Poruszanie się po najbardziej dzikich i nieprzewidywalnych szlakach terenowych wymaga nie tylko niezłomnego ducha przygody, ale także pojazdu, który nie tylko sprosta wyzwaniom, ale także przetrwa ekstremalne warunki. Wielu kierowców decyduje się na popularny ostatnio środek, jakim jest powłoka Raptor. Farby te szybko stały się jednymi z najlepiej sprzedających się sprayów ochronnych. Czy jest to tylko chwilowa moda, czy też rzeczywiście rewolucja w dziedzinie ochrony i stylizacji pojazdów terenowych? Przyjrzyjmy się razem szczegółom, aby zrozumieć, co tak naprawdę ma do zaoferowania farba Raptor.

Lakier samochodowy jest bardzo ważną częścią pojazdu, chroni karoserię przed korozją, brudem i warunkami atmosferycznymi. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut terenowych, wykorzystywanych do off-roadu. Są one przecież szczególnie narażone na uszkodzenia nadwozia przez kamienie, gałęzie oraz inne przeszkody. Do tego dochodzi ciągły kontakt z wodą, błotem i piachem. Jak więc zabezpieczyć pojazd przed zniszczeniem?

Wraz z rozwojem nauki pojawiały się coraz to nowe substancje, o bardzo ciekawych właściwościach. Jedną z nich jest produkt o nazwie Raptor. Farba ta reklamowana jest jako skuteczny środek do zabezpieczania nie tylko karoserii, ale także przestrzeni załadunkowych oraz innych elementów narażonych na uszkodzenia mechaniczne czy też działanie czynników atmosferycznych. Warto zatem dowiedzieć się, jak taka farba działa i czy rzeczywiście jest skuteczna.

Z tego artykułu dowiesz się:

Farba Raptor – co to takiego?

Farba Raptor jest innowacyjnym produktem, który służy do ochrony oraz stylizacji pojazdów, zwłaszcza tych używanych w trudnych warunkach terenowych. To specjalistyczna powłoka poliuretanowa, która jest nie tylko odporna na zadrapania, uderzenia i korozję, ale także zapewnia właściwości antypoślizgowe i dźwiękochłonne. Działa to na zasadzie tworzenia trwałego i elastycznego „pancerza” na powierzchni karoserii, który skutecznie absorbuje wstrząsy i chroni przed uszkodzeniami. Ciekawą zaletą farby jest to, że po utwardzeniu nie blaknie pod wpływem promieniowania UV – mówi ekspert Inter Cars.

Pierwsza generacja opisywanej powłoki była w rzeczywistości formowanym tworzywem sztucznym, podobnym do plasteliny. Rozwiązanie to miało kilka wad, między innymi koszt oraz dość skomplikowany proces aplikacji. Obecnie produkt ten wykorzystuje formułę w sprayu. Unikalny skład powłoki Raptor pozwala mieszać ją z wieloma barwnikami i pigmentami, dzięki czemu można uzyskać kolor pasujący do lakieru. Produkt ten ma wiele zastosowań, może służyć nawet do zabezpieczania kadłubów łodzi. 

Gdzie można stosować farbę Raptor?

Raptor to trwała uretanowa powłoka, która zapewnia powierzchniom wytrzymałą barierę ochronną. Przypomnijmy, że farba opracowana została tak, by doskonale znosić każde warunki atmosferyczne. Jest również wodoodporna i chroni powierzchnie przed rdzą, dzięki czemu idealnie nadaje się do pojazdów, które będą zanurzone w wodzie, w tym słonej.

Wszechstronność tego produktu sprawia, że idealnie nadaje się do niemal każdego zastosowania. Jego elastyczna formuła wytrzymuje uderzenia i nie pęka, dzięki czemu jest doskonała na przykład jako wykładzina skrzyni ładunkowej ciężarówki. Takie też było jej pierwotne przeznaczenie. Obecnie jest używana niemal wszędzie, począwszy od renowacji samochodów, zabezpieczania maszyn rolniczych, a nawet przy malowaniu ciężkiego sprzętu.

Farba Raptor może być stosowana na wielu powierzchniach, takich jak: lakier samochodowy, zagruntowany ocynk, goły metal czy też aluminium. Może także być aplikowana na beton, drewno oraz włókno szklane. Dlatego też ma ona bardzo szerokie zastosowanie, korzystając z niej, nie musisz ograniczać się jedynie do zabezpieczenia Twojej terenówki.

W jaki sposób malowanie Raptorem zabezpiecza lakier?

Główne zadanie, jakie jest stawiane przed produktami Raptor, to ochrona metalowych elementów Twojego pojazdu. Powłoka, jaką tworzy, jest dość gruba i chociaż wydaje się twarda, może rozproszyć nacisk. Załóżmy na przykład, że wrzuciłeś generator na pakę Twojego pojazdu 4 x 4. Gdyby generator podskakiwał, siła, z jaką uderzałby w platformę, mogłaby powodować wgniecenia. Dzieje się tak, ponieważ na minimalnym obszarze wywierany jest duży nacisk. Jednak gdy ta sama siła zostanie przyłożona do nowo nałożonej powłoki ochronnej, ta wygina się na tyle, aby rozproszyć nacisk, dzięki czemu nie uszkodzisz pojazdu. Powłoka dzięki chropowatej powierzchni zapewnia także dobre trzymanie się przedmiotów na pace. Jazda, nawet po wyboistych drogach, nie powoduje pęknięć ani odprysków czy też przemieszczania się ładunku.

Istnieje jeszcze kilka innych kluczowych powodów, dla których klienci używają tego produktu. Ciężkie maszyny budowlane i sprzęt rolniczy także dość często są pokrywane farbą Raptor. Kolory, w jakich występuje, nie reagują z moczem zwierząt ani smarami silnikowymi. Do tego możesz wybrać dowolny kolor powłoki, od beżu do czerwieni. Pozwala to na dostosowanie odcienia do barwy nadwozia lub na całkowitą zmianę wyglądu pojazdu czy maszyny. Zastanawiasz się, w jakich barwach dostępna jest farba Raptor? Kolory, jakie możesz spotkać to m.in. biały, jasnoszary, bazaltowo-szary i beżowy, a także wiele innych, bardziej wyrazistych odcieni.

Jak pomalować auto za pomocą farby Raptor?

Jeżeli chcesz zabezpieczyć Twój pojazd terenowy za pomocą farby Raptor, to nie musisz zgłaszać się do specjalistycznego zakładu. Z powodzeniem możesz zrobić to sam. Wymaga to jedynie kilku narzędzi, akcesoriów oraz paru godzin wolnego czasu. Zaopatrz się w szlifierkę obrotową, będziesz także potrzebować sprężarki powietrza. Oto kroki, które musisz wykonać, by malowanie Raptorem było udane. Jeżeli zastanawiasz się, jaką szlifierkę kupić, to przeczytaj nasz artykuł, pt. Szlifierka kątowa – zastosowanie i użyteczność. Jak wybrać najlepszą?

Przygotuj się do malowania

Pamiętaj, że opary, jakie powstają w czasie szlifowania oraz malowania, są szkodliwe. Dlatego dobrym pomysłem jest zapewnienie wentylacji w pomieszczeniu, gdzie pracujesz. Nie polecamy malowania na zewnątrz, ze względu na ewentualne zabrudzenia, takie jak np. opadające liście, które mogą zepsuć efekt. 

Pamiętaj także o założeniu maski ochronnej z odpowiednim filtrem. Produkty takie są dostępne w każdym sklepie ze sprzętem malarskim czy też w supermarketach budowlanych. Zawsze należy ich używać podczas szlifowania, natryskiwania lub innych czynności powodujących powstawanie niebezpiecznych oparów. O tym, co jeszcze warto mieć u siebie, przeczytasz w artykule: Wyposażenie garażu – 5 rzeczy, które musisz mieć.

Nie musi to być oczywiście profesjonalny sprzęt, maseczki jednorazowe nadają się do krótkiego malowania. Zapewniają minimalną ochronę przed pyłem lakierniczym i są najtańszymi maskami na rynku. Zdecydowanie nie są zalecane do użytku profesjonalnego. Natomiast specjaliści powinni zwrócić szczególną uwagę na udoskonaloną konstrukcję masek wielokrotnego użytku z wymiennymi filtrami. Są droższe niż maski jednorazowe, ale zapewniają wystarczającą ochronę przed wieloma zagrożeniami.

Przygotowanie powierzchni

Aby powłoka się przykleiła, potrzebuje szorstkiej powierzchni. Będziesz musiał użyć szlifierki, by lekko zmatowić malowany obszar. Etap ten może zająć nawet kilka godzin, oczywiście zależy to od wielkości pojazdu. W profesjonalnych warsztatach stosuje się piaskowanie, by oczyścić karoserię ze starej powłoki. Jednak osiągnięty efekt jest podobny, jak w przypadku stosowania szlifierki.

Następnie przygotowaną powierzchnię przetrzyj łatką z mikrofibry. Chociaż nie jest to konieczne, pomoże to usunąć kurz i poprawić wiązanie z nakładaną farbą. Możesz przedtem lekko zwilżyć dane miejsce, by łatwiej było usunąć zabrudzenia.

Dobrym pomysłem jest użycie szlifierki elektrycznej Rupes 3203500. Jest to praktyczne, wydajne i wygodne w użyciu narzędzie, dzięki któremu prace związane ze szlifowaniem lub polerowaniem powierzchni przebiegną szybko i sprawnie. Nie zapomnij także o mocnej taśmie maskującej, takiej jak produkt marki NTS. Taśma ta charakteryzuje się wysoką odpornością na wszelkiego rodzaju rozpuszczalniki organiczne, farby i lakiery. Jej główną zaletą jest to, że nie pozostawia kleju ani śladów na klejonych powierzchniach. Przyda Ci się także pistolet pneumatyczny, taki jak ten z zestawu Metabo. Dzięki niemu szybko uporasz się z malowaniem nawet dużych powierzchni.

Maskowanie malowanej powierzchni

Jeżeli zdecydowałeś się na samodzielne nakładanie farby Raptor, musisz także zadbać o zabezpieczenie tych elementów pojazdu, które nie będą malowane. Za pomocą folii lub papieru zakryj szyby, reflektory oraz inne części samochodu. By cały czas pozostały zasłonięte, przyklej papier lub folię, używając mocnej taśmy malarskiej. 

Malowanie Raptorem

Dołączony do zestawu pistolet wkręca się bezpośrednio w górną część butelki z farbą, a kompresor mocuje się z tyłu. Jeżeli kupiłeś pojedynczy pojemnik, możesz użyć pistoletu lakierniczego z dużą dyszą. Farba Raptor nie wydziela dużo pyłu, więc jej nakładanie nie jest trudne, choć oczywiście trzeba użyć maseczek oraz innych zabezpieczeń. 

Pierwsze pokrycie powinno mieć grubość około 300 um. Zwykle pierwsza warstwa nie wystarcza, więc konieczne jest nałożenie drugiej. Musisz jednak poczekać, aż produkt odparuje i dopiero wówczas nałożyć kolejną. Po krótkim odparowaniu dobrze jest zdemontować maskowanie pojazdu, zanim Raptor farba całkowicie stwardnieje. Pamiętaj, że 100 proc. swoich właściwości lakier Raptor uzyskuje po 24 godzinach. 

Oczywiście jest to tylko kilka ogólnych wskazówek. To, jak dokładnie pomalować auto, sprawdzisz na opakowaniu. Lakier Raptor bez problemu zaaplikujesz samodzielnie. 

baner inter cars

Raptor – farba do zadań specjalnych

Inwestycja w pomalowanie auta terenowego farbą Raptor wymaga przemyślenia. Jeżeli faktycznie ma ona chronić Twój pojazd przed rdzą, uszkodzeniami czy też działaniem czynników atmosferycznych, to jak najbardziej powinieneś   zdecydować się na jej zakup. Z drugiej strony, jeżeli chcesz tylko poprawić estetykę samochodu, są na to skuteczniejsze i tańsze sposoby. Zapraszamy do odwiedzenia sklepu Inter Cars, gdzie znajdziesz szeroką ofertę produktów przeznaczonych do aut terenowych. Nie zwlekaj, odwiedź naszą stronę już dziś.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zdecydowanie można nałożyć lakier bezbarwny na tę farbę, ale z reguły nie jest to konieczne. Ponadto możliwe jest, że z czasem lakier bezbarwny wyblaknie lub ulegnie degradacji, podczas gdy podkład Raptor będzie się nadal utrzymywał.

Kolory, jakie możesz spotkać to między innymi biały, jasnoszary, bazaltowo-szary, beżowy, jasnobrązowy, sepia brązowy, niebieski, granatowy, jasnozielony, zielony, sosnowy zielony, oliwkowozielony, żółty, pomarańczowy i płomienny czerwony. Te kolory, to w rzeczywistości skoncentrowane pigmenty, które dodajesz do swojej mieszanki bazowej.

Tak, jeżeli farba została prawidłowo nałożona. Pokryta nią powierzchnia jest w 100 proc. wodoodporna. Bardzo dobrze znosi także działanie promieni UV, dzięki czemu przez wiele lat nie blaknie i nie traci pierwotnego odcienia. Dlatego też produkt ten doskonale nadaje się do zabezpieczenia karoserii auta terenowego.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!