Na bezpieczeństwo na drodze ma wpływ wiele czynników. Dużo zależy od samego kierowcy i sposobu prowadzenia auta, gdyż to brawurowe zachowania są najczęstszą przyczyną wypadków. Nie można też pomijać kwestii technicznych oraz wyposażenia samochodu, które może znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa podróżujących. Producenci nieustannie pracują nad wdrażaniem skuteczniejszych rozwiązań, mających na celu minimalizowanie skutków wypadku. Zalicza się do nich SRS, będący standardem w większości pojazdów. Zobacz, co to jest!

Pierwszy prototyp poduszek powietrznych powstał w latach 50. Ich wynalezienie przypisuje się Johnowi W. Hetrickowi. Koncept został opatentowany w 1953 r., ale daleko mu było do doskonałości. Zapoczątkowało to jednak wzmożone prace nad udoskonalaniem systemów bezpieczeństwa w ówczesnych autach, a za przełom można uznać rok 1960. To wtedy po raz pierwszy zastosowano specjalne czujniki elektromechaniczne, dzięki którym airbag uruchamiał się w mniej niż 1 sekundę po zderzeniu. W 1973 r. na rynek trafiła pierwsza seria samochodów wyposażonych w fabryczny airbag i był nim amerykański Oldsmobile Toronado. Nieco później zaczęto stosować bardziej zaawansowane technologie SRS. Mercedes był pierwszą europejską marką, która zdecydowała się na seryjną produkcję aut z rozbudowanym systemem airbag. W 1981 r. z taśmy produkcyjnej zjechał model W126 wyposażony w system poduszek powietrznych.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

SRS – co to?

Spokojna jazda zgodnie z przepisami nie zawsze wystarcza, aby uniknąć zdarzenia na drodze. Wpływ na bezpieczeństwo mają także zachowania innych kierowców, które nie zawsze można przewidzieć wcześniej. Nie ma więc możliwości, aby całkowicie wyeliminować ryzyko wypadku, ale można skutecznie minimalizować jego skutki

By zmniejszyć szkody powstające w wyniku wypadku, producenci aut wyposażają pojazdy w coraz bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Obecnie standardem montowanym w każdym współczesnym samochodzie, niezależnie od marki i klasy, jest SRS. Co to jest i w jaki sposób może Cię uchronić przed poważnym uszczerbkiem na zdrowiu podczas uczestniczenia w zdarzeniu na drodze?

SRS, czyli Supplementary Restraint System

SRS, czyli Supplementary Restraint System, to bierny system bezpieczeństwa, którego zadaniem jest ochrona kierowców i pasażerów. Uruchamia się automatycznie, dlatego nie wymaga podejmowania od użytkowników żadnej akcji. Odpowiadają za to czujniki, które podczas uderzenia w auto aktywują SRS niemalże natychmiast. Podstawowymi elementami systemu są poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa, a konkretnie ich napinacze. Cała budowa SRS jest jednak znacznie bardziej skomplikowana, gdyż obejmuje rozbudowaną strukturę czujników i sterowników. 

SRS airbag – budowa systemu

Odkąd poduszki w aucie stały się powszechnie stosowane, mało kto zwraca na nie uwagę. Z pewnością niewiele osób wie, na czym polega zasada ich działania i jak jest skonstruowany cały system. Wbrew pozorom SRS airbag to dość skomplikowana struktura i warto wiedzieć, w jaki sposób chroni podróżnych podczas nieoczekiwanego zdarzenia na drodze.

SRS, czyli Supplementary Restraint System

Budowa systemu może się różnić w zależności od wykorzystanych technologii i stopnia zaawansowania auta. Jeżeli więc chodzi o SRS, Mercedes najwyższej klasy i w najnowocześniejszym modelu będzie miał bardziej rozbudowany system bezpieczeństwa niż budżetowy samochód, pochodzący ze starszego rocznika. Większość układów opiera się jednak na podobnej konstrukcji, a urozmaiceniem są tylko dodatki, które mają skuteczniej chronić kierowcę i pasażerów.

W skład systemu Supplementary Restraint System wchodzą:

  • Czujniki zderzenia – to sensory rozlokowane w strategicznych częściach pojazdu, w których umieszczone są elementy bezpieczeństwa. W zależności od stopnia zaawansowania układu czujniki zlokalizowane są w obrębie poduszki kierowcy i poduszek bocznych oraz pasów bezpieczeństwa. To one odpowiadają za aktywację systemu SRS airbag, dzięki czemu w momencie uderzenia natychmiast uruchamiają wystrzał poduszek i blokują napinacze pasów.
  • Sterownik – jest najważniejszym elementem całego układu, gdyż odpowiada za wszystkie funkcje SRS. Można go porównać do komputera, w którym zachodzą wszystkie procesy związane z autodiagnostyką i uruchomieniem systemów bezpieczeństwa. Nieprawidłowe działanie sterownika może powodować, że kontrolka SRS będzie sygnalizować błąd lub awarię.
  • Elementy wykonawcze – to wszystkie elementy układu, które faktycznie chronią podróżnych w razie zderzenia auta z przeszkodą. Podstawowy zestaw tworzą poduszki powietrzne i napinacze pasów. Bardziej zaawansowane systemy SRS są wyposażane także w inne rozwiązania, które podnoszą poziom bezpieczeństwa.

Najbardziej zaawansowane układy SRS wyposaża się w system dodatkowych czujników, które działają z większą precyzją. Są one podłączone do dodatkowych elementów wykonawczych, które mają za zadanie skuteczniej chronić kierowcę i pasażerów.

Jakie rozwiązania, oprócz poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa, wchodzą w skład nowoczesnych Supplementary Restraint System? Są to:

  • czujnik odcięcia dopływu paliwa;
  • odłącznik akumulatora;
  • aktywne zagłówki;
  • mechanizm awaryjnego opuszczania szyb;
  • system powiadamiania alarmowego;
  • czujniki kąta uderzenia;
  • dodatkowe mocowanie fotelików dziecięcych;
  • czujnik wykrywania obecności pasażera;
  • system zabezpieczający przed dachowaniem;
  • oprogramowanie gromadzące informacje o zdarzeniu i analizujące dane o wypadku.

Wszystkie elementy składowe systemu SRS airbag ściśle ze sobą współpracują i wzajemnie na siebie oddziałują. Od ich sprawności zależy Twoje bezpieczeństwo, dlatego zapalona kontrolka SRS powinna wzbudzić Twoje zainteresowanie. Nie zawsze zwiastuje to problemy z działaniem systemów bezpieczeństwa i w wielu przypadkach może być wynikiem błędu w układzie elektronicznym. Taki problem często też dotyczy kontrolki silnika check engine. Tylko dokładana diagnostyka u specjalisty jest w stanie zweryfikować podłoże awarii. Z tego względu jakakolwiek zapalona kontrolka na desce rozdzielczej jest podstawą do wizyty w warsztacie samochodowym.

SRS, czyli Supplementary Restraint System

Kontrolka SRS – co oznacza?

Zadaniem kontrolek na desce rozdzielczej jest powiadamianie kierowcy o nieprawidłowym działaniu poszczególnych elementów w układach pojazdu. Nie można bagatelizować takich komunikatów, zwłaszcza jeśli pokazuje się ikonka świecąca na czerwono. Na desce rozdzielczej znajduje się też kontrolka SRS, która może sygnalizować usterkę w systemie bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak oznacza poważną awarię, powodującą całkowite odłączenie Supplementary Restraint System. Może ona także informować o nieprawidłowościach w innych układach, które powodują, że zapala się kontrolka SRS. Co oznacza i jakie są najczęstsze przyczyny jej włączenia?

  • Rozłączona wtyczka lub przerwane przewody w kostce połączeniowej pod fotelem.
  • Zużycie taśmy zwijacza poduszki powietrznej w kierownicy.
  • Przepalone bezpieczniki samochodowe lub złącza układu elektronicznego.
  • Wadliwa instalacja elektryczna lub zwarcia występujące w obwodzie.
  • Uszkodzenie sterownika SRS.
  • Usterka czujników modułu sterującego.

Kontrolka SRS nie zawsze oznacza awarię, która spowodowałaby brak uruchomienia elementów bezpieczeństwa podczas wypadku. Bez dokładnej diagnostyki nie da się jednak stwierdzić, co jest powodem wyświetlania błędu. Kontrolka SRS może bowiem informować zarówno o drobnej nieprawidłowości, która nie ma wpływu na działanie systemu, jak i poważnej awarii całego układu. Jeśli świeci się nieprzerwanie po uruchomieniu pojazdu, powinieneś zgłosić się do specjalisty, który zweryfikuje źródło problemu. Od prawidłowego działania SRS airbag zależy Twoje bezpieczeństwo.

Jak skasować błąd SRS?

Zaświecona kontrolka SRS rzadko jest spowodowana awarią poduszek powietrznych, napinaczy pasów czy usterką całego systemu bezpieczeństwa. Często się pojawia w wyniku zwarcia w obwodzie, spowodowanego np. odłączeniem akumulatora lub chwilowym przeciążeniem alternatora. W takiej sytuacji nie jest konieczne podejmowanie żadnych działań naprawczych związanych z wymienieniem wadliwych elementów układu. Wystarczy skasowanie błędu, aby kontrolka przestała się wyświetlać.

Na początku warto jednak sprawdzić kostkę pod fotelem, podłączenie akumulatora oraz innych widocznych elementów, które mogą powodować pojawianie się komunikatu. Jeśli nie przyniosło to oczekiwanych efektów – jak skasować błąd SRS, żeby sterownik nie wysyłał nieprawidłowych komunikatów? Najprostszym rozwiązaniem jest podłączenie urządzenia diagnostycznego i skasowanie błędów z poziomu komputera pokładowego. Takim oprogramowaniem i sprzętem dysponuje każdy warsztat, a cała procedura zajmuje maksymalnie kilka minut. Nie musisz więc zostawiać auta w warsztacie, ponieważ większość specjalistów wykona usługę od ręki. Przy okazji mechanik sprawdzi, z czego wynikają wyświetlane błędy i czy na pewno nie są spowodowane poważniejszą usterką. 

Wielu kierowców szuka odpowiedzi na pytanie, jak skasować błąd SRS. Często jednak sposoby, które stosują, są jedynie prowizoryczne. Polegają one na wypięciu określonej wtyczki pod deską kierownicy, a następnie przekręceniu kluczyka w stacyjce w odpowiedniej sekwencji. Trudno jednak oczekiwać skuteczności od takich amatorskich pomysłów na wyeliminowanie błędów, które mogą tylko spowodować poważniejsze usterki. Nie zaleca się więc ich stosowania, szczególnie w przypadku nowoczesnych aut naszpikowanych elektroniką. Znacznie lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu, gdzie specjalista szybko i skuteczne skasuje błędy modułu sterującego.

Nie tylko SRS – jak jeszcze możesz zadbać o swoje bezpieczeństwo?

Podstawowym zadaniem SRS jest ochrona kierowcy i pasażerów w przypadku zdarzenia na drodze. Nie wszystkie sytuacje da się przewidzieć, dlatego już zawczasu warto zadbać o odpowiednie wyposażenie auta, które jeszcze bardziej podniesie poziom bezpieczeństwa podróży.

Doświadczenie za kółkiem i umiejętność radzenia sobie w nieoczekiwanych sytuacjach na drodze to czynniki, które mają wpływ na minimalizowanie wystąpienia ryzykownych zdarzeń. Równie istotny jest stan techniczny auta i elementy wyposażenia, dzięki którym można zadbać o bezpieczeństwo. Ogromne znaczenie mają dobrej jakości opony, dobrane pod kątem warunków atmosferycznych. Należy też pamiętać o regularnej wymianie elementów i kontrolowaniu stanu całego układu hamulcowego. W pojeździe nie może też zabraknąć apteczki, trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy – mówi ekspert Inter Cars.

Regularny serwis i kontrola stanu technicznego auta to podstawa w dbaniu o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników dróg. Jeśli hamulce w Twoim pojeździe przestały działać tak jak powinny, bieżnik opon sugeruje konieczność wymiany, a w samochodzie brakuje niektórych elementów wyposażenia, wszystkie niezbędniki znajdziesz w Inter Cars. 

szukasz produktu który opisujemy?

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Supplementary Restraint System, czyli system bezpieczeństwa, chroniący kierowcę i pasażerów w razie wypadku. SRS jest układem składającym się z poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa.

System składa się ze sterownika i zestawu czujników, które w przypadku zderzenia auta z przeszkodą uruchamiają elementy wykonawcze SRS. W najbardziej zaawansowanych układach, oprócz poduszek i napinaczy pasów, stosuje się np. automatyczne odłączenie akumulatora i dopływu paliwa czy system powiadamiania alarmowego o wypadku.

Kontrolka SRS airbag informuje o usterce układu bezpieczeństwa. Często jej pojawienie jest jednak spowodowane odłączeniem kostki pod fotelem, nieprawidłowym działaniem układu elektrycznego czy przepalonymi bezpiecznikami.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!