Układ hamulcowy to jeden z najważniejszy zespół elementów każdego pojazdu mechanicznego. Redukcja prędkości i możliwość szybkiego zatrzymania auta lub jednośladu są wymagane do zachowania bezpieczeństwa poruszania się po drogach. Zadbaj więc o to, aby Twój samochód lub motocykl był sprawny i nie zawiódł Cię w momencie, w którym naciskasz pedał hamulca. Wymiana szczęk hamulcowych w przypadku bębnowych układów hamulcowych nie jest wcale kosztowna i problematyczna. Warto więc zadbać o to wcześniej. 

Wiedza na temat zasad działania poszczególnych elementów układu hamulcowego pozwoli Ci zrozumieć znaczenie jego efektywności. Z poniższego materiału dowiesz się również, jak wygląda wymiana szczęk hamulcowych. Cena tych części również nie należy do wysokich – co udowodnimy na podstawie oferty pochodzących od renomowanych producentów w Inter Cars. Zachęcamy do lektury i zapraszamy serdecznie do skorzystania z wiedzy naszych ekspertów. Gwarantujemy, że każdy znajdzie odpowiedzi na swoje pytania. 

Z poniższego materiału dowiesz się między innymi:

Szczęki hamulcowe – czym są i do czego one służą?

Szczęki hamulcowe są to elementy bębnowego układu hamulcowego, które odpowiadają za tworzenie tarcia w bębnach. Przez wiele lat były standardem w tylnej osi. Jednak ta technologia jest powoli wypierana przez tarczowe układy hamulcowe. Ma to związek między innymi z powszechnością ABS i systemów kontroli trakcji, które potrzebują tarcz. Obecnie w nowych autach bębny są montowane sporadycznie. 

Szczęki hamulcowe są to nieruchome elementy bębnowego układu hamulcowego. Wyposażone są one w okładziny cierne, które zaciskają się na powierzchni bębna (będącego elementem ruchomym koła). Szczęki hamulcowe są w pewnym sensie analogicznym komponentem do klocków hamulcowych, które wykorzystywane są z kolei w tarczowych układach hamulcowych.

Szczęki hamulcowe podczas pracy poddawane są ogromnemu tarciu, co powoduje znaczny wzrost temperatury. Oba czynniki sprawiają, że są to najszybciej zużywające się elementy hamulca bębnowego. Żywotność komponentów eksploatacyjnych zależy jednak od wielu czynników. 

Szczęki hamulcowe C 330 w ciągnikach marki Ursus prawdopodobnie szybciej ulegną zużyciu niż szczęki hamujące niewielkie auto osobowe. Producenci deklarują często żywotność maksymalną swoich wyrobów do 50 tys. przejechanych kilometrów. 

wymiana szczęk hamulcowych

Jak dobrać szczęki hamulcowe do konstrukcji układu hamulcowego?

Teoretycznie wymiana szczęk hamulcowych bez pozostałych elementów zestawu jest możliwa. Należy jednak sprawdzić stan techniczny bębnów. Są one elementem ruchomym w pojeździe i mają cały czas kontakt z warunkami zewnętrznymi, zabrudzeniami, przeciążeniem czy oddziaływaniem skrajnych temperatur. Lepiej więc upewnić się podczas serwisu, czy aby na pewno nie warto zmienić ich razem ze szczękami. 

Wymiana szczęk hamulcowych razem z pozostałymi komponentami zagwarantuje Ci również kompatybilność podzespołów. Zaoszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu i energii na poszukiwaniach części. Ponadto zestaw często jest dostępny w niższych cenach niż pojedyncze elementy.

Wymiana szczęk hamulcowych – kiedy to zrobić?

Wyróżniamy wiele czynników mających bezpośredni i pośredni wpływ na zużycie układu hamulcowego. Należą do nich m.in.:

  • niewłaściwa eksploatacja samochodu,
  • nieprawidłowy montaż hamulców,
  • niska jakości części,
  • czynniki atmosferyczne,
  • przeciążenia mechaniczne w trakcie nagłego hamowania,
  • różnice temperatur powstałe w wyniku eksploatacji pojazdu. 

Producenci oceniają, że markowe szczęki hamulcowe są w stanie efektywnie hamować do 50 tysięcy kilometrów przebiegu. Gdy żywotność szczęk dobiega końca, pojawia się charakterystyczny pisk w trakcie redukcji prędkości. Jest on wynikiem tarcia metalu o bęben. Kolejnym objawem usterki układu hamulcowego jest spadek efektywności hamowania. Gdy zauważysz wyraźne obniżenie reakcji na naciśnięcie pedału hamulca, ściąganie samochodu podczas hamowania na dowolną stronę  czas dokonać szczegółowego przeglądu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ww. problemy spowodowane są zużyciem szczęk hamulcowych. Regularne przeglądy stanu technicznego hamulców pozwolą uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze. Warto też dokonywać przeglądów stanu technicznego szczęk częściej, niż jest to wymagane. 

wymiana szczęk hamulcowych

Układy mocowania szczęk i cylinderków hamulcowych

Układ hamulcowy bębnowy dzieli się na 3 najpopularniejsze zespoły mocowania szczęk hamulcowych i cylinderków. Chociaż jest to ta sama technologia i wykorzystuje ona identyczne (lub zbliżone do siebie) komponenty, różni się ona działaniem i niezawodnością. Sprawdź i zobacz, który układ zagwarantuje Ci największą efektywność przy zachowaniu satysfakcjonującej wytrzymałości.

Układ simplex

Jest to najprostszy układ mocowania szczęk hamulcowych. Jego konstrukcja oparta jest na cylinderku hamulcowym i dwóch tłoczkach. Współbieżna i przeciwbieżna szczęka są rozpierane tłoczkami. Te z kolei naciskają na koniec szczęk hamulcowych, przy czym drugi przymocowany jest na stałych sworzniach. Do największych zalet układu simplex zaliczyć można bardzo niską cenę podzespołów i prostą konstrukcję układu hamulcowego. Nie jest on jednak pozostawiony wad.

Niewątpliwym problemem w układzie simplex jest nierównomierne zużycie szczęk hamulcowych. Dzieje się tak, ponieważ w pierwszej kolejności szczęki hamują górną częścią, aby dopiero po chwili proces redukcji prędkości objął również dolną część. Szczęka współbieżna zużywa się zatem szybciej niż przeciwbieżna – przy czym wymiana musi obejmować zestaw składający się z obydwu elementów.

Układ duplex

Jest to system wykorzystujący dwa cylinderki hamulcowe. Ma on jednak pojedyncze tłoczki, z czego jeden zlokalizowany jest na górze, drugi (analogicznie) na dole. W układzie duplex szczęki hamulcowe rozpierane są niezależnymi rozpieraczami i są współbieżne. Oznacza to, że nacisk obu szczęk jest równomierny.

Szczęki hamulcowe dysponują rozpieraczami i sworzniami oporowymi. Zamontowane są po przeciwnych stronach układy hamulcowego. 

Do największych wad układu duplex należą dłuższy moment hamowania w porównaniu do systemu simplex i wyższy koszt naprawy. Stopień skomplikowania układu duplex jest większy, przez co czas realizacji wymiany podzespołów może być dłuższy.

Układ samowzmacniający (servo)

Servo to nie rozwinięcie układu bębnowego, ale wspomaganie układu. Ma dwie współbieżne szczęki hamulcowe. Zbudowany jest z jednego cylinderka hamulcowego, który wyposażony został w dwa tłoczki. 

Całość konstrukcji działa podobnie jak w układzie simplex – z tą różnicą, że szczęki hamulcowe nie są zamontowane na stałe, a zostały połączone łącznikiem z tarczą hamulcową (tzw. szczęki pływające). Dzięki temu szczęki w zestawie oddziałują na powierzchnię bębna z bardzo podobną siłą. Zużywają się zatem równomiernie, a ich żywotność jest stosunkowo dłuższa.

mechanik i wymiana szczęk hamulcowych

Jak wymienić szczęki hamulcowe?

Samodzielna wymiana szczęk hamulcowych nie jest wcale tak skomplikowana, jak pozornie mogłoby się wydawać. Trzeba jednak dysponować odpowiednim miejscem, aby wykonać tego typu pracę. Podejmując się zatem tego wyzwania, należy:

  1. poluzować nakrętki mocujące koło;
  2. unieść i zabezpieczyć auto (całe lub tylko tę stronę, po której szczęki hamulcowe są wymieniane); 
  3. odkręć śruby lub nakrętki mocujące koło i zdemontować koło;
  4. zdemontować bęben hamulcowy;
  5. pozbyć się dolnej sprężyny dociskowej szczęk hamulcowych; 
  6. zdemontować sworznie mocujące szczęki hamulcowe; 
  7. odkręcić sprężyny z samoregulatorem;
  8. zdemontować linkę hamulcową w tylnym hamulcu;
  9. pozbyć się wyeksploatowanych szczęk hamulcowych;
  10. zamontować nowe szczęki hamulcowe; 
  11. w analogicznych krokach złożyć koło z nowymi szczękami.

Jeżeli szczęki zostały zamontowane prawidłowo, to pozostaje jedynie je wyregulować. W tym celu naciśnij kilkakrotnie pedał hamulca. Zaciągnij też hamulec ręczny. Teraz układ powinien być wyregulowany, lecz sprawdź jego efektywność przed wyruszeniem w dalszą trasę. 

baner mamy części do Twojego samochodu

Inwestuj w wysokojakościowe szczęki hamulcowe

Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego podczas jazdy. Nie należy zatem szukać oszczędności w trakcie zakupu części. Inwestuj wyłącznie w markowe podzespoły lub zamienniki. O jakości ich wyrobów świadczą zarówno pozytywne opinie konsumentów oraz ekspertów branżowych, jak i atesty oraz certyfikaty wystawione przez niezależne laboratoria.

Zwracaj szczególną uwagę na kompatybilność i wymiary szczęk hamulcowych. Do najważniejszych parametrów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze szczęk, zaliczamy m.in.:

  • miejsce zabudowy (tył lub przód);
  • średnicę;
  • szerokość;
  • obecność okładzin;
  • kompatybilność z konkretnymi modelami aut. 

Wszystkie ww. dane techniczne znajdziesz w opisie każdego zestawu szczęk hamulcowych w Inter Cars. Dzięki temu szukanie odpowiednich komponentów będzie szybkie i proste. Ponadto w ofercie sklepu znajdziesz szereg wysokiej jakości szczęk do najróżniejszych modeli samochodów. Wszystkie elementy dostępne są w przystępnej cenie. Sprawdź ofertę naszego sklepu. 

Regeneracja szczęk hamulcowych – czy to możliwe i czy warto?

Regeneracja oznacza przywrócenie pełnej sprawności używanych komponentów. Jest to proces możliwy wyłącznie wtedy, gdy dana część nie jest zupełnie zużyta. Tak jednak nie jest w przypadku szczęk hamulcowych, które podczas pracy ulegają starciu w wyniku kontaktu z bębnem układu hamulcowego. 

Nie ryzykuj – zwłaszcza że niemal każdy serwis świadczy takie usługi jak wymiana szczęk hamulcowych. Cena również nie powinna być wysoka, ponieważ nie jest to szczególnie skomplikowane zadanie.

szczęk hamulcowych

Jak dbać o układ hamulcowy – rady eksperta

Dokonuj regularnych przeglądów stanu technicznego i wymieniaj płyny układu hamulcowego zgodnie z zaleceniami producenta. Nie czekaj do ostatniej chwili, gdy elementy eksploatacyjne „dokonają żywota” i kupuj markowe komponenty kompatybilne z Twoim modelem auta. Dzięki tym prostym zasadom zadbasz o niezawodność układu hamulcowego, co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.  Optymalnym wyborem pod względem stosunku ceny do jakości są markowe zamienniki. W naszym sklepie można kupić choćby szczęki hamulcowe, takich producentów, jak: Bosch, Ferodo, TRW, Delphi czy ABE. Markowe zamienniki to jakość porównywalna lub nawet wyższa od części stosowanych na pierwszy montaż. mówi ekspert Inter Cars.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Czy można samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe?

Tak. Należy mieć jednak odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi Ci ustawić auto „“na płasko” i podnieść je na odpowiednią wysokość z zachowaniem bezpieczeństwa.

Ile kosztują szczęki hamulcowe?

Wszystko zależy od tego, kto jest producentem konkretnego zestawu lub elementu i do jakiego modelu auta są dane szczęki hamulcowe przeznaczone. Można przyjąć, że cena markowych zamienników mieści się w przedziale od 60 do 600 zł za komplet na jedną oś. 

Po czym poznać, że szczęki hamulcowe wymagają wymiany?

Gdy zauważysz nietypowe zachowania pojazdu w trakcie hamowania, należy zweryfikować przyczynę problemu. Jako że szczęki hamulcowe najszybciej ulegają zużyciu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że należy je wymienić. Do objawów wynikających z wyeksploatowania szczęk hamulcowy zaliczamy:

  • gorszy czas reakcji hamowania i wydłużenie drogi hamowania,
  • charakterystyczny dźwięk (pisk) w trakcie hamowania,
  • nagrzewanie się felg,
  • niepokojący zapach spalenizny podczas jazdy, 
  • „bicie” pojazdu w trakcie hamowania.

Czy można regenerować szczęki hamulcowe?

Nie. Szczęki hamulcowe można najwyżej wyczyścić, lecz nie da się przywrócić do pełnej sprawności części, która uległa zużyciu w konsekwencji tarcia. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!