Większość kierowców zapytana o eksploatacyjne elementy układu hamulcowego wymieni tarcze, klocki i zaciski. Podobnie jak wspomniane części, jarzmo również pełni bardzo ważną funkcję w układzie hamulcowym. Ten element nie ulega zużyciu tak szybko, jak wspomniane  klocki hamulcowe, ale nie jest też wieczny. Dlatego warto skontrolować stan, w jakim jest jarzmo hamulcowe podczas najbliższej wymiany opon. Czy wiesz, że od poprawnej pracy tego podzespołu zależy nie tylko bezpieczeństwo, lecz także komfort i ekonomia jazdy? Dowiedz się więcej z poniższego artykułu!

Elementy układu hamulcowego pracują w bardzo wymagających warunkach. Podczas hamowania klocki oraz tarcze osiągają ekstremalnie wysokie temperatury. Ciepło emitowane przez te podzespoły oddziałuje też na jarzmo zacisku. W połączeniu z wodą, solą drogową i innymi zanieczyszczeniami, które mają kontakt z elementami układu hamulcowego, część ta z czasem ulega zużyciu. Dlatego regularnie sprawdzaj, w jakim stanie jest jarzmo hamulcowe. Objawy awarii możesz dość łatwo wychwycić dzięki naszym wskazówkom. Ignorowanie początkowych oznak zużycia może mieć  o wiele poważniejsze skutki…

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest jarzmo zacisku hamulca?

Jarzmo to podstawowy element hamulców tarczowych. Ten rodzaj układu hamulcowego spotykany jest praktycznie w każdym samochodzie. 

Jarzmo zacisku hamulcowego służy przede wszystkim do mocowania zacisku i klocków hamulcowych we właściwej pozycji. Dodatkowo pozwala ono na aktywację klocków podczas hamowania. Montuje się je do zwrotnicy koła, a mocowanie poszczególnych podzespołów jest ruchome dzięki tulejom zastosowanym w celu ustalenia położenia klocków względem tarczy. Jarzmo służy do dołączenia zacisku i klocków hamulcowych. Właśnie za równomierny docisk okładzin ciernych odpowiada jarzmo hamulcowe. Element musi zapewniać odległość na tyle bliską, by klocki mogły szybko i wydajnie dociskać tarcze podczas hamowania i na tyle daleką, by okładziny nie dotykały tarczy i nie spowalniały pojazdu podczas jazdy. 

Jarzmo hamulcowe – cena, usterki i naprawa

Jaką żywotność ma jarzmo hamulcowe?

Materiały, z których wykonuje się jarzmo hamulcowe to zazwyczaj stopy metali, które odporne są na wymagające warunki pracy. Musi ono stanowić solidny fundament dla zacisku, w którym umieszczane są klocki hamulcowe. Jednak wysokie temperatury oraz częsty kontakt z wilgocią i zanieczyszczenia wpływają na jarzmo zacisku. Objawy zużycia, takie jak korozja mogą utrudniać poruszanie się tulejek, co skutkuje obniżeniem skuteczności hamowania.

Jeszcze większy wpływ na żywotność jarzma zacisku ma styl jazdy. Podczas jazdy z prędkością autostradową połączoną z nagłymi hamowaniami, jarzmo zacisku poddawane jest dużym obciążeniom. Dynamiczna jazda wiąże się z wysokimi przeciążeniami  i temperaturami, co znacznie ogranicza trwałość jarzma. 

Kiedy wymienić jarzmo hamulcowe?

Trudno wskazać dokładny przebieg, po którym jarzmo hamulcowe będzie wymagać wymiany na nowe. Element może zużyć się nawet po kilku tysiącach kilometrów w przypadku samochodów używanych w sportach motorowych. Przy normalnej eksploatacji jarzmo zacisku zużywa się znacznie wolniej. Dużą rolę odgrywa styl jazdy. Jeśli preferujesz dynamiczne przyspieszenie połączone z nagłym hamowaniem ze znacznych prędkości, to powinieneś częściej kontrolować stan jarzma i zacisku. Pozwoli Ci to wcześniej wykryć objawy zużycia tego elementu. 

Na czym polega odpowiednia konserwacja jarzma hamulcowego?

Jarzmo hamulca może wytrzymać znacznie dłuższe przebiegi, gdy jest odpowiednio konserwowane. Przesmarowanie tłoczków i prowadnic potrafi znacznie wydłużyć żywotność jarzma oraz pozostałych elementów. Istotny wpływ  na trwałość jarzma ma również płyn hamulcowy.

Zastosowanie środka smarnego przeznaczonego do podzespołów układu hamulcowego pozwala lepiej chronić materiał, z którego wykonane jest jarzmo przed wilgocią i korozją. Smar musi być odporny na wysokie temperatury występujące podczas hamowania oraz nie może wpływać na pracę układów ABS, ASR i ESP. Właściwości smarujące zapewniają także płyny hamulcowe. Regularna wymiana płynu co ok. 2 lata lub 50 tys. km zapewnia najlepsze warunki pracy układu hamulcowego i wydłuża żywotność jarzmaradzi ekspert Inter Cars.

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat odpowiedniej pracy układu hamulcowego, przeczytaj artykuł z naszego bloga. Dzięki temu wymiana płynu hamulcowego nie będzie mieć przed Tobą tajemnic. 

Jarzmo hamulcowe – cena, usterki i naprawa

Jarzmo hamulca – objawy awarii

Podczas wymiany opon na letnie lub na zimowe warto skorzystać z okazji i dokładnie obejrzeć jarzmo hamulca. Objawy awarii mogą wtedy zostać znacznie szybciej wykryte. Na co zwrócić uwagę kontrolując ten element?

Najczęściej spotykaną usterką jest nadmierny luz występujący na mocowaniach. Jego powodem może być zużycie podzespołu lub nieprawidłowe dokręcenie, np. podczas wymiany klocków hamulcowych. Objawy luzu można zaobserwować gołym okiem. Po podniesieniu samochodu i zdemontowaniu koła łatwo skontrolujesz pracę zacisku. Gdy jest on sprawny, to w pierwszej kolejności dociskany do tarczy jest jeden klocek, a następnie wskutek ruchu obudowy zacisku dociskany jest drugi element cierny. Ewentualne opory sprawiają, że klocek zamontowany w ruchomej części zacisku będzie znacznie słabiej dociskać tarczę hamulcową. Efektem tej usterki jest znacznie dłuższa droga hamowania. 

Innymi symptomami świadczącymi o nadmiernym luzie są nietypowe dźwięki podczas hamowania. Nie należy bagatelizować tego zjawiska. Jeśli samochód zaczął wydawać niespotykane wcześniej dźwięki lub wytwarzać wibracje podczas hamowania, to należy jak najszybciej dokonać oględzin jarzma i zacisku. 

Bezpieczeństwo jazdy może zostać poważnie obniżone przez zużyte jarzmo hamulca. Objawy awarii, takie jak nierównomierne zużycie klocków hamulcowych.  Ograniczają  skuteczność hamowania Twojego samochodu. W autach z większymi przebiegami jarzmo zacisku może być skorodowane. Nawet jeśli rdza zagościła jedynie w wierzchniej części podzespołu, to często rodzi to problemy z poruszaniem się tłoczków. W efekcie klocki mogą nie wracać do pozycji wyjściowej, wolniej dociskać tarczę, a także nierówno się zużywać. 

Jak wymienić jarzmo hamulcowe?

Samodzielna naprawa lub wymiana tego podzespołu wymaga podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej oraz wyposażenia w odpowiednie narzędzia, takie jak: podnośnik i klucze w rozmiarach dopasowanych do śrub w Twoim samochodzie.

Pamiętaj, że podzespoły układu hamulcowego należy wymieniać parami. Dotyczy to nie tylko tarcz i klocków, lecz także jarzma oraz elementów zacisku. Wynika to z często podobnego stopnia zużycia podzespołów po obu stronach samochodu. Sprawność układu hamulcowego wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, więc wprowadzanie pozornych oszczędności może mieć poważne skutki. 

Jarzmo hamulcowe – cena, usterki i naprawa

Wymiana krok po kroku

Poluzuj śruby koła i podnieś samochód zaparkowany na równej powierzchni. Po zdemontowaniu koła odkręć śruby mocujące zacisk do prowadnic jarzma. Następnie odchyl zacisk i zdemontuj klocki hamulcowe. W tym celu naciśnij sprężynę mocującą w kierunku wskazanym przez strzałkę. Zachowaj ostrożność, ponieważ sprężyna mocująca jest zazwyczaj naprężona i może odskoczyć w dowolnym kierunku. W samochodach starszych niż dwa lata zaleca się wymianę sprężyny przy każdej naprawie hamulców.

Dopiero po demontażu zacisku odkręć jarzmo zacisku od zwrotnicy. Śruby mocujące podzespoły układu hamulcowego mogą być zapieczone, dlatego, jeśli czujesz duży opór, nie odkręcaj ich na siłę. Spryskaj oporne śruby środkiem poluźniającym połączenia metalowych elementów. Dzięki temu nie ukręcisz śruby.

Po zdemontowaniu jarzma sprawdź dokładnie stan prowadnic. Jeśli są zardzewiałe lub noszą ślady wytarcia konieczna jest wymiana jarzma na nowe. Warto sprawdzić też stan klocków, tarczy oraz elementów zacisku i ewentualnie dokonać wymiany lub naprawy także tych podzespołów. 

Przed przykręceniem nowego jarzma posmaruj powierzchnie styku cienką warstwą pasty montażowej do hamulców. Przykręcając nowe jarzmo hamulca do zwrotnicy, użyj momentu siły dokręcania przewidzianego przed producenta podzespołu. W tym celu skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Do nowego jarzma przykręć zacisk z klockami hamulcowymi, a na koniec przykręć koło. Po zakończeniu wymiany jarzma z jednej strony powtórzy czynność  dla drugiego koła. . 

Jarzma hamulcowe uznanych producentów znajdziesz w ofercie Inter Cars

Wymagające warunki pracy oraz nieumiejętne przykręcanie jarzma może doprowadzić do uszkodzenia tego podzespołu i co za tym idzie, do obniżenia wydajności hamulców. W ofercie Inter Cars znajdziesz wysokiej jakości jarzma pochodzące od renomowanych producentów, takich jak ABE,  ATE, Bosch, Ferodo, Lauber, czy TRW. Skorzystaj z łatwej w obsłudze wyszukiwarki części zamiennych dostępnej w sklepie Inter Cars, aby kupić nowe podzespoły idealnie dopasowane do Twojego samochodu.

Baner Inter Cars

Jarzmo hamulcowe – istotny element układu hamulcowego

Choć jarzmo zacisku może wydawać się stosunkowo prostym, metalowym podzespołem, to pełni ono bardzo ważną funkcję w układzie hamulcowym. Jednak nawet solidne części wykonane z wysokiej jakości materiałów po pewnym czasie mogą ulec awarii. Na szczęście wymiana jarzma nie należy do szczególnie trudnych czynności. Jeśli nie czujesz się na siłach lub nie chcesz samodzielnie wykonać wymiany tego podzespołu, to możesz skorzystać z usług warsztatu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kupno używanego jarzma może nie zapewnić pełnego poziomu sprawności hamulców podczas nagłej sytuacji na drodze. Ponadto trudno jest ocenić stopień wyeksploatowania używanej części. Jeśli po pokonaniu pewnego dystansu okaże się, że układ hamulcowy znów zacznie niewłaściwie pracować, będziesz zmuszony wymienić ponownie jarzmo hamulca. Objawy awarii uprzykrzają jazdę, dlatego nie warto szukać półśrodków – lepiej wybierać sprawdzone i nowe elementy.

Wymiana jarzma zazwyczaj wchodzi w skład naprawy zacisku hamulcowego. Koszt różni się w zależności od lokalizacji. Średnia cena usługi wynosi ok. 200-250 zł. Cena wymiany tego podzespołu po obu stronach pojazdu to ok. 400-500 zł. 

Jarzmo zacisku bywa pomijane podczas czynności serwisowych, co często skraca jego żywotność. Podczas każdej wymiany klocków hamulcowych warto skontrolować stan tego podzespołu i użyć środków smarujących. Dzięki temu ruchome elementy zacisku zamontowane do jarzma będą lepiej pracować i nie dojdzie do ich zablokowania. Ważny jest także styl jazdy. Podczas gwałtownego hamowania na jarzmo oddziałują duże siły oraz wysoka temperatura. Intensywna eksploatacja układu hamulcowego może znacznie skrócić żywotność tego podzespołu. Co ciekawe bardzo delikatna jazda również może doprowadzić do uszkodzeń jarzma, ponieważ wtedy zacisk nie pracuje w pełnym zakresie, a jedynie na ograniczonej długości prowadnic. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!