Sezon zimowy zaczyna zbliżać się coraz większymi krokami. A to oznacza, że w głowach sporej części kierowców zaczyna dźwięczeć pewne pytanie: jakie zimowe opony samochodowe wybrać? Odpowiedzi postanowił udzielić austriacki automobiklub ÖAMTC. Wybrali do testu w sumie 16 modeli ogumienia w rozmiarze 205/55 R16, a następnie sprawdzili każdą z opon w zróżnicowanych warunkach. Oto wyniki testu.

O miarodajności testu opon zimowych 205/55 R16 w wykonaniu austriackiego automobilklubu ÖAMTC świadczy działanie dwóch czynników. Po pierwsze spektrum badanych czynników jest naprawdę duże! Kontrolowane jest zachowanie się ogumienia zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie oraz w sytuacji, w której na drodze zalega śnieg czy lód. Poza tym inżynierowie przyglądają się też poziomowi generowanego hałasu oraz trwałości bieżnika. Po drugie wartość badania podnosi fakt, że ÖAMTC podczas jego opracowania współpracuje z innymi instytucjami, a w tym z niemieckim automobilklubem ADAC.

Główna część testu opon zimowych 2018 w wykonaniu instytutu ÖAMTC dotyczyła rozmiaru 205/55 R16. Temu nie można się jednak dziwić. W końcu to wielkość ogumienia, która od kilku lat cieszy się największą popularnością w Europie. Opony tej wielkości coraz częściej są spotykane nie tylko w kompaktach segmentu C, ale również rodzinnych kombi grupy D, minivanach oraz nawet mniejszych SUV-ach. Aby otrzymać maksymalny przekrój rynkowy, twórcy austriackiego automobilklubu zdecydowali się na opony pochodzące z różnych segmentów. Badane były modele premium, klasy średniej oraz budżetowe.

Test opon zimowych 205/55 R16: ÖAMTC wybrał ciekawą grupę badawczą

Na trasach testowych pojawiły się takie opony jak Continental WinterContact TS 860, Goodyear UltraGrip 9, Dunlop Winter Sport 5, Kleber Krisalp HP3, Michelin Alpin 5, Nexen Winguard SnowG WH2, Fulda Kristall Control HP2, Vredestein Snowtrac 5, Bridgestone Blizzak LM001 EVO, Nokian WR D4, Yokohama BluEarth Winter V905, Kumho Winter Craft WP51, Giti Winter W1, Pirelli Cinturato Winter, Semperit Speed-Grip 3 i Laufenn I FIT LW31.

test opon zimowych, test opon zimowych ÖAMTC, test opon zimowych ÖAMTC 175/65 r14, test opon zimowych 175/65 r14, ÖAMTC, test opon ÖAMTC, 175/65 r14, test opon zimowych ÖAMTC 205/55 r16, test opon zimowych 205/55 r16, 205/55 r16
Fot. Materiały prasowe ÖAMTC

Test opon zimowych 205/55 R16 zakończył się przyznaniem czterech gwiazdek trzem modelom, trzech gwiazdek jedenastu modelom, dwóch gwiazdek jednemu modelowi i jednej gwiazdki jednemu modelowi. Co ciekawe, żadna opona nie okazała się na tyle dobra, aby otrzymać maksymalną notę pięciu gwiazdek. Najlepiej w zestawieniu wypadli dwaj konkurenci – mowa o Continental WinterContact TS 860 i Goodyear UltraGrip 9. Obydwa typy ogumienia mogą się pochwalić dobrą notą na poziomie 2,2. Niewiele niższy wynik – bo wnoszący 2,3 – otrzymał Dunlop Winter Sport 5.

Oferta opon zimowych 205/55 R16

Topowe modele z zestawienia otrzymały ocenę dobrą w każdej z badanych kategorii. Zdaniem inżynierów ÖAMTC są zatem najbardziej wyważone i powinny świetnie sprawdzić się w zróżnicowanych warunkach drogowych występujących w sezonie zimowym i późną jesienią. Które opony poradziły sobie najgorzej? W teście opon zimowych 205/55 R16 zdecydowanie najsłabiej wypadł model Laufenn I FIT LW31. Uzyskał rekordowo wysoką notę 5,5, a tym samym zasłużył na ocenę niedostateczną i jedną gwiazdkę. Koreańskie ogumienie zostało docenione za niski wskaźnik zużycia. Z drugiej strony Austriacy skrytykowali produkt w kwestii zachowania na mokrej nawierzchni.

Przedostatnia lokata przypadła oponie Semperit Speed-Grip 3. ÖAMTC przyznał jej notę 3,6, która zakwalifikowała model do dwóch gwiazdek – to drugi najgorszy wynik w zestawieniu. Słabe punkty tej zimówki? Zdaniem austriackiego automobilklubu opona mizernie radziła sobie na suchej nawierzchni i na śniegu. Poza tym podczas jazdy generuje dość duży hałas, a tym samym ogranicza komfort podróżowania. Ogumienie Semperit najlepszą notę uzyskało w kategorii wyników spalania i obniżonych oporów toczenia.

Test opon zimowych 175/65 R14 – ÖAMTC sprawdza też opony do małych aut

Inżynierowie ÖAMTC zdają sobie sprawę z tego, że poza mainstreamem rynkowym istnieją jeszcze inne rozmiary opon. Właśnie dlatego postanowili się przyjrzeć także ogumieniu o wielkości 175/65 R14. Jakim segmentom jest ono dedykowane? Przede wszystkim miejskim mikrusom funkcjonującym w segmencie A oraz starszym modelom z segmentu B, a nawet C. W tym przypadku lista testowanych modeli jest krótsza i składa się z 12, a w tym Continental WinterContact TS 860, Dunlop Winter Response 2, Firestone Winterhawk 3, Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Dębica Frigo 2, ESA+Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3+, Vredestein Snowtrac 5, Pirelli Cinturato Winter, Semperit Master-Grip 2 i Nankang Snow SV3.

W teście opon zimowych ÖAMTC w rozmiarze 175/65 R14 najlepiej poradziły sobie dwa modele – obydwa uzyskały wynik 2,1 oraz cztery gwiazdki. Pierwszym jest Continental WinterContact TS 860, a drugim Dunlop Winter Response 2. Ogumienie bardzo dobrze radziło sobie praktycznie w każdych warunkach, przy czym Continental najniższą notę otrzymał za jazdę na mokrym asfalcie, a Dunlop w kwestii wyników spalania i obniżonych oporów toczenia. Obydwa modele charakteryzowały się stosunkowo wysokim hałasem pracy.

Na uwagę zasługuje też wynik osiągnięty przez Dębicę Frigo 2. Model polskiej produkcji z jednej strony charakteryzuje się niską ceną. Z drugiej strony podczas testu opon zimowych ÖAMTC zasłużył na rozsądne trzy gwiazdki i notę 2,9 punktu. Taki wynik pozwolił Dębicy na uplasowanie się w środku stawki. Jakie są najmocniejsze strony tej zimówki? Przede wszystkim inżynierowie austriackiego automobilklubu docenili sposób zachowania się na śniegu i lodzie. Docenili też wysoką odporność na ścieranie oraz brak wpływu na podwyższone wyniki spalania.

Oferta opon zimowych 175/65 R14

Test opon zimowych ÖAMTC – najsłabiej Nankang i Semperit

Najsłabszy wynik w zestawieniu opon zimowych 175/65 R14 uzyskał Nankang Snow SV3. Model został oceniony przez inżynierów ÖAMTC na 5,5 i zaledwie jedną gwiazdkę. Ogumienie najsłabiej poradziło sobie w dwóch najwyżej punktowanych kategoriach, a mianowicie w kwestii zachowania na mokrej nawierzchni i na śniegu. Uzyskało niezwykle słabe noty odpowiednio 4,7 oraz 5,5. Co więcej, austriacki automobilklub zwrócił też uwagę na wysoki poziom hałasu generowany przez Nankang podczas testów drogowych.

Modelem opony zimowej w rozmiarze 175/65 R14, który poradził sobie zaskakująco słabo, jest identycznie jak w przypadku rozmiaru 205/55 R16 produkt marki Semperit. Tym razem mowa jednak o ogumieniu Master-Grip 2. To osiągnęło wynik na poziomie 3,7 oraz dostało tylko dwie gwiazdki. Austriacka zimówka została szczególnie skrytykowana za zachowanie na suchej nawierzchni. Poza tym zdaniem pracowników automobiklubu ÖAMTC charakteryzuje się też wysokim poziomem hałasu podczas jazdy. W pozostałych kategoriach badawczych model uzyskiwał noty utrzymujące się na dość dobrym poziomie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!