Prasowe testy opon, zaraz obok testów ADAC, to jedno z najbardziej użytecznych źródeł informacji o realnych osiągach różnych modeli opon. Tylko testy bezwzględnie ujawniają mocne i słabe strony rozmaitych modeli ogumienia oraz są nieocenioną pomocą podczas wyboru opon.Szczegółowe sprawdziany uznanych pism motoryzacyjnych z pewnością będą cenną wskazówką przydatną do wyboru najlepszych opon zimowych dla Waszego samochodu.

Prasowy test opon zimowych – „Auto Świat” – październik 2014

Źródło: dodatek specjalny Auto Świat, nr 44, październik 2014, str. 10-17

Test opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17

W teście opon zimowych na sezon 2014/2015 w rozmiarze 225/50 R17 redaktorzy tygodnika „Auto Świat” sprawdzili aż 50 modeli ogumienia różnych marek ze wszystkich segmentów rynku (budżetowego, średniego oraz premium). Autorzy testu podkreślili, że obecnie opony samochodowe w rozmiarze 17 cali są przeznaczone nawet do samochodów klasy średniej, a oferta jest niezwykle szeroka.

W związku z dużą liczbą opon w teście przeprowadzono wstępne eliminacje w pierwszej części, po których do dalszych testów zakwalifikowało się 16 modeli. Test eliminacyjny był próbą hamowania na mokrej nawierzchni – najważniejszego aspektu z punktu widzenia bezpieczeństwa. Co ciekawe, do finału zakwalifikowały się nie tylko opony popularnych marek premium, lecz także budżetowe modele od firm Goodride czy Nexen.

Opony zimowe w rozmiarze 225/50 R17 zakwalifikowane do testu:

  • Barum Polaris 3,
  • Bridgestone Blizzak LM32S,
  • Continental WinterContact TS850,
  • Cooper WeatherMaster SA2,
  • Dunlop SP Winter Sport 4D,
  • Fulda Kristall Control HP,
  • Goodride SW 608,
  • Goodyear UltraGrip Performance,
  • Hankook Winter i*Cept RS,
  • Kumho I*Zen KW27,
  • Michelin Alpin A4,
  • Nokian WR D3,
  • Pirelli Winter Sottozero Serie 3,
  • Semperit Speed-Grip 2,
  • Uniroyal MS Plus 77,
  • Westlake SW608.

Metodyka testu opon zimowych magazynu „Auto Świat” przewidywała trzy etapy: próby na śniegu, na nawierzchni mokrej oraz na nawierzchni suchej. Dodatkowo zbadano również koszty eksploatacji opon, a więc ich efektywność paliwową, a także podatność na zużycie.

Do finału zakwalifikowało się 16 opon, które po zsumowaniu dróg hamowania z pierwszej i drugiej próby osiągnęły najlepsze rezultaty.

 dodatek specjalny Auto Świat, nr 44, październik 2014, str. 10

Wnioski z testu opon zimowych w rozmiarze 225/50 17 – „Auto Świat”

Najlepsze opony testu – klasyfikacja generalna

Dunlop SP Winter Sport 4D Wzorowa
Michelin Alpin A4 Wzorowa
Continental WinterContact TS850 Wzorowa
Nokian WR D3 Wzorowa
Goodyear UltraGrip 8 Performance Polecana
Bridgestone Blizzak LM-32S Polecana
Pirelli Winter Sottozero Serie 3 Polecana
Semperit Speed-Grip 2 Polecana
Hankook Winter I*Cept RS Polecana
Uniroyal MS Plus 77 Zadowalająca
Barum Polaris 3 Zadowalająca
Fulda Kristall Control HP Zadowalająca
Kumho I*zen Zadowalająca
Westlake SW608 Zadowalająca
Goodride SW608 Warunkowo polecana
Cooper WeatherMaster SA2 Warunkowo polecana

Źródło: dodatek specjalny Auto Świat, nr 44, październik 2014, str. 16-17

Spośród szesnastu przetestowanych opon cztery otrzymały ocenę wzorową. Cztery najwyżej sklasyfikowane opony to ogumienie uznanych marek premium. Pośród opon segmentu budżetowego najlepiej wypadła Barum Polaris 3, która uzyskała ocenę zadowalającą.

Dunlop SP Winter Sport 4D - 1. pierwsze miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”
Dunlop SP Winter Sport 4D – 1. pierwsze miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”

Dunlop SP Winter Sport 4D najwyższą pozycję zawdzięcza świetnym właściwościom na śniegu i mokrej nawierzchni, połączonym z bardzo dobrym prowadzeniem oraz wysoką trwałością. Drugie miejsce wywalczył model Michelin Alpin A4 – zapunktował niskimi kosztami eksploatacji i skutecznie pogodził je z doskonałym prowadzeniem na śniegu. Trzecie miejsce przypadło Continentalowi WinterContact TS850, który na nawierzchni mokrej pokonał Michelina i uzyskał w tej kategorii noty na równi z pierwszym Dunlopem.

Michelin Alpin A4
Michelin Alpin A4 – 2. miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”
contiwintercontact-ts850
Continental ContiWinterContact TS850 – 3. pierwsze miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”

Komentarz eksperta Motointegrator.pl Jana Frączaka do testu opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 „Auto Świat”.

Kolejne testy pokazują, że opony zimowe stają się coraz bezpieczniejsze i wszechstronniejsze dzięki zaawansowanym technologiom oraz innowacyjnym gumowym mieszankom. Jeszcze nie tak dawno tzw. zimówkom trudno było pogodzić dobre właściwości na śniegu i mokrej nawierzchni. Zazwyczaj te, które dobrze wypadały w pierwszym aspekcie, przegrywały w tym drugim, i na odwrót. W najnowszych testach widać, że czołowe opony świetnie radzą sobie w bardzo zróżnicowanych warunkach.

Wśród opon przetestowanych przez „Auto Świat” nie było wykazującej zdecydowaną przewagę w testach na śniegu, widać jednak, że dwa modele – Westlake i Goodride zupełnie nie poradziły sobie w tych testach. Ponownie na czele uplasowały się sprawdzone i znane opony marek premium, które odznaczały się najbardziej zrównoważonymi właściwościami niezależnie od nawierzchni, a dodatkowo połączyły je z niskimi oparami toczenia i wysoką wytrzymałością.

Wyniki testu „Auto Świat” są zbliżone do tych, jakie otrzymał ADAC podczas testu opon zimowych w zbliżonym rozmiarze 225/45 R17 w 2013 roku. Tam czołową pozycję zajął Continental WinterContact TS850, Michelin Alpin A4 uzyskał trzecią pozycję, zaś Dunlop SP WinterSport 4D zajął siódmą lokatę.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Redaktorzy „Auto Świat” do testu opon zimowych włączyli też jeden (niestety bliżej nieokreślony) model opony letniej. Pozwoliło to na ciekawe obserwacje. W testach na śniegu opona letnia nie miała szans z zimówkami i we wszystkich próbach uzyskała znacznie gorsze rezultaty nawet od najgorszej opony zimowej.

Nieco inaczej sytuacja przedstawiała się na nawierzchni mokrej. W tym wypadku opona letnia zdołała nawiązać równorzędną walkę z zimówkami, jednak w próbie hamowania, aquaplaningu, a przede wszystkim prowadzenia została pokonana przez kilka modeli opon zimowych. Co ciekawe, w testach na nawierzchni suchej opona letnia zajęła czołowe pozycje w próbach hamowania i prowadzenia, jednak okazała się jedną z najgłośniejszych (przedostatnia pozycja).

Wyniki testu i porównania świadczą o tym, że nawet jeżeli w zimie w ogóle nie poruszamy się po zaśnieżonej nawierzchni, to i tak opony zimowe (szczególnie klasy premium) zapewnią większy poziom bezpieczeństwa na mokrym asfalcie niż opony letnie.

Sprawdź naszą ofertę najlepszych opon zimowych

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!