Auta lub motocykle wyprodukowane wiele lat temu nie zawsze powinny znajdować się na złomowisku. Jeśli jako właściciel tego typu pojazdu dbałeś o niego wystarczająco dobrze i zapewniałeś mu odpowiednie warunki, możesz postarać się o wpisanie egzemplarza do rejestru zabytków. Oczywiście nadanie pojazdowi tego tytułu jest obarczone koniecznością spełnienia wielu formalności. Jeśli wiec jesteś właścicielem samochodu lub motocykla, który jest wiekowy i służy Ci od wielu lat, warto, żebyś wiedział, kiedy można wyposażyć go w żółte tablice rejestracyjne. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Żółte tablice rejestracyjne dla samochodu – ile lat musi mieć pojazd?

Zacznijmy od samochodów, ze względu na to, że właśnie najwięcej tego typu pojazdów jest zgłaszanych do rejestracji zabytków. Zgodnie z obowiązującym prawem, samochód zabytkowy nie musi wcale pochodzić z zamierzchłych czasów wojennych lub początków motoryzacji. Przepisy stosunkowo liberalnie podchodzą do granicznego wieku, uprawniającego do tego, by założyć żółte tablice. W praktyce oznacza to, że nie tylko eksponaty muzealne mogą zostać uznane za zabytkowe.

Art. 2 pkt 39 jasno określa to, kiedy możemy mówić o zabytkowym egzemplarzu:

Pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak pewnie się spodziewasz, podstawowym kryterium procedury uznania auta za zabytkowe jest wiek. Obecnie, w 2022 roku, obowiązujące przepisy są skonstruowane w taki sposób, że właściciele samochodów starszych niż 25 lat mogą ubiegać się o żółte blachy. Konieczne jest również, by dany model auta nie był już produkowany od co najmniej 15 lat.

A co z motocyklami?

W przypadku motocykli zasady są takie same. Oznacza to, że za zabytkowe mogą zostać uznane tylko maszyny, które mają co najmniej 25 lat, a ich produkcja jest wstrzymana od minimum 15 lat. Z pozoru wymagania wydają się niezbyt trudne do spełnienia. Mimo wszystko na ulicach nie widać wcale wysypu pojazdów, które mają żółte rejestracje. Dlaczego tak jest?

Samochody i motocykle muszą spełnić jeszcze jeden warunek, by zostały wpisane do rejestru zabytków. Chodzi o zachowanie minimum 75 proc. oryginalnych części. To właśnie z tego powodu wnioski są najczęściej odrzucane. Kierowcy uważają, że skoro mają do dyspozycji samochód dziadka, to z automatu mogą otrzymać żółte tablice rejestracyjne – mówi ekspert Inter Cars.

Żółte tablice rejestracyjne w Polsce – to nie takie proste

Może dojść do sytuacji, że pomimo spełnienia kryteriów wieku oraz zakończenia daty produkcji dany pojazd nie zostanie wpisany na listę zabytkowych. Istnieje takie prawdopodobieństwo, gdy wojewódzki konserwator zabytków uzna, że motocykl lub samochód jest zbyt „pospolity” i przyznanie mu żółtych tablic wpłynie na obniżenie rangi oznaczenia. Musisz więc mieć na uwadze, że procedura jest w pewien sposób uznaniowa i zależy od indywidualnej oceny konserwatora w Twoim regionie. Jeśli już uda Ci się uzyskać pozwolenie, przeczytaj także jak dostosować tablice do Twojego auta np. poprzez o oświetlenie  tablicy rejestracyjnej.

Każdy kolejny rok wiąże się z poszerzeniem listy samochodów, których właściciele mogą ubiegać się o żółte tablice rejestracyjne w Polsce. Zgodnie z danymi dotyczącymi rozpoczęcia oraz wstrzymania produkcji, od  2022 roku kilka ciekawych i popularnych modeli samochodów może zostać wpisanych do rejestru zabytków. Są to m.in.:

  • Alfa Romeo 155,
  • BMW E36 M3,
  • Dodge Viper RT/10,
  • Honda CRX del Sol,
  • Mazda RX-7 FD.

Czy można zarejestrować pojazd młodszy niż 25 lat jako zabytkowy?

Warto wiedzieć, że samochód lub motocykl wcale nie muszą mieć co najmniej 25 lat, by zostały uznane za zabytkowe. Prawo dopuszcza sytuację, gdy pojazdy nieco młodsze uzyskują żółte tablice rejestracyjne. Wówczas konieczne jest udowodnienie, że w danym egzemplarzu zostały zastosowane unikane rozwiązania techniczne lub występował bardzo niski wolumen produkcyjny. 

Oprócz tego, miano zabytku pojazd może uzyskać wcześniej, jeśli:

  • jest świadectwem ważnego etapu dla rozwoju motoryzacji,
  • brał udział w zdobywaniu wyjątkowych osiągnięć sportowych,
  • był użytkowany przez osoby istotne dla społeczeństwa,
  • brały udział w ważnych zdarzeniach historycznych.
  • Jeśli właściciel pojazdu tworzy kolekcję, to pojedyncze auta nie muszą spełniać warunków dotyczących wieku czy stanu technicznego. 

Dlaczego warto postarać się o żółte tablice?

Właściciele pojazdów zabytkowych mogą liczyć na pewne przywileje, które dają im żółte rejestracje. Poniżej znajdziesz spis najważniejszych korzyści:

  • Brak konieczności udziału w obowiązkowych badaniach technicznych – nie musisz już pamiętać o przeglądach i obawiać się ewentualnych konsekwencji braku pieczątki w dowodzie rejestracyjnym.
  • Możliwość wykupienia atrakcyjnego OC – towarzystwa ubezpieczeniowe oferują dla właścicieli pojazdów zabytkowych możliwość wykupienia polisy tylko na okres, w którym są wykorzystywane. Nie musisz więc opłacać rocznego OC, jeśli wyjeżdżasz z garażu tylko raz w roku.
  • Brak konieczności dostosowania stanu technicznego – pojazdy sprowadzone spoza Unii Europejskiej (np. USA) mogą znacznie różnić się pod kątem technicznym od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Europie. W przypadku zabytków nie ma obowiązku dostosowania stanu sprowadzonego auta lub motocykla do krajowych norm.
  • Wyższa wartość rynkowa – ta korzyść wiąże się niejako z poprzednią. Ze względu na to, że pojazd musi zostać w oryginalnym stanie i nie ma obowiązku dokonywania zmian konstrukcyjnych, jego wartość rynkowa jest o wiele wyższa.
License plate security with screws

Żółte tablice rejestracyjne – wady

Wpisanie pojazdu do rejestru zabytków ma również swoje minusy, o których dla uczciwości musimy wspomnieć. Otóż właściciele aut lub motocykli zabytkowych są zobowiązani do bezwzględnego dbania o dobry stan techniczny. Nie ma więc mowy o przeróbkach lub montowaniu instalacji gazowej. W momencie, gdy postanowisz sprzedać lub naprawić swój egzemplarz z żółtymi blachami, musisz również poprosić o zgodę konserwatora zabytków. 

Jak zarejestrować auto lub motocykl jako zabytkowe?

Ze względu na liczne formalności związane z przeprowadzeniem procedury rejestracji zabytku, przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik. Dzięki niemu ubieganie się o żółte tablice rejestracyjne pójdzie Ci o wiele sprawniej.

  1. Ustalenie własności

Historia wiekowego pojazdu często jest zagmatwana i ustalenie własności wcale nie musi być łatwym zadaniem. Bywa, że dokumenty zostały zniszczone lub zagubione. Zanim więc wystąpisz o rejestrację, postaraj się uzyskać jednoznaczny dowód na to, że jesteś prawowitym właścicielem danego auta lub motocykla. 

  1. Biała karta

Następnym krokiem jest skierowanie się do rzeczoznawcy, który sprawdzi, czy Twój pojazd spełnia wymogi techniczne do rejestracji jako zabytek. Wypełni też dokument zwany białą kartą, z którym powinieneś skierować się do wojewódzkiego konserwatora.

  1. Uzyskanie prawa do rejestracji jako zabytek

Panujące niegdyś liberalne przepisy sprawiały, że na ulicach zaroiło się od samochodów z żółtymi tablicami. Obecnie każdy przypadek jest opiniowany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. 

  1. Badanie techniczne

W przypadku pojazdu zabytkowego badanie musi zostać wykonane tylko jeden raz (o ile nie wykorzystujesz go do celów zarobkowych).

  1. Rejestracja

Gdy będziesz mieć już komplet dokumentów, możesz udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca Twojego zamieszkania, by złożyć wniosek rejestracyjny. Sama procedura jest taka sama jak przy autach i motocyklach niebędących zabytkami.

Jakich dokumentów potrzebujesz, by zarejestrować auto?

Gdy już wiesz, jaką drogę należy pokonać, aby uzyskać żółte tablice, czas na przygotowanie niezbędnych dokumentów, aby zarejestrować auto lub motocykl jako zabytek.

  1. Wniosek o rejestrację.
  2. Dowód rejestracyjny lub oświadczenie o jego braku.
  3. Karta pojazdu (o ile została wydana).
  4. Dowód własności (faktura, umowa kupna-sprzedaży, darowizny, zamiany itp.).
  5. Kopia decyzji o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków.
  6. Stare tablice.
  7. Dowód odprawy celnej, potwierdzenie opłacenia akcyzy oraz przetłumaczone dokumenty (jeśli sprowadzałeś pojazd z innego kraju).
  8. Pełnomocnictwo (jeśli istnieje pełnomocnik).
  9. Zgodna na przetwarzanie danych osobowych.
  10. Dokument ze zdjęciem (osoba fizyczna) lub odpis z KRS (firma).

Jeśli chodzi o koszty związane z rejestracją, musisz przygotować się na wydatek od 1205,50 do 2905,50 zł dla samochodów osobowych oraz od 1014,50 do 2714,50 zł dla motocykla. Oczywiście miej na uwadze, że podane stawki wynikają z obecnie obowiązujących przepisów. W przyszłości, gdy ustawodawca tak uzna, cena rejestracji może się zmienić. Koszty możesz zawsze zrekompensować sobie wynajmowaniem auta do ślubów. 

Żółte tablice rejestracyjne – jaki kraj ma je na co dzień?

Czy w każdym miejscu na świecie zabytki są oznaczone poprzez żółte tablice rejestracyjne? Jaki kraj stosuje je w innym celu? W Wielkiej Brytanii ten kolor tablic jest powszechnie stosowany w celu ograniczenia zjawiska odbijania światła, które w rezultacie prowadzi często do pomyłki kierunku jazdy. Względy bezpieczeństwa sprawiły więc, że zastosowano żółte tablice z czarnymi napisami. Jeśli więc będziesz w Wielkiej Brytanii, musisz wiedzieć, że nie wszystkie auta i motocykle poruszające się po tamtejszych drogach są zabytkowe. 

Gdzie kupić narzędzia do naprawy pojazdów z żółtymi tablicami?

Skoro interesujesz się uzyskaniem żółtych tablic rejestracyjnych, z pewnością też jesteś miłośnikiem majsterkowania pod maską pojazdów i dokonywania samodzielnych napraw. Aby było to możliwe, potrzebne są solidne narzędzia oraz sprawdzone części zamienne. Zajrzyj do naszego sklepu Inter Cars i wybierz coś dla siebie.

Znajdziesz u nas szeroki wybór narzędzi, akcesoriów, części zamiennych oraz gadżetów przydatnych podczas napraw i użytkowania pojazdów mechanicznych. Wszyscy dostawcy, z którymi współpracujemy, to renomowane firmy, które gwarantują wysoką jakość produktów. Dzięki temu możesz liczyć na rozwiązania, które sprawdzą się w Twoim samochodzie lub motocyklu oraz pomogą Ci utrzymać je w idealnym stanie technicznym.

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Wiesz już, jak uzyskać żółte tablice rejestracyjne

Jak widzisz, procedura uzyskania żółtych rejestracji jest kosztowna i wymaga wiele zachodu. Patrząc jednak na to, jakie przywileje otrzymują właściciele pojazdów zabytkowych, z pewnością warto postarać się o przejście całego procesu. Będziesz potrzebować kompletu dokumentów, opinii oraz decyzji od wielu urzędników, ale nie zniechęcaj się. Wystarczy tylko trochę samozaparcia, by móc cieszyć się żółtymi tablicami i autem lub motocyklem wyróżniającym się na ulicach miasta. 

Pamiętaj też, że na właścicielu zabytku ciąży obowiązek dbania o nienaganny stan techniczny. Co więcej, wszelkiego rodzaju naprawy, modyfikacje, a nawet fakt sprzedaży muszą być ustalane z konserwatorem zabytków. Jeśli tylko uzyskasz takie zezwolenie, skorzystaj z szerokiej oferty sklepu Inter Cars! Znajdziesz tam wszystko, co będzie Ci potrzebne do naprawy i odświeżenia swojego pojazdu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Podstawowe kryteria, jakie należy spełnić to wiek pojazdu (co najmniej 25 lat) oraz moment wstrzymania produkcji (minimum 15 lat). Ważne jest również, by 75 proc. części była oryginalna. Ustawodawca pozwala na rejestrację na żółtych blachach młodszych samochodów i motocykli, o ile mają dużą wartość historyczną lub brały udział w istotnych wydarzeniach. 

Pojazd zabytkowy nie musi przechodzić cyklicznych badań technicznych oraz być dostosowany do europejskich norm. Jako właściciel masz również prawo do wykupienia polisy OC tylko na okres, w jakim auto lub motocykl są wykorzystywane.

Nie. Każda naprawa, ingerencja w konstrukcję, a nawet chęć sprzedaży muszą być ustalane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!