Wybór samochodu nie zawsze jest prostym zadaniem, szczególnie gdy nie masz zbyt dużego doświadczenia. Jaki silnik będzie najlepszy? Postawić na sprawdzone i popularne jednostki napędowe, czy może szukać rozwiązań nietypowych? To naprawdę wiele pytań, na które odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule. Dowiesz się, czy warto kupować pojazd wyposażony w silnik 1.6 THP. Co warto wiedzieć o silniku, który miał być przełomem, a wg wielu właścicieli okazał się problematyczny i generujący nietypowe awarie.

Silnik 1.6 THP to przedstawiciel rodziny jednostek opracowanych przez PSA we współpracy z BMW. Po raz pierwszy został zamontowany w modelu Mini Cooper S, by później trafić do pojazdów Citroena oraz Peugeota. Z czasem okazało się jednak, że pomimo wielu zalet, właściciele i mechanicy utyskiwali na liczne problemy, które generował w silnik 1.6 THP. Awarie sprawiły, że użytkowanie tej jednostki jest obecnie postrzegane jako ryzykowne. Czy naprawdę należy się go bać?

 Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Współpraca, która wiele zmieniła

Nawiązanie współpracy między PSA (Peugeot, Citroen) i BMM (właściciela Mini) na początku XXI wieku miało na celu opracowanie linii nowoczesnych silników benzynowych, spełniających coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin. W teorii alians miał nie tylko pozwolić na spore oszczędności dla obu partnerów, ale też sprawić, że powstanie silnik łączący najlepsze cechy jednostek znanych z Mini, BMW czy Peugeotów. Celem było skonstruowanie gamy silnikowej, która zastąpi w przyszłości duże jednostki wolnossące.

W wyniku wytężonych prac powstały silniki o pojemnościach 1,4 i 1,6 litra. Zaczęto je montować w roku 2006, czyli 4 lata po podpisaniu umowy o współpracy. Były zarówno wersje doładowane (oznaczane jako THP), jak i wolnossące (VTi). Na początku stosowano nowe rozwiązania w takich autach, jak Peugeot 207 i Mini One. Z czasem silniki VTi i THP montowano w kolejnych modelach. 

Początki były obiecujące, czyli czym kusił silnik THP

Konstrukcja silnika THP była naprawdę nowatorska. Wykorzystanie turbodoładowania oraz bezpośredniego wtrysku paliwa pozwoliło na osiągnięcie wysokiej mocy i momentu obrotowego przy jednocześnie dość niskim zużyciu paliwa. Zastosowanie takiej technologii w silniku o pojemności 1.6 litra pozwoliło na uzyskanie mocy porównywalnej z większymi jednostkami o pojemności 2.0 litra, ale przy znacznie niższej emisji CO2. 

Silnik 1.6 THP zadebiutował w modelu Mini Cooper S oraz Peugeot 207 RC, a później był montowany w wielu innych modelach, takich jak np. BMW 1, Peugeot 308, Citroën DS3. Po premierze silnik szybko zyskał uznanie. Moc, wydajność czy kultura pracy, jak również innowacyjne rozwiązania technologiczne, przyniosły mu nagrodę „International Engine of the Year” w kategorii 1.4-1.8 litra, którą zdobywał przez dziesięć kolejnych lat.

Przeczytaj też: Silniki TSI – fakty, mity, stereotypy

Silnik 1.6 THP i Peugeot 207

Wątpliwości

Dość szybko okazało się, że nowatorska seria jednostek THP nie była wolna od wad. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów zaczęły pojawiać się pierwsze problemy. Znaczna część silników miała problem z łańcuchem rozrządu – rozciągał się, co mogło prowadzić do poważnych awarii. Była to wada konstrukcyjna, której naprawa była dość kosztowna, a w niektórych autach kilka razy wymieniano wadliwy łańcuszek rozrządu. Mimo to silnik 1.6 THP nie stracił na popularności. Liczne zalety zrekompensowały wielu użytkownikom problemy z niezawodnością.

Silnik 1.6 THP – serie

Silnik 1.6 THP występuje w kilku wersjach różniących się mocą. Wszystkie serie charakteryzują się doładowaniem turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Poniżej przedstawiam charakterystykę poszczególnych wersji silnika:

  • EP6DT – pierwsza wersja silnika, wprowadzona w 2007 roku, o mocy 150 KM lub 140 KM. Stosowana m.in. w takich pojazdach, jak: Peugeot 207, Peugeot 308, Citroen C4 oraz w Mini Cooper S.
  • EP6CDT – odmiana o mocy 156 KM, wprowadzona w 2009 roku. Jest to udoskonalona wersja EP6DT z poprawionym systemem doładowania, co pozwoliło na zwiększenie mocy. Stosowany m.in. w samochodach: Peugeot 3008, Peugeot 5008, Citroen DS3, Citroen DS4 oraz BMW 1.
  • EP6CDTX – wersja o mocy 163 KM, która jest technicznie zbliżona do EP6CDT, ale z nieco większą mocą. Stosowana głównie w modelach DS4 i DS5.
  • EP6CDTM – silnik o mocy 184 KM, który zadebiutował w 2010 roku w MIini Cooper S. Jest wyposażony w nowoczesną turbosprężarkę Twin Scroll oraz system Valvetronic (zaawansowana technologia sterowania zaworami, która pozwala na regulację długości skoku zaworów ssących).
  • EP6FDTR – to najmocniejsza wersja silnika 1.6 THP, o mocy aż 270 KM, znana też jako 1.6 THP 270. Zadebiutowała w 2015 roku (Peugeot 308 GTi). Silnik wykorzystuje technologię Twin-Scroll dla lepszego doładowania, a ponadto jest wyposażony w system Valvetronic.
Mini One i silnik 1.6 THP

Silnik 1.6 THP 156 KM – cechy charakterystyczne

Skoro znasz już rys historyczny tej niezwykle interesującej konstrukcji, czas zająć się aspektami technicznymi. Silnik 1.6 THP to motor, który charakteryzuje się dużą złożonością, ale mimo tego zasługuje na uznanie recenzentów i kierowców na całym świecie. Oczywiście, nie można pomijać jego awaryjności, ale też miał sporo atutów.

Silnik 1.6 THP wyróżnia się generowaniem wysokiego momentu obrotowego nawet wtedy, gdy pracuje przy ekstremalnie niskich obrotach – od 1200 do 1400 obr./min. Taka praca zapewnia satysfakcjonujące osiągi. W przypadku wielu kierowców ma to ogromne znaczenie w kontekście codziennej jazdy. 

Warto również wspomnieć o prawie całkowitym braku „turbodziury”. Dzięki technologii THP (Turbo High Pressure) silnik oferuje wysoką wydajność przy jednoczesnym zachowaniu niskiego zapotrzebowania na paliwo. Ostatnia kwestia jest jednak w dużej mierze zależna od stylu jazdy oraz eksploatacji samochodu. Przy zachowaniu podstawowych zasad można jednak uzyskać więcej niż zadowalające efekty. Przy odpowiednim, umiarkowanym stylu jazdy i regularnej konserwacji, silnik ten jest w stanie zapewnić rozsądne spalanie, które na poziomie mieszanym (miasto-trasa) może wynosić 6-7 litrów na 100 km. 

Silnik 1.6 THP – awarie i usterki

Klienci, którzy zdecydowali się na pojazdy wyposażone w pierwszą serię silników THP, mierzyli się z powtarzającym problemem wadliwych napinaczy rozrządu. Usterka dotyczyła aut wyprodukowanych do 2010 roku. Napinacz rozrządu pracował na oleju pochodzącym z układu smarowania, a utrata szczelności w jego obrębie doprowadzała do nieprawidłowego napięcia w fazie rozgrzewania silnika. Konsekwencjami tego typu problemów były: zauważalny spadek mocy, nierówna praca na biegu jałowym, trudności z uruchomieniem silnika oraz nadmierne rozciąganie się łańcucha rozrządu.

Pierwsze oznaki problemów pojawiały się już po przejechanych 40-50 tys. km. Zazwyczaj objawami awarii była głośna praca tuż po uruchomieniu jednostki. Jak to zwykle bywa z łańcuchem rozrządu, usterka powoduje następne, tak więc nie trzeba było długo czekać, aż uszkodzeniu ulegały zawory i głowica. Ciężko napisać, że pierwsi klienci mogli w pełni cieszyć się tym, co oferował silnik 1.6 THP. Problemy pojawiały się krótko po zakupie, a to znacznie wpływało na pogorszenie opinii o jednostce.

Uszkodzony napinacz oraz awarie w obrębie łańcucha rozrządu bardzo często przyczyniają się do przestawienia faz rozrządu i zaburzonego procesu spalania. Dlatego właśnie tak ważne jest reagowanie już przy pierwszych oznakach problemów. W innym wypadku może być konieczna kosztowna naprawa – mówi ekspert z Inter Cars.

Silnik 1.6 THP – awarie, na które narzekali kierowcy

Problemy z łańcuchem rozrządu były dotkliwe, ale niestety nie należały do jedynych, z jakimi zmagali się kierowcy. Podczas użytkowania pojawiały się jeszcze inne awarie.

  • Rozciąganie łańcucha łączącego wałki w głowicy sprawiało, że wałek rozrządu wycierał się na panewkach, a to powodowało hałas i w rezultacie wspomniane wcześniej poważne uszkodzenie głowicy. Obok tego problemu ciężko było przejść obojętnie, ponieważ niesprawna głowica z początku utrudnia, a później całkowicie uniemożliwia jazdę. 
  • Silnik 1.6 THP 156 KM cierpiał również na kłopoty z kolektorem dolotowym i nietypową konstrukcją napędu pompy płynu chłodzącego (dodatkowy pasek).
  • Wariatory sterowane ciśnieniem oleju blokowały się w jednej ze skrajnych pozycji, a to było przyczyną znacznego spadku mocy, zwiększało spalanie oraz powodowało zapalanie się w kabinie kierowcy lampek kontrolnych. Silnik przechodził w awaryjny tryb pracy, co ograniczało jego możliwości.
awarie w silniku 1.6 THP

Silnik 1.6 THP – kolejne serie

Producenci silnika byli świadomi niedociągnięć technicznych, z jakimi codziennie musieli radzić sobie kierowcy, którzy wybrali ich rozwiązania. W kolejnych wersjach dokonano więc zmian, mających na celu wzmocnienie napinacza łańcucha rozrządu oraz przystosowanie jednostki do normy Euro 5. 

Uczciwie trzeba przyznać, że kolejne serie silnika THP w dużym stopniu eliminowały problemy z napinaczami łańcucha rozrządu, ale wciąż nie było idealnie. Tak naprawdę producenci nigdy nie poradzili sobie do końca z tą przypadłością, co znacznie przekłada się na trwałość. W wyniku tego, że natura nie lubi próżni, sytuację opanowali niezależni mechanicy, którzy poprzez lata doświadczeń z rozwiązaniami THP wiedzą już, w jaki sposób serwisować silniki, by służyły nieco dłużej. 

  • Regularna wymiana oleju – olej silnikowy jest kluczowym elementem prawidłowej pracy silnika, a jego regularna wymiana zapewnia odpowiednie smarowanie i chłodzenie. W przypadku silników THP mechanicy często zalecają skrócenie interwałów wymiany oleju, na przykład do 10 000 km lub co roku, w zależności od tego, które zdarzy się wcześniej. Ważne jest również stosowanie oleju o odpowiednich specyfikacjach, zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Kontrola i ewentualna wymiana łańcucha rozrządu – mechanicy zalecają regularne sprawdzanie stanu łańcucha rozrządu, a w przypadku jakichkolwiek oznak nadmiernego zużycia lub rozciągnięcia sugerują natychmiastową wymianę.
  • Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy – w tych silnikach często dochodzi do nagromadzenia się sadzy w zaworze EGR oraz przepustnicy, co może prowadzić do różnych problemów. Regularne czyszczenie tych elementów jest ważne dla utrzymania prawidłowej pracy silnika.
  • Aktualizacja oprogramowania – w niektórych przypadkach aktualizacja oprogramowania sterującego pracą silnika może pomóc w rozwiązaniu części problemów.
  • Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana turbosprężarki – mechanicy zalecają regularne sprawdzanie stanu turbosprężarki, jako kluczowego elementu systemu doładowania.
  • Wymiana pompy wody – pompa wody jest niezbędna do utrzymania prawidłowej temperatury silnika, a jej uszkodzenie może prowadzić do poważnej awarii. Mechanicy zalecają regularną kontrolę stanu i ewentualną wymianę.
wymiana oleju w silniku 1.6 THP

Silnik 1.6 THP – awariom można zapobiec poprzez prawidłową eksploatację

Możesz zauważyć, że motor THP jest problematyczny i narażony na wiele usterek. Jednak jak już wspominaliśmy, lata doświadczeń pozwoliły stworzyć niepisany kodeks prawidłowej eksploatacji tego typu silników. Dzięki dobrym praktykom, które znajdziesz w tekście, uda Ci się znacznie wydłużyć żywotność samochodu i ograniczyć pojawianie się typowych problemów dla jednostek 1.6 THP.

Poznaj trzy najważniejsze praktyki, które poprawią pracę silnika THP.

  1. Wymieniaj olej – w motorach THP wymiana oleju powinna odbywać się co 10 tys. km. Ten aspekt jest szczególnie ważny w przypadku jazdy po mieście. Zaleca się, by raz na 500-1000 km dokonywać kontroli oleju. Co ważne, stosuj tylko oleje najwyższej klasy. Silnik jest bowiem bardzo delikatny i potrzebuje wyspecjalizowanych preparatów o specyfikacji ACEA C3, i lepkości SAE 5W-30 lub 5W-40. 
  2. Kontroluj rozrząd – przynajmniej raz na 2 lub 3 wymiany oleju powinieneś przeprowadzić kontrolę rozrządu. Dokonaj też wymiany tego elementu najpóźniej po przejechaniu 100 tys. km. 
  3. Czyść układ dolotowy – nagar to duży problem, jeśli chodzi o silnik 1.6 THP. Co 50-60 tys. km warto podjąć się czyszczenia układu dolotowego i zaworów. Wykorzystaj do tego specjalne środki ułatwiające usuwanie nagaru. Jeśli Twój motor ma przebieg powyżej 100 tys. km, wyczyść również wtryskiwacze oraz zdejmij kolektor ssący, by dokładnie go umyć.

Bardzo dobrą praktyką w kontekście użytkowania silników THP jest również tankowanie tylko benzyny 98-oktanowej. Znajduje się w niej bowiem więcej środków czyszczących, które ograniczają powstawanie nagaru. Co więcej, paliwo takie jest bardziej odporne na samozapłon. Przy wysokich cenach benzyny nie jest to rozwiązanie, które przypadnie Ci do gustu, ale pamiętaj, że naprawy motoru są kosztowne i jeśli można im zapobiec, warto to zrobić.

Sprawdź: Oleje silnikowe w pytaniach i odpowiedziach – poradnik

Olej silnikowy w 1.6 THP

Silnik 1.6 THP – problemy, na które należy reagować

Wiadomo nie od dzisiaj, że profilaktyka jest lepsza od leczenia. Dlatego właśnie, gdy tylko zauważysz chociaż jedną z wymienionych poniżej oznak uszkodzenia motoru, zgłoś się do profesjonalnego warsztatu. W innym wypadku czekają Cię duże koszty lub nawet remont silnika.

To powinno zwrócić Twoją uwagę:

  • grzechotanie” rozrządu,
  • wypadanie zapłonu,
  • szarpanie podczas przyśpieszania,
  • spadki mocy,
  • wzrost temperatury silnika,
  • świecenie się kontrolek poziomu oleju,
  • wyczuwalny zapach spalin wewnątrz samochodu.

Zadbaj o silnik z Inter Cars

W Twoim garażu stoi pojazd z silnikiem 1.6 THP? Tego typu jednostki napędowe potrafią być awaryjne i sprawiać problemy, dlatego potrzebujesz dostępu do części zamiennych oraz akcesoriów, które pomogą Ci odpowiednio zadbać o silnik. Wśród nich znajdziesz między innymi wysokiej jakości oleje silnikowe, dzięki którym wydłużysz żywotność motoru. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w Inter Cars.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego rozwiązania, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Szybko uzyskasz pomoc oraz fachową poradę. 

Silnik 1.6 THP – opinie są podzielone

Nie ma co się czarować – silnik 1.6 THP wymaga od użytkownika przestrzegania kliku zasad. W innym wypadku jest jednostką wybitnie awaryjną, która szybko może doprowadzić Twój portfel do ruiny. 

Doświadczenia użytkowników jasno wskazuje, że technologia THP najlepiej sprawdza się w przypadku samochodów o niewielkich gabarytach. Jeśli chodzi o większe auta, osiągi nie są już tak zadowalające, a nadmierne spalanie benzyny sprawia, że motor 1.6 THP jest kosztowny w codziennym użytkowaniu

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Silnik jest wynikiem współpracy koncernów PSA i BMW, nawiązanej w roku 2002. Celem prac było stworzenie wszechstronnej jednostki benzynowej, która poradzi sobie w każdych warunkach i będzie mogła zastąpić stosowane rozwiązania. Chodziło o standaryzację rozwiązań inżynieryjnych i produkcyjnych stosowanych w silnikach 1.6 THP.

Najważniejszymi atutami, które wpływają na popularność tych jednostek, są osiągi oraz wydajna praca już na niskich obrotach. Jeśli chodzi o wady, to przede wszystkim należy wymienić dużą awaryjność.

Silnik 1.6 THP idealnie nadaje się do niewielkich pojazdów. W przypadku większych maszyn jest przyczyną zwiększonego spalania i nie charakteryzuje się już tak imponującymi osiągami.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!