Zadaniem sprężyn amortyzatora jest tłumienie drgań wywołanych prowadzeniem samochodu po nierównej nawierzchni. Wówczas konieczna jest wymiana sprężyny amortyzatora. Jak to zrobić? W poniższym artykule wyjaśniliśmy najważniejsze kwestie dotyczące tego zagadnienia. Po przeczytaniu tego materiału wymiana wspomnianego elementu nie będzie trudna!

wymiana sprężyny amortyzatora

Sprężyny zawieszenia są wykonane ze zwiniętej stali i zazwyczaj dodatkowo powlekane ochronną powłoką proszkową lub farbą. Dzięki temu są odporne na korozję oraz szybkie zniszczenie. Podstawową funkcją jest utrzymywanie ciężaru nadwozia. W związku z tym sprężyny w samochodzie muszą być niewiarygodnie mocne, aby wytrzymać ciągłe poprzeczne oraz poziome przesunięcia. Na te elementy cały czas działa nacisk, także na postoju. 

Chociaż obecnie oferowane na rynku sprężyny są zbudowane tak, by działały prawidłowo bardzo długo, to zdarza się, że w końcu pękają. Co wtedy robić? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Pęknięta sprężyna amortyzatora – jakie są przyczyny i objawy uszkodzenia elementu?

Sprężyny zawieszenia to elementy, o których często się nie mówi. Więcej uwagi poświęca się amortyzatorom. Prawda jest jednak taka, że bez tych drugich jazda byłaby możliwa, z kolei bez sprężyn już nie. W samochodach najczęściej montowane są sprężyny śrubowe o mało skomplikowanej budowie. Wykonane są z drutu stalowego, który pod wpływem wysokiej temperatury staje się elastyczny. Wówczas formuje się na kształt sprężyny. Aby zwiększyć efektywność działania elementu, często producenci korzystają z drutu o zróżnicowanej średnicy oraz zmiennym skoku zwojów sprężyny. 

Sprężyny w samochodzie mogą być zamontowane na dwa różne sposoby. W pierwszym przypadku są one autonomicznych elementem lub ściśle zintegrowane z amortyzatorem. Drugie rozwiązanie to sprężyny, które tworzą kolumnę resorującą. Są one w stanie zapewnić odpowiednią sztywność nadwozia oraz wydajnie tłumić drgania z nierównej powierzchni. Od wielu lat producenci pojazdów decydują się również na kolumny McPhersona

Czemu sprężyny do amortyzatora pękają?

Jak już wiesz, sprężyny pracują nie tylko wtedy, gdy samochód jest w ruchu. Ich praca przebiega w naprawdę trudnych warunkach. Ze względu na miejsce montażu są narażone na czynniki zewnętrzne, np. sól drogową, piasek czy kamienie. Te elementy niszczą powłokę. Może wówczas dojść do odsłonięcia powierzchni stalowej, na której tworzy się ognisko rdzy. Uszkodzenie sprężyny może być również spowodowane zbyt dużym obciążeniem samochodu. 

Warto również zwrócić uwagę na styl jazdy. Poruszanie się ze zbyt dużą prędkością po nierównościach negatywnie wpływa na żywotność elementów. Nie warto również pozostawiać zbyt obciążonego samochodu na postoju przez długi czas.

sprężyna amortyzatora

Jak mogę stwierdzić, że pękła sprężyna amortyzatora? 

Pęknięcie sprężyny nie powoduje dużych komplikacji, przez co kierowcy często nawet nie zdają sobie sprawy, że doszło do uszkodzenia. Dopóki nie nastąpi przesunięcie uszkodzonych części, sama długość sprężyny jest zasadniczo taka sama. Nawet wtedy prześwit jednego z kół obniży się nieznacznie, co może pozostać niezauważone przez właściciela pojazdu. Jak zatem upewnić się, że sprężyna amortyzatora wymaga interwencji? 

Objawem uszkodzonej sprężyny są metaliczne dźwięki, które przypominają brzęczenie czy stukanie. Odgłosy te będą szczególnie słyszalne podczas jazdy na nierównościach. Warto również sprawdzić prześwit. Jak już wspomnieliśmy, często kierowcy nie zwracają uwagi na ten fakt. Nierówność będzie dobrze widoczna, gdy pojazd będzie obciążony. Pęknięta sprężyna może sprawić, że będziesz odczuwał niekomfortowe i niebezpieczne ściąganie w trakcie jazdy czy hamowania.

Zanim zabierzesz się do pracy – najważniejsze zasady i informacje

Przed wymianą sprężyny amortyzatora musisz się odpowiednio przygotować. Pierwszą zasadą, o której koniecznie musisz pamiętać, jest to, że zawsze wymienia się obydwie części przy tej samej osi. Zazwyczaj, kiedy pękła jedna sprężyna, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w krótkim czasie to samo stanie się z drugą. Bardzo często elementy te wymienia się raz na cały okres eksploatacji samochodu. Nie znasz więc marki ani typu założonych sprężyn. Dobranie części tego samego producenta może być więc trudne. W związku z tym warto zaopatrzyć się w dwie nowe sprężyny. 

Oczywiście do wymiany sprężyny amortyzatora potrzebne będą odpowiednie narzędzia. Sprawdź, czy w Twoim garażu znajdują się śrubokręty, zestaw kluczy nasadowych i płaskooczkowych, kombinerki, podnośnik i rękawice ochronne. Potrzebny będzie również specjalny ściągacz. Zazwyczaj majsterkowicze nie mają go w swoim garażu, dlatego warto wybrać się do profesjonalnego warsztatu.

Do ściśnięcia sprężyn potrzebna jest duża siła. Stosowanie innych narzędzi niż profesjonalny ściągacz może skończyć się naprawdę źle. Jeśli użyjesz przypadkowych przedmiotów, może dojść do ich uszkodzenia. Wówczas energia ze ściśniętej sprężyny uwolni się, a narzędzie odskoczy w nieznanym kierunku. Może trafić z dużą siłą w Ciebie lub inne znajdujące się w pobliżu osoby. Nie warto zatem ryzykować i jeśli nie masz ściągacza, lepiej oddać auto mechanikowi.

Specjaliści zalecają, by przy okazji wymiany sprężyn sprawdzić również stan techniczny pozostałych elementów układu zawieszenia. Przede wszystkim zwróć uwagę na sam amortyzator, a także górne mocowania, odboje oraz łożyska skrętnych kolumn. Podczas pracy i tak trzeba będzie je zdemontować, więc natychmiastowe pozbycie się uszkodzonych komponentów zaoszczędzi Ci kolejnych problemów w przyszłości.

sprężyna do amortyzatora

Wymiana sprężyny amortyzatora – instrukcja krok po kroku

Wymiana sprężyny amortyzatora nie jest skomplikowana. Najważniejsze to mieć pod ręką odpowiednie narzędzia. Trudność oraz czasochłonność pracy zależy przede wszystkim od rodzaju zawieszenia w samochodzie. Obecnie najpopularniejsze są kolumny McPhersona i to na tym przykładzie omówimy proces krok po kroku. 

Aby mieć łatwiejszy dostęp do sprężyny amortyzatora, należy w pierwszej kolejności wyciągnąć kolumnę z samochodu. Zaparkuj na płaskim terenie, najlepiej w garażu. Poluzuj śruby w kołach i odkręć zabezpieczenie amortyzatorów. W przypadku przedniej osi znajdują się pod maską, a tylnej w bagażniku. Ze względu na to, że mają kontakt z pyłem, wilgocią oraz innymi zanieczyszczeniami, będzie trzeba je oczyścić. Użyj do tego specjalnego preparatu. Po tym możesz podnieść auto.

Zdejmij koło i odkręć nakrętkę półosi. Jeśli jest to oś napędzana, wówczas konieczne jest także odkręcenie zwrotnicy od McPhersona. W zależności od marki czy modelu może się okazać, że trzeba jeszcze odkręcić końcówkę drążka kierowniczego lub sworzeń. Dzięki temu będziesz miał przestrzeń na odchylenie zwrotnicy. Pamiętaj również o przewodach hamulcowych oraz ABS. Są bardzo często przymocowane do amortyzatora. 

Upewnij się, że odkręciłeś wszystkie części. Jeśli wszystko wykonałeś poprawnie, teraz możesz wyjąć kolumnę z samochodu. Czas na założenie ściągacza na sprężynę. Jest to najbardziej niebezpieczny moment całego procesu. Zachowaj szczególną ostrożność. Skręć i zdemontuj górną poduszkę. Pamiętaj o tym, aby nie stać na „linii strzału”, tylko zawsze z boku kolumny.

Montaż sprężyny przebiega identycznie, tylko w odwrotnej kolejności. Kiedy już założysz koło oraz opuścisz samochód, możliwe, że zajdzie konieczność udania się na ustawienie geometrii pojazdu. Zależy to od budowy zwrotnicy.

Wymiana sprężyny amortyzatora – cena

Możesz samodzielnie wymienić sprężynę amortyzatora, jeśli masz odpowiednie narzędzia i wiedzę. Jeżeli jednak nie jesteś pewny swoich umiejętności, skorzystaj z usług wykwalifikowanego mechanika. Wówczas będziesz spokojny, że wymiana sprężyny amortyzatora jest wykonana poprawnie i bezpiecznie. Nieprawidłowe ustawienie lub złożenie części może prowadzić do poważnych problemów z zawieszeniem i bezpieczeństwem podczas jazdy.

Ile kosztuje wymiana sprężyny amortyzatora? Cena tej usługi różni się w zależności od tego, czy wymiana dotyczy przedniej czy tylnej osi. Nie bez znaczenia jest również marka czy model pojazdu. Może się okazać, że dla tego samego modelu ceny będą różne ze względu na wersję. Koszt wymiany sprężyn wynosi od 200 do 400 złotych dla przedniej osi oraz 100-400 złotych dla tylnej.

wymiana sprężyny amortyzatora cena

Potrzebna Ci sprężyna do amortyzatora? Zajrzyj do sklepu Inter Cars!

Sprężyna do amortyzatora to część niezwykle wytrzymała, więc nie trzeba się o nią zbytnio martwić. Oczywiście po przejechaniu 150 czy 200 tysięcy kilometrów mogą stracić swoje właściwości pierwotne. Nie warto czekać na to, aż sprężyna amortyzatora pęknie. Przy dużym przebiegu warto wymienić je razem z amortyzatorami. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na prowadzenie pojazdu. Gdzie kupisz najlepsze części do swojego samochodu? Wszystko, co niezbędne, dostępne jest w sklepie internetowym Inter Cars!

Układ amortyzacji jest jednym z ważniejszych, jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu. Odpowiada za komfort jazdy. W związku z tym, gdy konieczna jest wymiana sprężyny amortyzatora, zajrzyj do oferty Inter Cars. 

Nasz bogaty asortyment zawiera części do wielu modeli pojazdów. Dostępne są sprężyny na lewą i prawą stronę, przednie oraz tylne. Oprócz tego znajdziesz u nas również inne elementy układu amortyzacji – podkładki sprężyn, tuleje, odboje amortyzatorów czy same amortyzatory. Oferowane przez nas produkty pochodzą od renomowanych producentów. Zajrzyj do naszego sklepu i wybierz dla siebie odpowiednie części!

Wymiana sprężyny amortyzatora – podsumowanie

Sprężyny amortyzatora z czasem ulegają zużyciu i mogą nie działać tak, jak powinny. Może to doprowadzić do nieprawidłowej pracy zawieszenia, w konsekwencji przyczyniając się do powstania niebezpiecznej sytuacji na drodze. 

Wymiana sprężyny amortyzatora często nie sprawia dużych problemów. Jeśli masz odpowiednie narzędzia oraz wiedzę, możesz spróbować zrobić to samodzielnie. Pamiętaj jednak o swoim bezpieczeństwie. Jeżeli nie czujesz się na siłach, oddaj samochód wykwalifikowanemu mechanikowi. Przed wymianą zaopatrz się jednak w dobrej jakości części. Sprężyny do amortyzatora oraz inne elementy do swojego pojazdu znajdziesz w ofercie Inter Cars! 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jeśli doszło do pęknięcia sprężyny w Twoim samochodzie, wówczas możesz słyszeć nieregularny odgłos „brzęczenia” w podwoziu oraz głuche stuki przy skręcaniu kół. Prawdopodobnie będziesz czuł również ściąganie podczas jazdy. Objawem uszkodzonej sprężyny jest także nierówna wysokość samochodu.

Wymiana sprężyny amortyzatora wymaga uniesienia samochodu oraz zdemontowania koła. Należy również rozpiąć zawieszenie. Zazwyczaj polega to na odkręceniu zwrotnicy od kolumny McPhersona. Sprawdź również, czy do amortyzatora nie są podpięte przewody hamulcowe. Gdy wyjmiesz kolumnę z samochodu, musisz użyć ściągacza, by zdjąć sprężynę. Montaż nowego elementu przebiega identycznie, tylko w odwrotnej kolejności.

Koszt wymiany sprężyny amortyzatora jest różny. Istotny jest rodzaj zawieszenia oraz zakres prac. Cena tej usługi różni się także w różnych regionach Polski. Zazwyczaj wymiana elementu na przedniej osi kosztuje od 200 do 400 zł, z kolei na tylnej 100-400 zł.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!