Jedną z decyzji, jaką należy podjąć przed zakupem motocykla lub skutera, jest wybór układu zasilania. Gaźnik czy wtrysk? Każde z rozwiązań ma swoich zwolenników i przeciwników, którzy prowadzą zaciekłe dyskusje m.in. na forach internetowych. Sprawdź obiektywne dane dotyczące konstrukcji, wydajności i codziennej eksploatacji jednośladów wyposażonych w gaźnik czy wtrysk paliwa. 

gaźnik czy wtrysk

Jak rozpoznać, czy w skład układu zasilania wchodzi gaźnik, czy wtrysk? W przypadku klasycznego rozwiązania, jakim bez wątpienia jest gaźnik, znakiem charakterystycznym mogą być strzały z układu wydechowego przy nagłym odjęciu gazu. Najczęściej świadczy to o niepoprawnie wyregulowanym układzie zasilania. Wtrysk w motocyklu jest zdecydowanie nowocześniejszym rozwiązaniem, co wpływa na wydajność i ekonomię jazdy. Czy klasyczny gaźnik jest skazany na porażkę w zestawieniu z elektronicznie sterowanym rozwiązaniem? Różnice i podobieństwa omawiamy w poniższym tekście.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Układ zasilania: gaźnik czy wtrysk? 

Wybór układu zasilania w motocyklu wcale nie jest łatwym zadaniem. Co wybrać – gaźnik czy wtrysk? W przypadku nowych jednośladów wybór ogranicza się wyłącznie do drugiego rozwiązania. Wynika to z przepisów dotyczących ochrony środowiska, w myśl których od 2018 roku każdy nowy motocykl zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony we wtrysk. Czy gaźnik w związku z tym zupełnie odszedł do lamusa? Niekoniecznie, ponieważ wciąż na rynku jest dostępnych wiele używanych motocykli i skuterów, które korzystały z tego dość wiekowego rozwiązania. 

Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji podczas zakupu używanego jednośladu, nasi eksperci przygotowali garść praktycznych rad. Sprawdź, czym różni się konstrukcja gaźnika oraz wtrysku i jakie ma to znaczenie podczas codziennej eksploatacji Twojego przyszłego jednośladu. Dzięki temu dokonanie wyboru pomiędzy wtryskiem czy gaźnikiem stanie się znacznie prostsze.

Gaźnik w motocyklu – jak działa?

Niezależnie od tego, czy w wybranym modelu motocykla lub skutera znajduje się wtrysk, czy gaźnik funkcją obu rozwiązań technologicznych jest zasilanie jednostki napędowej jednośladu paliwem. Gaźnik to klasyczne rozwiązanie, a jego historia sięga początków motoryzacji. Zaprezentowany w 1885 roku pierwszy na świecie motocykl był konstrukcją niemieckiego inżyniera Gottlieba Daimlera jednego z pionierów motoryzacji. Reitwagen to nazwa pojazdu uważanego za pierwszy motocykl na świecie. Drewniana konstrukcja przypominająca rower została wyposażona w czterosuwowy silnik o pojemności 254 cm sześc., który osiągał moc pół konia mechanicznego. Do zasilania jednostki napędowej paliwem służył gaźnik. 

Gaźnik przez wiele lat stanowił najpopularniejsze rozwiązanie odpowiadające za zasilanie silnika paliwem. Podzespół znajduje się pomiędzy bakiem zlokalizowanym na górze a głowicą umieszczoną dole. Dzięki takiemu ustawieniu wypływająca z baku pod wpływem sił grawitacji benzyna trafia do gaźnika, z którego przekazywana jest do głowicy. Za regulację dopływu powietrza niezbędnego do stworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a także wprawienia w ruch samej benzyny odpowiada przepustnica. Wraz z przekręcaniem manetki gazu przepustnica otwiera się, doprowadzając do gaźnika więcej powietrza, które miesza się z paliwem i trafia do komory spalania jednośladu.

wtrysk w motocyklu

Podczas konstruowania gaźnika zastosowano zwężkę Venturiego w kanale, którym przepływa powietrze. Dzięki temu ciśnienie wewnątrz gaźnika staje się niższe od zewnętrznego, co wprawia w ruch paliwo trafiające do gaźnika przez dyszę. Ten ostatni element jest zazwyczaj wymienny i może różnić się kształtem oraz rozmiarem otworu zaopatrującego komorę pływakową w paliwo. Klasyczny układ zasilania spotykany jest nie tylko w jednośladach, lecz także w autach. Aby dowiedzieć się, czym jest gaźnik samochodowy, jak go wyczyścić i wyregulować przeczytaj artykuł opublikowany na naszym blogu.

Jak działa wtrysk w motocyklu?

Pierwszym motocyklem wyposażonym we wtrysk było Kawasaki Z1000 Classic, którego premiera odbyła się w 1980 r. Od lat 90. XX w. wtrysk w motocyklu stawał się coraz popularniejszym rozwiązaniem. W przeciwieństwie do klasycznego gaźnika nowoczesne rozwiązanie korzystało z wielu elektronicznych komponentów. Rozwój technologii wpłynął na większą precyzję dawkowania paliwa i powietrza trafiających do cylindrów. Przywiązując dużą wagę do ekonomiczności, o wiele łatwiej rozwiązać ewentualny dylemat gaźnik czy wtrysk. Motocykl wyposażony w to drugie rozwiązanie niemal zawsze będzie zużywał mniej paliwa niż ten zasilany gaźnikiem.

Wtryskiwacz to jeden z kluczowych elementów układu zaopatrującego silnik w benzynę, która dociera do podzespołu z baku dzięki pracy pompy paliwowej. Ten ostatni podzespół zasysa ciecz z baku i doprowadza przewodem paliwowym do wtryskiwacza. Urządzenie uruchamia się w ściśle określonym momencie, aby dostarczyć dawkę paliwa w czasie wskazanym przez jednostkę sterującą pracą silnika. ECU zbiera informacje z wielu czujników, do których należą:

  • czujnik obrotów silnika – podzespół mierzy położenie wału korbowego,
  • czujnik przepływu i ciśnienia powietrza – reguluje ilość powietrza zasysanego z atmosfery przez silnik jednośladu,
  • czujnik położenia przepustnicy – sensor stale monitoruje kąt otwarcia podzespołu,
  • sonda lambda – niewielkie urządzenie elektroniczne mierzące aktualną zawartość tlenu w spalinach. Na tej podstawie ECU określa, czy skład podawanej mieszanki jest bogaty, czy ubogi.
wtrysk czy gaźnik

Wtrysk w motocyklu może być pośredni lub bezpośredni. W przypadku tego ostatniego rozwiązania paliwo trafia wprost do komory spalania, co ze względu na ekonomię i wydajność jest obecnie najczęściej stosowaną technologią zasilania jednostek napędowych. Z kolei pośredni wtrysk w motocyklu dostarcza paliwo do kolektora dolotowego, gdzie mieszane jest z powietrzem, a następnie obie substancje trafiają do komory spalania. Występują dwa rodzaje tego rozwiązania technologicznego:

  • wtrysk jednopunktowy – jeden podzespół zasila wszystkie cylindry,
  • wtrysk wielopunktowy – każdy z cylindrów zasilany jest z osobnego wtryskiwacza, który zazwyczaj umieszczony jest w kolektorze przed zaworem dolotowym. Rozwiązanie to znacznie częściej występuje w jednośladach niż jednopunktowy odpowiednik.

Które rozwiązanie jest lepsze – gaźnik czy wtrysk?

Dylemat dotyczący tego, co jest lepsze wtrysk czy gaźnik od strony czysto praktycznej, zdaje się prosty do rozwiązania. Wtrysk w motocyklu jest znacznie nowocześniejszym i bardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem. Precyzyjne dawkowanie paliwa trafiającego do silnika pozytywnie wpływa na następujące czynniki:

  • ekologia – paliwo rozpylane pod wysokim ciśnieniem lepiej miesza się z powietrzem, co pozwala na osiąganie większej wydajności, a także niższej emisji szkodliwych gazów, takich jak tlenki azotu czy węgla;
  • ekonomia – elektronika sterująca momentem wtrysku i dawką paliwa zazwyczaj pozwala osiągać znacznie niższe zużycie paliwa w porównaniu do gaźnika. W klasycznym rozwiązaniu stosowane są podzespoły zapewniające odpowiednią wydajność pracy w określonych warunkach, lecz brakuje im precyzji, z jaką działa ECU;
  • bezproblemowe odpalanie zimnego silnika – ECU dobiera skład mieszanki do aktualnych warunków termicznych, co jest szczególnie przydatne podczas uruchamiania motocykla w niskich temperaturach. Jednoślady wyposażone w gaźnik wymagają użycia tzw. ssania uruchamianego za pomocą cięgna, a w nowszych konstrukcjach za pomocą klawisza. Wtedy do komory spalania trafia bogatsza mieszanka paliwowo-powietrzna;
  • bezawaryjność – wtrysk w motocyklu znacznie rzadziej ulega awariom niż gaźnik. Wynika to z nowoczesnej konstrukcji. Należy jednak zwrócić uwagę na znacznie większy stopień zaawansowania technologicznego wtrysku. Często sprawia to, że ewentualne naprawy mogą być bardziej skomplikowane i droższe, co może mieć wpływ na decyzję tego, co jest lepsze gaźnik czy wtrysk? Pomimo wszystko motocykl z tym drugim rozwiązaniem powinien okazać się mniej awaryjny i bardziej komfortowy podczas codziennej eksploatacji.

Wtrysk w motocyklu w przeciwieństwie do gaźnika uchodzi za bezobsługowy. W klasycznym rozwiązaniu adaptacja procesów spalania paliwa przebiega mechanicznie, a poszczególne elementy układu mogą wymagać napraw i regulacji. Do najważniejszych czynników wpływających na poprawną pracę jednostek napędowych wyposażonych w gaźnik należą:

  • drożne dysze doprowadzające paliwo i powietrze,
  • odpowiednie ustawienie składu mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • pozbawiona mechanicznych oporów praca iglicy,
  • swobodnie pracujący pływak w zbiorniku wyrównawczym paliwa.

Prace serwisowe przy motocyklu wyposażonym w gaźnik bywają czasochłonne, lecz nie są zbytnio skomplikowane. Sprawia to, że wiele osób próbuje swoich sił w usuwaniu usterek mechanicznych układu zasilającego silnik jednośladu paliwem. Pozwala to nauczyć się samodzielnej naprawy jednośladu i jednocześnie zaoszczędzić na kosztach robocizny. 

Gaźnik jest znacznie bardziej podatny na modyfikacje. Dzięki zastosowaniu np. większych dyszy można doprowadzać do silnika większą ilość paliwa. Prawidłowo wykonana czynność pozwala nieco zwiększyć moc generowaną przez jednostkę napędową. Należy jednak mieć na uwadze, że o wiele bardziej podatne na tuning są podzespoły starszego typu. Lubisz majsterkować i zastanawiasz się, czy wybrać gaźnik, czy wtrysk? Motocykl starszej daty może być wyposażony jedynie w starsze rozwiązanie. Jednak dla wielu miłośników klasycznych jednośladów nie powinno to stanowić problemu. Sprawdź, kiedy zabytkowe auta i motocykle mogą mieć żółte tablice rejestracyjne.

gaźnik czy wtrysk motocykl

Gdzie niedrogo kupić renomowane części zamienne do gaźnika czy wtrysku?

Niezależnie od tego, czy w Twoim motocyklu lub skuterze znajduje się wtrysk, czy gaźnik oba rozwiązania mogą wymagać czynności serwisowych. Wymiana zużytych części na wysokiej jakości odpowiedniki pozwala zapewnić długą i bezawaryjną eksploatację Twojego jednośladu. Wyselekcjonowane przez naszych ekspertów podzespoły układu paliwowego szybko i łatwo kupisz w sklepie Inter Cars.

Wtrysk czy gaźnik w motocyklu? Wybór wydaje się dość prosty

Planujesz kupić motocykl lub skuter? Gaźnik czy wtrysk to jedna z kluczowych decyzji, jaką należy podjąć przed zakupem jednośladu. Dlatego warto rozważyć wszystkie czynniki. Wtrysk w motocyklu to znacznie nowocześniejsze, wydajniejsze, lecz także skomplikowane rozwiązanie. Z kolei stosunkowo prosta konstrukcja gaźnika nie charakteryzuje się precyzyjnym dawkowaniem paliwa i w niektórych sytuacjach eksploatacja tego podzespołu może być kłopotliwa. Jeśli dojdzie do awarii układu zasilania, to koszty naprawy zazwyczaj są tańsze w przypadku gaźnika. Codzienna eksploatacja jest jednak znacznie łatwiejsza w przypadku jednośladów wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Każdy skuter lub motocykl napędzany silnikiem spalinowym musi być wyposażony w układ zasilający jednostkę napędową w paliwo. Gaźnik czy wtrysk to najpopularniejsze rozwiązania. W ostatnich latach z uwagi na przepisy dotyczące m.in. ochrony środowiska wtrysk w motocyklu staje się dominującym rozwiązaniem.

Osoby intensywnie eksploatujące jednoślad mogą zastanawiać się, czy możliwa jest przeróbka gaźnika na wtrysk? Motocykl z nowoczesnym układem zasilania wymaga mniej napraw i regulacji, a także spala znacznie mniejszą ilość paliwa. Wymiana gaźnika na wtrysk jest możliwa, lecz koszty związane z tą operacją mogą przekroczyć wartość samego jednośladu. W celu wymiany konieczny jest montaż innej głowicy silnika, wtryskiwaczy i jednostki sterującej.

Użytkownicy motocykli lub skuterów wyposażonych w gaźnik wiedzą, jak ważna, a czasem też problematyczna może być regulacja układu zasilania. Jednoślad wyposażony we wtrysk nie wymaga prac związanych z regulacją parametrów pracy, ponieważ funkcję tę pełni elektroniczna jednostka sterująca.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!