Świece żarowe, stosowane w silnikach diesla, znacznie różnią się od świec zapłonowych wykorzystywanych w jednostkach napędzanych benzyną. Również ich rola jest nieco inna: nie odpowiadają za wytworzenie niezbędnej do zapłonu iskry, ale wspomagają proces zwiększania temperatury w komorze spalania. Świece żarowe pracują w trudnych warunkach: nagrzewają się do bardzo wysokich temperatur w ciągu zaledwie kilku sekund, a do tego są stale narażone na wysokie ciśnienie, wibracje oraz korozyjne działanie związków chemicznych. Awaria świec żarowych negatywnie odbija się na kondycji silnika, jednak – niestety – często jest przez kierowców zauważana stosunkowo późno. Jakie są jej objawy i z czego zazwyczaj wynikają uszkodzenia? Zapraszam do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Awaria świec żarowych silnika – skąd się bierze?

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym, skąd może wziąć się awaria świec żarowych silnika, dowiedz się, na czym właściwie polega ich działanie. Podobnie jak te zapłonowe, znajdują się w głowicy silnika. Ich najważniejszym elementem jest grzałka, która – dzięki pobieranej z akumulatora energii – jest w stanie w ciągu kilku lub kilkunastu sekund rozgrzać się nawet do 1 tys. st. C! Świece żarowe rozpoczynają pracę od razu po uruchomieniu silnika. Kierowca jest o tym informowany poprzez kontrolkę, która powinna się świecić jedynie przez chwilę.

W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych świece żarowe pełnią również inne funkcje. Jeśli w komorze spalania zamontowane są specjalne czujniki, to są w stanie odpowiednio korygować pracę silnika na niskich obrotach, co prowadzi do zmniejszenia emisji spalin. Można się więc domyślić, że świece żarowe, które kiedyś były prostym elementem, dziś mogą mieć znacznie bardziej skomplikowaną budowę. Przyczynia się do tego również fakt, że współcześnie są znacznie mniejsze, niż lata temu.

Awaria świec żarowych – przyczyny

Nie ma co się dziwić, że świece żarowe czasem ulegają awariom. Są narażone na naprawdę ekstremalne amplitudy temperatur i oddziaływanie wielu szkodliwych czynników. Awaria świec żarowych silnika może wynikać z bardzo różnych przyczyn – jednak do najczęściej występujących zalicza się:

  • Uszkodzenie trzpienia żarowego – w wyniku przegrzania spirala grzejna staje się krucha i podatna na pękanie. Do usterki dochodzi, gdy wtrysk paliwa rozpocznie się zbyt wcześnie, albo też, kiedy podczas montażu świecy użyto zbyt dużego momentu dokręcania. Zaciśnięcie szczeliny sprawia, że izolacja cieplna jest uszkodzona. Zbyt wiele ciepła oddawane jest obudowie świecy żarowej. Dochodzi wówczas do przegrzewania spirali grzejnej (spirala regulacyjna nie może prawidłowo spełniać swojej funkcji).
  • Pęknięcie lub stopienie trzpienia żarowego – często pojawia się na skutek jego przegrzania, które może wynikać ze zbyt wczesnego rozpoczęcia wtrysku paliwa, zanieczyszczenia dysz wtryskiwacza, kapania paliwa z dyszy wtryskiwacza lub jego nieszczelności. Źródłem problemu może być również przerwanie spirali grzejnej, stosowanie zbyt wysokiego napięcia zasilania lub zawieszony przekaźnik.

Awaria świec żarowych – objawy

Jak objawia się awaria świec żarowych? Kontrolka silnika paląca się na desce rozdzielczej często jest pierwszym sygnałem problemu. Jeśli ją zauważysz, to pamiętaj, że nie ma na co czekać – samochód powinien jak najszybciej znaleźć się w warsztacie! Zapalona kontrolka nie jest jednak jedynym objawem awarii. Pojazd, w którym świece żarowe nie funkcjonują prawidłowo, zazwyczaj będzie zachowywał się w dość charakterystyczny sposób. Co powinno zwrócić Twoją uwagę?

Trudny rozruch

Problemy z uruchomieniem silnika to klasyczny objaw uszkodzonych świec żarowych. Szczególnie wyraźny jest podczas niskich temperatur. Wówczas, jeśli świece nie działają prawidłowo, komora spalania nie może rozgrzać się do niezbędnej do zainicjowania zapłonu temperatury. Przy awarii świec żarowych może również dochodzić do wypadania zapłonu – więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Wypadanie zapłonu – objawy, przyczyny i sposób naprawy.

Nierówna praca silnika

Awaria świec żarowych silnika przejawia się niekiedy nierówną pracą na biegu jałowym. Gdy świece żarowe są uszkodzone lub zanieczyszczone nagarem, uruchomienie samochodu stopniowo staje się coraz trudniejsze – a gdy już to się uda, auto pracuje nierówno.

Zużycie paliwa

Na zużycie paliwa ma wpływ wiele czynników. Świece żarowe nie odgrywają tu największej roli. Jednak awaria może w zauważalny sposób przyczynić się do nadmiernego apetytu na olej napędowy. Wadliwe świece utrudniają osiągnięcie wymaganej temperatury w komorze spalania – a wtedy wydajność silnika staje się ograniczona. Mechanizm musi ciężej pracować, aby zrekompensować niesprawność.

Ulatniający się dym

Gdy w komorze spalania nie ma dostatecznej ilości ciepła, jedynie część paliwa ulega spaleniu. Pozostałe cząstki wydostają się z rury wydechowej: można wówczas zaobserwować wydobywający się z niej biały dym. Zazwyczaj temu zjawisku towarzyszy intensywny zapach oleju napędowego. Pamiętaj jednak, że gdy na zewnątrz panują niskie temperatury, to dopóki silnik się nie rozgrzeje, biały dym nie powinien być dla Ciebie niczym niepokojącym – w takich warunkach to zupełnie normalne.

Sygnałem ostrzegawczym bywa nie tylko biały, ale również czarny dym, który pojawia się, gdy zostaje zachwiana równowaga w mieszance paliwowo–powietrznej (jest w niej za mało powietrza, a za dużo paliwa). Uszkodzenie świec żarowych silnika zaburza proces spalania. Może przyczyniać się do tego, że Twoje auto będzie emitowało czarny dym.

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie świec żarowych?

Na rynku dostępne są bardzo różne rodzaje świec żarowych. Warto pamiętać o tym, że dobór jest tak samo ważny, jak regularna wymiana. Istnieje kilka istotnych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę przed zakupem.

Układy podgrzewania w silnikach wysokoprężnych można obecnie podzielić na 3 główne generacje.

  • W pierwszej żarowe świece były ze sobą połączone równolegle za pomocą szyny. To rozwiązanie miało jedną główną wadę. Po przepaleniu się jednej ze świec cały układ stawał się niezdolny do dalszego funkcjonowania.
  • W drugiej generacji silnika zrezygnowano z szyny na rzecz układów zasilania świec żarowych opartych na modułach sterujących. Każda ze świec była podpięta do osobnego modułu, co eliminowało wadę poprzedniej generacji.
  • Trzecia, najnowsza wersja, zapewnia świecom żarowym zasilanie prądem o przebiegu prostokątnym, a układy typu common-rail sprawują dodatkowo pełną kontrolę nad sprawnością i funkcjonowaniem świec żarowych.

Pamiętaj, że świece zawsze musisz dopasować do poziomu zaawansowania technologicznego silnika w Twoim aucie! Nie można, na przykład, zamontować nowoczesnych podzespołów w leciwych generacjach diesli – to może doprowadzić do uszkodzenia całego układu. Starsze typy świec żarowych nie sprawdzą się z kolei w nowych układach wyposażonych w sterowniki. Komputer pokładowy otrzymywałby wiele komunikatów o błędach, a cały układ podgrzewania oraz silnik pracowałyby nieprawidłowo.

Nie musisz wykorzystywać oryginalnych świec żarowych – na rynku dostępne są wysokiej jakości zamienniki, które nie odbiegają jakością i trwałością od oryginałów, a ich cena jest znacznie korzystniejsza. Właśnie takie elementy znajdziesz w sklepie Inter Cars. Nasi eksperci zadbali, by wszystkie części, które są w asortymencie, można było bez obaw wykorzystywać w starszych i nowszych silnikach. Mamy świece żarowe pasujące do wielu modeli aut – na pewno znajdziesz u nas to, czego szukasz!

Awaria świec żarowych – czy można jej zapobiec?

Czy można ustrzec się przed przykrą niespodzianką, jaką jest awaria świec żarowych? Objawy uszkodzenia to znak, że czas podjąć niezbędne działania – jednak już wcześniej można zadbać o to, by zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji. O czym powinieneś więc pamiętać?

Regularnie kontroluj świece żarowe

Tego naprawdę nie warto bagatelizować! Świece warto sprawdzać w profesjonalnym serwisie co 80-100 tys. km. Może to być zrobione na 2 sposoby. Poprzez podpięcie świecy do elektronicznego gniazda diagnostycznego lub testera albo manualnie – po wyjęciu podzespołu. Pamiętaj, że systematyczny demontaż tych elementów skutecznie zmniejsza ryzyko zapieczenia i zerwania: jeśli do tego dojdzie, trzeba zdjąć całą głowicę i usunąć z niej pozostałości uszkodzonej części, a taka naprawa wiąże się z wydatkiem około 1500 zł.

Wymień wszystkie świece jednocześnie

Jeśli wymieniasz świece żarowe – wymień od razu wszystkie naraz, gdyż w przypadku awarii trudno jest określić, która konkretnie uległa uszkodzeniu. Jeśli nie masz specjalistycznych narzędzi ani odpowiedniej wiedzy, lepiej zostaw to zadanie profesjonalistom. Nie zawsze jest ono proste, szczególnie w nowoczesnych silnikach, w których świece są małe i ciasno zabudowane.

Obserwuj pracę świec

Uważnie obserwuj pracę świec żarowych. Gdy będą już zużyte – uruchamianie auta na zimnym silniku zacznie zajmować więcej czasu. Pamiętaj też o tym, by kupować świece zgodnie z zaleceniami producenta. Nie warto nadmiernie oszczędzać: kiepskie zamienniki mogą doprowadzić do poważnej (i kosztownej) naprawy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie części zamienne są złym rozwiązaniem! Trzeba jednak zwracać uwagę na to, by kupować produkty sprawdzone, o wysokiej jakości.

O świece żarowe warto dbać przez cały rok – mówi ekspert marki Inter Cars. – Jednym z najprostszych sposobów na uniknięcie problemów z tym podzespołem jest regularne (co około 30 000 do 50 000 kilometrów, lub co dwa lata – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) wykręcanie i wkręcanie: takie postępowanie sprawia, że nie dojdzie do zapieczenia gwintów.

Zobacz również: Świece zapłonowe. Czym się kierować przy wyborze?

Awaria świec żarowych silnika – czy można jeździć?

Co powinieneś zrobić, gdy przydarzy Ci się awaria świec żarowych silnika? Czy można jeździć z uszkodzonymi jeszcze przez jakiś czas, czy też należy natychmiast skierować pojazd do warsztatu? Czasami problem ze świecami żarowymi pozostaje przez dłuższy czas niezauważony. Współczesne silniki wysokoprężne cechują się wysoką efektywnością. Samochód często da się uruchomić nawet wtedy, gdy jedna ze świec nie działa. Nie oznacza to jednak, że jazda jest w takiej sytuacji obojętna dla kondycji silnika.

Jeśli zbagatelizujesz alarmujące objawy lub wręcz świadomie zdecydujesz się na jeżdżenie z uszkodzonymi elementami, możesz doprowadzić do poważnej, kosztownej awarii całej jednostki napędowej. Zepsuta świeca może w pewnym momencie się rozpaść. Wówczas jej części przedostaną się do cylindra silnika. Dodatkowo jeżdżenie z niesprawnymi świecami sprawia, że akumulator, filtr cząstek stałych i rozrusznik poddawane są większym obciążeniom, a co za tym idzie – zużywają się szybciej.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ceny świec żarowych są znacznie wyższe niż modeli używanych do silników benzynowych. Mieszczą się zazwyczaj w zakresie od kilkudziesięciu do ok. 150 zł za sztukę. Świece żarowe ze wbudowanym czujnikiem ciśnienia kosztują jeszcze więcej – nawet kilkaset złotych za jedną!

Jeżdżenie z uszkodzonymi świecami żarowymi negatywnie odbija się na kondycji silnika i współpracujących z nim podzespołów. W takiej sytuacji akumulator, rozrusznik i filtr cząstek stałych narażone są na znacznie większe obciążenia. W momencie gdy temperatura spalania jest niższa od zalecanej, powstaje więcej sadzy.

Czasem łatwo jest przeoczyć pierwsze objawy, które wywołuje awaria świec żarowych. Kontrolka wyświetlająca się na desce rozdzielczej powinna zawsze być sygnałem alarmowym. Niepokojącymi oznakami są też trudności z rozruchem silnika, ciemny dym wydobywający się z rury wydechowej, zwiększone zużycie paliwa lub nierówna praca na biegu jałowym.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!