Kupując dany samochód, masz pewne wyobrażenie tego, jak będziesz w nim postrzegany, a jednak nie zawsze to wystarcza. Wtedy w grę wchodzi tuning wizualny samochodu. Pozwala on pokazać innym osobom na drodze, że motoryzacja to Twoja pasja i coś, czym lubisz się zajmować. Często ważne jest także to, co kryje się pod maską. Czytaj dalej i dowiedz się, jak to się zaczęło, jak zwiększyć moc auta i ile kosztuje tuning auta.

Można powiedzieć, że pojęcie tuning auta pojawiło się wraz z pierwszym samochodem. Ludzie zawsze próbują wszystko ulepszać i przerabiać „na własną modłę”. To samo tyczyło się pierwotnych automobili. Oczywiście ówczesne rodzaje tuningu odbiegały od tych dzisiejszych i były dużo bardziej ograniczone. Jednak już nawet jedne z pierwszych powszechnych aut (czyli Fordy T) były przerabiane przez właścicieli pod kątem podniesienia mocy i komfortu prowadzenia.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Tuning auta – co to właściwie jest?

Poprzez to pojęcie rozumie się zmianę fabrycznego wyglądu pojazdu oraz seryjnych parametrów technicznych w celu stworzenia niepowtarzalnego i oryginalnego egzemplarza. Ma on być dostosowany pod gusta właściciela pod względem osiągów, wyglądu zewnętrznego, wewnętrznego czy eksploatacji. Tuning auta to bardzo szerokie pojęcie, pod którym kryje się większość modyfikacji. Od niewielkich wizualnych przeróbek, po przebudowę całej karoserii samochodu czy też modyfikacje związane z mechaniką. Wymiana całego silnika na mocniejszy to wciąż tuning!

Najczęściej wyróżnia się: 

  • tuning wizualny samochodu, 
  • tuning wnętrza samochodu, 
  • tuning mechaniczny, 
  • tuning elektroniki, 
  • tuning akustyczny. 

Historia tuningu

Sztuka ta pojawiła się chwilę po powstaniu pierwszych samochodów i przechodziła przez wiele etapów. Z jednej strony chodziło w niej o to, by dostosować auto do swoich potrzeb, natomiast z drugiej był to sposób na podbicie walorów estetycznych. Zarówno tuning wizualny samochodu, jak i mechaniczny, przechodził przez różne etapy w historii.

Auta typu Hot Rod

Pierwszym charakterystycznym przykładem na tuning auta są tzw. Hot Rody. Były to seryjne pojazdy produkowane w czasach prohibicji w USA, które przemytnicy alkoholu modyfikowali tak, aby być w stanie uciec przed stróżami prawa. Te czasy mocno wpłynęły na motoryzację. Nie tylko powstał wtedy styl tuningowy Hot Rod, ale także zapoczątkowano wyścigi NASCAR.

Low Rider

Gdy już nie trzeba było co chwilę uciekać przed policją, popularne stały się Low Ridery, czyli auta obniżone do granic możliwości. Zaczęły się one pojawiać w Stanach na przełomie lat 40. i 50. Największą popularnością cieszyły się w latach 80. i 90., gdyż bardzo często pojawiały się w teledyskach raperów zza Wielkiej Wody. Już wtedy często były one wyposażone w zawieszenie pneumatyczne oraz silniki V8 typu big block.

Tuning w Japonii

Natomiast w latach 90. tuning najlepiej rozwijał się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Japonia stała się kolebką driftu, a co za tym idzie – także tuningu. Tamtejszy rynek do dziś słynie z produkcji przeróżnych modyfikacji do seryjnie produkowanych samochodów, zarówno starych, jak i nowych modeli. W japońskich modyfikacjach chodzi głównie o tuning wnętrza samochodu, pakiety stylistyczne, ospojlerowanie oraz zestawy audio. Dodatkowo świetnie sobie radzą z podnoszeniem mocy silników. Warto dodać, że to właśnie z Japonii wywodzą się poszerzane nadkola i szerokie spojlery.

Aktualnie Hot Rody, Low Ridery i styl japoński przeplatają się, czego skutkiem są naprawdę niesamowite samochody. Niektóre z nich są niebywale szybkie, inne niebywale piękne, a jeszcze inne kompletnie niepraktyczne. Jednak prawda jest taka, że każdy z nich jest oryginalny i niepowtarzalny oraz to, że na pewno cieszy właściciela.

Sprawdź ku przestrodze: Wiejski tuning – czym jest i jak uniknąć tego efektu?

tuning wizualny samochód

Rodzaje tuningu samochodowego

Rozróżnia się kilka różnych dziedzin tej sztuki. Najpopularniejsze rodzaje tuningu to:

Tuning mechaniczny samochodu

Zalicza się do niego wszelkie modyfikacje związane z osiągami samochodu. Można modyfikować sam silnik, układ dolotowy i wydechowy, układ napędowy, paliwowy, kierowniczy, a także podwozie pojazdu. To wszystko ma na celu zapewnienie większej mocy, przyrostu momentu obrotowego oraz poprawę reakcji na pedał gazu. Przekłada się to na poprawę przyspieszenia oraz prędkości maksymalnej. Pozwala to uzyskiwać lepsze czasy na torze, ale przede wszystkim daje więcej frajdy z jazdy. Jeśli chodzi o elementy jednostki napędowej, to modyfikacjom najczęściej podlegają:

  • tłoki i korbowody – wymiana na bardziej wytrzymałe, umożliwiające wyższy stopień sprężania, lub zmieszczenie większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania.
  • układ chłodzenia – montaż intercoolera, który zapewnia dopływ zimnego powietrza do układu turbodoładowania,
  • turbosprężarka – zapewnia ona przyrosty mocy nawet na poziomie 100%,
  • skrzynia biegów – zmiana na skrzynię manualną bądź automat o krótszym czasie reakcji w celu poprawy przyspieszenia,
  • układ wydechowy – zastosowanie katalizatora oraz tłumika o mniejszym oporze przepływu spalin,
  • fazy rozrządu – mogą się zmieniać w zależności od prędkości obrotowej silnika, zapewniając lepszy moment obrotowy oraz osiągi.

Natomiast modyfikacje układu jezdnego i nadwozia mają na celu polepszenie jakości prowadzenia oraz stabilności pojazdu na zakrętach. Przekłada się to na poprawę przyczepności, którą najczęściej uzyskuje się poprzez:

  • układ hamulcowy – wzmocniony układ hamulcowy nie grzeje się tak szybko,  jak seryjny i pozwala hamować dużo później,
  • układ zawieszenia – jego obniżenie, zmiana geometrii oraz utwardzenie bezpośrednio przekłada się na poprawę przyczepności i precyzję prowadzenia pojazdu,
  • opony – to one w głównej mierze wpływają na prowadzenie i przyczepność samochodu, są najlepszym punktem wyjścia do poprawy jego osiągów, warto pamiętać o felgach z lekkich stopów,
  • mechanizm różnicowy – tutaj można się nim bawić w zależności od zastosowania auta, jednak jest to kluczowy element przy szykowaniu auta do driftu.

Tuning a bezpieczeństwo

Nie można zapomnieć o tym, że elementy zwiększające bezpieczeństwo pojazdu także zalicza się jako tuning auta. Najczęściej montuje się klatkę bezpieczeństwa, która oprócz tego, że znacznie zwiększa sztywność nadwozia, to dodatkowo chroni kierowcę w trakcie wypadku i dachowania. Do tego 5-punktowe pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, mniejsza kierownica oraz dodatkowe wskaźniki monitorujące pracę silnika i jego podzespołów. Wszystko to ma na celu nie dopuścić do wypadku, ale gdy jednak do niego dojdzie, chronić pasażerów ze zdwojoną siłą.

Montaż wymienionych elementów jest zależny od przeznaczenia pojazdu oraz wielkości budżetu właściciela. Bardzo często pada pytanie, ile kosztuje tuning auta. Odpowiedź jest jedna: sky is the limit. Wszystko zależy od Twoich możliwości, jednak można dokonać naprawdę fajnych przeróbek, mieszcząc się w kilku tysiącach złotych. Część rzeczy można także modyfikować samemu, ale niektórymi muszą się zająć wyspecjalizowane firmy oraz warsztaty.

Przeczytaj jeszcze: Jak wykonać tuning hamulców samochodowych?

Tuning wizualny samochodu

Ten rodzaj modyfikacji ma na celu zmianę wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego pojazdu oraz podkreślenie jego oryginalności i przeznaczenia, pod które był budowany. Niektóre elementy, takie jak alufelgi czy tłumiki końcowe, zalicza się do tuningu mechanicznego i optycznego.

Niektórzy twierdzą, że tuning wizualny samochodu jest przeciwieństwem tuningu mechanicznego, gdyż tylko pogarsza osiągi pojazdu poprzez zwiększenie oporów toczenia, oporów powietrza oraz dodatkową masę. Jednak nie do końca jest to prawdą.

Owszem, istnieją tzw. body-kity, które mają na celu wyłącznie poprawę wyglądu zewnętrznego, jednak na rynku dostępnych jest także mnóstwo elementów nadwozia, które pozytywnie przekładają się na wagę i prowadzenie pojazdu. Wiele zderzaków ma specjalne wloty powietrza, które zapewniają lepsze chłodzenie układu hamulcowego oraz docisk do asfaltu, co realnie przekłada się na komfort prowadzenia samochodu. To samo tyczy się ospojlerowania. Dobrze ustawiony spojler również poprawia jakość prowadzenia oraz przyczepność pojazdu.

Jeśli chodzi o tuning wnętrza auta, to tam też można nieźle poszaleć. Pomijając elementy bezpieczeństwa wymienione wyżej, można także zmienić fotele, wykończenie,  zadbać o odpowiednie car audio czy elektronikę i oświetlenie.

jak zwiększyć moc auta

Najlepsze auta do tuningu – lista polecanych modeli

Oczywiście dla każdego inne auto będzie tym wymarzonym. Jednak istnieje kilka modeli wyjątkowo popularnych wśród tunerów motoryzacyjnych. Do tych aut łatwiej znaleźć różne modyfikacje oraz specjalne części przeznaczone do danego modelu, co znacznie zmniejsza koszty oraz czas potrzebny do ich zainstalowania. Najlepsze auta do tuningu to:

  • Mazda MX-5 – słynny japoński roadster uwielbiany na całym świecie za niską masę i tylny napęd;
  • BMW Serii 3 (III i IV generacji) – istna europejska legenda, modyfikowana na wiele sposobów;
  • Mitsubishi Lancer Evolution – kolejny samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni, na rynku dostępnych jest mnóstwo turbo-kitów do tego modelu;
  • Audi A3 (II i III generacji) – ten popularny hatchback w połączeniu z napędem quattro i silnikiem 1.8 T  na światłach potrafi zaskoczyć niejednego kierowcę;
  • Ford Mustang (V generacji) – prawdziwy amerykański muscle car, proste modyfikacje układu dolotowego oraz wydechowego wyraźnie podnoszą moc tego potwora.

Czy tuning jest legalny?

Oczywiście przepisy co do legalności modyfikacji różnią się w zależności od kraju rejestracji auta. W Polsce tuning auta jest legalny, ale trzeba spełnić określone warunki oraz przepisy. Przede wszystkim modyfikacje zewnętrzne nie mogą stwarzać niebezpieczeństwa dla kierującego pojazdem oraz innych użytkowników drogi. Najlepiej montować homologowane części, które wytrzymują wyższe prędkości.

Co do tuningu mechanicznego, to auto musi mieścić się w aktualnie narzuconych normach emisji spalin. Wydech nie może przekraczać dopuszczalnej dla samochodu osobowego liczby decybeli oraz musi zdać przegląd techniczny. Należy uważać na zmiany w oświetleniu, gdyż te są ściśle określone przepisami.

tuning wizualny samochodu

Tuning samochodu z Inter Cars

Pamiętaj, że wiele części potrzebnych do modyfikacji swojego samochodu znajdziesz w sklepie internetowym Inter Cars. Najlepiej zacznij od zakupu dobrych sportowych opon, a z czasem zajmij się układem hamulcowym oraz układem zawieszenia. Gdy Twoje auto będzie dobrze się prowadzić i jeszcze lepiej hamować, to możesz zainteresować się modyfikacjami układu dolotowego oraz wydechowego, kończąc na modyfikacjach samego silnika, a może nawet instalacji turbosprężarki. Jeśli chodzi o elementy tuningu zewnętrznego, to również znajdziesz je na stronie Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Tuning auta okiem eksperta

„Tuning pojazdu osobowego to świetna forma wyrażania swoich upodobań oraz możliwość modyfikacji pod siebie w świecie aut cywilnych. W świecie sportów motorowych jest to konieczność. Drużyny, które osiągają sukcesy, czy to w rajdach długodystansowych, czy w wyścigach na ćwierć mili, cały czas prężnie pracują nad rozwojem swoich pojazdów oraz poprawą osiągów. Wszystko to dzieje się pod opieką profesjonalistów oraz tęgich głów z dziedziny mechaniki pojazdowej. Dzięki nim powstają coraz to nowe ulepszenia, które z czasem zyskują większe grono odbiorców.

Podczas tuningu należy pamiętać, że najważniejsze w tym wszystkim jest bezpieczeństwo. Przed podniesieniem mocy najpierw należy zadbać o odpowiednie opony oraz układ hamulcowy. Dobrze też w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na zawieszenie. Przyrost mocy powinien być ostatnią wykonaną przez Ciebie czynnością. A najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby cieszyć się osiągami swojego spersonalizowanego samochodu w odpowiednich do tego warunkach, jak np. na torze, a nie w ruchu publicznym” – mówi ekspert marki Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najprostszym i najtańszym sposobem jest zrobienie chip tuningu lub montaż turbosprężarki. Możesz również zmodyfikować układ wydechowy, np. wymieniając rury wydechowe na większe, co pozytywnie wpłynie na osiągi auta. Jednym z rozwiązań jest zastąpienie plastikowych rur dolotowych, ich metalowymi odpowiednikami. To także pozwala nieznacznie zwiększyć moc auta.

Tak, jednak trzeba przestrzegać pewnych obostrzeń, które narzuca polskie prawo. Przede wszystkim samochód po modyfikacjach musi zdać przegląd techniczny. Tuning nie może zagrażać bezpieczeństwu na drodze. W przypadku modyfikacji optycznych jak np. przyciemnianie szyb – rozwiązanie te musi zapewniać odpowiednią widoczność dla kierowcy. W przypadku zmiany oświetlenia musi ono posiadać odpowiednią homologację.

Dobry chip tuning kosztuje w granicach do 2 tysięcy złotych w zależności od użytkowanego modelu oraz marki pojazdu. Natomiast grubsze modyfikacje mogą zatrzymać się nawet na dziesiątkach tysięcy, a te profesjonalne nawet na setkach tysięcy złotych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!