W tym roku podczas opracowywania testu opon letnich ADAC podeszło do tematu dość nietypowo. Zamiast skupić się na ogumieniu dedykowanemu miejskim lub rodzinnym hatchbackom czy SUV-om, pracownicy niemieckiego automobilklubu zajrzeli do segmentu zajętego przez… vany. Co wyszło z tego badania? Trzeba przyznać, że wyniki są zaskakujące. Słowo zaskakujący w kontekście tego badania nie ma jednak pozytywnego znaczenia.

Niemcy każdego roku przed rozpoczęciem sezonu wybierają kilkanaście modeli ogumienia w danym rozmiarze, zabierają je na specjalnie przygotowany tor i tam testują w pięciu konkurencjach. Co ciekawe, wygrywa nie ta opona, która zdobędzie najwięcej punktów. Zwycięzcą jest ten model, który uzyska możliwie najniższą notę. Jak tworzona jest klasyfikacja generalna? Badanie składa się z różnych konkurencji. Nie wszystkie mają jednak podczas eksploatacji tak samo duże znaczenie. Właśnie dlatego ADAC oblicza wynik na podstawie średniej ważonej.

Test opon letnich ADAC 2019 – kryteria oceny jasno określone

Największe znaczenie dla oceny wyznaczającej miejsce w klasyfikacji generalnej ma zachowanie się auta na mokrej nawierzchni. Czynnik ten ma aż 40-procentowy wpływ na notę ogólną. W 20 proc. o wyniku decyduje trakcja na suchym asfalcie i szybkość ścierania się bieżnika, a w 10 proc. poziom efektywności paliwowej i hałasu. Na klasyfikację generalną składa się pięć kategorii. Najlepsze modele mają szansę zostać ocenione jako bardzo dobre. W tym jednak przypadku ogumienie musi się wykazać nie tylko dobrymi właściwościami jezdnymi, ale też i innowacyjnością technologiczną.

Nota dobra uzyskana w teście opon letnich ADAC oznacza, że zakup opony samochodowej naprawdę można rekomendować. Poniżej plasuje się oceny zadowalająca, dostateczna i niedostateczna. W tym roku Niemcy zaprosili do badania 16 modeli, które występują w rozmiarze 215/65 R16 C. Tym samym inżynierowie z automobilklubu ADAC postanowili sprawdzić jakie właściwości oferują produkty dedykowane segmentowi samochodów typu van. Jak sobie poradzili konkurenci? Trzeba przyznać, że rekordowo słabo! Żaden model nie otrzymał noty dobrej, not zadowalających jest zaledwie pięć. Reszta opon poradziła sobie dostatecznie lub niedostatecznie.

Apollo Alltrust – hinduski zwycięzca zaskakuje!

Pierwsze miejsce w teście opon letnich ADAC 2019 może zaskakiwać. Najlepszy wynik w grupie ogumienia o rozmiarze 215/65 R16 C osiągnął hinduski produkt. Czemu to dziwne? Po pierwsze dlatego, że Alltrust nie jest najbardziej wyrafinowanym technologicznie modelem na rynku. Po drugie stanowi jedną z tańszych propozycji w tym zestawieniu. Po trzecie choć funkcjonuje w segmencie budżetowym, pokonał wszystkich konkurentów walczących o kierowców w grupie ogumienia premium. Apollo Alltrust uzyskał notę na poziomie 2,8 punktu. Ta zakwalifikowała go do oceny zadowalającej. Najmocniejszymi stronami modelu jest dopracowana efektywność paliwowa oraz niski stopień zużycia bieżnika w czasie jazdy.

Goodyear EfficientGrip Cargo – miejsce drugie w teście opon letnich ADAC

Niewiele gorzej od Apollo poradziła sobie opona Goodyear EfficientGrip Cargo. Tak, nadal została ona oceniona dostatecznie. W zamian uzyskała notę na poziomie 3,1 punktu – o prawie 2,5 punktu mniejszą od najgorszego w zestawieniu Hankooka. Niemiecki automobilklub podczas testu opon letnich 2019 docenił w tym modelu przede wszystkim dobre zachowanie na suchej nawierzchni i wysoki poziom efektywności paliwowej. Trwałość bieżnika i niski stopień jego zużycia otrzymał z kolei notę bardzo dobrą. Czemu zatem Goodyear ma wyższy wynik od Apollo? Zadecydować musiała o tym prawdopodobnie cena. Hinduski produkt jest prawie o jedną trzecią tańszy od amerykańskiego.

Oferta opon Goodyear EfficientGrip Cargo – sklep Inter Cars

test opon letnich, test opon letnich adac, test opon letnich adac 2019, opony letnie, opony letnie adac, adac, adac 2019, test opon letnich 215/65 R16 C, test opon letnich adac 215/65 R16 C, test opon letnich adac 2019 215/65 R16 C, 215/65 R16 C
Fot. Materiały prasowe ADAC

Pirelli Carrier – włoska technologia i dobra ocena

Razem z modelem Goodyear drugie miejsce w teście opon letnich ADAC 215/65 R16 C przypadło modelowi Pirelli Carrier. Włoska technologia na tyle sprawdziła się na torze badawczym wyznaczonym przez niemiecki automobilklub, że inżynierowie ocenili ją zadowalająco. Na taki wynik wpływ miała ogólna nota na poziomie 3,1 punktu. Najmocniejszymi stronami opony Pirelli okazała się dobry wynik w kwestii efektywności paliwowej i bardzo dobry za obniżony wskaźnik zużycia bieżnika. W pozostałych kategoriach – tj. za zachowanie na mokrym i suchym asfalcie oraz poziom hałasu – ogumienie uzyskało oceny zadowalające.

Oferta opon Pirelli Carrier – sklep Inter Cars

Nokian cLine – Finowie z wynikiem dość przyzwoitym

Fiński produkt dość dobrze wypadł w teście opon letnich ADAC 2019 na tle konkurencji. Model cLine w rozmiarze 215/65 R16 C założony w vanie zadowalająco sprawdzał się w warunkach suchej i mokrej nawierzchni. W tym zestawieniu to naprawdę dobry wynik! Do tego osiągnął wynik dobry w przypadku efektywności paliwowej oraz poziomu zużycia bieżnika na odcinku testowym. Skutek? Opona uzyskała 3,3 punktu, a tym samym została oceniona na notę zadowalającą.

Oferta opon Nokian cLine – sklep Inter Cars

Continental ContiVanContact 200 – opona odporna na zużycie

Ostatnim modelem w teście opon letnich ADAC 215/65 R16 C, któremu udało się uzyskać notę zadowalającą, stał się Continental ContiVanContact 200. Choć Niemcy mają blisko 150 lat doświadczenia w konstruowaniu produktów gumowych, a do tego funkcjonują w segmencie premium, ich ogumienie poradziło sobie zaledwie zadowalająco np. podczas jazdy po suchym i mokrym asfalcie oraz w kwestii poziomu hałasu. Najmocniejsze strony opony ContiVanContact 200? Zdecydowanie na listę należy wpisać niski stopień zużycia bieżnika oraz dopracowaną efektywność paliwową. Continental uzyskał ogólną notę 3,4 punktu.

Oferta opon Continental ContiVanContact 200 – sklep Inter Cars

Maxxis Vansmart MCV3+ – najtańszy, ale nie najgorszy model!

Maxxis Vansmart MCV3+ jest jednym z dwóch modeli, które załapały się na notę dostateczną w teście opon letnich ADAC. Tak, ogumienie jest dalekie od ideału. Dla przykładu nie zachowuje się najlepiej w sytuacji, w której na drodze pojawia się woda. Z drugiej strony ma też i trzy mocne strony. Pracownicy niemieckiego automobilklubu dość dobrze zaopiniowali model Vansmart MCV3+ w kwestii trakcji na suchym asfalcie, efektywności paliwowej i niskiego stopnia zużycia bieżnika. Maxxis niewątpliwie ma jeszcze jednego plusa. Tajwańska opona jest najtańszą w całym zestawieniu! Ogólna nota przyznana temu produktowi to 3,7 punktu. Blisko o punkt gorzej od lidera na liście.

Oferta opon Maxxis Vansmart MCV3+ – sklep Inter Cars

Kumho PorTran KC53 – dostateczne zachowanie na mokrym

Kumho PorTran KC53 jest drugim z modeli w teście opon letnich ADAC 2019, któremu udało się uzyskać notę dostateczną. Koreańskie ogumienie dobrze sprawdziło się w kategorii badawczej związanej z efektywnością paliwową i poziomem zużycia bieżnika w czasie jazdy. Do tego dostatecznie zachowywało się w sytuacji, w której jezdnia była mokra. Kumho jest też cenowym średniakiem, a to wszystko złożyło się na przyznanie przez niemiecki automobilklub ogólnej noty na poziomie 3,8 punktu.

test opon letnich, test opon letnich adac, test opon letnich adac 2019, opony letnie, opony letnie adac, adac, adac 2019, test opon letnich 215/65 R16 C, test opon letnich adac 215/65 R16 C, test opon letnich adac 2019 215/65 R16 C, 215/65 R16 C
Fot. Materiały prasowe ADAC

Test opon letnich ADAC 2019 215/65 R16 C – nota 4,6

Listę ogumienia ocenionego niedostatecznie z notą na poziomie 4,6 punktu otwiera Falken i Uniroyal. Wynik osiągnięty przez te modele jest naprawdę słaby, szczególnie że stanowi też duży przeskok. Oczko wyżej plasuje się Kumho, które uzyskało notę o 0,8 punktu niższą. To naprawdę znacząca różnica w teście opon letnich ADAC. O mało optymistycznej ocenie tych produktów przez inżynierów niemieckiego automobilklubu zadecydowały prawdopodobnie dwa czynniki. Po pierwsze niezwykle słabo poradziły sobie one na mokrej nawierzchni – a to jedna z wyżej ocenianych kategorii. Po drugie i Falken Linam Van01, i Uniroyal RainMax3 nie są oponami najtańszymi. Z wartością wynoszącą odpowiednio 113 i 114 euro plasują się raczej w górnej części przedziału cenowego.

Oferta opon Uniroyal RainMax3 – sklep Inter Cars

Test opon letnich ADAC 2019 215/65 R16 C – nota 4,9 – 5,1

W zestawieniu podsumowującym test opon letnich ADAC w rozmiarze 215/65 R16 C nie brakuje zaskoczeń. A jednym z większych są naprawdę słabe noty uzyskiwane przez modele sygnowane logo Michelin, Fulda, Nexen czy Semperit. Ogumienia te zostały ocenione przez inżynierów niemieckiego automobilklubu niedostatecznie. A to oznacza, że ciężko polecić ich zakup. Dla przykładu Michelin Agilis+, Fulda Conveo Tour 2, Nexen Rodian CT8, Sava Trenta 2 i Semperit Van-Life 2 bardzo źle zachowywały się na mokrym asfalcie. A jako że ta właśnie kategoria aż w 40 proc. decyduje o wyniku ogólnym, żaden z produktów nie mógł liczyć na mocno optymistyczną ocenę instytutu ADAC. Modele uzyskały notę wahającą się między 4,9 a 5,1 punktu.

Oferta opon Michelin Agilis+ – sklep Inter Cars

Oferta opon Fulda Conveo Tour 2 – sklep Inter Cars

Oferta opon Nexen Rodian CT8 – sklep Inter Cars

Oferta opon Sava Trenta 2 – sklep Inter Cars

Oferta opon Semperit Van-Life 2 – sklep Inter Cars

Test opon letnich ADAC 2019 215/65 R16 C – najgorsze wyniki

Spore zaskoczenie mogą stanowić dwa najgorsze modele w teście opon letnich ADAC 2019. Miejsce na końcu zestawienia z bardzo wysoką notą na poziomie 5,5 punktu oraz wynikiem niedostatecznym zajął Hankook Vantra LT oraz Kleber Transpro. Pierwszy z konkurentów choć dobrze sprawdził się na suchym asfalcie oraz w kwestii zużycia bieżnika i efektywności paliwowej, otrzymał ocenę niedostateczną za poziom trakcji na mokrej nawierzchni. Klaber został jeszcze gorzej zaopiniowany przez niemiecki automobilklub. Inżynierowie ADAC przyznali mu bowiem notę zaledwie zadowalającą za trzymanie się drogi na suchej jezdni i niedostateczną w przypadku mokrej jezdni.

Oferta opon Hankook Vantra LT – sklep Inter Cars

Oferta opon Kleber Transpro – sklep Inter Cars

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota zadowalająca:

  • Apollo Alltrust – nota 2,8
  • Goodyear EfficientGrip Cargo – nota 3,1
  • Pirelli Carrier – nota 3,1
  • Nokian cLine – nota 3,3
  • Continental ContiVanContact 200 – nota 3,4

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota dostateczna:

  • Maxxis Vansmart MCV3+ – nota 3,7
  • Kumho PorTran KC53 – nota 3,8

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota niedostateczna:

  • Falken Linam Van01 – nota 4,6
  • Uniroyal RainMax3 – nota 4,6
  • Michelin Agilis+ – nota 4,9
  • Fulda Conveo Tour 2 – nota 5,0
  • Nexen Rodian CT8 – nota 5,0
  • Sava Trenta 2 – nota 5,0
  • Semperit Van-Life 2 – nota 5,1
  • Hankook Vantra LT – nota 5,5
  • Kleber Transpro – nota 5,5
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!