Ford Focus Mk2 to samochód osobowy klasy kompaktowej, który pojawił się jako kontynuacja udanej serii. Pierwsza generacja tego modelu podbiła serca kierowców, a jej następca miał nie tylko podtrzymać popularność poprzednika, ale również przekonać do siebie niezdecydowanych. Czy Ford Focus II to udana generacja? Jakie są jego dane techniczne oraz wersje silnikowe? Jakie są typowe usterki tego Forda i czy są kosztowne? Tego wszystkiego dowiesz się, z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury.

Ford Focus jest jednym z najpopularniejszych w Polsce rodzinnych hatchbacków. Druga generacja została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Paryżu 25 września 2004 roku. Rok później z fabryk zaczęły wyjeżdżać pierwsze egzemplarze samochodu. Były to wówczas wersje sedan oraz usportowiona odmiana ST. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Ford Focus I i Ford Escort

Ford Focus pojawił się w 1998 roku, aby zastąpić starzejącego się Forda Escorta. Rewolucyjna stylistyka, inżynieria oraz technologia oszołomiły świat motoryzacji i zapoczątkowały nową erę popularnych Fordów. 

Dzięki niezwykle precyzyjnemu prowadzeniu i silnikom Focus wprowadził zamieszanie na rynku samochodów osobowych. Łącząc przyjemną jazdę z funkcjonalnością, ogromną różnorodnością jednostek napędowych i rodzajów wyposażenia, Focus I generacji jest nadal popularny na rynku wtórnym.

Focus z 1998 roku nie miał praktycznie żadnej wady – a tak przynajmniej wypowiadali się wówczas użytkownicy tego modelu. Oryginalność oraz doskonałe parametry techniczne pojazdu podkreślają również eksperci czy mechanicy. Stylistyka New Edge, przestronne wnętrze, czy przodujące w swojej klasie prowadzenie powodowały, że Ford natychmiast przyciągał do siebie kolejnych nabywców. Wystarczy spojrzeć na projekt deski rozdzielczej. Nie każda marka prezentowała wtedy tak starannie zgrupowanie elementy sterujące.

ford focus ii na drodze

Ford Focus Mk2 – generacja, która miała pobić ideał 

Jak po tak udanej pierwszej generacji pokazać światu nową wersję? Czy można zrobić drugi raz „dobre pierwsze wrażenie”? Producent Forda spróbował swoich sił. W 2004 roku mury fabryki opuścił Ford Focus Mk2.

Z przodu przypomina swojego poprzednika. Samochód ma bardziej stonowany kształt nadwozia – prostsze przetłoczenia i zwarte linie. Tylne lampy są pionowe i położone pod kątem. Nowy model jest znacznie większym oraz przestronniejszym samochodem.

A jak wygląda kwestia bezpieczeństwa tego modelu? Ford Focus Mk2 zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Jest to niezależna organizacja, która zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów.

Ford Focus Mk2 – dane techniczne

Czym wyróżnia się Ford Focus Mk2? Dane techniczne tego samochodu to pierwsza kwestia, którą trzeba się zająć. Silnik (R5) spalinowy wyposażony w pięć cylindrów. Moc to 350 koni mechanicznych. Maksymalna prędkość, jaką osiąga wynosi 264 km/h.

Wersje nadwozia

Auto, które produkowano w Europie do 2011 roku, występowało w czterech typach nadwozia. Podstawowe to: trzydrzwiowe oraz pięciodrzwiowe wersje hatchback, czterodrzwiowe sedany oraz pięciodrzwiowe kombi. Producent w przypadku drugiej generacji postawił również na zmiany, czego efektem była odmiana CC (coupe-cabriolet).

Ford Focus Mk2 – dane techniczne

Wymiary pojazdu różnią się w zależności od wersji nadwozia. Długość sedana to 4480 mm, z kolei kombi 4470 mm. Najkrótszy jest hatchback – mierzy 4343 mm. Wszystkie wersje nadwozia mają identyczną szerokość – 1840 mm. Wysokość samochodu oscyluje w przedziale 1495–1500 mm. Natomiast rozstaw osi to 2640 mm.

Focus Mk2 dostępny był w sportowych odmianach ST oraz RS. Ta pierwsza występuje w wariancie trzydrzwiowym oraz pięciodrzwiowym. Focus II RS znajdziesz wyłącznie w wersji trzydrzwiowej. Sportowe egzemplarze wyróżnia przede wszystkim wyrazista oraz agresywna stylistyka, a także mocniejsze jednostki napędowe.

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Oferta silnikowa w przypadku tego modelu jest naprawdę bogata. Czym może się pochwalić Ford Focus Mk2? Jaki silnik jest wart uwagi? Na początek zapoznajmy się ze wszystkimi motorami, które możesz znaleźć pod maską drugiej generacji. Są to silniki benzynowe: 1.4 (80 KM), 1.6 (100–115 KM), 1.8 (125 KM) oraz 2.0 (145 KM) oraz wysokoprężne: 1.6 (90 KM), 109 KM, 1.8 (115 KM), 2.0 (136 KM). 

Odmiana ST jest napędzana 2,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 225 koni mechanicznych. Natomiast wersja RS pięciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,5-litra i mocy 305 KM

baner mamy części do Twojego samochodu

Porównując poszczególne jednostki napędowe, warto zwrócić uwagę na średnie zużycie paliwa konkretnych odmian. Najsłabsze z nich potrzebują 6,6-7.1 l/ 100 km. W przypadku motoru dwulitrowego wartości te dochodzą nawet do 9,1 l/100 km. Z kolei silniki wysokoprężne są oszczędniejsze. Spalanie na ogół mieści się w granicach 5-6 l/100 km.

Ford Focus Mk2 – rozstaw śrub

W przypadku tego modelu ważny jest również rozstaw śrub. Znajomość tego parametru pozwoli Ci dobrać odpowiednie obręcze do samochodu. Jakie wymiary ma Ford Focus Mk2? Rozstaw śrub w drugiej generacji wynosi 5 x 108 x 63,3.

kierownica ford focus

Ford Focus II – lifting

Lekko odświeżona wersja Forda Focusa II pojawiła się na rynku w 2007 roku. Największe różnice między wersją zaprezentowaną w 2004 r. a tą po liftingu można zauważyć na przodzie pojazdu. Producent zdecydował się na zmianę wyglądu przednich lamp – zostały nieco wydłużone. Zmiany dotyczyły również innych elementów, w tym: klapy bagażnika, przedniego zderzaka czy atrapy chłodnicy. 

Ford Focus II – samochód bezpieczny

Bezpieczeństwo jest dla wielu kierowców kwestią priorytetową. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów rodzinnych. Jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz swoich bliskich, to wybierając auto, przejrzyj różnego rodzaju crash testy, którymi został poddany model. Jak w nich wypada Ford Focus II? Okazuje się, że poradził sobie z nimi bardzo dobrze. 

W roku swojego debiutu, a więc w 2004 roku Ford Focus Mk2 uzyskał najlepsze w swojej klasie oceny na testach Euro NCAP. Ranking organizacji testującej poziom bezpieczeństwa samochodów osobowych sprzedawanych w Europie ustalany jest na podstawie kilku czynników. Brane są pod uwagę wyniki testów zderzeniowych czy ochrony pieszych. Organizacja ocenia samochody w skali 1–5 gwiazdek. Uzyskał 5 gwiazdek za ochronę dorosłych, 4 za ochronę dzieci oraz 2 za ochronę pieszych. 

Ford Focus II – typowe usterki modelu

Ford Focus II – typowe usterki modelu

Mechanicy zgodnie uważają, że Ford Focus Mk2 jest autem, którego największą zaletą są właściwości jezdne. Równocześnie wskazują na fakt, że jest to model mało awaryjny. Oczywiście podczas eksploatacji mogą pojawić się różne usterki. Jakie problemy są typowe dla tego modelu?

Pompa wspomagania – Ford Focus Mk2

Jednym z elementów, który może ulec awarii w drugiej generacji, jest pompa wspomagania. Właściciele egzemplarzy drugiej generacji muszą pilnować, aby w zbiorniczku przez cały czas był płyn. Szczególnie awaryjne są pompy elektrohydrauliczne wspomagania układu kierowniczego. Na całe szczęście producent stosował je wyłącznie w silnikach wysokoprężnych. 

Koszt nowej pompy wspomagania waha się między 300 a 400 złotych. Do tego oczywiście należy doliczyć cenę robocizny. W przypadku wymiany pompy wspomagania koszt wynosi zazwyczaj od 100 złotych w górę. 

ford focus 2

Tarcze hamulcowe – Ford Focus Mk2

Innym elementem, na który trzeba zwracać szczególną uwagę, są tarcze hamulcowe. Bijące tarcze hamulcowe mogą sprawiać problem. Jak zauważyć, że coś jest nie tak? Objawy mogą występować podczas hamowania z dużą prędkością. Możesz wówczas wyczuć delikatne wibrowanie na kierownicy. W przypadku Ford Focus II nie warto czekać i od razu należy sprawdzić tarcze. Jeśli nie jesteś przekonany co do ich kondycji, poproś o pomoc sprawdzonego mechanika. 

Tarcze hamulcowe są też sprzedawane razem z klockami hamulcowymi. Koszt zestawu wynosi przeważnie od 300 złotych w górę. Jeśli nie będziesz wymieniać tego elementu samodzielnie, dochodzi do tego robocizna. Mechanik za wymianę tarcz hamulcowych na jednej osi zainkasuje od 100 do 200 złotych.

wnętrze focus mk2

Filtr powietrza – Ford Focus Mk2

Warto również uważać na filtr powietrza. Ford Focus Mk2 to samochód, w którym ten element również szybko ulega zużyciu. Warto od czasu do czasu przeprowadzić jego kontrolę. Zużyty filtr powietrza może prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, a cena jej napraw zdecydowanie będzie odczuwalna w portfelu. Ten element z łatwością wymienisz samodzielnie. Koszt najtańszego filtra powietrza to 20-30 złotych. 

Inne problemy – Ford Focus Mk2

Ford Focus Mk2 to samochód, który z pewnością nie będzie wymagał częstych wizyt w serwisie. Warto jednak mieć na uwadze, jakie typowe usterki trapią ten model. Kilka z nich wspomnianych zostało powyżej, inne to:

  • wyciek z uszczelniacza półosi – to jedna z częstych awarii tego modelu. Usunięcie problemu nie jest jednak drogie. Część kosztuje ok. 30 zł, z kolei mechanik weźmie za wymianę średnio 50 zł;
  • elektronika – kierowcy również niejednokrotnie wspominają o problemach z uchylaniem szyb czy sterowaniem lusterek; 
  • woda we wnętrzu samochodu – ten problem występuje zazwyczaj z powodu uszkodzonej uszczelki podszybia lub nieszczelności układu klimatyzacji;
  • korozja – chociaż w porównaniu do poprzedniej generacji Focus Mk2 rzadko koroduje, to ten problem również może się pojawić. Rdza pojawia się zazwyczaj na błotnikach, dokładnie w miejscu łączenia ze zderzakiem od strony kół.

Focus Mk2 – części zamienne

Ford Focus Mk2 to samochód przyjazny dla właściciela. Pomimo tego, że czasem pojawią się drobne usterki, nie musisz się martwić o częsty serwis pojazdu. Nawet jeśli powstanie jakiś problem, nie musisz się również obawiać o dostęp do części zamiennych. Ford Focus II jest bardzo popularnym modelem, dlatego łatwo znaleźć potrzebne komponenty.

Wiele części zamiennych znajdziesz w Inter Cars. W naszym sklepie bez problemu dostaniesz np. klocki hamulcowe. Fordzie Focusie Mk2 rzadko wymaga poważnych napraw, jednak jeśli zdarzy się taka sytuacja, odpowiednie komponenty także kupisz w naszym sklepie! W asortymencie znajdziesz nie tylko paski, rolki, łożyska, części układu kierowniczego, ale również preparaty do konserwacji nadwozia i inne przydatne produkty, dzięki którym jazda jest jeszcze bardziej komfortowa. Sprawdź ofertę Inter Cars i przekonaj się sam!

Wybierz swój produkt!

Ford Focus Mk2 – opinia eksperta

Ford Focus II z pewnością przyciągnie wzrok wielu kierowców, którzy szukają solidnego i komfortowego pojazdu. Jest to równie udana wersja jak pierwsza generacja. Za co kierowcy kochają tego Forda? Na to pytanie odpowiada ekspert Inter Cars!

Focus Mk2 jest autem, które przede wszystkim niezwykle dobrze się prowadzi. Nie musisz się obawiać zatem zakrętów. Druga generacja Focusa doskonale trzyma się drogi. Warto również wspomnieć, że jego wnętrze oraz wyposażenie jest bardzo praktyczne. Duży wybór jednostek napędowych gwarantuje, że każdy znajdzie dla siebie odpowiedni motor. Słowem podsumowania Focus Mk2 to doskonała i co najważniejsze, rozsądna cenowo propozycja na rynku wtórnymwyjaśnia ekspert Inter Cars.

Każdy fan motoryzacji wie, że aby auto działało sprawnie przez długi czas, należy wybierać najlepsze części. Gdzie je znajdziesz? Wszystkie niezbędne komponenty, jak i akcesoria czy gadżety możesz kupić w Inter Cars!

FAQ

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać? 

W przypadku silników benzynowych wybór zależy od stylu jazdy i potrzeb kierowcy. Do jazdy w mieście wystarczy najsłabszy motor, jednak jeśli szukasz mocniejszej jednostki, szukaj egzemplarzy 1.8 oraz 2.0. W przypadku silników wysokoprężnych najlepsze są 1.6 TDCi oraz 2.0 TDCi. 

Jakie są typowe usterki Forda Focusa II? 

Często występują usterki z pompą wspomagania. Szybko zużywają się także tarcze oraz klocki hamulcowe.

Czy łatwo dostanę zamienniki do Focusa II? 

Zdecydowanie tak. Ford Focus Mk2 jest popularnym modelem, co sprawia, że na rynku znajdziesz wiele części zamiennych. Oczywiście nie brakuje ich w Inter Cars.

Czy Ford Focus Mk2 to dobry wybór? 

Ford Focus Mk2 jest samochodem, który z pewnością warto wziąć pod uwagę, jeśli szukasz mało awaryjnego oraz dobrze prowadzącego się pojazdu. Łatwy dostęp do części zamiennych oraz niedroga eksploatacja sprawiają, że warto postawić na ten model.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!