BMW GS to seria motocykli turystyczno-terenowych, które szybko stały się legendą. Charakterystyczna sylwetka z wysoko umieszczonym przednim błotnikiem i silnikiem w układzie boxer jest znana każdemu miłośnikowi jednośladów. Chociaż motocykle GS są bestsellerem od wielu lat, to wśród nich popularnością wyróżniło się BMW R 1200 GS – najpopularniejszy motocykl w historii marki. Skąd wywodzi się ten model? Jaką ma konstrukcję i osiągi? Czy warto go kupić? Dowiesz się z tego artykułu.

Motocykl BMW R 1200 GS został zastąpiony nowym modelem R 1250 GS w 2019 roku. Oznacza to, że dzisiaj jest  on dostępny wyłącznie na rynku wtórnym. Ze względu na terenowo-szosowy  charakter, nie każdy egzemplarz był traktowany przez swoich właścicieli prawidłowo. Dotyczy to szczególnie motorów z początku produkcji, które dziś są już dość wiekowe. Oznacza to, że kupując BMW R 1200 GS powinieneś wiedzieć o tym modelu jak najwięcej, by uniknąć zakupu pojazdu zniszczonego i „zmęczonego” ekstremalnym użytkowaniem. Z pewnością pomoże Ci w tym ten poradnik.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

BMW R 1200 GS – spadkobierca legendy 

W historii motoryzacji istnieją dziesiątki ikonicznych pojazdów, które są dobrze kojarzone nie tylko przez zapalonych „petrolheadów”, ale także przez każdego, kto kiedykolwiek interesował się motoryzacją. Bez wątpienia do tej grupy należą motocykle BMW GS. Dlaczego to właśnie ten model osiągnął taki sukces?

BMW R 1200 GS – spadkobierca legendy 

Historia BMW R 1200 GS 

Kontynuowana do dziś seria BMW GS pojawiła się na rynku w roku 1980. Nazwa modelowa to skrót od niemieckich słów Gelände i Straße , co oznacza teren i szosę. Pierwszym przedstawicielem rodziny był BMW R80 G/S. Nie przygotowano dla niego specjalnej jednostki napędowej, a zaadaptowano jedną ze stosowanych w innych motocyklach marki, pochodzącą z serii BMW 247.

Silnik R247 to dwucylindrowa jednostka w układzie boxer o pojemności 800 cm3. Był on chłodzony powietrzem, przez co zyskał przydomek „airhead”. Dzięki układowi cylindrów, w którym ich korpusy znajdują się na zewnątrz po obu stronach motocykla, chłodzenie było wystarczająco skuteczne. Napęd natomiast był przenoszony  za pomocą wału kardana. 

Jedną z najbardziej istotnych innowacji, jaka pojawiła się w 80 G/S był jednoramienny wahacz koła tylnego, nazywany „paralever”, który pozwolił na redukcję ciężaru motocykla. Dzięki uzyskaniu technicznego kompromisu między jazdą w terenie a jazda po asfalcie, kierowcy na BMW R80 G/S wygrali czterokrotnie Rajd Paryż-Dakar w roku 1981 i latach 1983-1985. Te sukcesy stały się podwaliną legendy, wpływając znacząco na zwiększenie się popularności terenowo-turystycznych motocykli BMW.

Seria GS była rozwijana w kilku kierunkach, między innymi powstały motocykle jednocylindrowe z napędem łańcuchowym o oznaczeniu F, który zarezerwowany jest dla cylindra wertykalnego. Dla historii rodziny GS kamieniem milowym jest pojawienie się motocykli z chłodnicą oleju. Nowy silnik R 259 posiadał cztery zawory w każdym cylindrze, dzięki czemu stał się mocniejszy i zyskał na kulturze pracy. Pierwszym modelem wyposażonym w nową jednostkę napędową było BMW R 1100 GS. Oprócz tego w produkcji znalazł się mniejszy R 850 GS. Oba modele zostały zastąpione przez bezpośredniego poprzednika opisywanego w tym artykule modelu, czyli BMW R 1150 GS. 

Niezwykłość BMW R 1200 GS

BMW R 1200 GS pojawił się w sprzedaży w roku 2004 i był kolejną rewolucją. Chociaż dalej wyposażony był w silnik z rodziny R-259, to jego moc wzrosła z 85 do 100 KM. Dodatkowo dzięki zastosowaniu lekkich stopów i tworzyw sztucznych masa motocykla spadła o 30 kg w stosunku do modelu R 1150. W roku 2010 moc wzrosła do 110 KM. Model na rok 2013 był jeszcze mocniejszy, ponieważ miał już 125 KM. Najważniejszą zmianą było dodanie do silnika płaszcza wodnego. Od 2013 motocykle BMW R 1200 GS mają więc chłodzenie wodno-olejowe.

BMW R 1200 GS, to niezwykle nowoczesny motocykl, który sprzedał się w liczbie około 100 000 egzemplarzy, co czyni go najpopularniejszym jednośladem BMW w dziejach tej marki. W 2019 został zastąpiony przez nowy model RS 1250 GS.

BMW R 1200 GS – dane techniczne i konstrukcja

BMW R 1200 GS – dane techniczne i konstrukcja

Pod względem konstrukcji i zastosowanych rozwiązań technicznych BMW R 1200 GS w większości kontynuuje tradycję swoich poprzedników. Zachował więc charakterystyczne cechy, takie jak silnik boxer ustawiony wzdłużnie, napęd wałem kardana i jednoramienny wahacz tylnego koła. Przednie zawieszenie, podobnie jak w przypadku wszystkich motocykli serii GS, skonstruowane jest w formie tradycyjnego widelca. By ograniczyć nurkowanie przodem podczas hamowania, wyposażono go w system telelever, znany już z modelu R 1150 GS.

Na obu osiach znajdują się hamulce tarczowe (przód podwójna tarcza 305 mm, tył pojedyncza 275 mm). W latach 2004-2007 montowano znany z R1150 system hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym. Od 2007 hamulce R1200 GS wyposażone były w zintegrowany system ABS II bez wspomagania. 

W roku 2008 pojawiło się adaptacyjne zawieszenie i elektroniczny system kontroli trakcji.

Do napędzania BMW R 1200 GS, jak już wspominaliśmy, służył silnik z rodziny R-259. Jednak w zależności od tego, z którą wersją modelu mamy do czynienia, różnią się one od siebie dość znacząco. 

BMW R 1200 GS dane techniczne modeli z lat 2004-2012

Pierwsza generacja R 1200 GS otrzymała powiększony i wzmocniony silnik o bardzo podobnej budowie do swojego poprzednika. Jego charakterystyka:

  • Pojemność skokowa: 1170 cm3.
  • Stopień sprężania: 12:1
  • Moc maksymalna: 100 KM (7000 obr/min).
  • Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm (5500 obr/min).
  • Budowa: silnik dwucylindrowy w układzie Boxer ustawiony wzdłużnie. Głowica SOHC (pojedynczy wałek rozrządu) z 4 zaworami w każdym cylindrze.
  • Chłodzenie: chłodzony powietrzem z chłodnicą oleju. 
  • Zasilanie: wtrysk pośredni wielopunktowy, przepustnice 50 mm.

Silnik ten był łączony z manualną przekładnią o 6 przełożeniach, do której moment był przekazywany za pośrednictwem suchego sprzęgła jednotarczowego (konstrukcja „samochodowa”).

BMW R 1200 GS również, nie należy do kategorii małych, pod względem rozmiaru motocykli. Jego wielkość prezentuje się następująco: 

  • Wymiary (długość, szerokość wysokość): 2210 × 953 × 1450 mm.
  • Masa motocykla na sucho/z płynami: 205/238 kg

Wspomniane parametry przekładają się na prędkość maksymalną 213 km/h. Średnie spalanie wynosi około 5 l/100 km, a zbiornik mieści 20 l benzyny. 

BMW R 1200 GS 2010-2012 – dane techniczne

W roku 2010 do produkcji trafił model przejściowy, będącym preludium przed dużą planowaną modyfikacją jednostki napędowej w roku 2013. Jednostka napędowa otrzymała nowe głowice z dwoma wałkami rozrządu (DOHC) oraz stopień sprężania zwiększony do 12,5:1. 

Moc silnika wzrosła do 109 KM przy 7750 obr/min, a moment obrotowy do 120 Nm przy 6000 obr/min.  Prędkość maksymalna nie urosła znacząco, ponieważ nowa wersja mogła pojechać 215 km/h. Zmiany pozwoliły jednak poprawić przyspieszenie i elastyczność motocykla. 

Pozostałe  parametry pozostały bez zmian.

Dane techniczne BMW R 1200 GS 2013-2019

W końcu w roku 2013 w budowie silnika modelu R1200 doszło do rewolucyjnej zmiany. Otrzymał on chłodzenie wodne, dzięki czemu możliwe było jego wzmocnienie. Dane techniczne tej wersji są następujące:

  • Pojemność skokowa: 1170 cm3.
  • Stopień sprężania: 12:1
  • Moc maksymalna: 125 KM (7250 obr/min).
  • Maksymalny moment obrotowy: 120 Nm (6500 obr/min).
  • Budowa: silnik dwucylindrowy w układzie Boxer ustawiony wzdłużnie. Głowica DOHC z 4 zaworami w każdym cylindrze.
  • Chłodzenie: chłodzony cieczą i wyposażony w chłodnicę oleju. 
  • Zasilanie: wtrysk pośredni wielopunktowy, przepustnice 50 mm.

Jak już wspomniano wcześniej BMW R 1200 GS to motocykl o dużych rozmiarach. Zastosowanie płaszcza wodnego zwiększyło jego masę, przez co mocniejszy silnik nie poprawił znacząco osiągów.

  • Wymiary (długość, szerokość wysokość): 2210 × 953 x 1450 mm.
  • Masa motocykla na sucho/z płynami: 220/260 kg

Na zbliżonym poziomie pozostało także spalanie, które dalej kształtowało się średnio w okolicach 5 l/100 km. Model na rok 2013 otrzymał w standardzie nie tylko system ABS, ale także kontrolę trakcji i zawieszenie adaptacyjne. By poprawić właściwości terenowe, powiększono także prześwit i skoki zawieszenia.

BMW R 1200 GS – dane techniczne, historia modelu i typowe usterki

Dla kogo przeznaczony jest motocykl BMW R 1200 GS?

Wszystkie wymienione cechy konstrukcyjne i parametry tworzą obraz motocykla o bardzo uniwersalnym charakterze. BMW R 1200 GS to sprawny pojazd do poruszania się na co dzień, mimo sporej wielkości dobrze poradzi sobie w mieście, a mocny silnik pozwoli na sprawne poruszanie się po głównych drogach.

Jednak żywiołem serii GS są wyprawy turystyczne i jazda terenowa. Potencjał R 1200 GS odkryjesz dopiero w długiej trasie po słabo utrzymanych drogach, a nawet bezdrożach. Jego maksymalne obciążenie to aż 220 kg, co oznacza, że jadąc na wyprawę, możesz zabrać ze sobą około 100 kg bagażu 

Pozwoli Ci to na zaplanowanie nawet najbardziej szalonych wypraw. Jeżeli miałeś już okazję zobaczyć seriale  dokumentalne „Long Way Round” i „Long Way Down”, w których znani aktorzy, Ewan McGregor i Charley Boorman pokonują tysiące kilometrów ze Szkocji na Przylądek Dobrej Nadziei, to dobrze wiesz, jakie wyprawy mam na myśli. BMW R 1200 GS to genialny motocykl dla poszukiwaczy przygód i miłośników ekstremalnych wypraw. Jednocześnie dzięki jego praktyczności i ergonomii, nie będziesz potrzebował drugiego motocykla do codziennej jazdy. 

Ten model BMW posiada także pewną wadę, która może być dla niektórych osób problematyczna. Charakterystyczną cechą dużych GS-ów jest bardzo twarda praca dźwigni zmiany biegów. Przełączanie przełożeń wymaga użycia sporej siły, większej niż w podobnych motocyklach konkurencji. Motocykliści mawiają, że w „BMW GS biegi wbija się młotkiem”. Nie jest to awaria i nie powinna nikogo niepokoić, to po prostu cecha tej konstrukcji. Na początku użytkowania obsługa skrzyni może sprawiać kłopoty, jednak po pewnym czasie z pewnością przyzwyczaisz się do tego i przestaniesz dostrzegać ten mankament. 

Typowe usterki i problemy BMW R 1200 GS

Jak każdy pojazd, także BMW R 1200 GS nie jest ideałem. Także w przypadku tak udanej konstrukcji możemy mówić o kilku typowych usterkach i problemach technicznych, które mogą trapić używane egzemplarze. Wszystkie złe opinie na temat tego modelu motocykla dotyczą wczesnych egzemplarzy R 1200 z chłodzeniem wodnym z lat 2013-2015. Duże zmiany konstrukcyjne w jednostce napędowej zaowocowały kilkoma „chorobami wieku dziecięcego”. 

Niedostateczne smarowanie łożysk silnika

Silniki produkowane w latach 2013-2015 stosunkowo często ulegały poważnej awarii po przebiegu rzędu poniżej 20 000 km. Przyczyną tego stanu rzeczy była niepoprawnie zaprojektowana pompa oleju, która podczas bardziej dynamicznej jazdy nie podawała oleju na łożysko lewych wałków rozrządu.

Powodowało to zacieranie się rozrządu, co prowadziło do kolizji tłoka z niepoprawnie otwartym zaworem i konieczności dokonania remontu silnika. BMW przeprowadziło modernizację tego elementu i od rocznika 2016 problem zniknął.

Jeżeli znalazłeś ofertę BMW R 1200 GS z lat 2013-2015 zapytaj sprzedającego, czy wymieniał pompę oleju. Jeśli tego nie zrobił, istnieje ryzyko, że niektóre elementy będą poważnie zużyte i konieczne będzie przeprowadzenie dużego przeglądu i wymiany pompy. 

W momencie, kiedy do tego dojdzie, będziesz musiał się przygotować na wydanie kilku tysięcy złotych na części zamienne i pracę mechaników. 

Wadliwe łożyska na wałku sprzęgłowym

Drugą poważną awarią, jaka spotykała motocykle R 1200 GS ostatniej generacji, były problemy ze skrzynią biegów. Już w 2013 roku w Kanadzie przeprowadzono akcję serwisową związaną z niebezpiecznymi wyciekami oleju przekładniowego na tylną oś. Był to jednak problem dość krótkiej serii pojazdów na tamtym rynku.

Problemem częściej spotykanym były natomiast awarie skrzyni biegów wynikające z destrukcji łożyska wałka sprzęgłowego. Do pewnej, nieznanej liczby motocykli trafiły wadliwe łożyska. Jak powiedział nam  ekspert grupy Intercars: „Dziś ten problem nie powinien wystąpić, ponieważ BMW wymieniało całe zespoły napędowe w przypadku podejrzenia awarii tego elementu”.

Ewentualna usterka objawiała się hałasem i metalicznym tarciem w czasie pracy silnika. Szansa, że trafisz motocykl z taką usterką, jest obecnie niewielka. Warto jednak pamiętać, że ze skrzyni biegów nie powinny wydobywać się niepożądane odgłosy. W przypadku jej wystąpienia, naprawa będzie bardzo kosztowna. Konieczny jest pełen remont skrzyni biegów.

BMW R 1200 GS – dane techniczne, historia modelu i typowe usterki

Awarie sprzęgła

Nowością w modelu na rok 2013 był nie tylko silnik, ale całkowicie inaczej skonstruowane sprzęgło. Motocyklowy oddział BMW w większości modeli stosował tak zwany „samochodowy układ napędowy”. Oznaczało to, że skrzynia biegów znajdowała się za silnikiem i była z nim połączona suchym sprzęgłem jednotarczowym. Podobnie było w BMW R 1200 GS do 2013 roku. Ten układ nie sprawiał żadnych problemów użytkownikom.

Nowe sprzęgło było jednak zupełnie inną konstrukcją, z którą inżynierowie BMW nie mieli doświadczenia w dużych i mocnych motocyklach. Było to typowe dla jednośladów mokre sprzęgło wielotarczowe. W sprzęgle występowały problemy z ciśnieniem oleju, które powodowały szybkie zużywanie się tarczek.  Jeżeli podczas jazdy próbnej odczuwalne będzie ślizganie się sprzęgła, szarpanie i inne zbliżone objawy, zwykle będzie to oznaczać wadliwe sprzęgło, które uległo zużyciu. Nowe sprzęgło wielotarczowe to koszt około 500 zł. Drugie tyle kosztować będzie diagnostyka i wymiana u mechanika.

Na co zwrócić uwagę kupując używane BMW R 1200 GS?

Jeżeli szukasz motocykla z silnikiem chłodzonym olejem lub egzemplarza z końcówki produkcji, nie musisz przejmować się większością wspomnianych awarii. Modele z „wadliwego” okresu są nieco tańsze, jednak zaleca się sprawdzić je u mechanika przed zakupem.

Kupując motocykl R 1200 GS, przede wszystkim sprawdź geometrię ramy. BMW projektując nową generację modelu GS, bardzo duży nacisk położyło na redukcję masy własnej motocykla. Z tego powodu rama jest wykonana głównie ze stopów aluminium. Oparte na tym metalu materiały są lekkie i wytrzymałe, jednak dużo trudniejsze w naprawie niż ramy stalowe.

Jeżeli R 1200 GS miał stłuczkę, z dużym prawdopodobieństwem jego rama nie jest prosta. Jazda na takim motocyklu jest niebezpieczna i niekomfortowa. Potwierdzenie bezwypadkowej historii kupowanego egzemplarza jest więc kwestią priorytetową. Warto także sprawdzić przebieg motocykla. To ile wytrzyma silnik BMW GS, zależy od sposobu jego użytkowania. Właściciele raportują jednak, że remont należy przeprowadzić po 150-200 tysiącach km.

BMW R1200 GS – wybór i ceny części zamiennych 

Ze względu na niewielką awaryjność większości egzemplarzy modelu R 1200 GS, najważniejsze są części eksploatacyjne i elementy, które zużywają się wraz z przebiegiem. Dowiedz się jaki olej do R 1200 GS jest najlepszy i ile kosztują inne części.

baner mamy części do Twojego samochodu

Ceny filtrów powietrza

Filtry powietrza do BMW R 1200 GS są łatwo dostępne, mają jednak zróżnicowane ceny w zależności od posiadanej wersji motocykla. Do pierwszej i drugiej generacji motocykli, z silnikiem chłodzonym powietrzem i olejem, są one dość tanie. Na przykład filtr marki Hiflo kosztuje w sklepie intercars.pl poniżej 50 zł. W przypadku bardziej renomowanych producentów, takich jak Knecht, cena nie przekracza 65 zł.

W przypadku tego modelu więcej pieniędzy będziesz zmuszony wydać podczas serwisu z chłodzeniem wodnym. Filtr Knecht kosztuje około 100 zł, a posiadający lepsze parametry filtr powietrza K&N ponad 300 zł.

Ceny części zawieszenia

Materiały eksploatacyjne zawieszenia do BMW GS to w pierwszej kolejności uszczelniacze przedniego widelca i układu telelever. Komplet uszczelniaczy przedniego widelca, zawierając uszczelniacze olejowe i przeciwpyłowe marki 4Ride to koszt około 115 zł. W przypadku nieco wyższej jakości produktów, pary uszczelniaczy olejowych i pyłowych sprzedawane są oddzielnie. W przypadku firmy Ariete zarówno para olejowa jak i przeciwpyłowa kosztują około 120 zł. Natomiast osłona przegubu systemu telelever tej samej firmy to koszt około 100 zł. 

Ceny zestawu łożysk ramy wahają się od 120 zł do 150 zł, w zależności od konkretnego zastosowania łożyska.  Łożyska koła przedniego to koszt do 100 zł, a  kompletna rura nośna około 500 zł.

Jaki akumulator do BMW R 1200 GS?

Elementem eksploatacyjnym, który będzie wymieniać się stosunkowo często, jest akumulator. BMW R 1200 GS wyposażone jest w instalację 12 V. Oprócz tego akumulator musi pasować do miejsca na niego przeznaczonego i mieć odpowiednią moc. Jaki zatem akumulator będzie odpowiedni?

W przypadku BMW R 1200 GS akumulator nie powinien być większy niż 150x90x110 mm (długość, szerokość, wysokość). W tym modelu nie jest wymagana także stopka mocująca. Pojemność akumulatora powinna być większa niż 11 Ah, a prąd rozruchu wynosić co najmniej 170 A. Optymalne wartości to 12 Ah i 200 A. Najlepiej wybrać baterię systemu AGM (Absorbent Glass Mat) lub akumulator żelowy.

Jaki olej do BMW R 1200 GS?

To czy dobrze dobierzesz olej, wpływa bezpośrednio na to, ile wytrzyma silnik BMW GS. Źle dobrany olej silnikowy może zaszkodzić szczególnie w przypadku wcześniejszych generacji, w których pełni on także funkcję odprowadzania ciepła.  

Do silników z serii R-259 montowanych w R 1200 GS producent zaleca oleje półsyntetyczne o lepkości klasy 15W-50. Ilość potrzebna do pełnej wymiany oleju to około 3,8 l. Wysoki stosunek jakości do ceny wykazuje olej Motul 5100, którego opakowanie o pojemności 4 l kosztuje około 160 zł. Nieco droższe są oleje Liqui Moly LIM1869 Street (niecałe 200 zł za 4 l). W motocyklach narażonych na silniejsze obciążenia, na przykład jeżdżących w terenie, można użyć oleju syntetycznego 15W50. Do tej kategorii należą Motul 7100 czy Mobil 1 Racing 4T. Są one droższe od wcześniej wymienionych – opakowanie  pojemności 4 l to koszt około 250 zł. 

Uszczelki do silnika BMW R 1 200 GS

W przypadku nawet niewielkich prac i wymiany elementów eksploatacyjnych często konieczne jest wymienienie niektórych uszczelek lub uszczelniaczy. Gumowe uszczelki, na przykład pod pokrywę zaworów kosztują około 100-150 zł. Uszczelka pod głowicę zarówno do modelu SOHC jak i DOHC to koszt około 200 zł. Natomiast za komplet uszczelniaczy zaworów zapłacisz od 180 do 280 zł.

BMW R 1200 GS – podsumowanie

BMW R 1200 GS to jeden z najlepszych motocykli turystycznych w historii motoryzacji, jest ceniony za komfort, solidność i niezawodność. Chociaż to potężna maszyna to, poza zmianą biegów, jest łatwa w obsłudze i prowadzi się zaskakująco lekko. Wyłączając choroby wieku dziecięcego nowego silnika z roku 2013, można uznać ten model także za niezwykle wytrzymały i niezawodny. Jest to szczególnie ważne podczas dłuższych wypraw przez pustkowia, gdy dostępność części i warsztatów jest bardzo utrudniona.

Jednocześnie jest to pojazd bardzo popularny. Podaż BMW R 1200 GS na rynku wtórnym jest całkiem spora, chociaż ze względu na renomę ceny utrzymują się na wysokim poziomie i nawet za starszy egzemplarz w dobrym stanie trzeba zapłacić około 30 000 zł. Dzięki popularności modelu nie ma też problemu z zaopatrzeniem w części. Gdy będziesz potrzebować części zamiennych do swojego BMW R 1200 GS, wystarczy, że zajrzysz do sklepu Inter Cars. Już teraz sprawdź bogatą ofertę części motocyklowych.

FAQ

Kiedy na rynku pojawiło się BMW R 1200 GS?

Ten model zadebiutował na rynku w 2004 roku. W 2013 pojawiła się zmodyfikowana odmiana z chłodzeniem wodnym.

Jakiego typu motocyklem jest BMW R 1200 GS?

To duży motocykl szosowo-terenowy o przeznaczeniu turystycznym i wyprawowym.

Jakie są typowe usterki BMW R 1200 GS?

Egzemplarze sprzed 2013 są bardzo niezawodne i użytkownicy nie zgłaszają poważnych usterek. Pierwsze serie R 1200 GS z chłodzeniem wodnym ulegały awariom przez niepoprawną pracę pompy oleju, wadliwe sprzęgła i nieodpowiednią kontrolę jakości łożysk na wałku sprzęgłowym. Większość problemów usunięto w 2015 roku.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie BMW R 1200 GS

Najważniejszym elementem jest poprawna geometria ramy. Motocykl jest wykonany ze stopów lekkich, których uszkodzenia trudno naprawić.

Ile pali BMW R 1200 GS?

Niezależnie od wersji silnika spalanie wynosi około 5 l/100 km. Ekonomiczna jazda ze stałą prędkością około 90 km/h pozwala zmniejszyć spalanie do nieco ponad 4 l. Szybka lub terenowa jazda spowoduje, że motocykl zużyje nawet 7 l benzyny  na 100 km. 

Jaki olej do BMW R 1200 GS?

Półsyntetyczny lub syntetyczny silnikowy olej motocyklowy o lepkości klasy 15W-50.

Jaki akumulator do BMW R 1200 GS?

AGM lub żelowy o pojemności co najmniej 11 Ah i prądzie rozruchu co najmniej 170 A. Powinien mieć wymiary maksymalne 150x90x110 mm (długość, szerokość, wysokość).

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!