Alfa Romeo Giulietta zastąpiła w ofercie włoskiego producenta wysłużony model 147. W związku z tym samochód miał otrzymać numer 149. W tamtym czasie Alfa Romeo odchodziła jednak od tego rodzaju oznaczeń. Model miał więc zostać ochrzczony jako „Milano”, czyli z języka włoskiego Mediolan. Pomysł jednak nie spodobał się pracownikom koncernu. Dlaczego? W 1986 roku, gdy Fiat przejmował Alfę Romeo, w mediolańskiej fabryce zatrudnionych było ok. 20 000 pracowników. Z czasem liczba zaczęła spadać. Ostatecznie w 2000 roku koncern zamknął mediolański zakład. Pozostały tam jedynie muzeum marki, call center oraz studio projektowe – słowem nic, co wiązałoby się z produkcją czy projektami Alfy. Niezadowoleni pracownicy zgłosili obiekcje dotyczące nazwy nowego modelu, a włodarze przyznali im rację. Ostatecznie wybór padł na Giuliettę, jako hołd dla coupe z lat 50. i 60. XX wieku. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Jak powstała Alfa Romeo Giulietta?

Alfa Romeo Giulietta to model, który zadebiutował w 2010 roku i był dostępny przez 10 lat. Włoski producent przez ten czas praktycznie w ogóle nie zmienił swojego pojazdu. Samochód przeszedł dwa liftingi w 2013 oraz 2016 roku, jednak różnice wizualne między wersjami są praktycznie niewidoczne. Technicznie Giulietta ma wiele wspólnego z Fiatem Bravo II. Modele mają np. tę samą gamę silników i występują w jednej wersji nadwozia. 

Alfa Romeo Giulietta – dane techniczne, wnętrze, specyfikacja 

Ten samochód to połączenie wyjątkowego stylu i osiągów, co sprawia, że z pewnością zainteresuje wielu miłośników motoryzacji. Co kryje pod maską Alfa Romeo Giulietta? Dane techniczne, wnętrze oraz specyfikacja – najwyższy czas przejść do konkretów!

Silniki Giulietty

Na początek ciekawostka – Alfa Romeo Giulietta to pierwszy model marki, który otrzymał wyłącznie silniki z turbodoładowaniem. Samochód bazuje na dwóch jednostkach benzynowych oraz dwóch Diesla. Wszystkich wersji jest jednak osiem. Różnice między nimi widać przede wszystkim w mocy oraz osiągach.

Wyjściowym motorem jest „benzyniak” o pojemności 1,4 litra i mocy 105 KM. Silnik występuje również w wersjach 120 i 170 KM. Co ciekawe, ta pierwsza opcja jest dostępna z fabrycznie zamontowaną instalacją LPG. Najmocniejszy silnik benzynowy ma pojemność 1,75 litra i generuje moc aż 240 KM. Jest to Alfa Romeo Gulietta QV (Quadrifoglio Verde). W przypadku jednostek wysokoprężnych do wyboru są: 1,6 l (105 KM lub 120 KM) oraz 2,0 (140 i 170 KM).

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na silnik benzynowy, czy wysokoprężny, układ rozrządu napędzany jest paskiem. Zgodnie z informacjami producenta powinno się go wymieniać co 5 lat lub po przejechanych ok. 120 000 km. Warto wówczas pomyśleć o wymianie całego zestawu wraz z pompą wody. Dzięki temu rozrząd rozbierzesz tylko raz i obniży to koszt robocizny. 

Pamiętaj również, że w jednostkach Diesla masz do czynienia z filtrem DPF. Jeśli tankujesz dobrej jakości paliwo i od czasu do czasu pokonujesz dłuższą trasę, to nie powinieneś mieć licznych powodów do zmartwień. Bardzo mocnym punktem silników wysokoprężnych jest dopracowany układ wtryskowy Common Rail.

Wnętrze pojazdu

Wspominaliśmy, że Giulietta ma wiele wspólnego z Fiatem Bravo. W przypadku kokpitu producent postanowił jednak pójść w zupełnie inną stronę. Kabina praktycznie w ogóle nie przypomina tej, którą można znaleźć w pokrewnym modelu. Wnętrze wyróżniają przede wszystkim zegary w tubach, lakierowany, biegnący przez całą szerokość deski rozdzielczej pas czy odznaczająca się, metalowa gałka zmiany biegów. Widać wyraźnie, że producent aspirował do tego, by samochód ocierał się o klasę premium. Marka dopracowała również multimedia oraz postawiła na funkcjonalność, co widać po intuicyjnej obsłudze poszczególnych przycisków oraz liczbie schowków. 

Szczególnym elementem na desce rozdzielczej jest przycisk operujący systemem Alfa D.N.A. Technologia umożliwia dopasowanie działania auta do aktualnie panujących warunków na drodze. Dostępna jest np. funkcja Dynamic, która usztywnia zawieszenie i sprawia, że jazda jest bardziej zdecydowana. Oprócz tego są jeszcze tryby Normal, czyli do jazdy spokojnej jazdy po mieście oraz All Weather, który przydaje się zimą, ponieważ samochód zyskuje wówczas lepszą przyczepność. Wszystkim możesz sterować przy pomocy wyłącznie jednego przycisku!

Czym wyróżnia się Alfa Romeo Giulietta QV?

Alfa Romeo Giulietta QV to jedna z najbardziej sportowych wersji modelu Giulietta. QV to skrót od włoskiego wyrażenia Quadrifoglio Verde, co w wolnym tłumaczeniu oznacza zielona czterolistna koniczyna. To symbol, którym Alfa Romeo wyróżnia tylko najmocniejszei najbardziej sportowe modele.

Giulietta QV wyposażona jest w silnik benzynowy o pojemności 1,75 litra, który generuje moc 240 KM i moment obrotowy wynoszący 340 Nm. Dzięki temu Giulietta QV potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 244 km/h. Wersja QV ma również specjalnie dostrojony układ zawieszenia, hamulców oraz systemy kontroli trakcji i stabilizacji, które zapewniają niezwykle precyzyjne prowadzenie.

Giulietta QV wyróżnia się także stylowym wyglądem, który podkreśla jej wyjątkowy temperament. W standardowym wyposażeniu znajdziesz m.in.: duże felgi aluminiowe, sportowe przednie i tylne zderzaki, a także charakterystyczny, czterolistny symbol Quadrifoglio Verde umieszczony na bocznych panelach.

Alfa Romeo Giulietta – cena 

Ile kosztuje używana Alfa Romeo Giulietta? Cena samochodu zależy od wielu czynników, takich jak: rok produkcji, stan techniczny, przebieg, wyposażenie oraz liczba poprzednich właścicieli. W Polsce ceny używa, najmłodsze i najbardziej zadbane egzemplarze wystawiane są nawet za ponad 80 000 zł. 

Skąd taka duża rozbieżność? Najtańsze będą egzemplarze z pierwszych lat produkcji z silnikami 1,6 JTDM lub 1,4 TB. Ich ceny wahają się zazwyczaj od 20 000 do 25 000 złotych. Jeśli chcesz kupić auto z mocniejszą jednostką napędową i po pierwszym liftingu, to musisz przygotować dodatkowe 10 000 złotych. Jest to absolutne minimum. Egzemplarze po drugiej modernizacji kosztują już ponad 40 000 złotych. Ostatnie roczniki z przebiegiem do 100 000 km kosztują zazwyczaj między 60 000 a 80 000 złotych.

Warto zaznaczyć, że Alfa Romeo Giulietta jest samochodem, który niestety charakteryzuje się dość wysokimi kosztami utrzymania, zwłaszcza jeśli chodzi o koszty napraw i serwisowania. Jednak spokojnie… Giullieta rzadko wymaga wzywania lawety czy częstych wizyt u mechanika. Mimo wszystko przed zakupem używanego egzemplarza warto byś dokładnie przebadał historię samochodu, sprawdził dokładnie stan techniczny i zasięgnął opinii ekspertów lub mechanika.

W przypadku zakupu używanej Alfa Romeo Giulietty należy zwrócić uwagę na stan wyposażenia, ponieważ to właśnie ono w dużej mierze wpływa na cenę. Wersje z bogatszym wyposażeniem, takie jak np. wersja QV, mogą kosztować znacznie więcej niż podstawowe modele.

Alfa Romeo Giulietta używana – problemy i usterki

Wspomnieliśmy o tym, że Alfa Romeo Giulietta charakteryzuje się dość wysokimi kosztami utrzymania. Warto zatem zająć się również problemami oraz usterkami, z którymi muszą borykać się właściciele. Pierwszy z nich to zamarzające linki w manualnych skrzyniach biegów. Poprzez popękane pancerzyki dostaje się woda, która doprowadza do poważnych problemów. Gdy zamarznie, wbicie biegu jest niemożliwe.

Problematyczna jest również stukająca przekładnia kierownicza. Użytkownicy wspominają także o awariach wspomagania układu kierowniczego. W egzemplarzach z pierwszych roczników zdarzały się przypadki, w których doszło do pęknięcia wahaczy. W związku z tym warto przed zakupem dokładnie obejrzeć auto od spodu. Czasami pojawiają się wycieki oleju z silnika, szczególnie z dołu. Za tę usterkę w większości przypadków odpowiadały uszkodzone uszczelniacze wałków rozrządu oraz wału korbowego. Również klimatyzacja może czasem odmówić posłuszeństwa. W takiej sytuacji zwykle konieczna jest wymiana spalonego silniczka wentylatora. 

Alfa Romeo Giulietta – zaopatrz się w niezbędne części w Inter Cars!

Jesteś właścicielem Alfy Romeo Giulietta i szukasz odpowiednich części oraz akcesoriów do swojego samochodu? W takim razie trafiłeś w odpowiednie miejsce! W sklepie Inter Cars znajdziesz szeroki wybór części zamiennych, które zapewnią Twojemu samochodowi długie i bezawaryjne użytkowanie. Dodatkowo asortyment sklepu obejmuje wiele dodatków, które pozwolą Ci w pełni dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i gustu. Nasza oferta obejmuje elementy zawieszenia, hamulce tarczowe czy niezbędne filtry oraz płyny eksploatacyjne. Wybierając części w Inter Cars, masz pewność, że wszystkie zamawiane produkty dopasują się idealnie do Twojego samochodu i będą charakteryzować się wysoką jakością wykonania. Sprawdź nasz asortyment i przekonaj się sam!

Alfa Romeo Giulietta  – opinie kierowców i eksperta Inter Cars

Jaką reputację ma Alfa Romeo Giulietta? Opinie wśród kierowców i entuzjastów motoryzacji są najczęściej pozytywne. Większość z nich chwali Giuliettę za stylowe, sportowe wzornictwo i wysoką jakość wykonania. Wiele osób także docenia dynamiczne osiągi, zwłaszcza w przypadku silników benzynowych o dużej mocy. Kierowcy cenią także dobrą zwrotność i precyzyjne prowadzenie Giulietty, co przekłada się na dużą przyjemność z jazdy.

To auto idealnie pasuje do osób, które cenią sobie nie tylko funkcjonalność, ale również estetykę. Silniki benzynowe są zwykle chwalone za osiągi, które potrafią zadowolić wymagających kierowców. Z drugiej strony motory Diesla nie zawsze spełniają oczekiwania, szczególnie jeśli chodzi o przyspieszenie i ogólną dynamikę. Przestrzeń we wnętrzu  nie zachwyca,  zwłaszcza na tylnej kanapie, co może stanowić problem dla osób szukających przede wszystkim komfortu. Niemniej jednak jest to samochód, który na pewno przypadnie do gustu miłośnikom usportowionych modeli. Giulietta dobrze radzi sobie na drodze i z pewnością przyciąga uwagę – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Alfa Romeo Giulietta QV to jedna z najbardziej sportowych wersji modelu Giulietta. QV to skrót od włoskiego wyrażenia Quadrifoglio Verde. Samochód wyposażony jest w silnik o pojemności 1,75 litra, który generuje moc 240 KM i moment obrotowy 340 Nm. Dzięki temu jest w stanie przyśpieszyć do „setki” w ok. 6 sekund. Wersja QV jest także wyposażona w specjalnie dostrojony układ zawieszenia, ma też bardziej wydajne hamulceoraz systemy kontroli trakcji i stabilizacji.

Alfa Romeo Giulietta używana kosztuje zazwyczaj od 20 000 do nawet 80 000 złotych. Najtańsze są egzemplarze z pierwszych lat produkcji z silnikami 1,6 oraz 1,4. Najwyższe ceny osiągają auta z roczników 2018, 2019 oraz 2020, które nie mają wysokiego przebiegu.

Właściciele tego modelu najczęściej narzekają na problem zamarzania linek w manualnej skrzyni. Awaryjne sąt również system wspomagania układu kierowniczego oraz przekładnia kierownicza. Mogą pojawić się także wycieki oleju spowodowane uszkodzeniem uszczelniaczy wałków rozrządu oraz wału korbowego.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!