System ABS jest jednym z najprzydatniejszych elementów wyposażenia każdego auta. Zapewnia bezpieczeństwo i pozwala poruszać się autem w pożądany sposób – bez występowania niespodziewanych sytuacji na drodze. Warto dowiedzieć się więcej na temat jego działania i które elementy są najważniejsze w kontekście prawidłowego funkcjonowania układu, a także gdzie znaleźć dostęp do części i akcesoriów od sprawdzonych dostawców. Te informacje znajdziesz w naszym artykule! Sprawdź sam i dowiedz się więcej na temat systemu ABS!

Za sprawą układu ABS hamowanie autem jest bardziej wydajne. Co więcej, jego efektywność stoi na wysokim poziomie niezależnie od warunków pogodowych, czy stanu drogi. System ABS dzięki temu podnosi poziom bezpieczeństwa w trakcie poruszania się samochodem. Układ zmniejsza ciśnienie w hamulcach, w momencie gdy wpadają w poślizg. Dzięki temu odzyskują przyczepność, a kierowca panowanie nad ruchem pojazdu. To wszystko odbywa się na przestrzeni sekund, dlatego działanie systemu ABS jest niemal nieodczuwalne. Co jeszcze warto wiedzieć na temat układu?

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

System ABS – co to właściwie jest?

W większości samochodów jest montowany system ABS. Co to właściwie jest? Rozwinięcie skrótu to Anti-lock Braking System. Stanowi określenie układu hamulcowego, który zapobiega poślizgowi. Co ciekawe, producenci nie tylko stosują ABS w autach osobowych, ale także innych maszynach – samolotach, motocyklach, ciężarówkach i autobusach.

Zasada działania ABS opiera się na zapobieganiu blokowaniu kół. Układ jest tak zaprojektowany, aby powstrzymywać niebezpieczne stopowanie hamulców, w sytuacjach gdy kierowca zmuszony jest do nagłego hamowania. Czujnik ABS wysyła sygnał do systemu, układ się aktywuje i swoim działaniem zapobiega poślizgom.

system abs

System ABS w samochodzie jest szczególnie przydatny na wymagającym, błotnistym terenie, a także przy trudnych warunkach pogodowych – mrozie, ulewach, czy gradzie. Jego działania znacząco pomaga kierowcy utrzymać pożądany tor jazdy i kontrolę nad ruchem pojazdu. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że ABS funkcjonuje także pod nazwą CAB – Controller Anti-lock Brake. Jest to termin stosowany w nazewnictwie systemów pokładowych samochodu przez niektóre koncerny.

ABS – krótka historia

Właściwie od sameo początku kostruktorzy samochodów zastanawiali się jak zapobiec blokowaniu się kół.  Co ciekawe już w 1936 roku Bosh zgłosił do patentu „urządzenie zapobiegające blokowaniu kół pojazdu mechanicznego w trakcie hamowania”. i to w tej firmie system ABS zadebiutował w 1978 roku. Początkowo stanowił dodatkowe wyposażenie Mercedesa w klasie S, a wkrótce potem także w modelach serii 7 BMW.

Jak działa ABS? Najważniejsze informacje

Oprócz tego, co to jest ABS, warto też się dowiedzieć, jak właściwie działa ten system. W większości przypadków ten układ zawiera centralną jednostkę sterującą – ECU, cztery czujniki prędkości obrotowej kół i przynajmniej dwa zawory hydrauliczne w obrębie hydrauliki hamulcowej.

Jak działa ABS? Najważniejsze informacje

Reagowanie na niższą i wyższą prędkość koła w porównaniu z szybkością przemieszczania się auta

Komponent sterujący kontroluje prędkość obrotową każdego koła. W momencie, kiedy wykryje jego wolniejsze obracanie się względem prędkości pojazdu, potraktuje to jako czynnik zwiększający prawdopodobieństwo zablokowania się ich.

W takich okolicznościach ECU systemu ABS uruchomi zawory, aby zmniejszyć ciśnienie hydrauliczne oddziaływające na hamulec w danym kole. Podobnie prezentuje się to w sytuacji, gdy ECU wykryje szybszy ruch koła w porównaniu z ogólną prędkością pojazdu. Wtedy ciśnienie hydrauliczne hamulca zostaje zwiększone, co powoduje ich spowolnienie. 

Teraz przejdźmy do opisu głównych elementów odpowiadających za działanie systemu ABS. Zaliczają się do nich czujniki prędkości kół, zawory, pompa, a także sterowniki. Co warto o nich wiedzieć?

Czujnik prędkości – ważny element układu

Sensory służą do określenia przyspieszenia lub opóźnienia koła. Czujnik ABS do generowania sygnału wykorzystuje magnes, detektor efektu Halla  lub koło zębate i cewkę elektromagnetyczną. Działa to w ten sposób, że obrót koła lub mechanizmu różnicowego indukuje pole magnetyczne wokół sensora. Czujnik przekazuje następnie niezbędne informacje do głównego sterownika.

Czym jest wspomniany detektor efektu Halla? To małe urządzenie działające na zasadzie elektromagnetycznej. Steruje pracą silnika. Służy do obsługi układu zapłonowego.

system abs

Zawory – część przewodu hamulcowego

W praktycznie każdym hamulcu sterowanym przez system ABS znajduje się zawór. Może mieć trzy pozycje. Pierwsza z nich to położenie otwarte. Wtedy ciśnienie z pompy hamulcowej jest przekazywane bezpośrednio hamulców. Druga występuje wtedy, gdy zawór blokuje przewód i izoluje dany hamulec od pompy. Dzięki temu ciśnienie nie wzrasta do wyższego poziomu w momencie mocnego naciśnięcia pedału przez kierującego. Jest to położenie zamknięte. W trzeciej pozycji – półotwartej – zawór uwalnia część ciśnienia z hamulca. 

Pompa – komponent systemu ABS

Pompa w systemie ABS służy do przywrócenia ciśnienia w hamulcach hydraulicznych po tym, jak zostanie zwolnione przez zawory. Sygnał ze sterownika sprawia, że zawór się zwalnia wtedy, gdy następuje wykrycie poślizgu koła. Kiedy ciśnienie zostanie wypuszczone, pompa jest używana do przywrócenia ilości naprężonego powietrza do układu hamulcowego. Działanie pompy zależy od sterownika, który moduluje jej funkcjonowanie w celu dostarczenia pożądanej wartości ciśnienia i zmniejszenia poślizgu w trakcie wykonywania przez kierowcę manewru hamowania.

system abs

ECU – element odpowiadający za prawidłowe działanie układu

Wśród najważniejszych komponentów systemu ABS nie może zabraknąć ECU. Sterownik otrzymuje informacje z poszczególnych czujników prędkości obrotowej kół. W sytuacji, gdy któreś z nich utraci przyczepność, sygnał jest wysyłany do ECU. Jego reakcją jest ograniczenie siły hamowania, a także uruchomienie modulatora ABS. Ten moduł włącza i wyłącza zawory adekwatnie do zaistniałych okoliczności.

Czym jest system ESC?

W kontekście układu ABS należy też wspomnieć o ESC. Jest to rozwinięcie koncepcji ABS. Ta odmiana systemu elektronicznej kontroli stabilności wspomaga działanie hamulców wraz z minimum dwoma, dodatkowymi czujnikami. Zaliczają się do nich sensory kąta skrętu koła kierownicy i detektor żyroskopowy.

Jak działa system ESC? Drugi czujnik wykrywa, że kierunek, w którym podąża pojazd, nie pokrywa się z informacjami przekazywanymi przez sensor koła kierownicy. Następnie oprogramowanie ESC wyhamowuje niezbędne pojedyncze koło lub kilka w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom.

System ABS –  na co zwrócić uwagę?

System ABS – na co zwrócić uwagę?

Ze względu na to, że system ABS stanowi podstawowe wyposażenie aut. W Polsce od 2006 roku nie można sprzedawać nowych samochodów bez tej funkcji. Jest to zgodne z dyrektywą europejską z 2004 roku. Właściciele aut często zastanawiają się nad wieloma czynnikami związanymi z działaniem układu. Przedstawiamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania związane z Anti-lock Braking System.

Jak można odczuć działanie systemu ABS?

ECU systemu ABS będzie przekazywać informacje do układu tak, aby proces był powtarzany w ciągły sposób. Kierowca może się zorientować, że Anti-lock Braking System zaczął działać, w momencie kiedy pojawi się pulsowanie pedału hamulca. W niektórych przypadkach układy ABS mogą podnosić lub obniżać ciśnienie hamowania nawet do 15 razy na sekundę. Dzięki temu zablokowanie kół w trakcie gwałtownego stopowania pojazdu nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla kierowcy, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu.

Gdzie znajdują się czujniki ABS?

Odpowiedzieliśmy już na pytanie: ABSco to jest? Teraz warto powiedzieć więcej na temat sensorów, dzięki którym układ działa prawidłowo. Nowoczesne systemy ABS oddziaływają na wszystkie cztery koła dzięki pracy układu detektorów. Czujniki ABS są montowane w piastach oraz mikrokontrolerach.

Gdzie znajdują się czujniki ABS?

Czy system ABS sprawdza się wyłącznie przy hamowaniu?

Układ Anti-lock Braking System nie musi być używany tylko w celu zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie gwałtownego hamowania. Wyposażenie ABS jest też wykorzystywane przy systemie kontroli trakcji TCS w trakcie przyspieszania pojazdu. Jeśli przy zwiększaniu prędkości opona traci przyczepność, system ABS wykrywa taką sytuację i podejmuje odpowiednie działania w celu odzyskania trakcji. Bardziej złożone układy mogą też kontrolować poziom przepustnicy i hamulców – w tym samym czasie.

Jak dbać o układ hamulcowy i system ABS?

Warto zaopatrzyć się w narzędzia niezbędne do serwisowania układu hamulcowego, aby system ABS działał sprawnie. Przydadzą się dobry płyn hamulcowy i praktyczne zestawy naprawcze, umożliwiające wymianę wadliwych lub zużytych komponentów. Warto też zaopatrzyć się w zapasowy czujnik ABS.

Wybierz swoje produkty:

Utrzymanie układu hamulcowego jest niezwykle ważne w kontekście prawidłowego działania systemu ABS. Jednym z największych zagrożeń jest zapowietrzenie układu. Może do tego dojść na przykład poprzez opary gotującego się, starego płynu hamulcowego ze sporą zawartością wody, uszkodzonych elementów układu czy nieprawidłową wymianę elementów hydraulicznych.

Zaniedbania w tym obszarze mogą skutkować przegrzewaniem elementów układu hamulcowego i powstawaniem oparów w jego wewnętrznej części. Powoduje to niekiedy zapadnięcie się pedału hamulca, czyli całkowitą awarię jego działania. Do tego dochodzą też kwestie związane z korozją. W przypadku braku regularnej wymiany płynu hamulcowego rdza może zaatakować poszczególne elementy hydrauliki.

baner mamy części do Twojego samochodu

Wymiana płynu hamulcowego a system ABS

Przy wymianie płynu hamulcowego we wszystkich czterech kołach konieczne jest stosowanie się do wskazań producenta pojazdu. Standardowa procedura polega na zastąpieniu starego specyfiku nowym. Rozpoczyna się od przednich kół – najpierw od lewego i przechodzi do komponentów po prawej stronie. Następne są koła tylne – prawe i na końcu lewe.

Może się zdarzyć, że zawory będą silnie zardzewiałe i brudne. Co robić w takiej sytuacji? Przed otwarciem zaworów należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać skutecznym odrdzewiaczem. Dzięki temu nie dojdzie do zerwania zatyczki.

Jeśli zawory są w odpowiednim stanie technicznym, można je otworzyć i spuścić płyn hamulcowy do momentu aż będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza. Dobranie właściwego płynu hamulcowego przy wymianie jest kluczowe w kontekście prawidłowego działania systemu ABS.

System ABS – jak jego działanie wpływa na bezpieczeństwo? Komentarz eksperta

System ABS – jak jego działanie wpływa na bezpieczeństwo? Komentarz eksperta

System ABS stanowi jeden z najważniejszych układów w pojeździe, które odpowiadają za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu. Uniemożliwia blokowanie się kół w trakcie gwałtownego hamowania, a także wspiera działanie pozostałych systemów wspomagających.

W momencie, kiedy niezbędna jest wymiana poszczególnych komponentów wchodzących w skład układu ABS, należy nabyć je u sprawdzonego dostawcy. Sklep Inter Cars oferuje dostęp do szerokiej gamy narzędzi, płynów, akcesoriów i części zamiennych, które pozwolą kierowcy utrzymać samochód we właściwym stanie. dotyczy to także systemu ABStłumaczy ekspert Inter Cars.

Pamiętaj, że regularne kontrole mają największy wpływ na bezpieczeństwo. Jeśli planujesz dłuższą podróż sprawdzić stan pojazdu

FAQ

Co to jest system ABS?

To układ, który zapobiega blokowaniu się kół w trakcie intensywnego hamowania.

Jak system ABS wpływa na bezpieczeństwo?

System ABS wpływa na bezpieczeństwo, wpływając na lepszą sterowność auta w trakcie hamowania, niezależnie od warunków pogodowych czy stanu nawierzchni.

Co oznacza świecąca się kontrolka systemu ABS?

Informuje o dezaktywacji systemu. Należy udać się do fachowca w celu zlikwidowania problemu.

Co jest przyczyną awarii systemu ABS?

Wśród najczęstszych przyczyn można wymienić awarie czujnika prędkości obrotowej kół, wadliwą pompą ABS lub problemy z zaworem hydraulicznym.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!