Czy znasz markę opon Dębica? Oczywiście, że tak! Jeżeli jesteś kierowcą z kilkuletnim stażem, to jest również duże prawdopodobieństwo, że miałeś okazję podróżować autem z oponami tej firmy. To wszystko dlatego, że produkty Dębica ze względu na swoją przystępną cenę i ponadprzeciętną jakość są jednymi z najczęściej wybieranych przez polskich kierowców. Czy taki wybór jest uzasadniony? Jak tę założenie weryfikują czas i przejechane kilometry? Sprawdziliśmy to dla Ciebie, przeprowadzając test zimowej opony Dębica Frigo 2. Zapraszamy do lektury! 

Przed przystąpieniem do testu zastanawialiśmy się, jak najlepiej sprawdzić wpływ przejechanych kilometrów na skuteczność Frigo 2. Nowe, słusznie noszą miano eksperta do jazdy po śniegu, jednak każdy z nas kupuje ogumienie raz na kilka lat, dlatego zależało nam na sprawdzeniu, jak zachowują się jako opony używane. Dlatego też w ręce zaprzyjaźnionego kierowcy rajdowego i konstruktora, Marcina, oddaliśmy Skodę Rapid, do której założyliśmy 4-letnie opony Dębica Frigo 2. W poszukiwaniu śniegu trafiliśmy na dolnośląskie drogi i oto wyniki naszych testów.


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Testy opony Dębica Frigo 2 – stosunek ceny do jakości 

Jak wspominaliśmy na początku naszego artykułu, Dębica króluje na polskich drogach, a model Frigo 2 uważany jest (i słusznie) za najlepsze opony zimowe w kategorii rozwiązań budżetowych. Zaraz, zaraz a co z modelem Frigo HP 2? Czy to ta sama opona? W kwestii bycia królem skuteczności na ośnieżonej nawierzchni: tak. Wykorzystamy jednak nasz test, aby wyjaśnić różnice i pomóc wyborze odpowiedniego ogumienia. Dla porządku linia modelowa Frigo to obecnie aż trzy warianty: Frigo 2, Frigo HP2 oraz legendarny bieżnik Dębica Frigo stosowany najmniejszych rozmiarach. 

Dębica Frigo 2 – sekret przyczepności na śniegu

Zaczynamy jednak od wyjaśnienia, dlaczego Dębica Frigo 2 tak dobrze radzi sobie na śniegu (również tym głębokim). Cała opona ponacinana jest głębokimi zygzakowatymi lamelami i to nie tylko w środkowej części, ale również na klockach bocznych. Dzięki temu świetnie wgryza się w śnieg i wykorzystując zjawisko adhezji (siły łączącej dwie powierzchnie styku), utrzymuje trakcję tam, gdzie inne opony już dawno się poddały. Potwierdzają to kierowcy z południa Polski, zaznaczając jednocześnie, że to, co sprawdza się na śniegu, na asfalcie nie zawsze działa najlepiej. Dlatego też powstała zimowa Dębica Frigo HP 2 – bardziej precyzyjna i wytrzymała. 

Używane opony Dębica Frigo 2 – dobra przyczepność na śniegu? 

Teraz czas na zapowiadany test używanych opon Dębica Frigo 2. W tym celu Marcin zajął miejsce za kierownicą Skody Rapid wyposażonej w ogumienie z 2018 roku. Jakie wnioski? 

Po pierwsze, ogumienie świetnie pracuje, gdy jest nowe. Kierunkowy bieżnik opon Dębica oraz wspomniane wcześniej nacięcia, które pod wpływem nacisku tworzą schodki, sprawiają, że opona wgryza się nawet w głęboki śnieg i gwarantuje przyczepność. 

Po drugie, gdy dynamicznie użytkujemy tę oponę na suchym asfalcie, efekt „wgryzania” powoduje, że wspomniane schodki zużywają się znacznie szybciej. 

Po trzecie, to opisane powyżej elementy opony Dębica mają wpływ zmniejszenie skuteczności opony wraz z upływem kolejnych kilometrów. Właśnie dlatego producent przygotował model Frigo HP 2. 

Wzmocniony bieżnik Dębica Frigo 2, czyli oznaczenie HP

Płynnie przechodzimy do omówienia głównej różnicy między Frigo 2 a Frigo HP 2. Otóż model z oznaczeniem HP ma dużo bardziej masywną konstrukcję, nie tracąc przy tym nic w kwestii efektywności na śniegu. Jednak obiektywnie musimy stwierdzić, że przy porównaniu w warunkach śniegowych tych dwóch opon, zachowanie opon zimowych Frigo 2 plasuje się wyżej w kontekście przyczepności i trakcji. 

Wróćmy jednak do Frigo HP 2 i porozmawiajmy, dlaczego taki model trafił do produkcji. Otóż przy większych rozmiarach opon (większych samochodach) ten bieżnik będzie bardziej odporny na dynamiczną jazdę po suchym asfalcie. A zatem otrzymujemy bardziej wytrzymałą oponę. 

Jeżeli jednak mówimy o jeździe na suchym asfalcie, to faktem jest, że nie jest wymarzone środowisko pracy dla opon zimowych Frigo 2 (również HP). Bardzo wysoki bieżnik oraz duża liczba nacięć powodują, że precyzja prowadzenie nie jest tak dobra jak np. w przypadku opon całorocznych i modelu Navigator 3

Opinie o oponie Dębica Frigo 2 – czy to dobra opona? 

Pokazaliśmy przewagi oraz elementy, w których nie radzi sobie ona najlepiej. Zatem teraz czas na odpowiedź czy to dobra opona? Naszym zdaniem to opona bardzo dobra dla tych, którzy poruszają się po ośnieżonych drogach. Mówiąc wprost, jeżeli jesteś mieszkańcem terenów górskich, to nowa opona zimowa Dębica Frigo 2 sprawdzi się lepiej niż droższe propozycje z segmentu premium. Ważna jest natomiast świadomość jak tę oponę używać i czego unikać na drodze. Jeżeli natomiast głównie poruszasz się po drogach centralnej lub północnej Polski to wybierz Dębicę Frigo HP 2. 

Ciekawostka: ten sam bieżnik, który omawialiśmy w ramach opon zimowych Frigo 2, znajdziesz również w modelu Sava Eskimo S3+

Zimowy model Dębica Frigo 2 – testy ADAC 

Inni również przeprowadzili zimowe testy opony Dębica. Dlatego też wnioski z przeprowadzonego przez nas sprawdzianu postanowiliśmy zestawić z oceną poszczególnych parametrów, przygotowaną przez ADAC. Czym jest ADAC? Rozwinięcie tego skrótu brzmi: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Jest to najbardziej znana w Europie organizacja motoryzacyjna, działająca od 1903 roku, która m.in. zajmuje się testowaniem opon, crash-testami czy przygotowaniem rankingów bezpieczeństwa samochodów. A oto wyniki testów ADAC dla opony Dębica Frigo 2: 

Wynik ogólny testu2.9
Składowe wyniku ogólnegoWartość
Sucha nawierzchnia (waga 15 %)2.9
Mokra nawierzchnia (waga 30%)2.9
Śnieg (waga 20 %)2.2
Lód (waga 10%)2.5
Hałas/Komfort (waga 5 %)3.5
Zużycie paliwa (waga 10 %)2.2
Zużycie opony (waga 10 %)2.0
Interpretacja wyników
Bardzo dobry: 0,6 – 1,5
Dobry: 1,6 – 2,5
Zadowalający: 2,6 – 3,5
Wystarczający: 3,6 – 4,5
Niewystarczający: 4,6 – 5,5
Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/175-65-r14t/debica-frigo-2-id-4000/ 

Analiza tych wyników pokrywa się z naszymi wnioskami: opona zimowa Dębica Frigo 2 to dobry wybór dla tych, którzy oczekują przyczepności na śniegu. 

Dębica Frigo 2, opinie na temat opony zimowej idealnej na śnieg

Zatem teraz czas na podsumowanie testów opon Frigo 2. Po pierwsze, nowe opony Dębica Frigo 2 to idealny wybór dla tych, którzy dużo podróżują po ośnieżonych drogach oraz oczekują, że auto wyjedzie nawet z kopnego śniegu. Po drugie, opony te ze względu na budowę i pracę bieżnika, podczas dynamicznej jazdy po suchym asfalcie tracą swoją efektywność. Po trzecie, bieżnik kierunkowy, liczne nacięcia i lamele zygzakowate to świetna przyczepność na śniegu, ale mniejsza precyzja na asfalcie. W końcu po czwarte, dla większych rozmiarów (większych aut) oraz tych kierowców, którzy znaczną część swoich podróży odbywają w centralnej lub północnej Polsce, producent przygotował wzmocniony model Frigo HP 2. Czy to dobry moment na zakup? Nasze testy dały Ci pełny obraz, dlatego wybierz swój rozmiar i dodaj opony Dębica Frigo 2 do koszyka. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Dębica Frigo 2 to opony zimowe, które wyróżniają się doskonałą przyczepnością na śniegu i lodzie. Ich konstrukcja została zaprojektowana do optymalizacji kontaktu z nawierzchnią, co zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem, nawet w trudnych warunkach zimowych.

Opony Dębica Frigo 2 są dostępne w różnych rozmiarach i są przeznaczone do samochodów miejskich, kompaktowych i średniej wielkości. Szeroka gama dostępnych rozmiarów sprawia, że opony te są wyborem wielu typów pojazdów.

Tak, opony Dębica Frigo 2 spełniają wszystkie wymagania bezpieczeństwa dla opon zimowych. Oferują one dobrą przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni, co jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy w warunkach zimowych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!