórych zawodach krajowych i międzynarodowych. Zalicza się do nich m.in. Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych oraz Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (niektóre kategorie) – tu będziesz mógł wykazać się jako kierowca.

Z kolei w roli pilota spróbujesz swoich sił, biorąc udział w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Posiadając licencję RN, masz też prawo do startu w imprezach krajowych odbywających się na terenie Unii Europejskiej, a także w rundach, które zaliczają się do Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej.

Jak uzyskać licencję RN? Są na to dwa sposoby

Pierwszą metodą na uzyskanie licencji kierowcy rajdowego jest ukończenie dwudniowego kursu, który składa się z 2 części. Teoria skupia się na omówieniu aktualnie obowiązujących przepisów, a praktyka obejmuje prezentację „na żywo” procedur, które pojawiają się w czasie rajdu. Dowiesz się więc, jak należy zachować się, np. podczas startu lub po dojechaniu do mety. Na koniec kursu czeka Cię egzamin dotyczący obu części.

Ile kosztuje kurs? Wydasz na niego 600 zł, także za przystąpienie do egzaminu też trzeba zapłacić. W tym przypadku jest to 250 zł, więc łącznie czeka Cię wydatek 850 zł.

Drugą metodą na uzyskanie licencji RN jest udział w odpowiedniej liczbie imprez typu Konkursowa Jazda Samochodem (KJS), rajdów (SKJS) lub rajdów terenowych (TIS). W takich zawodach mogą brać udział początkujący kierowcy, którzy nie mają jeszcze uprawnień niezbędnych do rywalizacji w innych wyścigach. Jeśli wystartujesz w wystarczającej liczbie zawodów, część praktyczną egzaminu będziesz miał zaliczoną. Wciąż będziesz jednak musiał zdać test z teorii, co standardowo poprzedza udział w kursie.

Kurs jest rozwiązaniem szybkim i prostym. Nie ma co się jednak oszukiwać: jeśli nie masz doświadczenia, to 2 dni nauki wcale nie sprawią, że je zdobędziesz. Licencja kierowcy rajdowego umożliwi Ci start w zawodach – ale jeśli brakuje Ci umiejętności, same dokumenty to za mało! Z kolei, jeśli z jakiegoś powodu zależy Ci właśnie na tym, by jak najszybciej zdobyć niezbędne uprawnienia, kurs jest rozwiązaniem idealnym.

Starty w imprezach mają niezaprzeczalną zaletę – pozwalają uzyskać bezcenne doświadczenie. Zdobywanie licencji RN w ten sposób trwa znacznie dłużej, jednak w trakcie procesu nabywasz wiedzę, w kontrolowany sposób oswajasz się ze specyfiką jazdy rajdowej i zaczynasz coraz pewniej czuć się na trasie. Na początku możesz nawet startować bez pomiaru czasu – np. w Motul HRSMP, gdzie Twój wynik nie jest uwzględniony w rankingach końcowych.

Gdy masz już licencję RN – dalszy rozwój

Jeśli dopiero zaczynasz, to ten temat raczej Cię w tej chwili nie dotyczy – jednak zawsze warto wiedzieć, jak zostać kierowcą rajdowym na najwyższym poziomie. Kolejnym etapem (po zdobyciu dokumentów RN) jest międzynarodowa licencja kierowcy stopnia R lub R co–driver. By ją zdobyć, trzeba wykazać się ukończeniem odpowiedniej liczby rajdów.

Międzynarodowa licencja uprawnia do startu w mistrzostwach Polski w rajdach oraz w wyścigach terenowych. Umożliwia również udział w wydarzeniach międzynarodowych, nawet na poziomie mistrzostw Europy i Świata, oraz imprezach tak sławnych, jak np. Rajd Dakar.

Jaki samochód wybrać na początek?

Chcesz wiedzieć, jak być dobrym kierowcą? Tu nie ma jednej prostej rady: liczą się przede wszystkim praktyka i doświadczenie. Jedno jest pewne – żeby regularnie jeździć, trzeba mieć czym. I warto mieć na uwadze, że sporty motorowe to dość kosztowna pasja. Nie oznacza to jednak, że aby zacząć karierę, musisz dysponować bardzo zaawansowanym technicznie autem. Na początek możesz zainwestować w tańszy samochód z rynku wtórnego – zmieścisz się nawet w kwocie nieprzekraczającej 10 tys. zł.

Wśród modeli, które często wybierają początkujący kierowcy rajdowi, są takie pojazdy, jak: Toyota Celica, Honda Civic, Suzuki Swift, Renault Clio, BMW serii 3, Opel Astra, Toyota Corolla, a nawet Fiat Seicento.

Najlepiej, jeśli od razu zdecydujesz się na usportowioną wersję wybranego auta – wówczas będziesz mógł liczyć na lepsze osiągi oraz rozwiązania techniczne, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o sportowej jeździe – mówi ekspert marki Inter Cars. Dodatkowo łatwiej będzie Ci wprowadzać niezbędne modyfikacje, ponieważ specjalizujący się w motosportach mechanicy prawdopodobnie będą już zaznajomieni z konstrukcją Twojego pojazdu.

No właśnie – modyfikacje. Być może na samym początku podstawowa konstrukcja Ci wystarczy, ale z czasem prawdopodobnie zechcesz ją nieco ulepszyć. Wśród podstawowych modyfikacji sportowych znajdują się montaż głównego wyłącznika prądu, sportowej kierownicy, kubełkowych foteli i sportowych pasów bezpieczeństwa, a także hydraulicznego hamulca ręcznego i klatki bezpieczeństwa.

A jeśli już mowa o wydatkach – pamiętaj, że aby wystartować w zawodach, będziesz potrzebował pewnego wyposażenia. Bezwarunkowo niezbędny jest kask, ale warto również zainwestować w inne akcesoria, które podniosą komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na pewno przydadzą Ci się rękawice, buty i kombinezon.

Zobacz również: Czym jest tuning auta? Historia i przykładowe modyfikacje.

Sportowy tuning: jak usprawnić swój pojazd?

Nie możemy pokazać Ci prostej drogi do tego, jak zostać kierowcą zawodowym rajdowym – na sukces w tej dyscyplinie sportowej składa się wiele czynników. Możemy za to pomóc Ci w usportowieniu Twojego auta. Na wstępie chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że o ile tuning wizualny jest raczej bezpieczny, o tyle ingerowanie w budowę i konstrukcję pojazdu wymaga odpowiedniej wiedzy, ostrożności, a nierzadko również specjalistycznych narzędzi. Nie wiesz, czy potrafisz zrobić to sam? Nie ryzykuj – pozostaw to profesjonalistom.

Elementem, który charakteryzuje sportowe samochody, są niewątpliwie fotele kubełkowe, które zaprojektowano tak, by dobrze sprawdzały się podczas szybkiej, agresywnej jazdy. Stabilizują ciało kierowcy i utrzymują je w miejscu nawet podczas gwałtownych manewrów, pokonywania ostrych zakrętów i nierówności.

Chcesz, by Twoje auto prezentowało się bardziej sportowo? Zadbaj o tuning wizualny. Tu możliwości jest wiele: możesz wymienić felgi, reflektory lub dołożyć tylne skrzydło. Niektórzy kierowcy decydują się również na zmiany w układzie wydechowym, przemalowanie samochodu lub naklejenie sportowych pasów i napisów na karoserię.

Możliwości tuningu mechanicznego również jest wiele. Zalicza się do nich wszelkie modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego i podwozia. Ich celem jest zwiększenie mocy oraz momentu obrotowego, aby pojazd żwawiej przyspieszał. Stosuje się tu m.in. wymianę wałka rozrządu na sportowy, montaż intercoolera, turbosprężarki, filtry powietrza o zwiększonej przepustowości, wysokoenergetyczne świece zapłonowe… i wiele innych.

W sklepie Inter Cars znajdziesz szeroki wybór akcesoriów i części, dzięki którym Twoje auto uzyska lepsze osiągi oraz nabierze sportowego charakteru. Nasi eksperci wybrali dla Ciebie szereg wysokiej jakości elementów: sprawdź naszą ofertę i wybierz coś dla siebie!

Zawodowy kierowca rajdowy – czy na tym można zarobić?

Bycie kierowcą rajdowym znacznie częściej jest pasją niż sposobem na zarobek. Początkowo nie ma co liczyć na pieniądze, wręcz przeciwnie – trzeba przygotować się na inwestycje. Startowanie w zawodach na wysokim poziomie również jest kosztowne. Jeśli więc planujesz rozpoczęcie kariery z myślą o dobrych zarobkach… niestety, prawdopodobnie się rozczarujesz. Ten przywilej zarezerwowany jest dla najlepszych zawodników, którzy startują na międzynarodowym poziomie. Co nie zmienia faktu, że w takiej sytuacji finansowe korzyści mogą być naprawdę całkiem dobre!
Ile zarabia zawodowy kierowca rajdowy? Zarobki zawodowego kierowcy rajdowego mogą się znacznie różnić w zależności od wielu czynników, takich jak ich poziom profesjonalizmu, liga czy serii, w której rywalizują, oraz ilość sponsorów i umów reklamowych. Niektórzy kierowcy rajdowi na najwyższym poziomie międzynarodowym, tacy jak zawodnicy WRC (World Rally Championship), mogą zarabiać miliony dolarów rocznie, jednak ci na poziomie krajowym lub regionalnym mogą zarabiać znacznie mniej. Ważne jest również zauważenie, że zawód kierowcy rajdowego wiąże się z wysokimi kosztami, takimi jak utrzymanie i naprawa samochodu, co może wpływać na ostateczne wynagrodzenie.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Skrót KJS oznacza Konkursową Jazdę Samochodem. Imprezy tego typu są otwarte – mogą brać w nim udział wszyscy amatorzy, którzy nie mają licencji rajdowej. Profesjonaliści również startują – jednak tylko w ramach oddzielnej klasy. 

W tym celu trzeba ukończyć (na przestrzeni 2 ostatnich sezonów) minimum 4 zawody KJS, super KJS lub TIS. Przynajmniej w 2 wydarzeniach należy wziąć udział w charakterze kierowcy. Alternatywą jest start w 2 rundach Pucharu Polski Samochodów Terenowych, Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski lub Historycznego Rajdowego Pucharu Polski – co ciekawe, tutaj nie ma pomiaru czasu.

Poza ukończeniem kursu (lub odbyciem wymaganej liczby startów w zawodach) i zdaniem egzaminu, należy oczywiście dysponować ważnym prawem jazdy kategorii B, a ponadto należeć do Automobilklubu zrzeszonego w PZM, który ma aktualną licencję klubową w sporcie samochodowym. Trzeba także przedstawić stosowne zaświadczenie od lekarza medycyny sportowej i orzeczenie psychologiczne.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!