Ceramizer do silnika podawany jest w odpowiednich proporcjach. Następnie wchodzi w reakcję chemiczną z metalowymi elementami jednostki napędowej. Na efekty pracy preparatu trzeba zazwyczaj nieco poczekać. Opinia „magicznego” środka do naprawy silników wpierw przysporzyła produktowi sporą popularność. Jednak po chwilowym zachwycie pojawiły się bardzo zróżnicowane opinie na jego temat. Niezależnie od podzielonych zdań użytkowników należy mieć na uwadze, że w przypadku znacznego zużycia silnika jedynym skutecznym rozwiązaniem jest zazwyczaj remont generalny. Czy regularnie stosowany ceramizer do silnika może skutecznie opóźnić zużycie jednostki napędowej w Twoim samochodzie? Na to pytanie odpowiedź znajdziesz poniżej!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Co to jest ceramizer do silnika?

Podczas pracy silnika spalinowego dochodzi do tarcia między tłokami a ścianami cylindra. W efekcie dochodzi do mikrouszkodzeń oraz wżerów na ściankach cylindrów, które z czasem mogą osiągać coraz większe rozmiary. Nawet najlepszy i regularnie wymieniany olej silnikowy nie jest w stanie całkowicie zniwelować tego zjawiska. 

Do zerwania filmu olejowego dochodzi najczęściej podczas dużych obciążeń, działania wysokiej temperatury oraz dynamicznego ruszania samochodem. Niekorzystnie na trwałość jednostek napędowych wpływa wydłużenie interwału wymiany oleju silnikowego. To wszystko sprawia, że wraz z pokonaniem dużych przebiegów silniki zaczynają tracić kompresję na cylindrach i spalają olej. 

Ceramizer do silnika to środek chemiczny, który ma chronić metalowe powierzchnie oraz regenerować mikropęknięcia powstałe podczas pracy. Według materiałów marketingowych ceramizer do silnika ma zwiększać ciśnienie sprężania, trwałość i moc. Jednocześnie preparat ma ograniczać zużycie paliwa, oleju, a także wibracje i hałas towarzyszące pracy jednostki napędowej. Środek może być stosowany przy silnikach spalających benzynę, olej napędowy i LPG, w tym ostatnim ceramizer może być montowany w silnikach benzynowych oraz w dieslach.

Ceramizer do silnika przystosowany jest przeznaczony zarówno do pracy z jednostkami wolnossącymi, jak i turbodoładowanymi. Badania wykonane przez producentów tych środków wskazują poprawę gładzi na cylindrach w porównaniu do ich stanu przed tym, jak zastosowano ceramizer. 

Opinie pozytywne wśród użytkowników pokrywają się często z wynikami testów. Przeprowadzone próby środków tego typu wykazały niewielki wzrost mocy oraz momentu obrotowego, podniesienie ciśnienia na cylindrach oraz obniżenie poziomu hałasu. Zauważono także wzrost szczelności silnika i zmniejszone zużycie oleju. 

Jak działa ceramizer do silnika?

Ceramizer do silnika to preparat o specjalnym składzie chemicznym, który podawany jest w określonych proporcjach. Związki zawarte w tym środku tworzą warstwę ceramiczno-metalową w procesie dyfuzji, czyli samoistnego mieszania się z drobinami metali obecnymi w oleju silnikowym. Tym sposobem cząstki preparatu docierają do najbardziej zużytych miejsc w jednostce napędowej. 

Ceramizacja silnika można porównać do regeneracji lakieru samochodowego przy pomocy pasty polerskiej i wosku. Podczas procesu ceramizacji zużyte elementy metalowe silnika pokryte mikrorysami i wżerami zostają wygładzone, podobnie jak porysowany i spłowiały lakier po fachowej polerce. Niezwykle śliska warstwa preparatu znacznie utwardza powierzchnię trących o siebie elementów. Według danych producentów dochodzi do nawet 10-krotnego wzrostu mikrotwardości elementów silnika wyrażanej w kilogramach na milimetr kwadratowy. 

Jak używać ceramizera do silnika?

Ceramizer do silnika benzynowego ma taki sam skład i sposób działania jak ceramizer do diesla. Tuleje cylindrów wykonane są z podobnych materiałów niezależnie od rodzaju spalanego paliwa. Stosowanie preparatu przebiega tak samo w każdym typie spalinowej jednostki napędowej. Wielu kierowców sięga po ten środek, dopiero gdy zauważy w oznaki zużycia, takie jak: nadmierne dymienie, głośna praca czy zwiększone zużycie oleju silnikowego. Producenci ceramizerów zalecają stosowanie preparatu, zanim wystąpią niepokojące objawy. Wtedy wytworzona powłoka chroni silnik przed występującymi tarciami, co pozwala znacznie opóźnić proces wyeksploatowania jednostki napędowej.

Przed zakupem preparatu sprawdź, jaka ilość środka powinna zostać użyta w przypadku Twojego silnika. Wartość ta zależy od ilości oleju w jednostce napędowej oraz od przebiegu. Przyjmuje się, że im większa pojemność silnika oraz przebieg, tym więcej ceramizera należy dodać do oleju. Zastosowanie zbyt małej dawki środka nie zapewni oczekiwanych efektów. Nie należy także samodzielnie zwiększać ilości środka. Nie poprawi to działania ceramizera, a jedynie może opóźnić proces wytwarzania warstwy ochronnej w silniku. 

Niezależnie od tego, czy stosujesz ceramizer do silnika benzynowego, zasilanego LPG czy do diesla, na efekty pracy preparatu będziesz musiał nieco zaczekać. Według wielu producentów proces ceramizacji wymaga pokonania ok. 1,5 tys. km, a w jego trakcie nie należy wymieniać oleju silnikowego. Są też tacy, którzy twierdzą, że preparat zaczyna działać już po 200 km. Niezależnie od tego, który ceramizer wybrałeś, najlepiej dodaj go do świeżo zalanego oleju (po wymianie lub po ewentualnej dolewce). Jeżeli jesteś ciekaw, czym grozi zbyt niski poziom oleju silnikowego, to zachęcamy do przeczytania artykułu, gdzie znajdziesz cenne informacje na ten temat.

Aplikacja ceramizera jest łatwa. Środek występuje jako dodatek do oleju silnikowego. Producenci najczęściej sprzedają preparat w opakowaniach o pojemności odpowiadającej jednej dawce. Środek w ilości odpowiadającej potrzebom Twojego auta wlej do rozgrzanego silnika otworem przeznaczonym do nalewania oleju. Wymieszanie ze środkiem smarnym nastąpi samoczynnie podczas pracy jednostki napędowej. Następnie zakręć korek wlewu oleju i uruchom silnik. 

O czym należy pamiętać po wlaniu ceramizera?

Producenci ceramizerów zalecają dwa rozwiązania dotyczące przeprowadzenia procesu ceramizacji. Pierwszym jest pokonanie ok. 200 km, nie przekraczając prędkości obrotowej 2700 obr./min. Pokonanie wskazanego odcinka można podzielić na kilka części. Alternatywnym rozwiązaniem jest pozostawienie odpalonego silnika na 4 godziny. Jedna godzina pracy odpowiada przejechaniu ok. 50 km. 

Cermizację silnika najlepiej wykonać podczas jazdy. Odcinek 200 km może wydawać się długi, ale wystarczy delikatnie używać pedału gazu podczas codziennej eksploatacji, aby go pokonać. Pozostawienie samochodu z odpalonym silnikiem na wiele godzin jest nie tylko wątpliwe pod względem ekologii, ale grozi też za to mandat w kwocie od 100 do 300 zł zauważa ekspert Inter Cars.

Żywotność warstwy ochronnej wytworzonej w jednostce napędowej po zastosowaniu środka według różnych producentów waha się w przedziale na około 10 000 km jazdy sportowej lub 15 000 km standardowej jazdy, inni producenci podają, że ochrona utrzymuje się do co najmniej 70 tys. km. Zalecamy dokładnie zapoznać się z notą od producenta przed zakupem. Warto porównać różne produkty i pamiętać, że po pokonaniu zalecanego przebiegu proces ceramizacji należy powtórzyć.

Jak stosować ceramizer w innych podzespołach samochodowych?

Ceramizer może być stosowany także do innych podzespołów samochodu, takich jak: skrzynie biegów, hydrauliczne układy wspomagania kierownicy, mosty oraz dyferencjały. Podobnie jak w przypadku silnika preparat należy wprowadzić otworem przeznaczonym do nalewania środka smarnego do każdego z wymienionych podzespołów. Tutaj po raz kolejny podkreślamy, że proces ceramizacji również wymaga przebycia określonej liczby kilometrów zaproponowanej przez producenta. W niektórych przypadkach wynosi on ok. 1500 km, z czego pierwsze 200 km należy pokonać możliwie spokojnie.

Jak sprawdzić skuteczność ceramizera do silnika?

Jeśli w silniku Twojego samochodu doszło do obniżenia poziomu kompresji na cylindrach, to stosunkowo łatwo możesz sprawdzić, czy zadziałał ceramizer. Opinie na temat tego rozwiązania bywają rozbieżne, dlatego warto przed zastosowaniem środka zbadać poziom kompresji na każdym z cylindrów. Jeśli silnik Twojego samochodu pobiera olej, to skontroluj jego poziom przed nalaniem ceramizera i po przejechaniu 1500 km. 

Poziom kompresji określa się na podstawie pomiaru ciśnienia powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej sprężonego w cylindrze. Pomiar należy wykonać na ciepłym silniku po uprzednim zdemontowaniu świec oraz bezpiecznika pompy paliwa. W miejsce wykręconych świec zapłonowych (silniki benzynowe) lub żarowych (jednostki diesla) umieszcza się końcówkę urządzenia pomiarowego. Jedna osoba przekręca zapłon, a druga obserwuje wskazania aparatury pomiarowej. 

Na podstawie uzyskanych wyników ocenisz poziom zużycia silnika w Twoim samochodzie. Ciśnienie sprężania w silnikach benzynowych wynosi od 7 do 15 barów, a w dieslach jego wartość może liczyć od 14 do 18 barów. Aby dokonać właściwej oceny, ustal jaki poziom kompresji miała oryginalnie jednostka napędowa w Twoim samochodzie. Po wlaniu ceramizera do silnika pokonaj liczbę kilometrów zgodną z zaleceniami producenta środka. Wówczas  w kolejnym kroku wykonaj kolejny pomiar poziomu kompresji i porównaj wyniki. 

W przypadku obniżenia poziomu kompresji na cylindrach wykonanie opisanego powyżej badania nie jest zbyt skomplikowane. Aby ustalić np. wzrost mocy lub momentu obrotowego, musisz wykonać pomiar na hamowni. Wiąże się to z poniesieniem wydatku wynoszącego co najmniej 200 złotych. Różnice w poziomie hałasu oceniane są zazwyczaj subiektywnie. W celu dokładnych pomiarów wykorzystaj miernik poziomu dźwięku

Czy warto stosować ceramizer do silnika? 

Opinie na ten temat są dość skrajne. Choć nie brakuje pozytywnych głosów, to część użytkowników oraz dziennikarzy motoryzacyjnych podważa skuteczność tego dodatku. Pewne jest to, że jeśli silnik w Twoim aucie jest w znacznym stopniu zużyty, to żaden środek nie przywróci mu pełnej sprawności. Jedynym rozwiązaniem jest remont lub wymiana jednostki napędowej. Dlatego nie warto brać pod uwagę opinii osób, które wlały środek do pracującego resztką sił silnika z nadzieją na cudowną naprawę przez ceramizer. Wady wskazane przez użytkowników preparatu często wynikają z błędnego rozumienia jego zastosowań. 

Jak podkreślają sami producenci, ceramizer do diesla lub silnika benzynowego ma za zadanie ograniczać proces zużycia elementów trących o siebie, które występują w jednostce napędowej, skrzyni biegów czy przekładni. Docelowo każdy z tych elementów samochodu prędzej czy później ulegnie degradacji. Wyniki testów i badań wskazują, że stosowanie ceramizera wraz z regularnym serwisem może znacznie wydłużyć żywotność jednostki napędowej i pozostałych podzespołów.

Ile kosztuje ceramizer do silnika?

Ceramizer do silnika to stosunkowo niedrogi produkt, który regularnie stosowany może wydłużyć żywotność jednostki napędowej. Wysokiej jakości środek do silnika kupisz za mniej niż 100 zł. Ceramizery do przekładni biegów oraz hydraulicznych układów wspomagania kierownicy dostępne są w podobnej cenie. Szeroki wybór ceramizerów znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

Podsumowanie – Ceramizer

Ceramizer to środek poprawiający warunki pracy silnika. Jego stosowanie pozwala wydłużyć żywotność jednostki napędowej, ale nie ma co liczyć na cudowną naprawę. Produkt występuje też w wersjach przeznaczonych do stosowania w innych podzespołach samochodu. Niewysokie ceny preparatu w połączeniu z łatwą aplikacją do silnika sprawiają, że warto wypróbować to rozwiązanie. W ofercie Inter Cars znajdziesz ceramizery w przystępnych cenach.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Według opinii niektórych użytkowników trudno zauważyć korzyści, jakie ma nieść ceramizer. Wady, takie jak uszkodzenia silnika po zastosowaniu środka, wymieniają zazwyczaj kierowcy, którzy wlali ceramizer do skrajnie zużytej jednostki napędowej. W takim przypadku trudno oczekiwać efektów porównywalnych do remontu generalnego silnika. Ceramizer to rozwiązanie, które według producentów ma ograniczać zużycie jednostki napędowej oraz pomóc w usuwaniu niedużych uszkodzeń ścian cylindrów.  

Teoretycznie nie ma ograniczeń dotyczących stosowania ceramizera. Niemniej środek stosunkowo rzadko jest stosowany w nowych autach. Nie jest to niewskazane, lecz przed aplikacją preparatu do pojazdu objętego gwarancją producenta lepiej upewnić się, czy dopuszczalne jest używanie ceramizera.

Producenci często reklamują ceramizera jako środek, który m.in. zmniejsza spalanie. Opinie wśród użytkowników na ten temat są podzielone. Raczej nie należy spodziewać się spektakularnego zmniejszenia zużycia paliwa, choć wiele osób wskazuje, że ich auta palą nieco mniej po aplikacji ceramizera. Dla przykładu według niektórych producentów są to oszczędności  związane z redukcją zużycie paliwa między 3% a 15%.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!