„Kapeć” w oponie to nieprzyjemne zdarzenie, które spotyka wielu kierowców. Do ich uszkodzeń dochodzi podczas najechania na ostre obiekty, wjechania w dziurę na jezdni, a czasem w wyniku wandalizmu. Opony bez powietrza zazwyczaj stają się bezużyteczne, a dalsza podróż jest niemożliwa. Kontynuowanie jazdy „na kapciu” jest niebezpieczne. Ponadto może mieć poważne i kosztowne konsekwencje. Sprawdź, jak sobie poradzić z oponą bez powietrza i jakie nowoczesne rozwiązania oferują producenci ogumienia!

Producenci opon pracują nad rozwiązaniami, które już w niedalekiej przyszłości mogą sprawić, że „kapeć w oponie” przestanie być zmorą kierowców. Opona bez powietrza już za kilka lat ma zrewolucjonizować rynek ogumienia samochodowego. Obecnie stosowane technologie, takie jak run flat, pomagają jedynie ograniczać skutki braku powietrza w oponie. Jednak zdecydowana większość pojazdów spotykanych na drogach wyposażona jest w standardowe opony. Bez powietrza ich eksploatacja staje się niemożliwa. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Jak zbudowana jest opona samochodowa?

Sam wygląd opon samochodowych w ciągu ostatnich lat nie uległ większym zmianom, natomiast technologia produkcji, czyli skład mieszanki oraz rzeźba bieżnika to czynniki stale rozwijane przez producentów opon. Co wpływa na ich właściwości?

Opony samochodowe składają się z wielu warstw, które wpływają na ich właściwości jezdne:

  • Bieżnik – czołowa część opony, która stanowi ponad 80 proc. jej wierzchniej części. Bezpośrednio wpływa na stabilność i przyczepność pojazdu w czasie jazdy, a także musi być odporny na ścieranie. Bieżniki opon samochodowych różnią się kształtem oraz składem mieszanki wykorzystywanej do produkcji letnich, zimowych i wielosezonowych wariantów.
  • Karkas – opasanie stalowe, stanowi kluczowy element konstrukcyjny opon. Znajduje się w górnej warstwie każdej opony. Składa się z kilku lub kilkunastu warstw wytrzymałych, cienkich drutów o ukośnym ułożeniu, naklejanych  na siebie. Dzięki temu tworzona jest sieć trójkątów, która zapewnia wysoką stabilność oraz odporność na duże prędkości i przeciążenia.
  • Osnowa – szkielet opony składający się z licznych warstw kordu. Element ten łączy strefę czołową z częścią barkową i odpowiada za utrzymanie właściwego kształtu opony.
  • Kapa – warstwa uszczelniająca obejmująca wewnętrzną część opony. Wykonana jest z elastycznego kauczuku, który tworzy szczelne połączenia pozwalające zabezpieczyć wnętrze opony przed czynnikami zewnętrznymi.
  • Drutówka – warstwa odpowiadająca za utrzymanie opony na obręczy felgi. Jak sama nazwa wskazuje, wykonana jest z trwałych drutów.
  • Stopka – warstwa stabilizująca połączenie opony z felgą. Wykonana jest z rdzenia stalowego oraz elastycznej gumowej tkaniny kordowej.

„Kapeć” w oponie – przyczyny

Widok opony bez powietrza budzi w kierowcach konsternację. Kapeć w oponie może przytrafić się z wielu powodów. Konstrukcja tych nowoczesnych w znacznym stopniu zwiększa ich trwałość oraz odporność na uszkodzenia. Nie pozwala jednak wyeliminować ryzyka złapania gumy.

Do uszkodzenia opony może dojść w sposób zupełnie niezauważalny dla kierowcy. Metalowe elementy, takie jak gwoździe czy śruby, mogą wbić się w część czołową opony, czego efekty możemy dostrzec, dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Czujniki ciśnienia powietrza informują wtedy kierowcę o obniżonym ciśnieniu w jednym z kół. W samochodach, które nie posiadają systemu ostrzegawczego, problem zauważalny jest dopiero wówczas, gdy z boku opony pojawi się charakterystyczne wybrzuszenie.

Kontrolowanie stanu opon to ważna czynność, o której niestety wielu kierowców zapomina. W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia należy, udać się do najbliższego kompresora i uzupełnić powietrze w kole. W poważniejszych przypadkach będzie konieczna wizyta w serwisie wulkanizacyjnym. Najczęściej można naprawić oponę, w której czołową część wbił się gwóźdź, śruba lub inny ostry element niewielkich rozmiarów. Sprawa komplikuje się, gdy doszło do przebicia bocznej części opony. Wtedy naprawa zazwyczaj nie jest możliwa. 

Warto wiedzieć, że w przypadku konieczności nagłego zjazdu na pobocze lub krawężnik, czy podczas jazdy dziurawą drogą – to wszystko również może się przyczynić do mechanicznego uszkodzenia opony. Dochodzi wtedy do rozszczelnienia opony, co skutkuje całkowitym brakiem powietrza w kole. Podobne skutki mogą mieć kolizje drogowe. Ogumienie może zostać uszkodzone także w wyniku wandalizmu. Niezależnie od źródła problemu, poważne uszkodzenia struktury opony uniemożliwiają jej naprawę.

„Kapeć” w oponie

Jazda „na kapciu” – skutki mogą być kosztowne

Jazda „na kapciu” w przypadku standardowych opon to zdecydowanie zły pomysł. Karkas oraz boki opony szybko ulegają poważnym uszkodzeniom podczas jazdy bez powietrza. Wtedy naprawa może okazać się niemożliwa i jedynym rozwiązaniem będzie zakup nowego ogumienia. Pamiętaj, że opony montowane na tej samej osi muszą mieć ten sam bieżnik o podobnej grubości. Dlatego w przypadku poważnego uszkodzenia konieczny może być zakup nie jednej, a dwóch opon. 

Szkodę felg samochodowych, również powoduje jazda „na kapciu”. Kontynuowanie drogi z przebitą oponą powoduje kontakt felgi z nawierzchnią drogi, co jest szczególnie szkodliwe dla felg aluminiowych. Ewentualna regeneracja obręczy wykonanych z aluminium to niemały wydatek.

Jazda „na kapciu”

Co zrobić, gdy złapiesz kapcia?

Koło zapasowe przez długie lata stanowiło wyposażenie niemal każdego samochodu. Najczęściej znajdowało się w bagażniku razem z kluczem do kół i podnośnikiem. Samodzielna wymiana nie należy do trudnych czynności, ale wymaga nieco siły oraz pobrudzenia sobie rąk. Dlatego śruby uszkodzonego koła warto poluźnić jeszcze przed podniesieniem pojazdu. Zanim zaczniesz podnosić samochód, poszukaj wzmocnienia w progu. Dopiero po umieszczeniu lewarka we właściwym miejscu podnieś pojazd, odkręć do końca śruby uszkodzonego koła i załóż w jego miejsce zapasowe. 

Obecnie w związku z rozwojem technologii, a także redukcją masy pojazdów oraz kosztów, koło zapasowe coraz częściej należy do wyposażenia dodatkowego, za które należy dopłacić. W efekcie coraz częściej stosowane są zestawy naprawcze, które składają się z pianki w sprayu oraz wężyka nakręcanego na wentyl uszkodzonej opony. Rozwiązanie to pozwala łatwo naprawić oponę na tyle, aby z ograniczoną prędkością dojechać do wulkanizatora. 

Zestawy naprawcze pozwalają naprawić niewielkie uszkodzenia opon. Gdy struktura ogumienia została uszkodzona na większej powierzchni, to jedynym rozwiązaniem jest wezwanie lawety. Aby uniknąć kosztów z tym związanych, warto wykupić ubezpieczenie opon lub pakiet assistance. Co jeszcze warto wiedzieć?

Opony typu run flat pozwalają na jazdę po utracie powietrza w kole. Specjalnie wzmocniona boczna część opony przystosowana jest do utrzymania ciężaru samochodu w przypadku braku powietrza. Rozwiązanie to ma jednak ograniczoną żywotność, dlatego w sytuacji złapania „kapcia” należy jak najszybciej udać się do warsztatu wulkanizacyjnego. Opony run flat nie zawsze da się jednak naprawić. Pokonanie dystansu dłuższego niż kilkadziesiąt kilometrów często prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń opony. 

Jedynie pojazdy wyposażone w czujniki ciśnienia w kołach, mogą korzystać z opon run flat. Ogumienie tego typu jest droższe o ok. 40% od standardowych produktów, a także uchodzi za sztywniejsze, co może ograniczać komfort jazdy.

Opony bez powietrza mogą zrewolucjonizować rynek

Czołowi producenci ogumienia samochodowego od lat pracują nad wprowadzeniem na rynek samochodowej opony bez powietrza. Rozwiązanie to stosowane jest od lat w takich pojazdach jak wózki golfowe, kosiarki czy wózki widłowe. Czym charakteryzuje się ten rodzaj ogumienia? Opona bez powietrza wypełniona jest poprzecznie stabilizującymi żebrami poliuretanowymi.

Opona bez powietrza będzie odporna na większość bolączek, które spotykają użytkowników standardowego ogumienia, są to m.in. złapanie kapcia czy niejednomierne zużycie bieżnika. Produkt ma być także lżejszy od zwykłych opon, co ma pozwolić zredukować spalanie oraz emisję gazów cieplarnianych. W ofercie francuskiej marki Michelin opony bez powietrza, znajdują się w fazie zaawansowanych testów. Producent planuje wprowadzić do sprzedaży opony bez powietrza już w 2024 roku. Cena produktu jeszcze nie jest znana, ale można spodziewać się, że zwiększona trwałość opon będzie szła w parze ze znacznie wyższym kosztem zakupu.

Zmiana opony

Zdaniem eksperta Inter Cars

Wydatki związane z zakupem i wymianą opon to jeden ze stałych kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Nowoczesne ogumienie zapewnia dobrą przyczepność, bezpieczeństwo oraz trwałość liczoną w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Niestety żywotność opon bywa skrócona wskutek najechania na ostre przedmioty, wjechania w dziurę lub w wyniku wandalizmu.

Wybór sprawdzonych opon pochodzących od renomowanych producentów minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Niemniej nawet opony typu run flat nie mogą zostać uznane za odporne na tego typu uszkodzenia, choć rzeczywiście zwiększają poziom bezpieczeństwa podczas utraty ciśnienia w oponie. Opony bez powietrza to rozwiązanie, na które czeka wielu użytkowników. Możliwe, że już w 2024 roku produkty tego typu będą dostępne na rynku. Wtedy też okaże się, jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce oraz ile kosztuje – mówi ekspert.

„Kapeć” w oponie to kłopotliwa sytuacja. Coraz mniej aut seryjnie wyposażonych jest w koła zapasowe i narzędzia potrzebne do wymiany uszkodzonej opony. Można wyposażyć się w dodatkowe koło we własnym zakresie. Jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli czujesz się na siłach, aby samodzielnie ją wymienić. Alternatywą są zestawy naprawcze opon, jednak trzeba pamiętać o ograniczonych możliwościach tego rozwiązania.

Produkty od Inter Cars dla Twojego samochodu

Zakup opon pochodzących od renomowanych producentów zapewnia dobrą trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Wysokiej jakości ogumienie to także satysfakcjonujący poziom bezpieczeństwa Twojego i pasażerów. Dzięki wyższemu poziomowi przyczepności oraz lepszej trakcji Twój samochód zachowa stabilność także podczas niespodziewanych sytuacji na drodze. W ofercie Inter Cars znajdziesz szeroki asortyment opon. Intuicyjna wyszukiwarka pomoże Ci szybko i łatwo znaleźć najlepsze opony przeznaczone do Twojego samochodu. 

Twój samochód nie jest wyposażony w koło zapasowe? Chcesz zapewnić sobie możliwość samodzielnej wymiany przebitego ogumienia? Kup dodatkowe koło, a następnie wybierz podnośniki samochodowe i klucze do kół z oferty Inter Cars. Dzięki sprawdzonym i niezawodnym narzędziom szybko wymienisz oponę w Twoim samochodzie.

szukasz produktu który opisujemy?

Opony bez powietrza – nie bagatelizuj tego problemu

Wiesz już, jakie są konsekwencje „jazdy na kapciu” oraz jak temu zapobiegać. Przyczyn braku powietrza w oponie jest wiele, jednak to właśnie bagatelizowanie tego problemu, może powodować największe szkody.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trudno dokładnie wskazać przebieg, jaki może pokonać opona samochodowa, zanim ulegnie całkowitemu zużyciu. W dużym stopniu zależy to od stylu jazdy kierowcy. Normalna eksploatacja pozwala zazwyczaj pokonać od 50 do 80 tysięcy kilometrów. Przepisy nakazują wymianę opon, gdy głębokość  bieżnika spadnie poniżej  1,6 mm. Jednak zdaniem wielu producentów granica bezpieczeństwa   powinna wynosić co najmniej 3 mm.

Choć samodzielna wymiana koła w samochodzie może sprawiać trudności, to warto wyposażyć go w zapas. Wtedy niezależnie od skali uszkodzeń opony możesz dokonać wymiany uszkodzonego koła. W tym celu niezbędny jest podnośnik oraz klucz do kół. Jeśli do zdarzenia wystąpienia „kapcia” doszło na drodze lub na poboczu, to pamiętaj o ustawieniu trójkąta ostrzegawczego.

Opony bez powietrza to najtrwalsze rozwiązanie stosowane np. w wózkach widłowych. Jeszcze trochę czasu minie, zanim ten typ będzie stosowany w samochodach. Obecnie najtrwalsze są opony typu run flat. Kierowca często dowiaduje się o awarii koła z komunikatu wyświetlanego na tablicy rozdzielczej.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!