Michelin należy do firm z branży motoryzacyjnej o największej rozpoznawalności. I nie chodzi tylko o budzącą sympatię figurkę – Bimendum – ale o najwyższą jakość i szeroką ofertę. O ofertę skierowaną do kierowców, którzy wiedzą, czego oczekują od opon. Dla których nie ma mowy o żadnym kompromisie między bezpieczeństwem, komfortem i trwałością. Ale jak się okazuje, opony Michelin tego samego typu (zimowe, letnie czy całoroczne) i w tym samym rozmiarze mogą różnić się od siebie. Mogą mieć, mają!, odmienną charakterystykę. Temat jest o tyle ciekawy, że o wsparcie zgłosiliśmy się do Marcina – kierowcy rajdowego i wyścigowego, testera i znawcy opon oraz youtubera w jednej osobie – który przybliżył temat. 

Spora grupa osób, które planują kupno nowego kompletu opon, bierze pod uwagę tylko jedną markę. Konkretnego producenta. Oczywiście kierowcy mają świadomość o rozmiarze, indeksie nośności i prędkości, ale już charakterystyka konkretnej opony często jest pomijana. Oczywiście opony letnie Michelin zawsze będą dobrym wyborem, ale nie zawsze… idealnym! Marcin w swoim filmie wspomniał o czterech, właściwie o pięciu oponach letnich Michelin, a tu przybliżymy dwie z nich. W tym model, o którym wspomniany Marcin nie wspomniał! Dlaczego akurat przeczytasz więcej o Michelin Primacy 4 i Primacy 4+? Odpowiedź jest prosta! To świetne opony, do tego cieszące się zasłużoną popularnością i dostępne w wielu rozmiarach.


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Z artykułu dowiesz się między innymi:

Michelin Primacy – tradycyjnie nowoczesne

Pośród opon letnich Michelin najpopularniejsze linie modelowe noszą nazwę Primacy oraz Pilot Sport. Co interesujące, nadal można kupić nowe opony Primacy 3, Primacy 4 i Primacy 4+. Podobnie jest z serią Pilot Sport. Ciekawostką może być też fakt, że opony nowszej generacji w tym samym rozmiarze mogą być tańsze od tych zaprezentowanych wcześniej? Skąd te różnice? Przede wszystkim z indeksów (nośności  prędkości) oraz z obecności, lub braku, technologii runflat. 

Rok produkcji opony: czy ma znaczenie?

Na cenę ma też rok produkcji – w Polsce jako nowe można legalnie sprzedawać ogumienie mające do 3 lat (stosowny zapis określa norma PN-C94300-7). Warunkiem jest, aby opona była przechowywana pionowo, w stosowanych warunkach, a zmiana punktu podparcia następowała co najmniej raz na 6 miesięcy. Podobne stanowisko mają też najbardziej liczący się producenci ogumienia – wg nich odpowiednio właściwie przechowywana opona jest pełni wartościowa do trzech lat od daty produkcji. Stąd też kupując nowe opony letnie na sezon 2024, warto poszukać tych wyprodukowanych w roku 2022 czy nawet 2021. Powinny być tańsze od odpowiedników z 2023, a tak samo dobre. Ze zrozumiałych względów wiosną 2024 roku nie jest łatwo znaleźć opony z DOT-em świadczącym o produkcji w tym właśnie roku: zapasy na kolejny sezon przygotowywane były dużo wcześniej i w fabrykach, i u dostawców hurtowych czy detalicznych.

Michelin Primacy 4: sprawdzona konstrukcja

Opony letnie Michelin Primacy 4, mimo sporego stażu na rynku, nadal są ciekawą opcją w segmencie premium. Na uwagę zasługują zarówno informacje zawarte na unijnych etykietach dotyczące zachowania na mokrej nawierzchni (w zależności od rozmiaru są to A bądź B), jak i poziomu emitowanego hałasu. Opona Michelin Primacy 4 jest też bardzo komfortowa (miękka ścianka boczna) oraz wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością (20% dłuższe przebiegi względem poprzednika). I też wartości oporów toczenia, powiązane ze spalaniem, zasługują na uznanie.

Jako że komfort, trwałość i niskie opory toczenia były dla twórców tego modelu opony priorytetem, to jest to świetna opcja dla kierowców, którzy dużo jeżdżą. Którzy pokonują za jednym razem dystanse rzędu kilkuset kilometrów z krótkimi przerwami na rozprostowanie kości. Co ważne, wraz z zużywaniem się bieżnika opona letnia Michelin Primacy 4 niewiele traci z pierwotnych właściwości. Do ostatniego kilometra, czyli do dopuszczalnego poziomu zużycia bieżnika, który w Polsce określono na 1,6 mm, są nadal opony bezpieczne także na mokrej nawierzchni.

Letnie opony Michelin Primacy 4 były też montowane seryjnie przez takich producentów, jak: BMW, Mercedes czy Volvo. Możesz więc zamówić opony z homologacją konkretnego producenta – a to spory plus. Homologacja oznacza, że dana opona była projektowana wspólnie z producentem konkretnego modelu auta. I jest idealnie zestrojona z układem zawieszenia czy układem hamulcowym. Co ciekawe, opony homologacją o tej samej nazwie i w tym samym rozmiarze mogą się różnić od siebie. Nieznacznie, ale zarazem zauważalnie.

Opony letnie Michelin Primacy 4+

Michelin Primacy 4+ są twórczym rozwinięciem udanego projektu, jakim są opony bez „+” w nazwie. Różnice są stosunkowo niewielkie, ale występują. Podobnie jak w Primacy 4 tutaj także największy nacisk położono na zrównoważone parametry niezależnie od warunków atmosferycznych. Niskie opory toczenia, trwałość, niski poziom emitowanego hałasu… 

Letnie opony Michelin Primacy 4+ także zachowuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa niezależnie od zużycia bieżnika. Opony powstają z mieszanki gumowej kolejnej generacji, natomiast sam bieżnik został podzielony na dwa obszary, które różnią się sztywnością. Ale nie tylko to wpływa na bezpieczeństwo nawet pod koniec życia opony. Trzeba jeszcze wspomnieć o technologii, która zapewnia zdolność do samoregeneracji. To wszystko przekłada się na znakomitą przyczepność,  także po znacznym zużyciu klocków.

Na uwagę zasługują znakomite wyniki osiągane w niezależnych testach ogumienia. Niemal zawsze były w czołówce – niezależnie od rozmiaru i preferencji testerów. Więcej: miejsc na podium, z najwyższym włącznie, także nie brakowało.

Opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych

W teorii, a także w praktyce, tradycyjne opony osobowe sprawdzają się też w autach o napędzie elektrycznym czy hybrydowym. Ale jak się okazuje, coraz częściej producenci ogumienia przedstawiają linie modelowe stworzone z myślą o autach o napędzie alternatywnym. Dlaczego tak się dzieje i czym różnią się opony do samochodów elektrycznych od zwykłych? 

Auta elektryczne są sporo cięższe od spalinowych odpowiedników. Zatem opony muszą przenosić większe obciążenia, które do tego rozkładają się inaczej niż w autach spalinowych. Kolejną różnicą widać w oporach toczenia – jak najniższe spalanie, a dokładniej zużycie energii elektrycznej, to kwestia priorytetowa. Nadal auta elektryczne mają stosunkowo niskie zasięgi, więc możliwość przejechania kilkudziesięciu kilometrów więcej na jednym doładowaniu baterii to ogromny atut. Co jeszcze? E-samochody są bardzo ciche, zatem potrzebują możliwie najcichszych opon. I właśnie o różnicach między klasycznymi oponami Michelin a tymi do  „elektryków” możesz dowiedzieć się z filmu Marcina. Jeśli nadal nie widziałeś tego materiału, to najwyższa pora nadrobić zaległości.

Chcesz dowiedzieć się więcej na wspomniany temat? Przeczytaj jeszcze: Opony do samochodów elektrycznych, czyli powrót do przyszłości…

Gdzie kupić opony Michelin?

Nowe opony Michelin najlepiej kupować u sprawdzonego dostawcy. U dostawcy, który przechowuje ogumienie we właściwych warunkach i gwarantuje ogromny wybór modeli. I takim sklepem online jest Inter Cars. Są tu oczywiście także opisywane opony letnie Michelin. Jeśli należysz do osób, dla których opony Michelin to jedyna czy „tylko” główna opcja, świetnie trafiłeś. Przecież sporo wiesz, czym opony letnie tego samego producenta w tym samym rozmiarze mogą się od siebie różnić. Przede wszystkim dzięki swojej dociekliwości, trochę też dzięki Marcinowi i autorowi niniejszego artykułu. Wybierz idealnie dopasowanie do Twoich potrzeb opony letnie Michelin i ciesz się najwyższą jakością przez każdy przejechany kilometr.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Eksperci wskazują, że optymalny moment na założenie opon letnich jest wtedy, gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7 stopni Celsjusza.

Opony do aut elektrycznych są projektowane z myślą o specyficznych wymaganiach tego typu pojazdów, takich jak większa masa czy wyższy moment obrotowy. W związku z tym inżynierowie dużo uwagi przykładają do poprawy takich parametrów, jak niższy opór toczenia, aby zwiększyć zasięg pojazdu.

Spośród opon letnich Michelin najlepsze do aut elektrycznych są Pilot Sport EV i e.Primacy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!