Skrzynie automatyczne mają wielu zwolenników. Główną korzyścią płynącą z automatycznej przekładni biegów jest wyższy komfort jazdy – zwłaszcza w warunkach miejskich. Jednym z jej rodzajów jest powershift. To dwusprzęgłowa skrzynia biegów słynąca z szybkiej zmiany przełożeń. Czy skrzynia powershift jest warta uwagi? Jaka jest jej trwałość? Ile kosztuje naprawa powershift? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów podbiły rynek motoryzacyjny na początku XXI wieku. Pionierem był koncern VAG, który w 2003 roku wypuścił na rynek automatyczną przekładnię DSG. Zaprezentowana w 2008 roku skrzynia powershift stanowiła odpowiedź koncernu Ford. Obecnie niemal każdy producent w swojej ofercie posiada automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe. Rozwiązanie to można spotkać w szerokiej gamie modeli – od samochodów miejskich po SUV-y i auta sportowe.

Wyższy komfort jazdy ma swoją cenę. Automatyczne skrzynie biegów zazwyczaj wymagają sporej dopłaty przy zakupie auta.  Podobnie w przypadku ewentualnych napraw i serwisu przekładni powershift, które nie należą do tanich. Gdzie można spotkać rozwiązania tego rodzaju? Skrzynia powershift montowana jest nie tylko w konstrukcjach Forda, lecz także w autach szwedzkiej marki Volvo. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest skrzynia biegów powershift?

Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia powershift to efekt współpracy koncernów Forda i Volvo oraz producenta skrzyń biegów — firmy Getrag. Przekładnia powershift charakteryzuje się kompaktową budową, niską masą oraz szybkością zmiany przełożeń. Ten rodzaj przekładni spotykany jest w popularnych modelach Forda, takich jak Focus III, Mondeo IV, Kuga II czy S-Max I. Skrzynia biegów powershift występuje także w wielu modelach Volvo jak np. C30, S40 czy V50.

Jak działa skrzynia powershift? Płynnie przenosi moc i moment obrotowy generowany przez silnik. Według opinii użytkowników zmiana przełożeń w górę jest znacznie szybsza od redukcji biegów, jednak to rozwiązanie miewa też pewne problemy z trwałością.

Budowa i sposób działania skrzyni powershift

Konstrukcja skrzyni oparta jest na przekładni manualnej wyposażonej w automatyczny moduł sprzęgła marki Luk zawierający dwie tarcze. Stąd też wywodzi się nazwa tego rozwiązania – skrzynia dwusprzęgłowa. Każda z tarcz połączona jest z indywidualnym wałkiem wejściowym, gdzie jeden obraca się w wewnątrz drugiego. 

Z jednej tarczy korzystają biegi parzyste oraz wsteczny, natomiast druga tarcza obsługuje przełożenia nieparzyste. Moment obrotowy przekazywany jest między tarczami sprzęgła. Gdy jedna z nich jest aktywna, to druga przygotowana jest do przełączenia na niższy lub wyższy bieg. Pracą sprzęgieł steruje moduł elektrohydrauliczny. 

Skrzynia biegów powershift przeznaczona do mocniejszych jednostek napędowych wyposażona jest w dwa tzw. mokre sprzęgła, pracujące w kąpieli hydraulicznej. Wszystkie podzespoły przekładni smarowane są w jednym obiegu olejowym. Maksymalny moment obrotowy, który może przenieść skrzynia powershift, wynosi 450 Nm. 

W mniejszych modelach, takich jak Fiesta, stosowane są przekładnie powershift z zestawem suchych tarcz sprzęgieł. Praca układu sterowana jest elektrycznie za pomocą silniczków lub systemów magnetycznych. 

Przeczytaj artykuł z naszego bloga, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak działa automatyczna skrzynia biegów.

Czy skrzynia powershift jest warta uwagi?

Ile wytrzymuje skrzynia powershift?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile wytrzymuje skrzynia powershift. Żywotność rozsądnie użytkowanej przekładni może wynosić nawet 200 tys. km lub (co pokazuje praktyka) więcej. Aby osiągnąć tak duży przebieg bez ingerencji w podzespoły, należy pamiętać o właściwej eksploatacji oraz serwisowaniu. W przeciwnym wypadku żywotność  może zostać znacznie ograniczona.

Skrzynia powershift, podobnie jak każdy automat, wymaga odpowiedniego traktowania. Należy unikać gwałtownego przyspieszania od razu po uruchomieniu samochodu. Olej przekładniowy, który zapewnia smarowanie wszystkich mechanicznych podzespołów, potrzebuje nieco czasu, zanim osiągnie optymalną temperaturę. 

Wymagającymi warunkami pracy dla przekładni dwusprzęgłowej jest sportowa jazda, a także długotrwała jazda z niską prędkością, np. w korku lub holowanie przyczep. Wtedy może dojść do przegrzania przekładni. Aby obniżyć temperaturę podzespołów skrzyni, należy zatrzymać pojazd, ustawić bieg jałowy i zostawić włączony silnik. Zazwyczaj po kilku minutach przekładnia jest ponownie gotowa do pracy. 

Kluczową czynnością serwisową, której wymaga skrzynia powershift, jest regularna wymiana oleju. Razem ze zużytym olejem usuwane z wnętrza podzespołu opiłki metali i produkty karbonizacji. Należy pamiętać, że w oleju zawarte są też uszlachetniacze, które jednak wraz z eksploatacją tracą swoje właściwości. Dlatego nie należy zwlekać z wymianą środka smarnego w skrzyni. Mechanicy zalecają ją co 60 tys. km w przypadku skrzyni powershift. Wiąże się to z poniesieniem kosztów wynoszących ok. 1000 zł, ale pozwala wydłużyć żywotność oraz znacznie odłożyć w czasie kosztowne naprawy automatycznej przekładni

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG to bezpośrednia konkurencja przekładni powershift. Na naszym blogu znajdziesz artykuł, z którego poznasz zasady działania skrzyni DSG.

Czy skrzynia powershift jest warta uwagi?

Co się psuje w skrzyni powershift?

Choć skrzynia powershift zbiera najczęściej pozytywne oceny za komfort i kulturę pracy, to konstrukcyjnie występuje w niej znacznie więcej niedociągnięć, niż w konkurencyjnej przekładni DSG. Z jakimi  problemami  muszą liczyć się użytkownicy dwusprzęgłowej skrzyni montowanej w wielu modelach Forda i Volvo?

Istotnym podzespołem przekładni powershift jest tłumik drgań, czyli koło dwumasowe, które podobnie jak wszystkie podzespoły mechaniczne skrzyni zanurzony jest w oleju przekładniowym. Środek smarny w automatycznej skrzyni biegów krąży w jednym obiegu. Oznacza to, że opiłki lub inne drobne elementy pochodzące ze zużytego tłumika drgań docierają do pozostałych podzespołów skrzyni powershift i mogą uszkadzać koło dwumasowe.

Obecność opiłków metali w oleju przekładniowym stosunkowo szybko odbija się na kondycji mechatroniki, magnesów oraz czujników. W efekcie skrzynia zaczyna coraz gorzej pracować. Częstym objawem uszkodzeń tłumika drgań jest szarpanie podczas zmiany biegów. Jednocześnie może dochodzić też do czasowego znikania biegów parzystych, nieparzystych lub biegu wstecznego. Jeśli zauważasz takie objawy w Twoim samochodzie wyposażonym w skrzynię biegów powershift, to udaj się jak najszybciej do sprawdzonego warsztatu specjalizującego się w naprawach automatycznych przekładni. Bagatelizowanie problemów wygeneruje znacznie wyższe koszty naprawy.

Problem wadliwego tłumika drgań skrętnych został rozwiązany w 2015 roku, kiedy to premierę miała skrzynia biegów powershift II generacji. Dzięki zmianom konstrukcyjnym opisane powyżej problemy nie występują już w autach Forda i Volvo wyposażonych w przekładnię nowej generacji. 

Naprawa powershift – ile kosztuje?

Regularna wymiana oleju w tego rodzaju dwusprzęgłowej skrzyni biegów pozwala znacznie wydłużyć jej żywotność. Należy jednak mieć na uwadze, że w końcu i tak przekładnia pierwszej generacji zacznie borykać się z problemami wynikającymi z obecności opiłków w oleju. 

Zakres czynności oraz części zamiennych potrzebnych do naprawy przekładni zależy od stopnia uszkodzeń. Wymiana samego modułu sprzęgieł połączonego z tłumikiem drgań to połowiczne rozwiązanie, które zazwyczaj na krótko rozwiązuje problemy. Opiłki, które wciąż znajdują się wewnątrz przekładni, szybko dadzą o sobie znać. Pomimo poniesienia znacznych kosztów usterka nie zostanie całkowicie usunięta.

W celu skutecznej naprawy, która powinna pozwolić pokonać nawet 200 tys. km, konieczne jest rozebranie skrzyni biegów. Dzięki temu możliwe jest kompleksowe oczyszczenie wszystkich podzespołów z opiłków. Przy okazji warto skontrolować także stan łożysk między wałkami sprzęgłowymi. Zaleca się też wymianę filtra oleju przekładniowego. 

Koszt kompleksowej naprawy skrzyni powershift wynosi zazwyczaj od 7 do 11 tys. zł. Jest to znaczna kwota, która zwłaszcza w przypadku starszych samochodów może stanowić znaczny procent całkowitej wartości. Jedynie kompleksowy remont przekładni pozwala całkowicie przywrócić jej sprawność i zapewnić bezproblemową eksploatację na długi czas.

Czy skrzynia powershift jest warta uwagi?

Zdaniem eksperta

Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów powershift znacznie zwiększa komfort jazdy, gdy jest sprawna. Szczególnie szybko zmienia bieg w górę. Podczas redukcji czas reakcji przekładni bywa nieco wydłużony. Jednakże porównując konstrukcja Forda uchodzi za bardziej problematyczną od skrzyni DSG z koncernu VAG, która także nie jest pozbawiona słabych stron. 

Na trwałość skrzyni powershift wpływa sposób eksploatacji. Nie można także zapominać o regularnych wymianach oleju przekładniowego. Kupując auto używane z tym rodzajem skrzyni, warto rozejrzeć się za autami wyprodukowanymi od 2015 roku. Przekładania nowszej generacji uchodzi za znacznie trwalszą. Wybierając auto ze skrzynią powershift pierwszej generacji warto dokładnie sprawdzić stan przekładni przed zakupem. Bezpieczniejszym wyborem są zazwyczaj samochody ze słabszymi silnikami o mniejszym momencie obrotowym. 

Jak dodatkowo zadbać o skrzynię powershift?

Podobnie jak w każdym samochodzie, tak i w tych modelach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, regularne uzupełnianie oleju odgrywa kluczową rolę w pracy silnika. Jednymi z produktów, po które możesz sięgnąć, są oleje przekładniowe. Produkty te stanowią zabezpieczenie dla skrzyni biegów, dzięki czemu wydłużają jej żywotność. Przekładnia w samochodzie z kolei jest urządzeniem podatnym na awarie. W ofercie Inter Cars znajdziesz olej, który zadba jednocześnie o skrzynię biegów i przekładnie w Twoim ulubionym samochodzie!

szukasz produktu który opisujemy?

Regularna wymiana oleju w przekładni pozwala znacznie wydłużyć jej eksploatację. Sprawdź oleje przekładniowe ATF z asortymentu Inter Cars. Dzięki intuicyjnej wyszukiwarce łatwo znajdziesz środek smarny przeznaczony dla dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej zamontowanej w Twoim aucie.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już czym skrzynia powershift i na czym polega jej funkcjonowanie. Jeśli jesteś fanem automatów, to szybka zmiana przełożeń zdecydowanie będzie największym atutem, decydującym o wyborze tego modelu. Automatyczne skrzynie biegów bardzo szybko zyskały swoją popularność, niosąc wygodę i wynosząc proces kierowania samochodem na inny poziom. Jeżeli wachasz się przed zakupem skrzyni powershift, mamy nadzieję, że artykuł dostarczył Ci dawkę informacji, która pozwoli podjąć decyzję o jej kupnie. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W przekładni powershift produkowanej w latach 2008-2015 zdecydowano się na montaż modułu sprzęgieł zintegrowanego z kołem dwumasowym. Ponieważ tarcze oraz tłumik drgań pracują w kąpieli olejowej, to opiłki oraz drobne elementy dwumasy szkodzą pozostałym podzespołom. Problem ten został rozwiązany dopiero w przekładni drugiej generacji montowanej od 2015 roku.

Zalecany interwał wymiany oleju przekładniowego w dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów powershift wynosi 60 tys. km. Szczególnie skuteczna jest wymiana środka smarnego metodą dynamiczną.

Przekładnia powershift w Volvo stosowana jest w pojazdach wyposażonych w jednostki napędowe o pojemności do dwóch litrów. Większe silniki spotykane w SUV-ach czy limuzynie S80, korzystają z klasycznej hydrokinetycznej skrzyni biegów marki Aisin. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!