Na sezon zimowy 2015/2016 ADAC po raz pierwszy przetestował opony samochodowe w rozmiarze 165/70 R14 przeznaczone do małych samochodów miejskich. Niemiecki automobilklub wziął pod lupę 16 popularnych modeli. Jak w trudnych, zimowych warunkach poradziły sobie te „miejskie” opony?
Spośród 16 przetestowanych przez ADAC opon zimowych w dziewięć określił jako „zadowalające”, jedną jako „przeciętną”, a trzy modele wypadły szczególnie słabo i okazały się „niewarte polecenia”. Na oponach w rozmiarze 165/70 R14 poruszają się takie samochody jak Fiat Panda, Nissan Micra, Skoda Fabia czy VW Polo. Przyjrzyjmy się bliżej wynikom testu.
Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 165/70 R14
Goodyear UltraGrip 9
Klasa: PREMIUM
Opona zimowa szczególnie polecana przez ADAC
Najlepsza opona zimowa w rozmiarze 165/70 R14 w teście ADAC. UltraGrip 9 wykazała się najlepszym zachowaniem na nawierzchni mokrej, chociaż w testach na suchym podłożu nieznacznie ustępowała drugiemu Michelinowi oraz trzeciemu Dunlopowi. Wykazała jednak zrównoważone i bardzo dobre właściwości na śniegu i lodzie.
Ocena końcowa ADAC: 2,2 („dobra”)
Najlepsze pod względem zachowania na mokrej nawierzchni
Michelin Alpin A4
Klasa: PREMIUM
Opona zimowa szczególnie polecana przez ADAC
W końcowym rankingu testu opon zimowych 165/70 R14 Alpin 4 został sklasyfikowany jako drugi, otrzymał jednak taką samą ocenę końcową, jak UltraGrip 9. Wykazał się lepszymi właściwościami na suchym podłożu, wypadł nieco gorzej w porównaniu ze zwycięską oponą Goodyeara w testach na nawierzchni mokrej. Tradycyjnie już Alpin A4 wykazał wyjątkowo wysoką odporność na zużycie.
Ocena końcowa ADAC: 2,2 („dobra”)
Najlepsze pod względem odporności na zużycie.
Dunlop Winter Response 2
Klasa: PREMIUM
Opona zimowa szczególnie polecana przez ADAC
Trzecie miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 165/70 R14. W końcowej klasyfikacji Dunlop ustąpił dwóm zwycięskim oponom jedynie o 0,1 punkta. Wykazał się jednak lepszymi od nich właściwościami na śniegu i lodzie. Trzecie miejsce otrzymał przez nieco słabsze wyniki w testach na nawierzchni suchej i mokrej.
Ocena końcowa ADAC: 2,3 („dobra”)
Najlepsze pod względem zachowania na śniegu.
Zestawienie trzech najlepszych wg ADAC opon zimowych w rozmiarze 165/70 R14
Goodyear UltraGrip 9 | Michelin Alpin A4 | Dunlop Winter Response 2 | |
Ocena ogólna | 2.2 | 2.2 | 2.3 |
Sucha nawierzchnia | 2.5 | 2.0 | 2.4 |
Mokra nawierzchnia | 1.8 | 2.5 | 2.5 |
Śnieg | 2.2 | 2.1 | 1.9 |
Lód | 2.5 | 2.5 | 2.3 |
Hałas/ komfort | 2.9 | 3.4 | 2.9 |
Zużycie paliwa | 1.9 | 2.2 | 1.6 |
Odporność na zużycie | 2.0 | 0.5 | 2.5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepsze parametry w teście.
Szczegółowe zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 165/70 R14.
Producent / Model |
Cena w Euro
|
Ocena ADAC
|
Sucha nawierzchnia
|
Mokra nawierzchnia
|
Śnieg
|
Lód
|
Hałas / komfort
|
Zużycie paliwa
|
Zużycie
|
15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |||
Goodyear UltraGrip 9 | 42-80 | ||||||||
Michelin Alpin A4 | 51-83 | ||||||||
Dunlop Winter Response 2 | 49-79 | ||||||||
Fulda Kristall Montero 3 | 37-68 | 1 | |||||||
Bridgestone Blizzak LM 001 | 38-77 | 1 | 1 | ||||||
Continental WinterContact TS 850 | 49-93 | 1 | |||||||
Falken Eurowinter HS449 | 36-70 | 1 | 1 | ||||||
Uniroyal MS plus 77 | 41-64 | 1 | |||||||
Pirelli Winter Snowcontrol S3 | 45-80 | 1 | |||||||
Semperit Master-Grip 2 | 39-65 | 1 | |||||||
Barum Polaris 3 | 35-70 | 1 | |||||||
Firestone Winterhawk 3 | 40-75 | 1 | |||||||
Matador MP54 Sibir Snow | 35-71 | 1 | |||||||
Aeolus Snowace AW02 | 39-55 | 1 | |||||||
Linglong Green-Max Winter HP | 33-51 | 1 | |||||||
Mentor M200 2 | 34-51 | 1 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: bardzo dobry, dobry, zadowalający, wystarczający, niedostateczny.
Wnioski z testu opon zimowych w rozmiarze 165/70 R14
Poza trzema oponami, które w klasyfikacji końcowej zyskały status „szczególnie polecanych”, mamy również liczną grupę opon z oceną „dobrą”, a więc wartych polecenia. Trzy modele uznano za niegodne polecenia.
Wspólną cechą Goodyear UltraGrip 9, Michelin Alpin A4 i Dunlop Winter Response 2 jest uniwersalność, czyli zrównoważenie wszystkich parametrów zapewniających dobre zachowanie i bezpieczeństwo niezależnie od rodzaju nawierzchni. To po prostu opony, które nie mają słabych punktów. Różnice między nimi można zauważyć podczas szczegółowej analizy ocen w poszczególnych testach. Nowe Goodyear UltraGrip 9 cechują się znakomitymi właściwościami na nawierzchni mokrej, podczas gdy Michelin Alpin A4 wykazał wyjątkowo wysoką odporność na zużycie. Z kolei Dunlop Winter Response 2 pobił konkurentów pod względem zachowania na śniegu i lodzie oraz wykazał się dobrą efektywnością paliwową.
Sześć spośród dziewięciu modeli opon, które w teście otrzymały ocenę „dobrą”, w każdym przypadku wykazało pewne niedoskonałości na nawierzchni mokrej – najważniejszym kryterium testu. Przez słabsze wyniki w tej kategorii ucierpiała końcowa pozycja Fuldy Kristall Montero 3, która we wszystkich innych kategoriach uzyskała wyniki zbliżone do najlepszych opon testu. Continental ContiWinterContact TS850 cenne punkty i pozycję stracił z kolei przez długą drogę hamowania na lodzie i tylko przez to spadł z grupy opon „szczególnie polecanych” do grupy „polecanej”.
Pozostałe siedem modeli z tej grupy wykazało pewne słabości w dwóch ważnych kryteriach testu. W przypadku Bridgestone Blizzak LM001, Semperit Master-Grip 2 oraz Barum Polaris 3 und Firestones Winterhawk 3 było to zachowanie na nawierzchni mokrej i na lodzie, dla Falken Eurowinter HS449 – jazda po mokrej nawierzchni i po śniegu, adla Uniroyal MS plus 77 – właściwości na nawierzchni suchej i lodzie. Pirelli Winter Snowcontrol S3 stracił najwięcej w testach na nawierzchni suchej i śniegu.
Jako jedyne sklasyfikowane w grupie jako „warunkowe warte polecenia” Matador MP54 Sibir Snow zajęły niską pozycję przede wszystkim przez słabe właściwości na nawierzchni mokrej. Najniżej sklasyfikowane, wg ADAC „niewarte polecenia”, opony Aeolus, Linglong i Mentor wyjątkowo źle poradziły sobie w testach na nawierzchni mokrej.
Ocena ADAC – „przeciętne”– dla opon Matador MP54 Sibir Snow wynika przede wszystkim ze słabych osiągnięć na nawierzchni mokrej.
Także dla modeli opon Aeolus, Linglong i Mentor decydującym czynnikiem wpływającym na końcową ocenę ADAC – „wadliwe”– było ich niepewne zachowanie na mokrej nawierzchni, chociaż uzyskały dobre oceny w kryterium efektywności paliwowej oraz odporności na zużycie.
Wskazówki przy zakupie opon zimowych w rozmiarze 165/70 R14
Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w pewnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.
Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
- wszechstronności opon zimowych, powinny wybrać Goodyear Ultragrip 9, Michelin Alpin A4 lub Dunlop SP Winter Response 2;
- dobrych własności na suchej nawierzchni, powinny wybrać Michelin Alpin A4, Continental TS 850, Bridgestone Blizzak LM001 lub Falken Eurowinter HS449;
- dobrego zachowania na śniegu i lodzie, powinny wybrać Dunlop Winter Response 2;
- niskiego zużycia paliwa, powinny przede wszystkim wybrać Dunlop SP Winter Response 2 lub Goodyear Ultragrip 9;
- wysokiej odporności na zużycie, powinny wybrać Michelin Alpin A4.
Do tych modeli samochodów pasują opony zimowe w rozmiarze 165/70 R14
Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 165/70 R14. Opony zimowe muszą posiadać odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S) zależący od mocy silnika. W razie wątpliwości szczegóły dotyczące rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Citroen | C2, C3 |
Fiat | Panda, Punto |
Lancia | Ypsilon |
Nissan | Micra |
Renault | Kangoo |
Seat | Cordoba, Ibiza, Mii |
Skoda | Citigo, Fabia |
Suzuki | Ignis, Splash, Swift |
Toyota | Corolla, Yaris |
VW | Polo, Up |
Jak testuje i ocenia ADAC?
W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 30 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium ocenia się odporność na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności, jaki model zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na śniegu. W tym kryterium pod uwagę bierze się trakcję zapewnianą przez oponę przy ruszaniu i hamowaniu na nawierzchni pokrytej śniegiem. Kolejne 15 proc. oceny końcowej to zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność ogumienia na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa, a także zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli poziom hałasu wytwarzanego przez model.
Dowiedz się więcej na temat metod i procedury testowej ADAC
Prezentacja wyniku i oceny
Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.
Ocena ADAC | Symbole | Wcześniej: „zalecane” |
bardzo dobry | – | |
dobry | szczególnie warty polecenia | |
zadowalający | warty polecenia | |
wystarczający | warunkowo warty polecenia | |
niedostateczny | niewarty polecenia |
Kryteria oceniania opon 165/70 R14
Podczas ustalania wyników testu opon ADAC uwzględnia się w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko modele spełniające określone wymogi we wszystkich kryteriach. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują się rażącymi słabościami. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi dostać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych kryteriów:
Ocena ADAC |
bardzo dobry |
dobry |
zadowalający |
wystarczający |
niedostateczny |
Sucha nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Mokra nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Śnieg | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Lód | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie paliwa | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).
To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Ocenę „zadowalająca” można otrzymać tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla „wystarczającej” oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.
Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skalę ocen dla testów opon letnich i zimowych.
Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon
W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do sąsiednich rozmiarów opon. Dotyczy to +10/-10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 155/70 R 15 lub 275/70 R14.