Aktualnie najlepiej sprzedającymi się typami nadwozia ze względu na swoją praktyczność oraz wygodę są SUV-y i miejskie crossovery. Na rynku aut używanych zainteresowaniem cieszą się również sedany. To, czym mogą wyróżnić się na ich tle to charakter i wygląd. Dlatego właśnie jednym z najpopularniejszych typów nadwozia na polskich drogach to sedan. Do 30 tys. złotych jest już w czym wybierać, jeśli mowa o rynku pojazdów z drugiej ręki. Sprawdź, na jakie auto możesz się zdecydować.

Wystarczy zwrócić uwagę na statystyki z końca 2020 roku, żeby zobaczyć, że to właśnie sedany cieszą się największą popularnością na rynku aut używanych. Sedany zajmują ponad 20% tego rynku, następne w kolejce jest nadwozie typu kombi, którego udział wynosi około 18%, a potem wspomniane wcześniej SUV-y, które cieszą się zainteresowaniem u ponad 16% kupujących używane auta. Kolejną, istotną kwestią jest to, że sportowy sedan do 30 tys. złotych jest całkowicie osiągalny w porównaniu z innymi typami nadwozia.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Jaki sedan do 30 tys. spełni Twoje oczekiwania?

Ponadczasowa linia sedana potrafi łączyć atrakcyjny i nierzadko odważny design z praktycznym wnętrzem, w którym bez problemu mieszczą się 4 osoby. W dodatku nie każdy użytkownik drogi mieszka w dużym mieście, gdzie pokonywanie krawężników i znajdowanie miejsca parkingowego jest priorytetem – w takim wypadku nie trzeba od razu stawiać na SUV-a. 

Spora część społeczeństwa dojeżdża do pracy spoza miasta lub na co dzień korzysta z obwodnic czy autostrad. Tam sedan odnajduje się zdecydowanie lepiej, dzięki mniejszemu prześwitowi oraz niższej wartości opływowej, co skutkuje to lepszą ekonomią podczas jazdy. Jeśli często jeździsz w delegacje bądź na wycieczki samochodowe, to możesz skoncentrować się na sedanach klasy premium. 

Jeśli bardziej interesuje Cię dynamika i radość z jazdy, powinieneś wybrać auto mniejsze i bardziej zadziorne. Sportowy sedan do 30 tys. złotych to coś dla Ciebie. Auta o takim usposobieniu wyróżniają się sztywniejszym zawieszeniem, niższą pozycją za kierownicą i nierzadko tylnym napędem. W zestawieniu z manualną skrzynią biegów masz pełną kontrolę nad tym, co się dzieje na drodze.

Ten typ nadwozia cieszy się również najszerszym wachlarzem możliwości, jeśli chodzi o dobór jednostek napędowych oraz rodzajów napędu. Stawiając na sedan do 30 tys., możesz spodziewać się szerokiego wyboru, zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jeśli chodzi o rodzaj napędu, sytuacja kształtuje się podobnie. Masz do wyboru auta z napędem na przednią bądź tylną oś oraz z napędem na wszystkie koła. Znajdziesz samochód zarówno ze skrzynią manualną, jak i automatyczną.

Jaki sedan do 30 tys. złotych wybrać? Poniższa lista została utworzona specjalnie dla Ciebie, aby ułatwić Ci wybór.

Sedan do 30 tys. zł. Lista 6 rekomendowanych modeli

Sedan do 30 tys. – lista przykładowych aut

Na liście znajdują się auta, które w kwocie 30 tysięcy złotych nie będą starsze niż 15 lat. Jedne będą nastawione bardziej na wygodę, a inne na wrażenia z jazdy. Przedstawione zostały ich najpopularniejsze i najtrwalsze jednostki napędowe oraz ich wady i zalety. Wyraźnie został zaznaczony przedział cenowy dla danego auta w stosunku do rocznika.

Mazda 6 II generacji (2007-2012)

„6” to idealny sedan za 30 tys. złotych dla osoby, która ceni sobie wysoką jakość prowadzenia i japońską niezawodność. Kandydat z Kraju Kwitnącej Wiśni charakteryzuje się dobrą jakością spasowania elementów wnętrza oraz dużą ilością miejsca w kabinie. Zawieszenie jest nastawione bardziej sportowo, jest sztywne, jednak mimo to dobrze sobie radzi z nierównościami. Auto to jest dostępne tylko z napędem na przednią oś.

Najbardziej polecane są znane z niezawodności silniki benzynowe. Jak pokazują doświadczenia kierowców i serwisów, jednostki te dobrze znoszą zasilanie gazem. Tym, co jeszcze zasługuje na pochwałę w Maździe 6, jest skrzynia manualna. Chodzi bardzo precyzyjnie, ma krótki skok, a do tego działa bezawaryjnie. Automat również jest warty polecenia, jednak trzeba pamiętać, że należy on zdecydowanie do tych bardziej ospałych. Diesle nie są polecane ze względu na częste problemy z filtrem cząstek stałych. Do tego dochodzi problem z zatykającym się sitkiem pompy oleju. 

Jest to zdecydowanie ciekawy model sedana. Do 30 tys. możemy sobie pozwolić na auto po przeprowadzonym w 2010 roku liftingu, dobrze bądź średnio wyposażone, z przebiegiem wahającym się pomiędzy 160 a 230 tysiącami kilometrów.

BMW serii 3 E90 (2005-2012)

Jest to auto zaprojektowane pod kierowcę. W środku cechuje się możliwością posiadania wyposażenia premium, wysoką jakością wykończenia i spasowania. Cała deska rozdzielcza ustawiona jest w stronę kierowcy. Jest też niestety ciasna w środku. O ile z przodu nie ma większego problemu z miejscem, to pasażerowie tylnej kanapy będą mieli pod górkę.

Zawieszenie E90 jest doskonale wyważone. Auto to występuje z napędem na tył lub z napędem X-Drive. Z kolei, jeśli chodzi o automatyczną skrzynię biegów występującą w tym modelu, jest ona produkcji ZF, jednak nie cieszy się dobrą opinią. Ponadto, jeśli zastanawiasz się nad problemem korozji, to wybierając ten model, nie musisz się jej obawiać.

Jeśli chodzi o wachlarz jednostek napędowych, to jest on szeroki, jednak większość z nich cechują pewne wady. Najbezpieczniejszy wybór to silniki benzynowe 2- i 2,5-litrowe montowane w przedliftowych modelach. Dobrze znoszą instalacje gazowe. Przy dieslu musisz zwrócić uwagę na historię wymiany rozrządu zarówno w jednostkach 2-, jak i 3-litrowych.

BMW generacji E90 trafi w gusta kierowców, którzy cenią sobie wygląd oraz radość z jazdy ponad walory praktyczne. Ponadczasowa linia sprawia, że auto wolno się starzeje. W wersji z dużymi „benzynami” jest to naprawdę szybki sedan. Do 30 tys. złotych będziemy w stanie zakupić słabsze, ale za to dobrze wyposażone auta po face liftingu. Przebiegi będą oscylować w granicach 200 tysięcy kilometrów.

Sedan do 30 tys. zł. Lista 6 rekomendowanych modeli

Ford Mondeo IV (2007-2014)

Jest to jak dotąd największe auto w zestawieniu. Mondeo Mk IV charakteryzuje się bardzo przestronnym bagażnikiem oraz ogromną ilością miejsca w środku, jak na swój segment. Wykończenie wnętrza zależy od pakietu wyposażenia, jednak w najwyższej wersji „Titanium” wizualnie samochód odbierany jest pozytywnie. 

Auto występuje z napędem na przód w konfiguracji z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Zawieszenie jest tutaj zdecydowanie nastawione na komfort. Samochód również dobrze amortyzuje nierówności i mocno wychyla się na zakrętach. 

Najbardziej pożądanym silnikiem w Fordzie Mondeo jest 2 litrowy diesel TDCi produkcji koncernu PSA. Bardzo dobrze łączy on niskie spalanie z zadowalającą dynamiką. Model ten jest również spotykany w wersji benzynowej 2.5 Turbo Duratec o mocy 220KM, który zdecydowanie jest wart uwagi. Przed liftem montowane były wolnossące jednostki, natomiast po lifcie w 2010 roku zamieniono je na silniki turbodoładowane z oznaczeniem EcoBoost. 

Mondeo świetnie sprawdzi się dla kogoś, kto na co dzień pokonuje dłuższe trasy bądź często wyjeżdża na rodzinne wyjazdy. Jest to do bólu poprawny, wygodny i przestronny sedan. Do 30 tys. możemy przebierać w ofertach zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Wyższe wyposażenie jak najbardziej jest w Twoim zasięgu, jednak trzeba się liczyć z przebiegami powyżej 220 tysięcy kilometrów.

Sedan do 30 tys. zł. Lista 6 rekomendowanych modeli

Lexus IS II-generacji (2005-2013)

Lexus na tle konkurencji mocno wyróżnia się oryginalnym wyglądem. Jeśli chodzi o przestrzeń,  to z przodu każdy znajdzie miejsce dla siebie, natomiast z tyłu będzie trochę ciasno. Jednak Lexusowi trzeba oddać to, że jego wnętrze jest wykonane z bardzo dobrych materiałów. Między innymi na pochwałę zasługuje tutaj wysokie wyposażenie podstawowej wersji oraz jakość tapicerki.

Auto bardzo często spotkamy z automatyczną 6-biegową skrzynią biegów, która jak na swoje lata bardzo sprawnie je redukuje. Najpopularniejszym wyborem będzie 2,5-litrowy benzynowy silnik V6, właśnie z automatem i napędem na tył. Występowały wersje z napędem na 4 koła i większymi silnikami. Jeśli chodzi o chodzi o wariant wysokoprężny, to jedyną jego jednostką był silnik 2.2d (177 KM, pochodzący z wałbrzyskiej fabryki Toyoty).

Lexus świetnie się prowadzi, jest dynamiczny, a do tego w wersji z V6 pięknie brzmi. Jego zawieszenie jest zestrojone bardziej sportowo, ale to, co znajdziemy wewnątrz kabiny, sprawia, że wciąż podróżuje się komfortowo i przyjemnie. Zdecydowaną wadą IS-a jest brak możliwości złożenia oparć tylnej kanapy, co mocno wpływa na jego praktyczność.

Jest to szybki sedan do 30 tysięcy dla osoby, która ceni sobie indywidualizm. Taki Lexus w dobrym stanie zdecydowanie przykuwa wzrok, zwłaszcza że jest stosunkowo rzadko spotykany na polskich drogach. Mając do dyspozycji taki budżet, możesz przebierać w autach z silnikami diesla, które mają od 200 do 250 tysięcy przebiegu.

baner mamy części do Twojego samochodu

Mercedes Klasa C W204 (2007-2014)

Model ten jest wyraźnym symbolem zmiany wizerunku Mercedesa. W porównaniu do poprzedniej generacji wciąż wygląda on bardzo świeżo, linia auta jest ciekawa i przyciąga oko. Na największą pochwałę zasługuje przednia część auta, a w szczególności reflektory. Właśnie w tej generacji pierwszy raz nabrały jednolitego kształtu, przez co przód samochodu zyskuje popularność wśród młodszej grupy odbiorców. 

C-klasa jest w środku przestronna (jak na swój segment) i bardzo dobrze wykonana. Oczywiście dostępne są tutaj elementy wyposażenia premium. Zawieszenie, jak na Mercedesa przystało, jest zestrojone miękko i komfortowo. Taki sedan za 30 tys. będzie dostępny zarówno w automacie, jak i w manualu. Niestety, w przewidzianym budżecie niełatwo będzie znaleźć wersję z napędem na obie osie (4-matic).

W tym aucie świetnie sprawdzają się zarówno silniki benzynowe, jak i diesla produkcji Mercedesa. Jeśli mowa o „benzynach”, to warto poszukać auta z 1,8- lub 2-litrowym silnikiem z kompresorem. Jeśli zależy Ci na ekonomii, to wysokoprężny silnik 2,2 CDI nie ma sobie równych. Występował w różnych wersjach mocy, z 1 lub 2 turbosprężarkami. Znany jest ze swojej długowieczności i bezawaryjności.

W204 łączy stosunkowo sportową linię nadwozia z wysokim komfortem podróżowania, dzięki czemu  idealnie odnajdzie się w nim osoba, która należy do grona spokojnych kierowców. Taki sedan do 30 tys. może Ci zaoferować wyposażenie w wersji „Avantgarde”. W grę wchodzą zarówno jednostki benzynowe, jak i diesla, pojemności od 1,8 do 2,2 litra. W tej cenie znajdziesz także auto z automatyczną skrzynią biegów, po lifcie, a przebiegi będą się wahać w przedziale 180 a 250 tysięcy kilometrów.

Sedan do 30 tys. zł. Lista 6 rekomendowanych modeli

Saab 9-3 II generacji (2002-2011)

Pora przedstawić propozycję ze Szwecji. Saaba 9-3 nie da się go pomylić z żadnym innym samochodem. Charakterystycznymi cechami modelu  są przedni grill podzielony na 3 części oraz stacyjka na kluczyk umieszczona w tunelu środkowym między fotelami. Dodatkowo można wymienić, go, jako sportowy sedan do 30 tys. złotych, ze względu na dostępność w tym przedziale cenowym mocnych silników benzynowych oraz napędu „XWD”.

Wiele wersji wyposażeniowych Saaba ma sportowe zawieszenie, które jest dość bezpośrednie. Gama jednostek napędowych jest naprawdę duża. Warto zainteresować się benzynowymi silnikami o pojemnościach od 2,0 do 2,8 litra. Występują w wielu wariantach mocy. Wszystkie silniki, poza bazową odmianą benzynową, wyposażono w turbodoładowanie. Jeśli chodzi o diesle, najpopularniejszy wybór to silnik 1,9 TiD, zapożyczony od Fiata. Wydaje się mały, ale nawet podstawowa wersja generuje 320 NM momentu obrotowego.

Wnętrze Saaba jest mocno plastikowe, ale za to może się podobać. Jest bardzo indywidualne, na zegarach w wersjach turbo znajduje się oddzielny wskaźnik od poziomu doładowania, a podświetlenie deski rozdzielczej możemy wygasić jednym przyciskiem. Kabina pasażerska nie grzeszy przestrzenią, szczególnie w drugim rzędzie siedzeń.

Saab 9-3 z lat 2002-2011 idealnie sprawdzi się do samotnego korzystania, jak i również do współdzielenia z innymi. Posiadanie tak unikalnego auta już daje dużo frajdy, a jeszcze więcej przemieszczanie się nim. Szybki sedan do 30 tys. to wersja z silnikiem benzynowym powyżej 2 litrów i napędem na 4 koła. Egzemplarze w tej kwocie będą poliftingowe, a przebiegi mogą sięgać nawet 250 tysięcy kilometrów.

O tym musisz pamiętać, wybierając sedan do 30 tys.

Zanim zdecydujesz się na któryś z tych modeli, dokonaj dokładnego rozeznania co do kosztów utrzymania poszczególnego wariantu oraz wybadaj jego cenę rynkową i koszt części zamiennych. „Ceny części do aut klasy premium mogą być nawet trzykrotnie wyższe niż te z niższego segmentu” – przypomina ekspert marki Inter Cars. Przed zakupem dokładnie sprawdź samochód i wykonaj, chociaż podstawową diagnostykę. Warto też zawsze sprawdzić samochód czujnikiem lakieru, da Ci to już pewien obraz tego, co się z nim działo w przeszłości i czy w ogóle warto się nim interesować. W celu doboru odpowiednich części oraz ich zakupu zapraszamy Cię do naszego sklepu.

FAQ

Czy można kupić sportowego sedana do 30 tys. zł? 

Tak, jak najbardziej. Niektóre modele kupisz nawet poniżej tej kwoty. Jednak musisz uważać, bo wersje sportowe zawsze zużywają się szybciej. Ze względu na większą moc, jak i również charakterystykę eksploatacji. 

Czy do 30 tys. złotych jest w czym wybierać?

Tak, wyżej przedstawiona lista to tylko przykłady najpopularniejszych wyborów. Sedanów w tej cenie jest zdecydowanie więcej.

Czy w tym przedziale cenowym kupię auto klasy premium?

Tak, jest to możliwe. Jednak musisz pamiętać, że zakup samochodu, w tym przedziale cenowym może wiązać się z tym, że będzie ono mocniej wyeksploatowane niż samochód klasy premium. Niestety niższa cena nie bierze się znikąd.

Czy warto przed zakupem wziąć auto na przegląd i badanie czujnikiem lakieru?

Oczywiście, że tak. Zawsze przed zakupem samochód należy dokładnie sprawdzić pod kątem ewentualnych przyszłych usterek oraz zagłębić się w jego historię serwisową – szczególnie incydentów, w jakich brało udział. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!