Dębica Navigator 3 to jedna z najchętniej wybieranych opon wśród polskich kierowców. Czy osoby, które zdecydowały się na ten model, kierowały się wyłącznie lub przede wszystkim ceną? A może budżetowe opony wielosezonowe, takie jak Navigator 3, mają wiele więcej zalet i stanowią realną alternatywę zarówno dla innych, także droższych, opon całorocznych, jak i dla ogumienia wielosezonowego? Odpowiedzi na powyższe pytania nie są łatwe. A czy zaskakują? O wsparcie zgłosiliśmy się do Marcina Radeckiego – znanego z kanału Moto LAB youtubera, znawcę opon i kierowcę rajdowego i wyścigowego w jednej osobie. Marcin gruntownie przetestował opony Dębica Navigator 3 225/45 R17, jeżdżąc autem, którym startuje w serii Miata Challenge. 

Testy opon przeprowadzane przez niezależne instytucje czy czasopisma motoryzacyjne skupiają się przede wszystkim na odczuciach mierzalnych. To oczywiste, biorąc pod uwagę, że dla nabywców ogumienia noty otrzymywane w poszczególnych kategoriach (czy ocena łączna) są ważną wskazówką przy zakupie. Ale też stosunkowo niewiele uwagi przykłada się do subiektywnej oceny – owszem, niemierzalnej, ale istotnej z punktu widzenia kierowcy. Stąd znaczenie ma opinia znawcy technologicznych niuansów związanych z oponami, który jednocześnie ma niemałe doświadczenie z torów i rajdów. Istotne znaczenie ma też fakt, jakie informacje o danym modelu opony można uzyskać od producenta. Oczywiście trzeba mieć świadomość, że to specyficzne źródło wspomnianych informacji, nie do końca obiektywne. Ale i tak cenne.


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Dębica Navigator 3 – technologiczne wsparcie Goodyear 

Na początku dobrze jest przypomnieć, że od lat 90. minionego wieku dawny dębicki Stomil należy do koncernu Goodyear. Amerykańcy inwestorzy nie tylko udostępnili nowoczesne technologie, ale też zmodernizowali park maszynowy. Duży nacisk położono też na promocję marki Dębica: nie tylko w Polsce, ale też choćby na Węgrzech i na Bałkanach. Promocja nie byłaby skuteczna, gdyby nie odpowiednia jakość oferowanych produktów. Stosunek ceny do jakości – fraza nadmiernie wykorzystywana w przekazach marketingowych – tutaj, w przypadku linii Dębica Navigator 3, ma rację bytu. To opony zaliczane do klasy budżetowej, które korzystają z technologii premium.

W filmie Marcin poruszył jakże istotną kwestię, czyli podobieństwo tanich opon Dębica do opon Goodyear. Co ciekawe, niemal identyczny wzór bieżnika, jaki ma ogumienie Dębica Navigator 3, miały mieć opony Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Jednak finalnie w oponach premium zastosowano nieco inne rozwiązania. Nie tylko wprawne oko dostrzeże też podobieństwo bieżnika opon Dębica Navigator 3 do tego, jaki zastosowano w oponach letnich Goodyear Eagle F1. Czy zatem Navigator 3 to opona wielosezonowa, która najlepiej będzie sprawować się w cieplejsze miesiące? Ciekawe pytanie, na które odpowiedź może zaskakiwać.

Opony całoroczne Dębica Navigator 2 – co je wyróżnia?

Na początku trzeba wspomnieć, że wielosezonowe opony Dębica mogą pochwalić się symbolem 3PMSF. Tak zwany symbol alpejski oznacza, że dany model ogumienia spełnia kryteria opon zimowych. Co więcej – opony z symbolem 3PMSF w krajach, w których opony zimowe są obowiązkowe w określonym przedziale kalendarzowym, traktowane są jak stricte zimowe. Zatem jadąc zimą na narty do Austrii czy na Słowację, można bez obaw poruszać się samochodem wyposażonym w opony Dębica Navigator 3. Co oczywiste, w skrajnych sytuacjach, kiedy nawet najlepsze ogumienie zimowe nie zda egzaminu, jedyną opcją będą koła wyposażone w łańcuchy śniegowe

Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort:

  • Bieżnik w kształcie litery V, mający pozytywny wpływ na zachowanie na mokrej nawierzchni (odporność na aquaplaning).
  • Faliste, podłużne i proste lamele, które zapewniają wysoki poziom kontroli na zaśnieżonych drogach.
  • Mieszanka wzbogacona o polimery – to rozwiązanie pozytywnie wpływa na trwałość oraz na opory toczenia.

Przeczytaj też: Opony sezonowe czy całoroczne?

Zaskakująco oszczędne i trwałe

Dla sporej rzeszy nabywców najważniejszą kwestią związaną z zakupem jest oszczędność. Chodzi o oszczędność na kilku poziomach. Pierwszym z nich jest cena – Dębica Navigator 3 to tanie opony, ale też nie są najtańsze na rynku. Drugim – wytrzymałość: tutaj opony Navigator 3 nie właściwie nie mają sobie równych, jeśli chodzi o segment budżetowych opon całorocznych. Trzecią – opory toczenia, czyli nic innego, jak związek opon ze spalaniem. 

Trzecia kwestia w przypadku opon całorocznych Dębica zasługuje na więcej uwagi. Dlaczego? Navigator 3 są oszczędne, czego świadectwem są noty na unijnej etykiecie. Można znaleźć tu oznaczenia od B do D. B to znakomita wartość nie tylko w segmencie opon całorocznych budżetowych, ale też premium i medium. C to wynik dobry, a D przeciętny, ale akceptowalny. Trzeba mieć świadomość, że specyficzna budowa opon całorocznych sprawia, że trudno jest opracować opony tego typu, które będą cechowały się niskimi oporami toczenia. Oczywiście wartości na etykiecie zależą od rozmiaru: i tak np. 215/55 R16 czy 205/55 R17 mają B, 185/55 R15 czy 225/65 R17 mają C, zaś oponom 195/50 R15 przyznano notę D. Na koniec pisząc o oporach toczenia, należy dodać, że litera D w przypadku opon Dębica Navigator 3 to właściwie przypadek jednostkowy.

Dębica Navigator 3: zalety i wady

Jak wiesz, wielosezonowe opony Dębica Navigator 3 mają sporo zalet. Dobrze jest je przypomnieć w telegraficznym skrócie: korzystna cena, niskie opory toczenia, wytrzymałość, dobre zachowanie na śniegu, błocie pośniegowym i deszczu. A czy te opony mają jakieś wady? Co zrozumiałe – tak. Ale nie są to poważne minusy, ale drobne niedociągnięcia, które są zrozumiałe w przypadku tanich opon całorocznych. Wydaje się, o czym wspominał też Marcin, że głównym minusem jest dość wysoki poziom hałasu przy wysokich prędkościach (od 140 km/h). Ale biorąc pod uwagę, że tanie opony wielosezonowe polecane są przede wszystkim do miasta, na drogi podmiejskie oraz gminne i powiatowe, to niemal drobiazg. Do tego przy wysokich prędkościach opony Dębica Navigator 3 są zauważalnie cichsze niż budżetowe opony zimowe. 

Opony Sava All Wheather

Przypomnijmy, że Dębica od lat 90. minionego stulecia należy do koncernu Goodyear. Ta przynależność oznacza kilka korzyści i może też zaskakiwać. Czym? Choćby faktem, że opony Dębica produkowane są także poza Polską. Choćby można kupić w naszym kraju ogumienie tej marki z napisem made in Slovenia. Dlaczego Słowenia? Tutaj także pod koniec XX wieku Goodyear zainwestował niemałe nakłady w lokalną fabrykę ogumienia. Zainwestował w markę Sava – właśnie w mieście Kranj, położonym nieopodal Lublany, powstają opony wielu marek wchodzących do portfolio Goodyeara. W tym opony Dębica Navigator 3. 

Częstą i zrozumiałą praktyką jest produkowanie bardzo podobnych lub nawet bliźniaczych opon pod kilkoma markami. Wynika to choćby z faktu, że np. Dębica jest dobrze rozpoznawana w Polsce czy na Węgrzech, natomiast Sava w krajach dawnej Jugosławii. Podobieństwo widać też w przypadku opon Dębica Navigator 3, które wyglądają niemal tak samo, jak Sava All Wheater. Śmiało można więc traktować tę linię opon całorocznych jako alternatywę dla Dębicy. Co więcej, może się przecież zdarzyć, że oba modele będą pochodzić z tej samej fabryki.

Podsumowanie: Dębica Navigator 3 – czy warto?

Opony całoroczne są swego rodzaju kompromisem, ta uwaga dotyczy wszystkich segmentów. Ale to też, co widać na przykładzie ogumienia Dębica Navigator 3, to kompromis na więcej niż akceptowalnym poziomie. Jeżeli więc szukasz niedrogich opon wielosezonowych, które pozytywnie zaskakują trwałością, kontrolą i oporami toczenia, ten model spełni Twoje oczekiwania. Owszem, w sytuacjach skrajnych lepsze od nich będą opony sezonowe, ale na co dzień całoroczne niewiele im ustępują. Do tego ogumienie wielosezonowe jest niezastąpione podczas przejściowych pór roku: np. podczas dni z zimnymi porankami i z temperaturą dochodzącą do 20 st. C wczesnym popołudniem.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Całoroczne opony Dębica Navigator 3 wytwarzane są na felgi od 14 do 18 cali. Na szczycie gamy są choćby opony 235/55 R18, natomiast wśród 14- calowych można znaleźć np. 165/70 R14.

Jako że marka Dębica należy do firmy Goodyear, to opony sprzedawane pod tą nazwą mogą pochodzić nie tylko z Polski, ale też np. z Niemiec czy ze Słowenii.

Jeżeli podróżujesz autem głównie po mieście lub równym terenie, gdzie intensywne opady śniegu są rzadkością, to opony całoroczne będą świetnym wyborem. Decydując się na taki kompromis, zyskujesz dobrą przyczepność w każdych warunkach pogodowych. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!