Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak powietrze dostaje się do silnika Twojego auta? Układ dolotowy odgrywa w tym bardzo ważną rolę: jego sprawne funkcjonowanie umożliwia efektywne wykorzystywanie paliwa oraz sprawia, że pojazd pracuje sprawnie i równomiernie. Z czego zbudowany jest układ dolotowy, jak o niego dbać i po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepokojącego? Przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł, który rozwieje wszelkie wątpliwości. 

Każdy kierowca chce, by jego samochód jeździł szybko, wydajnie i dynamicznie. Było to możliwe, wszystkie znajdujące się we wnętrzu pojazdu układy muszą odpowiednio ze sobą współpracować. Zastanawiasz się, dlaczego twoje auto podczas jazdy traci moc, a w trakcie wyprzedzania nie jesteś w stanie uzyskać niezbędnego przyspieszenia? A może zauważyłeś, że spalanie paliwa staje się coraz wyższe choć jeździsz dokładnie tak samo, jak wcześniej? Przestawione sytuacje mogą być oznakami uszkodzenia układu dolotowego. Z poniższego artykułu dowiesz się, co w takiej sytuacji robić i jak uniknąć poważnej awarii. Znając pierwsze symptomy występującej usterki, będziesz w stanie szybko zająć się problemem, zanim urośnie on do dużych rozmiarów.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

  1. Do czego służy układ dolotowy i jak jest zbudowany?
  2. Jakie są objawy uszkodzonego układu dolotowego?
  3. Które elementy najczęściej ulegają awarii?
  4. Jak domowym sposobem sprawdzić, czy układ dolotowy jest szczelny?
  5. Co na temat układu dolotowego mówi ekspert Inter Cars?

Układ dolotowy – czym jest i jak działa?

Do zadań układu dolotowego należy strategiczna praca silnika Twojego samochodu. Jego główne działanie zawęża się do funkcji dostarczania powietrza do cylindra, by w efekcie wygenerować mieszankę paliwową. 

W skład układu dolotowego wchodzi:

  • kolektor dolotowy;
  • przewody dolotowe;
  • chłodnica;
  • filtr z wymiennym wkładem. 

Bardzo ważnym elementem układu dolotowego jest również czujnik ciśnienia jest on połączony z kolektorem za pomocą rurki lub umieszczony bezpośrednio w jego wnętrzu. Czujnik w czasie rzeczywistym przekazuje do jednostki sterującej silnikiem dane dotyczące wartości ciśnienia, dzięki czemu auto może optymalnie wykorzystywać źródło swojego  zasilania.

By silnik spalinowy odpowiednio działał, do jego pracy niezbędne jest powietrze. To dzięki niemu możliwe jest spalanie paliwa. Dlatego zadaniem układu dolotowego jest zasysanie powietrza, filtrowanie go i przekazywanie dalej, do cylindrów silnika. I chociaż auto może bez niego funkcjonować, nie służy to wydajnej pracy. Brak dolotu sprawia, że do silnika dostają się zanieczyszczenia i wilgoć, czego efektem jest utrata kompresji silnika i drastyczny spadek jego mocy.

Układ dolotowy, jak inne elementy, w Twoim samochodzie można modyfikować – mowa tutaj o elementach, które umożliwiają między innymi dołączenie tzw. odmy (przewodu odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju), sprężarki mechanicznej lub elektrycznej albo turbosprężarki.

Układ dolotowy: elementy, które wymagają czyszczenia

Jeśli chcesz uniknąć awarii, musisz koniecznie zadbać o regularne czyszczenie kolektora dolotowego. Szczególnie jeśli Twój pojazd posiada silnik Diesla, w którym osadza się więcej zanieczyszczeń. Układ dolotowy możesz wyczyścić sam, jednak lepiej tę część pracy oddać w ręce specjalistów i udać się do warsztatu. Aczkolwiek jeśli, chcesz spróbować własnych sił, zdemontuj kolektor powietrza i starannie usuń z jego wnętrza wszystkie zanieczyszczenia. Pamiętaj, że po umyciu element musi dokładnie wyschnąć, zanim z powrotem umieścisz go na swoim miejscu. Warto w tym momencie zadbać o profilaktyczną wymianę uszczelki.

W sklepach znajdziesz specjalne środki, które przeznaczone są do czyszczenia kolektora dolotowego bez konieczności demontażu. Czy to dobre rozwiązanie? To zależy oszczędność czasu jest ogromna, ale usunięte w ten sposób zanieczyszczenia przedostają się do dalszych elementów układu, co później może powodować problemy.

Czym jest i jak działa układ dolotowy? Wyjaśniamy

Sportowy układ dolotowy – czym się charakteryzuje?

Chcesz, aby Twoje auto było wyposażone w sprawny system, który zagwarantuje zwiększenie efektywność przepływu powietrza w jego układzie dolotowym? Być może zainteresuje Cię rozwiązanie, jakim jest stożek dolotowy. Jest to rodzaj filtra o znacznie wyższej przepustowości, wykonany zazwyczaj z nasączonej specjalnym olejem bawełny. Zwiększony przepływ powietrza sprawia, że silnik będzie w stanie uzyskać zauważalnie wyższą moc.

Kierowcy, którzy chcą zwiększyć moc silnika, często korzystają z turbosprężarek. Ich zadaniem jest dostarczanie większej ilości powietrza: praca silnika staje się wtedy znacznie bardziej dynamiczna. Powietrze musi być jednak w takiej sytuacji dokładnie filtrowane by do wnętrza układu dolotowego nie przedostały się żadne zanieczyszczenia.

Układ dolotowy powietrza — jak rozpoznać awarię?

Oznaki uszkodzenia układu dolotowego 

Jak rozpoznać, że układ dolotowy nie pracuje tak, jak powinien? Jeśli jeździsz swoim autem już od dłuższego czasu, to prawdopodobnie każda zmiana w sposobie pracy silnika natychmiast zwróci Twoją uwagę. Są usterki, które ciężko jest na początku zauważyć — na szczęście awarie układu dolotowego dają dość charakterystyczne symptomy. Zalicza się do nich:

  • stopniowy spadek mocy silnika – prawdopodobnie nie zwrócisz od razu na to uwagi, jednak po pewnym czasie odczujesz, że przyspieszenie auta znacznie spada; 
  • wysokie zużycie paliwa pojazd zaczyna pracować mniej efektywnie, a im dłużej jeździsz z awarią, tym problem staje się bardziej zauważalny;
  • szarpanie podczas przyspieszania;
  • gaśnięcie auta podczas postoju;
  • dochodzące z turbiny syczenie;
  • paląca się kontrolka silnika na desce rozdzielczej;
  • kopcenie na czarno.
Układ dolotowy powietrza — jak rozpoznać awarię?

Układ dolotowy: elementy, które psują się najczęściej  

Jeśli jesteś właścicielem auta, to pewnie doskonale wiesz, że w samochodzie może popsuć się wiele elementów. I to zazwyczaj w najbardziej nieodpowiednim momencie. Pewne elementy układu dolotowego jednak ulegają uszkodzeniom częściej, niż inne. Na co warto uważać?

Po pierwsze: kolektor ssący. Sprawcą awarii najczęściej jest rozszczelnienie, a konsekwencją takiej sytuacji jest niekontrolowany, nadmierny dopływ powietrza. Uniemożliwia to prawidłowe funkcjonowanie silnika: zauważysz nierówną pracę na jałowym biegu i znacznie niższe osiągi. W trakcie jazdy również z kolektora mogą wydobywać się syczące dźwięki. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat budowy i działania kolektora ssącego?

Przeczytaj też: Kolektor ssący – jak działa i co może ulec awarii?

Drugim często psującym się elementem układu dolotowego jest chłodnica (intercooler). Jej zadaniem jest obniżanie temperatury powietrza w silniku (zarówno tym benzynowym, jak i diesla). Dzięki schładzaniu moc silnika może wzrosnąć nawet o 1/5! Chłodnica najczęściej ulega uszkodzeniom mechanicznym: jeżeli do tego dojdzie, prawdopodobnie zaczniesz mieć problemy z rozruchem swojego pojazdu. Po dłuższym czasie może dojść do nadmiernego zużycia silnika, dlatego nie lekceważ tego typu sytuacji! Układ dolotowy nie należy do szczególnie awaryjnych, jednak nawet te z pozoru niewinne usterki nierzadko doprowadzają do poważnych (i kosztownych) problemów.

Kolektor podczas jazdy ulega zanieczyszczeniu i chociaż na początku nie niesie to za sobą negatywnych skutków, to po jakimś czasie maź zacznie zaburzać pracę silnika. Przekrój kolektora stopniowo się zmniejsza, a czujniki mogą ulec zalepieniu. Do układu dolotowego niekiedy przedostaje się również olej to na ogół rezultat uszkodzeń w obszarze innych części silnika, na przykład turbosprężarki lub pierścienia tłokowego.

Jak samodzielnie sprawdzić szczelność układu dolotowego?

Jak samodzielnie sprawdzić szczelność układu dolotowego?

Zauważasz, że silnik pracuje na zbyt niskich obrotach, ale nie wiesz, co jest tego przyczyną? Podejrzewasz, że układ dolotowy powietrza w Twoim samochodzie jest nieszczelny? Diagnostyka w warsztacie wiąże się na ogół z wykonaniem serii testów, które z pewnością wykryją źródło problemu – usługa nie należy do najtańszych, ale wiedza specjalistów pomoże szybko odnaleźć źródło problemów. Zanim jednak wybierzesz się do mechanika, możesz spróbować domowych metod, które pozwolą Ci sprawdzić szczelność układu dolotowego. Jak to zrobić? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów.

Diagnostyka za pomocą środka łatwopalnego – prawidłowo funkcjonujący układ dolotowy musi być szczelny. Jeśli nie jest, to do środka dostaje się zbędne powietrze i zakłóca jego pracę: wtedy silnik zaczyna pracować nierówno. Rozpylając łatwopalny preparat nad powierzchnią pracującego układu dolotowego, sprawdzisz, czy może on przedostawać się do jego wnętrza: gdy tak się stanie, praca silnika nagle stanie się bardziej wyrównana, a obroty zaczną się zwiększać. Koniecznie pamiętaj o zachowaniu ostrożności! Jakiego środka użyć? Wcale nie potrzebujesz wyszukanych preparatów, doskonale sprawdzi się zwykły nabłyszczacz do kokpitów albo spray do czyszczenia hamulców.

Diagnostyka za pomocą dymu – zanim powiesz, że to niebezpieczne, uspokajamy: w żadnym wypadku nie chodzi tu o dym pochodzący z otwartego źródła ognia! Tego absolutnie nie rób. Dobrym sposobem na uzyskanie „bezpiecznego” dymu jest… e-papieros. Odłącz w aucie filtr powietrza, zatkaj końcówkę przepływomierza, a do rurki biegnącej do układu dolotowego podłącz zwykły, gumowy wąż. Wpuść dym do środka: w miejscach, w których będzie on wydostawał się na zewnątrz, prawdopodobnie coś jest nie tak.

Pamiętaj, że przedstawione powyżej metody nie dają stuprocentowej pewności! Nieszczelność może być umiejscowiona w osłoniętym miejscu, a wtedy domowe sposoby nie poradzą sobie z jej wykryciem. Nie zauważyłeś uszkodzenia, a auto nadal pracuje nieprawidłowo? Czas na wizytę u profesjonalnego mechanika. Być może w tym przypadku problem leży zupełnie gdzie indziej.

Układ dolotowy – znajdź części do swojego auta

Znalazłeś wszystkie potrzebne informacje związane z awarią układu dolotowego? Szukasz najwyższej jakości części zamiennych? Zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą naszego sklepu Inter Cars.

Pomożemy zadbać Ci o sprawną pracę układu dolotowego Twojego samochodu!

szukasz produktu który opisujemy?

Układ dolotowy: okiem eksperta

Wspomnieliśmy już o tym czym jest i do czego służy układ dolotowy oraz jakie są objawy uszkodzonego układu dolotowego. A co na jego temat mówi ekspert Inter Cars?

Sprawny układ dolotowy jest gwarancją optymalnego spalania paliwa i wydajnej pracy auta. Odpowiednie serwisowanie jest tu bardzo ważne: efekty nieprofesjonalnych, samodzielnie wykonywanych napraw bywają opłakane w skutkach – mówi ekspert marki Inter Cars. Kierowca, który nie posiada niezbędnej wiedzy oraz narzędzi powinien udać się do serwisu: problem może leżeć w zanieczyszczonym kolektorze, zapchanym filtrze powietrza lub zniszczonej uszczelce. Jeśli auto traci moc, przestało sprawnie przyspieszać i spala więcej paliwa, niż zwykle nie ma na co czekać! Poruszanie się uszkodzonym pojazdem jest niekomfortowe i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. A im dłużej będziemy zwlekać, tym naprawa będzie bardziej kosztowna.

Sprawnie działające auto to układ połączonych ze sobą mechanizmów. Gdy zawodzi jeden z nich –wydajność pojazdu natychmiast się pogarsza. Wiesz już, czym jest układ dolotowy i w jaki sposób dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie. Jeżeli chcesz, by Twoje auto przetrwało jeszcze wiele lat w dobrym stanie – jak najszybciej reaguj na pojawiające się symptomy usterek układu dolotowego!

FAQ

Jak najczęściej objawia się uszkodzenie układu dolotowego?

Pierwszym sygnałem, który świadczy o takim uszkodzeniu, będzie zazwyczaj spadek mocy auta i zwiększenie spalania. Twoją uwagę mogą także zwrócić syczące dźwięki, problemy z rozruchem i kiepskie przyspieszenie.

Czy spadek mocy silnika to zawsze wina układu dolotowego?

Zdecydowanie nie! Uszkodzony dolot lub brudne filtry to częsta i dość prozaiczna przyczyna spadku mocy silnika, jednak z pewnością niejedyna. Winna może być nieprawidłowa mieszanka paliwowa, zepsuty zapłon, awaria układu recyrkulacji spalin i wiele innych. Nie możesz poradzić sobie ze znalezieniem przyczyny? Skorzystaj z usług profesjonalnego serwisu.

Czy da się samodzielnie sprawdzić stan układu dolotowego?

Możesz samodzielnie sprawdzić, czy układ dolotowy nie jest zanieczyszczony, przetestować jego szczelność i wymienić zużyte elementy. Zalecamy jednak samodzielne przeprowadzanie takich prac tylko wtedy, gdy masz odpowiednie doświadczenie i wiesz, co robisz.

Układ dolotowy jest nieszczelny: co się stanie, jeśli nie usunę awarii i będę dalej jeździł?

Nieszczelny układ dolotowy znacznie zmniejsza komfort jazdy i możliwości silnika. Jeśli zignorujesz usterkę, do silnika mogą dostać się zanieczyszczenia – co w konsekwencji często prowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!