Zapewne widząc włączoną kontrolkę na desce rozdzielczej w Twoim samochodzie, zadałeś sobie nieraz pytanie: co to jest ESP w samochodzie? Migające ikonki potrafią przyspieszyć bicie serca! Warto więc poznać jak najlepiej systemy funkcjonujące w aucie, by być przygotowanym na każdą ewentualność. Wyjaśniamy, za co odpowiada ESP w samochodzie, jak działa ESP i jakie są najczęstsze awarie tego systemu. 

Samochody obecnie przepełnione są różnymi funkcjami i systemami, których celem jest zapewnienie komfortu i zwiększenie bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Technologia w motoryzacji rozwija się prężnie, przynosząc nowe, zaskakujące rozwiązania. Konstruktorzy samochodów wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kierowców, oferując systemy usprawniające jazdę, zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowanie w trudnych warunkach. Jednak nie zawsze możesz być świadom znaczenia poszczególnych skrótów i nazw nowych funkcji. 

Jednym z takich systemów jest EPS, który współgra także z innymi systemami w aucie. Mogłeś niejednokrotnie zastanawiać się nad systemem ESP, co to jest i jak funkcjonuje? Czy wiedziałeś, że kiedy kontrolka na tablicy rozdzielczej się nie świeci, to oznacza, że system ESP działa prawidłowo? Z kolei, kiedy zaczyna migać, to świadczy o tym, że ESP próbuje wyrównać Twój tor jazdy na właściwy. Zastanawiasz się, co to znaczy ESP? Już wyjaśniamy!

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Czym jest ESP w aucie?
  2. Czym różni się system ESP od ABS?
  3. Jak działa ESP w samochodzie?
  4. Co zrobić w sytuacji awarii systemu stabilizacji toru jazdy?

Co to jest ESP w samochodzie?

Jeśli chcesz podążać za nowinkami ze świata motoryzacji, warto poznać jeden z ważniejszych systemów elektronicznych w samochodzie. Co to jest ESP w samochodzie? ESP to system elektroniczny, którego zadaniem jest odczyt informacji z określonych czynników, a w sytuacji zagrożenia poślizgiem – technologia przyhamowuje optymalnie koła i redukuje obroty silnika. 

Podstawową funkcją tego układu jest zapobieganie poślizgom, a w niektórych sytuacjach nawet dachowaniu pojazdu. A więc podstawowym jego celem jest stabilizacja toru jazdy przy gwałtownych manewrach kierownicą. Dotyczy to energicznych manewrów samochodem. Możesz się zastanawiać skąd skrót ESP, co to znaczy? Pochodzi od angielskich słów Electronic Stability Program i nazywany jest także systemem antypoślizgowym. 

esp w samochodzie, prędkościomierz

System ESP został opatentowany w 1995 roku przez niemiecką firmę Bosch. Wówczas uważany był za jedno z najważniejszych rozwiązań prowadzących do zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Co ciekawe poprzednikiem tego systemu był ABS, czyli anti-lock braking system, który jednak nie był wystarczającym rozwiązaniem. Więcej o systemie ABS przeczytasz tutaj: Skuteczność systemu ABS a opony

Po raz pierwszy system ESP zamontowano w samochodzie Mercedes-Benz S600 w wersji coupé. Po wprowadzeniu go do technologii motoryzacyjnej był dostępny wyłącznie jako płatna opcja rozszerzenia. Od 1 listopada 2014 roku nastąpiła zmiana w tym zakresie. ESP stał się obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych i użytkowych o masie do 3,5 t. Rok później obowiązek ten rozszerzono na wszystkie pojazdy. 

ESP – system stabilizacji toru jazdy

W trakcie jazdy na kierowcę może czyhać całkiem sporo niebezpieczeństw, które w efekcie mogą skutkować utratą kontroli nad sterownością samochodu. Poślizg, gwałtowne hamowanie czy omijanie przeszkód na ulicy – te wszystkie sytuacje łączy gwałtowna reakcja ze strony kierującego pojazdem. Jako kierowca możesz się zastanawiać na temat ESP – co to takiego w praktyce? To właśnie system stabilizacji toru jazdy, który odpowiada za zachowanie właściwego kierunku. W momencie nagłej zmiany ESP włączy się, zachowując stabilność auta na drodze. Ma szczególne znaczenie, gdy występują trudne warunki na drodze np. na skutek warunków atmosferycznych.

esp w samochodzie, auto w deszczu

System ESP a ABS – czym się różnią?

Jak wspomnieliśmy, ESP zastąpił ABS. To nie znaczy, że ten drugi już nie występuje w pojazdach. System stabilizacji toru jazdy przejmuje kontrolę nad systemami ABS oraz ASR w trakcie jazdy. Jest z nimi blisko połączony. Kiedy prowadzisz samochód i wykonujesz ostre zakręty, ESP może doprowadzić do zahamowania kół celem zapobieżenia wypadnięciu z toru jazdy. Ma to miejsce wówczas, gdy odpowiednie czujniki przekażą informację do systemu centralnego o ryzyku wyślizgnięcia się pojazdu z trasy. System ABS z kolei odpowiedzialny jest za zablokowanie kół w momencie hamowania. 

Jak działa ESP? Schemat funkcjonowania systemu

Jako kierowca zapewne chcesz się dowiedzieć, jak działa ESP. W samochodzie system wyposażony jest w moduł sterujący oraz pompę hydrauliczną. One z kolei ściśle współpracują z całą masą czujników występujących praktycznie w każdym aucie. Są to takie kontrolery jak sensor prędkości, czy te odpowiadające za skręcanie kierownicą oraz przekładanie biegów w skrzyni. Do tego zbioru sensorów współpracujących z ESP zaliczyć można również sensor ciśnienia płynu hamulcowego, a także przyspieszenia poprzecznego. 

Tak jak wspominaliśmy, ESP w aucie współdziała także z systemem ABS, dzięki czemu koła pojazdu nie ulegają blokadzie w momencie zatrzymywania samochodu. Współgra również z ASR, który odpowiedzialny jest za odpowiednią trakcję i eliminację poślizgu kół. Przedstawione sensory funkcjonują bez przerwy w trakcie jazdy, dzięki czemu w sytuacji utraty kontroli nad pojazdem natychmiast przesyłają informację o tym fakcie. To umożliwia ekspresowe przywrócenie pojazdu na właściwy tor. 

esp w samochodzie, białe auto

Zasada działania systemu stabilizacji toru jazdy jest prosta. W momencie wpadnięcia pojazdu w poślizg, na tablicy rozdzielczej zobaczysz świecącą się kontrolkę. Samochód stopniowo będzie zwalniał ze względu na hamowanie kół, a moment obrotowy zacznie się zmniejszać. Dzięki temu ESP pozwoli Ci uniknąć poślizgu, a w niektórych sytuacjach nawet poważnej kolizji drogowej. Co więcej, system ten umożliwi Ci wyjście z podsterowności, a także nadsterowności. Twój samochód wróci na właściwy tor,  jazda zostanie ustabilizowana, a niebezpieczna sytuacja opanowana. 

Jak zbudowany jest system ESP w aucie?

Podstawowy komponent omawianego systemu ESP to przede wszystkim układ sterujący. To właśnie on odpowiada za gromadzenie danych z czujników, posiłkując się w tym celu 2 mikrokomputerami. System stabilizacji toru jazdy czerpie informacje z kontrolerów, takich jak prędkość obrotowa kół, określenie skrętu kierownicy czy też ogólna prędkość samochodu. Oprócz tego istotnymi informacjami, które analizowane są w celu określania prawidłowego toru jazdy, są różnice zachodzące w bieżnikach oraz poziom ciśnienia w oponach i ogólny ciężar samochodu. 

ESP w samochodzie a poślizg nadsterowny

Jak działa ESP w samochodzie w związku z nadsterownością pojazdu? Z takim zjawiskiem możesz mieć do czynienia w chwili, gdy tył auta wykracza poza obierany zakręt. Wówczas, gdy system ESP wykrywa możliwość takiego poślizgu, komputer natychmiastowo przesyła do układu hamulcowego informację o tym, by hamować koła zewnętrzne osi przedniej. W efekcie prowadzi to do wytworzenia sytuacji kontrolowanej podsterowności. Dzięki temu dochodzi do wyrównania toru jazdy i utrzymania stabilności. W takiej sytuacji nie wypadniesz z drogi.

baner mamy części do Twojego samochodu

Stabilizacja toru jazdy a poślizg podsterowny

Warto byś teraz poznał szczegółowe zasady funkcjonowania ESP, jak działa w sytuacji poślizgu podsterownego i w jaki sposób może Ci pomóc uniknąć utraty kontroli nad pojazdem. Z podsterownością możesz mieć do czynienia, gdy dochodzi do uślizgu kół na przedniej osi. Skutkiem tego jest znaczne przesunięcie się przodu auta poza zakręt. Jest to odwrotna sytuacja jak w przypadku wspomnianego wcześniej poślizgu nadsterownego. Podobny jest jednak schemat działania. Komputer wykrywa ryzyko poślizgu i informuje ESP, który współpracuje z innymi systemami w tym z układem hamulcowym. Dochodzi do hamowania kół wewnętrznych na tylnej osi pojazdu. 

Awaria ESP w samochodzie – przyczyny i naprawa

Awaria ESP może występować z różnych powodów, a wśród nich są takie jak: błąd w sterowniku silnika, korozja, zakłócenia w czujnikach, napięcie na zbyt wysokim albo zbyt niskim poziomie czy uszkodzenia zużytych podzespołów w samochodach po wypadkach. Czasami awaria ESP może wystąpić także na skutek zepsutego czujnika kąta obrotu kierownicy z powodu stosowania zbyt mocnych preparatów chemicznych. 

Co zrobić, kiedy system ESP ulega awarii? Rozsądnym wyjściem może okazać się wizyta u mechanika oraz zakup potrzebnych części i elementów. Ponieważ stosowanie używanych podzespołów może powodować problemy z ESP, najlepiej sięgnąć po czujniki z autoryzowanego sklepu motoryzacyjnego. Warto także dbać o samochód, by uniknąć korozji, stosując odpowiednie środki jak odrdzewiacze. Aby uniknąć sytuacji, gdy dochodzi do usterki ESP na skutek wadliwego czujnika kąta obrotu kierownicy, sięgnij po czujniki skrętu koła kierownicy

Awaria systemu stabilizacji toru jazdy – jak rozpoznać?

System stabilizacji toru jazdy funkcjonuje w prawidłowy sposób, kiedy kontrolka się świeci tylko w wybranych sytuacjach. W takim razie jak rozpoznać moment, kiedy pojawia się awaria systemu stabilizacji toru jazdy w Twoim samochodzie? Możesz zobaczyć bez przerwy palącą się kontrolkę na desce rozdzielczej. W innych pojazdach może to być komunikat alarmujący o błędzie. Często zdarza się, że kierowcy ignorują takie komunikaty, twierdząc, że skoro inne systemy funkcjonują sprawnie, nie ma powodu do obaw. Problem może pojawić się jednak kiedy wjedziesz gwałtownie w zakręt i stracisz panowanie nad autem. Bez wątpienia ESP w samochodzie jest ważnym systemem wpływającym na ogólne bezpieczeństwo podczas jazdy. Nie warto ignorować jego usterki. 

Czujniki systemu ABS, które współgrają z systemem ESP, znajdziesz w sklepie Inter Cars:

System ESP w samochodzie – co na to ekspert?

ESP w samochodzie to system, który na przestrzeni blisko 27 lat zdążył zapobiec wielu kolizjom i wypadkom drogowym. Kierowcy często nie doceniają jego roli, a to spory błąd. Utrata kontroli nad sterownością pojazdu może skończyć się uderzeniem w najbliższe drzewo, wylądowaniem w rowie, a nawet poważnym wypadkiem. ESP to jeden z najbardziej pomocnych systemów wsparcia kierowcy, który zapobiega wypadaniu z trasy i nakierowuje samochód na ten prawidłowy tor. Warto dbać o pojazd i regularnie wykonywać jego przeglądy, które pozwolą również zadbać o układ ESP I zapobiec jego awariom.mówi ekspert marki Inter Cars.

ESP w samochodzie to istotny system odpowiadający za bezpieczeństwo w czasie jazdy. Skutecznie upłynnia gwałtowne wchodzenie w zakręt, zapobiegając poślizgom oraz wypadaniu z właściwego toru jazdy. Warto, abyś miał na względzie jego znaczenie i nie bagatelizował wszelkich sygnałów alarmujących o jego awarii. W razie usterki warto sięgnąć po wsparcie dobrych fachowców w warsztacie i wybrać komplet potrzebnych części, które znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

FAQ

Czy ESP w samochodzie można wyłączyć?

Warto wiedzieć, że kiedy kontrolka samochodu w poślizgu się miga, to świadczy o tym, że ESP próbuje wyrównać samochód na właściwy tor jazdy. Obrazek auta z 2 falistymi śladami przestanie mrugać, gdy sytuacja wróci do normy. Systemu nie powinno się nigdy wyłączać na własną rękę. Jest najlepszym pomocnikiem kierowcy przy poslizgu.

Czy można jeździć autem bez ESP?

Przepisy wymagają, by ESP znajdował się on we wszystkich homologowanych pojazdach. Z kolei od listopada 2014 roku wszystkie nowe, sprzedawane na terenie Unii Europejskiej auta obowiązkowo muszą być wyposażone w system stabilizacji toru jazdy. Zgodnie z literą prawa – nie jest możliwe poruszanie się po drogach bez tego systemu.

Stabilizacja toru jazdy – jak zdiagnozować awarię systemu?

Jeśli wsiadasz do samochodu, odpalasz silnik, a kontrolka ESP cały czas się świeci – sprawdź, czy nie uległa usterce.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!