Uszkodzenia opon wymagają natychmiastowej naprawy: muszą się z tym liczyć zarówno kierowcy, jak i producenci samochodów. Jeszcze do niedawna standardowym rozwiązaniem było wyposażanie pojazdów w koła zapasowe. Obecnie, coraz częściej zastępuje je zestaw naprawczy do opon. Co to jest i czy poradzi sobie z poważnymi awariami? Upewnij się, czy wiesz, jak się nim posługiwać oraz sprawdź, jak zabezpieczyć się przed utratą szczelności opony.

zestaw naprawczy do opon

Dopóki nie dojdzie do awarii na drodze, zestaw naprawczy (podobnie jak koło zapasowe) może wydawać się niepotrzebny. O tym, że jest zupełnie inaczej, świadczą policyjne statystyki. W 2021 roku ponad 14 proc. pojazdów biorących udział w wypadkach charakteryzowało się problemami z ogumieniem. Oczywiście, nie w każdym przypadku było to bezpośrednią przyczyną zdarzenia, co nie zmienia faktu, jak poważne są konsekwencje prowadzenia auta z uszkodzoną oponą. 

Podczas kontroli policyjnej, funkcjonariusz może w takiej sytuacji skonfiskować dowód rejestracyjny i zabronić dalszej jazdy. Wśród najczęstszych przyczyn pękania opon, wymienia się m.in. niewłaściwe ciśnienie kół, najechanie na ostry przedmiot, nadmierne zużycie bieżnika oraz wady fabryczne. Nie da się więc całkowicie uniknąć ryzyka powstania uszkodzeń. 

Można za to zabezpieczyć się na wypadek potencjalnej usterki, wyposażając się w koło zapasowe lub zestaw naprawczy do opon. Ostatnie  z wymienionych rozwiązań jest w ostatnich latach dość często praktykowane przez producentów aut. Czy korzystają na tym również kierowcy?

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Co to jest zestaw naprawczy do opon?

Utrata szczelności w oponie jeszcze do  niedawna wiązała się z koniecznością wymiany koła na zapasowe lub dojazdowe. Istnieje jednak inny sposób eliminacji usterki polegający na samodzielnej naprawie przebitego koła. Służy do tego właśnie zestaw naprawczy. Co to takiego? Jest to komplet narzędzi i akcesoriów, umożliwiających szybkie i czyste uszczelnienie opony bez odkręcania koła. Stosuje się w tym celu różnorodne rozwiązania. Są to przede wszystkim:

  • zestaw ze sznurem wulkanizacyjnym,
  • sprej z preparatem uszczelniającym (najczęściej w formie pianki),
  • zestaw z uszczelniaczem i kompresorem.

Producenci samochodów stawiają przede wszystkim na ostatni z wymienionych sposobów. Zdarza się też, że umieszczają w nim dodatkowe elementy, np. detergenty przeznaczone do oczyszczenia opon z pozostałości preparatu uszczelniającego. Każdy rodzaj zestawu ma na celu uniknięcie ryzyka związanego z poruszaniem się pojazdem z tzw. kapciem. Dlaczego jest to tak ważne? Dowiesz się więcej na ten temat na blogu Inter Cars: Opony bez powietrza. Konsekwencje jazdy na kapciu.

zestaw naprawczy do opon

Spray z pianką uszczelniającą

Naprawa opony przy wykorzystaniu dedykowanego zestawu to rozwiązanie tymczasowe, które ma za zadanie zabezpieczyć nieszczelność na czas dojazdu do punktu wulkanizacyjnego. Jest to dość proste i zajmuje maksymalnie kilkanaście minut. W przypadku spreju z pianką uszczelniającą jest też bardzo tanie: koszt zakupu wynosi ok. 20-50 zł. Znajdujący się w puszcze preparat, wypełnia pęknięcie oraz jednocześnie pompuje oponę. Jak należy go używać?

  1. Odkręć wentyl koła w pojeździe.
  2. Umieść w nim rurkę podłączoną do spreju z preparatem uszczelniającym.
  3. Otwórz zawór w puszce i poczekaj, aż cała zawartość trafi do opony.
  4. Wyjmij rurkę, zakręć wentyl.
  5. Po uruchomieniu auta przejedź kilka kilometrów z niewielką prędkością (dzięki temu pianka równomiernie rozprowadzi się po oponie).

Przed zastosowaniem preparatu, trzeba też pamiętać, żeby usunąć z ogumienia element, odpowiedzialny za powstanie uszkodzenia. Standardowa puszka płynu powinna wystarczyć na naprawę opony o rozmiarze nawet 22. cali.

Zestaw ze sznurem wulkanizacyjnym

Sznur wulkanizacyjny to najtańszy sposób na poradzenie sobie z takim problemem jak pęknięta opona. Cena zestawu składającego się ze sznurka i potrzebnych do naprawy narzędzi wynosi zaledwie kilkanaście złotych. Wbrew pozorom, nie jest to wcale łatwe i wymaga pewnych zdolności manualnych. Kolejne kroki wyglądają następująco:

  1. Znajdź miejsce uszkodzenia opony.
  2. Rozwierć i powiększ przebicie, używając dołączonej do zestawu frezy.
  3. Posmaruj sznur klejem i umieść w narzędziu zakończonym oczkiem (przypomina szydełko).
  4. Wciśnij sznur w otwór (do połowy długości) i energicznie wyciągnij narzędzie.
  5. Usuń nadmiar sznura przy pomocy tzw. obcinaków bocznych (w jego wnętrzu znajduje się metalowy pręt, zwykłe nożyczki nie będą więc odpowiednie).

Na koniec należy oczywiście napompować koło. Sznur przyda się zatem wyłącznie w sytuacji, kiedy masz dostęp do kompresora. Warto też pamiętać, że do przygotowania otworu potrzeba sporo siły i nie każdy jest w stanie sobie z tym poradzić.

Zestaw z uszczelniaczem i kompresorem

Zestaw naprawczy do opon z kompresorem i uszczelniaczem jest uznawany przez ekspertów za najskuteczniejszą metodę szybkiej (oraz amatorskiej) eliminacji usterki w ogumieniu. Jak zastosować ją w praktyce?

  1. Wykręć wentyl koła w samochodzie.
  2. Podłącz pojemnik z uszczelniaczem.
  3. Odkręć nakrętkę znajdującą się z drugiej strony puszki i wepnij w jej miejsce rurkę kompresora.
  4. Podłącz kompresor do gniazdka 12 V.
  5. Włącz kompresor i pozostaw go na ok. 5-8 min (do momentu wtłoczenia preparatu i napompowania opony).

Zdarza się, ze producenci stosują zestawy, w których kompresor jest już połączony z puszką. Tak samo jak w przypadku spreju z pianką, nie zapomnij o konieczności rozprowadzenia preparatu w środku opony (przejdź kilka kilometrów z prędkością max. 30 km/h). Według zapewnień producentów, załatane w ten sposób koło może pokonać dystans do 50 kilometrów, co umożliwi dotarcie do najbliższego punktu wulkanizacyjnego.

Czy warto zestaw naprawczy do opon?

Zestaw naprawczy jeszcze kilkanaście lat temu był rzadkością, a pod podłogą bagażnika umieszczano pełnowymiarowe koło zapasowe. Wyjątek stanowiły sytuacje, kiedy właścicielowi zależało na dodatkowym schowku (zazwyczaj na zbiornik gazu LPG) lub po prostu chciał zaoszczędzić pieniądze. Jeśli nadal korzystasz z koła zapasowego, zapoznaj się z instrukcją jego wymiany, którą znajdziesz na blogu Inter Cars: Wymiana koła w samochodzie – jak to zrobić samodzielnie?

Popularne marki postanowiły ograniczyć wydatki, dlatego dodatkową oponę coraz częściej zastępuje zestaw naprawczy. Cena koła zapasowego to minimum 500 złotych, a zestaw z kompresorem i uszczelniaczem jest wart ok. 200-300 zł. Producenci, decydując się na włączenie zestawu do standardowego wyposażenia (zamiast koła), mogą zaoszczędzić gigantyczne, nawet milionowe kwoty. Rozwiązanie to ma swoje zalety, ale nie jest też pozbawione wad, za co bywa krytykowane zarówno przez wulkanizatorów, jak i kierowców.

zestaw naprawczy do opon

Zalety zestawu naprawczego

Naprawa opony przy zastosowaniu zestawu jest zdecydowanie łatwiejsza i szybsza od wymiany koła. Co jeszcze przemawia na korzyść tego sposobu?

  • Zestaw zajmuje niewiele miejsca i cechuje się niską wagą;
  • nie wymaga używania podnośnika oraz innych narzędzi;
  • koło pozostaje na swoim miejscu: nie trzeba go zdejmować;
  • niski koszt zakupu.

Podczas uszczelniania opony istnieje mniejsze ryzyko powstania zabrudzeń, co ma spore znaczenie, jeśli dojdzie do awarii np. w podróży służbowej. Zestaw naprawczy do opon jest ekonomiczną metodą także z innego powodu, niż jego cena. Rezygnacja z koła zapasowego pozwala bowiem zmniejszyć wagę samochodu o kilkanaście kilogramów, co nieznacznie zredukuje spalanie.

Wady zestawu naprawczego

Podróżowanie bez awaryjnego ogumienia ma też swoje wady. Pęknięta opona nie zawsze będzie możliwa do naprawienia przy zastosowaniu samego zestawu. Istnieją liczne ograniczenia, takie jak:

  • uszkodzenia powyżej 6 mm,
  • pęknięcia zlokalizowane na brzegu opony,
  • rozerwanie, rozcięcie lub podłużne pęknięcie.

Zestawy naprawcze sprawdzają się wyłącznie w przypadku niewielkich i okrągłych pęknięć znajdujących się na czole opony. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd z załatanym w ten sposób ogumieniem, wynosi zazwyczaj 70 km/h (w zależności od zaleceń producenta i typu zestawu). Jedna puszka preparatu wystarczy do uszczelnienia tylko jednego koła. Jego działanie będzie też zależeć od warunków pogodowych: w trakcie mrozu może nie wypełnić dostatecznie opony.

Problematyczna bywa również sama naprawa ogumienia, do którego zaaplikowano uszczelniacz. Jak wskazują wulkanizatorzy, czasami wnika on zbyt intensywnie w jego strukturę, przez co wyczyszczenie opony nie jest możliwe. Jedynym wyjściem jest jej wymiana, co generuje dodatkowe koszty.

Zestaw naprawczy czy koło zapasowe?

Zestaw naprawczy zazwyczaj jest częścią standardowego wyposażenia auta. Za koło zapasowe należy dopłacić. Czy decydowanie się na sam zestaw będzie bezpieczne?

To zależy od tego, jak na co dzień użytkujesz swoje auto. Jeśli poruszasz się nim głównie po mieście, sam zestaw będzie wystarczający. Pomoże on wtedy w szybkiej naprawie usterki i umożliwi bezproblemowe dotarcie do punktu wulkanizacyjnego. Jest też bezpieczną metodą dla osób, które nie potrafią samodzielnie wymienić koła. W sytuacji, kiedy jednak planujesz dłuższe trasy, zestaw nie jest najlepszym pomysłem. Najbliższe miejsce profesjonalnej naprawy koła mogłoby się znajdować poza granicą, do której możesz bezpiecznie przejechać na amatorsko załatanej oponie. Używając zestawu, musisz też pamiętać, że wiąże się to z ryzykiem poważnego uszkodzenia ogumienia. Pod wpływem nadmiernego ciśnienia, opona może się trwale zniekształcić. A wtedy jedynym wyjściem jest jej wymiana. Czasami lepszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem może być więc wożenie ze sobą tradycyjnego koła zapasowego – doradza ekspert Inter Cars.

zestaw naprawczy do opon

Naprawa opony? Gotowe sposoby od Inter Cars!

Każdego dnia na drodze dochodzi do nieprzewidzianych zdarzeń, z którymi muszą liczyć się właściciele samochodów. Możliwość szybkiego rozwiązania problemu, wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Jeśli rezygnujesz z koła zapasowego, pamiętaj  o tym, żeby zaopatrzyć się w zestaw naprawczy do opon. Cena takich akcesoriów nie jest wysoka, a sposób użycia jest bardzo prosty. Wybierając zestaw, musisz jednak zwrócić uwagę na to, czy wybrany produkt jest kompatybilny z rodzajem ogumienia zastosowanym Twoim aucie. Poza tym duże znaczenie ma jakość, od której zależy skuteczność preparatu. Dlatego, lepiej nie podejmuj pochopnych decyzji i skorzystaj z oferty sklepu motoryzacyjnego Inter Cars. Znajdziesz tu części zamienne, opony i akcesoria od znanych producentów. Dzięki dokładnemu opisowi będziesz mieć zaś pewność, że wybrany produkt będzie pasować do Twojego pojazdu.

Zestaw naprawczy do opon to szybkie, ale tymczasowe rozwiązanie

Nawet niewielkie uszkodzenia w ogumieniu mogą doprowadzić do utraty szczelności oraz spadku ciśnienia. Prowadzenie samochodu na tak zwanym „kapciu” jest niebezpieczne i zagraża wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Może być też kosztowne: jazda bez powietrza powoduje szybkie powstanie poważnych uszkodzeń. Zestaw naprawczy do opon pomoże uniknąć takich sytuacji i pozwoli na spokojny dojazd do punktu wulkanizacyjnego. Jeśli zdecydujesz się na taką metodę, nie zapomnij jednak, że rozwiązuje ona problem tylko na chwilę.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wyróżnia się trzy, podstawowe rodzaje zestawów naprawczych: sznurek wulkanizacyjny z narzędziami, sprej z pianką uszczelniającą, a także kompresor z preparatem uszczelniającym. Producenci samochodów zazwyczaj wyposażają auta w ostatnie z wymienionych rozwiązań, które jest też uznawane za najskuteczniejsze.

Cena zestawu z kompresorem i płynem uszczelniającym to wydatek rzędu 200-300 zł. Znacznie tańszy jest sznurek wulkanizacyjny, którego cena nie przekracza zazwyczaj kilkunastu złotych. Spray z pianką kosztuje z kolei ok. 20-50 zł.

Dokładna odległość zależy od rodzaju zestawu i zaleceń producentów. Zazwyczaj nie jest ona jednak większa niż 50 km. Po przejechaniu tej odległości należy pilnie zgłosić się do punktu wulkanizacyjnego w celu profesjonalnej diagnostyki i naprawy. Poruszając się autem z załataną w ten sposób oponą, trzeba też pamiętać, że nie można jechać szybciej niż ok. 70 km/h.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!