Gaźnik samochodowy jest to element należący do układu zasilania silnika. W rzeczywistości składa się ze zbioru wielu części, które umożliwiają mieszanie paliwa i powietrza zgodnie z potrzebami silnika. Sprawia to, że paliwo samochodowe jest wydajniejsze. Jak działa gaźnik? Z jakich elementów jest zbudowany? Jak wyczyścić gaźnik? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Ponadto dowiesz się, co sądzi o gaźniku ekspert Inter Cars!

Gaźnik to część, która obecnie kojarzy się głównie ze skuterami oraz motocyklami. Współcześnie producenci aut zrezygnowali z tego elementu na rzecz wtrysku paliwa. Jednak gaźnik samochodowy wciąż jest obecny m.in. w pojazdach, które wyjechały z fabryki w połowie lat 90. XX wieku. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Gaźnik samochodowy – co to takiego? 

Gaźnik samochodowy jest to element, który towarzyszył silnikom spalinowym praktycznie od samego początku ich istnienia. Jego obecność służyła wytwarzaniu w odpowiednich proporcjach mieszanki powietrzno-paliwowej. Przez lata był instalowany w samochodach wyposażonych w jednostki napędowe o zapłonie iskrowym, czyli napędzanych benzyną lub gazem. 

Gaźnik samochodowy – co to takiego?

Wiesz już, co to takiego i za co odpowiada, jednak jak jest zbudowana ta część? Gaźnik samochodowy jest bardzo ważnym elementem, a zadaniem właściciela auta jest regularne sprawdzanie jego stanu. W gaźniku oczywiście działa kilka części, a każda z nich ma inną funkcję. Zanim dowiesz się, jak działa ten układ, warto zapoznać się z jego budową. W skład gaźnika wchodzą: 

  • gardziel – jest to swego rodzaju kręgosłup całego elementu. To podłużna rura, przez którą przepływa powietrze. Następnie trafia ono do cylindrów. W gardzieli dochodzi również do wymieszania powietrza z paliwem;
  • komora pływakowa – komora pływakowa jest jednym z najważniejszych elementów gaźnika. Pełni ona funkcję przestrzeni do spalania. Jest umieszczona przy głowicy cylindra. W jej wnętrzu paliwo miesza się ze sprężonym powietrzem z tłoka w cylindrze;
  • pływak – praca pływaka jest związana bezpośrednio z ilością paliwa w samochodzie. Gdy samochód jest zatankowany, pływak automatycznie się podnosi. Jeśli jest za dużo benzyny, powoduje to zalanie tego elementu. W takiej sytuacji pływak nie będzie działał prawidłowo. Mimo niewielkich kształtów jest to bardzo ważna część układu. Aby utrzymać stabilność jego działania, stan pływaka musi być regularnie sprawdzany;
  • zawór iglicowy – znajduje się on na ramieniu pływaka. Jego zadaniem jest zamykanie dopływu paliwa ze zbiornika. Zawór iglicowy czuwa nad tym, aby benzyna nie przelała się z dyszy do gardzieli;
  • dysza – komora pływakowa połączona jest z gardzielą poprzez właśnie dyszę. Przez ten element zasysane jest paliwo, które następnie ulega wymieszaniu z powietrzem;
  • przepustnica – warto również wspomnieć o tej części gaźnika samochodowego. Gardziel zakończona jest klapką, czyli tzw. przepustnicą. Jest ona połączona z pedałem gazu. W ten sposób kierowca może kontrolować ilość powietrza, które ostatecznie trafia do gardzieli, a więc również sterować obrotami. Przepustnica jest umieszczona na wałku obrotowym.

Jak działa gaźnik?

Wiesz już, dlaczego gaźnik samochodowy jest tak ważny. Poznałeś również budowę tego elementu. Pora zatem przejść do kolejnej jakże istotnej kwestii, a więc do tego, jak działa gaźnik. Element w samochodzie przymocowany jest do kolektora ssącego. Jak już wiesz, jego zadaniem jest doprowadzanie benzyny do jednostki napędowej po tym, jak zostanie ona wymieszana z powietrzem. W zdecydowanej większości pojazdów, w których ten element jest obecny, bezpośrednio nad nim umieszczony jest filtr powietrza. 

Jak działa ssanie w gaźniku? Paliwo ze zbiornika przepływa do komory zwanej pływakową. W niej znajduje się pływak, czyli naczynie, na którego zwieńczeniu znajduje się zawór iglicowy. Paliwo, które przedostaje się do komory, podnosi pływak. Gdy zawór iglicowy wejdzie w otwór, wówczas zamyka się wlew i przepływ zostaje wstrzymany. W komorze pływakowej znajduje się przewód. Na jego początku osadzona jest dysza, a na końcu rozpylacz. Wylot tego ostatniego znajduje się ponad poziomem paliwa w komorze pływakowej. 

Wylot gaźnika jest połączony z przewodem ssącym w cylindrze jednostki napędowej. Podczas pracy w cylindrze powstaje podciśnienie. Wówczas przez gaźnik samochodowy zaczyna płynąć strumień powietrza. Zasysa on również paliwo ze zbiornika, rozpyla je i miesza. Ilość mieszanki, która dostaje się do cylindra, jest stale regulowana przez przepustnicę. 

Co jeszcze warto wiedzieć o gaźniku?

Samochód będzie działał dobrze, jeśli będzie regularnie serwisowany. Nie musisz odwiedzać znajomego mechanika raz na miesiąc. Wystarczy, że samodzielnie od czasu do czasu sprawdzisz stan niektórych elementów czy ilość płynów. Regularny serwis auta jest bardzo ważny, ponieważ możesz podczas niego wykryć usterki, które szybko można naprawić niewielkim kosztem. Zatem jak wyregulować gaźnik? Kiedy możesz przypuszczać, że coś jest nie tak z tym elementem? 

Gaźnik samochodowy pracuje w naprawdę ciężkich warunkach. Po wielu latach użytkowania jego wnętrze może być pokryte różnego rodzaju zanieczyszczeniami czy osadami. Trzeba je oczywiście usunąć. Zanim dowiesz się, jak wyczyścić gaźnik, musisz wiedzieć, jakie objawy towarzyszą nieprawidłowej pracy tego elementu.

Awaria gaźnika samochodowego – objawy

Jeżeli nie możesz uruchomić zimnej jednostki napędowej, wówczas należy sprawdzić zapłon. Jeśli z tym elementem jest wszystko w porządku, prawdopodobnie doszło do uszkodzenia lub zatkania urządzenia rozruchowego gaźnika, a więc ssania. Wówczas ta część nie jest w stanie dostarczyć odpowiednio wzbogaconej ilości mieszanki do cylindrów. Przyczyną może być również zasysanie powietrza przez nieszczelną uszczelkę, która umieszczona jest między gaźnikiem a kolektorem dolotowym. Warto również sprawdzić luzy w piastach, w których obraca się oś przepustnicy. 

Innym problemem może być przerywanie silnika lub jego gaśnięcie na wolnych obrotach lub po lekkim naciśnięciu pedału gazu. Wówczas awarii należy szukać w dyszy wolnych obrotów. Otwór tego elementu jest niewielki i może być zatkany nawet przez niewielki paproch.

Jeśli silnik pracuje równo na wolnych obrotach, jednak dławi się po nawet lekkim otwarciu przepustnicy, przyczyną może być zatkanie kanałów w rozpylaczu. Problem może stanowić również zanieczyszczenie głównej dyszy gaźnika. Aby mieć pewność, warto wykonać prosty test. Po wciśnięciu do połowy pedału gazu uruchom urządzenie rozruchowe. Jeśli silnik pracuje równo, oznacza to, że problem tkwi w rozpylaczu. 

Kolejnym objawem może być “czkawka” silnika podczas próby gwałtownego przyśpieszenia. Wówczas jednostka napędowa przerywa pracę na 2–3 sekundy. Przyczyną takiego stanu rzeczy, może być zanieczyszczenie zaworu iglicowego. Jest to typowy objaw dla zbyt niskiego poziomu paliwa. Może to być wynik zacięcia się pływaka w górnym położeniu. 

Jak wyczyścić gaźnik? 

Pora przejść do meritum, a więc samego czyszczenia gaźnika samochodowego. Jak widzisz, nieprawidłowa praca tego elementu może powodować wiele różnych problemów. Jednak kontrola oraz serwis jest w stanie uchronić Cię przed awarią. Jak wyczyścić gaźnik? Przede wszystkim musisz go wyciągnąć z samochodu. Usuń filtr powietrza, odłącz wszystkie cięgła i przewody elektryczne. Usuń również przewód paliwowy. Warto przed demontażem zrobić zdjęcie całości, ponieważ ułatwi Ci to ponowną instalację. 

Podczas czyszczenia szczególnie ostrożnie należy postępować z pływakiem, ponieważ możesz go łatwo uszkodzić lub zmienić ustawienie poziomu paliwa. Pokrywę gaźnika zdejmuj delikatnie. Uważaj, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Przy pomocy czystej szmatki usuń zalegający osad. Demontaż przeprowadź w miejscu, w którym nie zgubisz żadnego elementu. 

Wyjęty gaźnik samochodowy dokładnie umyj. Wstępnie możesz to zrobić przy pomocy oleju napędowego. Po osuszeniu przychodzi pora na mycie zasadnicze. Kiedyś wykorzystywano do tego benzynę ekstrakcyjną, jednak obecnie możesz znaleźć na rynku różnego rodzaju preparaty. Podczas pracy zadbaj o czystość rąk, aby do wnętrza nie wprowadzić zanieczyszczeń. Po myciu i suszeniu możesz ponownie złożyć gaźnik. Postępuj w odwrotnej kolejności do demontażu. 

Jak wyregulować gaźnik? 

Warto również wiedzieć, jak wyregulować gaźnik. Musisz jednak mieć spore doświadczenie i wprawę, aby to zrobić poprawnie. Konieczna jest znajomość liczby obrotów, jakie powinieneś widzieć na liczniku, gdy urządzenie jest sprawne. Samo zadanie rozpocznij od wyregulowania pływaka. Zrób to zgodnie z instrukcją serwisową. Następnie zajmij się dyszą wolnych obrotów. Musisz znaleźć odpowiedni rozmiar oraz ustawienie. Jeśli zrobisz to źle, wówczas paliwo przedostanie się do układu wylotowego. 

Wyreguluj śrubkę składu mieszanki. Najlepiej wkręć ją do końca i wykręć o określoną liczbę obrotów. Kolejny element to iglica. Jeśli będzie ustawiona zbyt wysoko, może się okazać, że silnik zacznie szarpać. Podczas regulacji sugeruj się kolorem świecy zapłonowej. Powinna być czarna. 

baner mamy części do Twojego samochodu

Gaźnik samochodowy – opinia eksperta Inter Cars

Gaźniki pomału przechodzą do historii motoryzacji. W przypadku samochodów są już praktycznie zapomniane. Obecnie stosuje się nowoczesne rozwiązanie, jakim jest wtryskiwacz. Dzięki niezbędnym czujnikom jednostka sterująca otrzymuje odpowiednie informacje i w ten sposób jest w stanie dostarczyć idealną ilość mieszanki powietrzno-paliwowej. Dzięki temu kierowca nie musi już ingerować w działanie układu. W przypadku nowoczesnych rozwiązań technologicznych nie musisz się również obawiać awarii, ponieważ nawet jeśli pojawi się jakiś problem, to komputer przejdzie w tryb awaryjny, pozwalając Ci kontynuować jazdętłumaczy ekspert Inter Cars. 

Gaźniki to przeszłość. Nie kupisz już samochodu, który będzie wyposażony w ten układ. Mimo wszystko ten element pojawia się czasami w motocyklach. Jeśli doszło do poważnej awarii, konieczna jest jego wymiana. Gdzie możesz go kupić? W sklepie Inter Cars możesz wyposażyć się w niezbędne części zamienne do swojego jednośladu. Oferowane gaźniki pochodzą od sprawdzonych producentów, dzięki czemu możesz być pewny, że produkt będzie Ci służyć wiele lat. W naszej ofercie znajdziesz również zestawy naprawcze oraz pojedyncze części wchodzące w skład gaźnika. Wejdź na stronę naszego sklepu i przekonaj się sam!

Wybierz swój produkt:

Niezależnie od tego, czy szukasz części do swojego samochodu, czy motocykla, najlepsze produkty znajdziesz w ofercie Inter Cars. Atrakcyjne ceny, bogaty wybór oraz najwyższa jakość – wejdź na naszą stronę i przekonaj się sam!

Gaźnik samochodowy – FAQ

Czym jest gaźnik samochodowy? 

Gaźnik samochodowy to urządzenie, które służy wytwarzaniu mieszanki powietrzno-paliwowej. Element ten był montowany w silnikach spalinowych z zapłonem iskrowym. 

Z jakich elementów się składa i jak działa? 

Gaźnik samochodowy to niewielkie urządzenie, jednak składa się z wielu elementów. Są to m.in. komora pływakowa, pływak, zawór iglicowy, gardziel, dysza czy przepustnica.

Jakie są objawy uszkodzenia gaźnika? 

Do najczęstszych objawów uszkodzenia gaźnika należą: brak możliwości uruchomienia zimnego silnika, „dławienie się” jednostki napędowej czy gaśnięcie motoru. 

Jak wyczyścić i wyregulować gaźnik? 

Aby wyczyścić i wyregulować gaźnik, należy go wyjąć z samochodu. Po rozłożeniu na czynniki pierwsze koniecznie trzeba przedmuchać poszczególne części, aby usunąć z nich zanieczyszczenia. Oceń stan elementów i wymień uszkodzone. Następnie trzeba całość zmontować ponownie i wyregulować. Każdą część należy ustawić według zaleceń producenta.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!