Zakup nowych felg to najprostszy sposób na odświeżenie wyglądu auta i nadanie mu bardziej prestiżowego bądź sportowego wizerunku. Jednak wybór właściwych obręczy kół nie jest sprawą oczywistą. Omówmy więc kilka podstawowych kwestii związanych z felgami stalowymi i aluminiowymi, które pomogą w zakupie.

Najważniejszym dylematem, jaki napotkamy na samym początku dobierania felg do samochodu, jest materiał, z którego będą one wykonane. Według najbardziej ogólnego podziału rozróżniamy felgi aluminiowe i stalowe. Felgi aluminiowe zyskują coraz większą popularność i stopniowo wypierają felgi stalowe, nawet w tańszych samochodach o mniejszych rozmiarach kół. Co więcej niektóre samochody wymagają większych rozmiarów felgi np. 18-calowych, co ogranicza nas jedynie do obręczy ze stopów lekkich. Mimo to felga stalowa w pewnych aspektach nadal ma przewagę nad felgami z aluminium. Spróbujmy przyjrzeć się bliżej obu typom obręczy.

Które felgi są bardziej wytrzymałe?

Nazwa „felga aluminiowa” powinna być traktowana jedynie umownie, ponieważ kryje ona bardzo szerokie znaczenie. Aluminium wykorzystywane w konstrukcji felg to stop różnych metali w tym np. tytanu czy miedzi, zaś samego aluminium jest około 30 proc. Dlatego często obręcze tego tupu określane są również jako felgi ze stopów lekkich. Skład tego stopu i proces, jakiemu został poddany podczas produkcji wpływa na wytrzymałość felgi oraz jej wagę.

Najpopularniejsze felgi aluminiowe tworzone są tzw. metodą niskociśnieniową, w procesie odlewania. Cechują się niską ceną, ale w przypadku najtańszych modeli odporność na uszkodzenia oraz masa pozostawiają wiele do życzenia. Mimo tego takie felgi potrafią znieść więcej niż tradycyjne, stalowe. Z kolei „stalówki” są znacznie łatwiejsze i tańsze w naprawie, jeżeli już przydarzy nam się przykra przygoda na drodze. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku wjechania w dziurę w większości przypadków i tak uszkodzimy felgę, niezależnie z jakiego materiału będzie wykonana.

Na rynku dostępne są również aluminiowe felgi kute, o bardzo dużej odporności na uszkodzenia mechaniczne. Wykonane są z jednej bryły aluminium sprasowanego pod naciskiem około 30 tys. ton. Obręcze tego typu są nawet kilka razy bardziej wytrzymałe od standardowych felg aluminiowych i około 20 proc. lżejsze. Niestety, felgi kute są też znacznie droższe, dlatego najczęściej można je spotkać w autach sportowych z najwyższej półki.

Felgi aluminiowe czy stalowe, które są cięższe?

Nie jest regułą, że felgi aluminiowe są lżejsze od felg stalowych. Należy zwrócić uwagę na fakt, że stop aluminium, jest znacznie bardziej kruchy od stali. Dlatego, aby felga aluminiowa była wytrzymała, musi posiadać grubsze profile ścianek i znacznie bardziej solidną konstrukcję.

Przykładowo, felga stalowa w rozmiarze 16 cali waży około 8-8,5 kg, a odpowiadająca jej średnicy tania felga aluminiowa o prostym wzorze, wyprodukowana tradycyjną metodą odlewania będzie cięższa o około 2 kilogramy. Warto jednak zaznaczyć, że droższe felgi aluminiowe renomowanych producentów są zazwyczaj bardzo skutecznie „odchudzone” i lżejsze niż stalowe odpowiedniki.

Wady i zalety felg stalowych i aluminiowych

Felgi aluminiowe posiadają liczne, niekwestionowane zalety nad odpowiednikami wykonanymi ze stali. Poza wspomnianymi kwestiami masy i mniejszych obciążeń dla układu jezdnego, felgi aluminiowe, dzięki swojej ażurowej konstrukcji lepiej odprowadzają ciepło z hamulców i sprzyjają ich wolniejszemu zużyciu. Nie da się ukryć, że prawdopodobnie największą zaletą felg aluminiowych i powodem, dla którego większość kierowców montuje je w swoich samochodach są względy estetyczne. Zadbane obręcze ze stopów lekkich, nawet jeśli posiadają prosty wzór i niewielki, rozmiar potrafią diametralnie odmłodzić i „podrasować” wizerunek każdego samochodu.

Oczywistą wadą felg aluminiowych jest ich wyższa cena. „Stalówka” w popularnym rozmiarze jest średnio o 25 proc. tańsza w porównaniu z dobrej jakości felgą aluminiową, a ceny najtańszych felg aluminiowych są porównywalne z cenami najdroższych stalowych. Warto zauważyć, że zazwyczaj do zakupionego kompletu felg aluminiowych producent dodaje zestaw „szpilek” czyli śrub do montażu, a w przypadku felg stalowych dochodzi jeszcze koszt zakupu kołpaków. W praktyce więc różnica cenowa wcale nie musi być aż tak znacząca.

Poszukując wysokiej jakości felg aluminiowych w przystępnych cenach warto zwrócić uwagę na ofertę firmy Kronprinz, produkującej wysokiej jakości felgi Magma, która dostępna jest tylko na Motointegrator.pl.

Zobacz ofertę felg aluminiowych Magma

Eksploatacja felg aluminiowych o skomplikowanych wzorach bywa bardziej kłopotliwa. Wszelkie zanieczyszczenia są na niej dobrze widoczne, a felga brudzi się bardzo łatwo, szczególnie pyłem z klocków hamulcowych. Ponadto regeneracja uszkodzonej felgi aluminiowej w renomowanym zakładzie potrafi być nawet trzy razy droższa niż w przypadku felgi stalowej.

Z drugiej jednak strony felgi aluminiowe dzięki kilku powłokom lakierniczym są lepiej zabezpieczone przez korozją niż felgi stalowe. „Stalówki” nie posiadają żadnego zabezpieczenia i zdecydowanie łatwiej ulegają korozji, której ogniskiem może być nawet zarysowanie powstałe w wyniku zakładania kołpaka.

Jak dopasować felgi do samochodu?

Podobnie jak w przypadku opony samochodowej, również na felgach znajdziemy serię pozornie enigmatycznych oznaczeń. Pozwalają one na dopasowanie obręczy do opony oraz do samochodu. Warto wiedzieć, o czym informują te oznaczenia, jednak nie jest to wiedza konieczna przy dokonywaniu zakupu. Nasza platforma oferuje narzędzia, które w prosty sposób pozwolą na dopasowanie felgi do konkretnego modelu samochodu. Profesjonalnym wsparciem w doborze służą również wyspecjalizowani konsultanci, z którymi można skontaktować się za pośrednictwem chatu bądź infolinii.

Pomocnym narzędziem są też konfiguratory producentów felg (np. konfigurator Kronprinz-Magma), dzięki którym szybko znajdziemy parametry montażowe felg dla naszego samochodu. Ważne, aby przy doborze felg nie brać jako pewnik informacji, które wyczytamy na forach i nieprofesjonalnych stronach internetowych. Można je traktować jako dodatkowe źródło informacji, jednak w pierwszej kolejności należy zaufać specjalistom znającym felgi od podszewki oraz renomowanym produktom

Sprawdź jak działają narzędzia doboru felg aluminiowych i stalowych

Dwa najważniejsze parametry, które powinniśmy znać w odniesieniu do felgi to rozstaw i ilość śrub montażowych ujęte w ciągu np. 5×100. Pierwsza wartość to ilość śrub, druga – średnica okręgu na jakim opisane są otwory montażowe. Przykładowe 5×100 oznacza, że na osie naszego samochodu pasują felgi, które posiadają 5 śrub rozmieszczonych na okręgu o średnicy 100 mm. Informację o tym parametrze znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu.

Podstawowe parametry felgi
Podstawowe parametry felgi

Drugim istotnym parametrem, który warto znać jest rozmiar felgi zapisywany jako np. 7,5×16. Te wartości to nic innego jak szerokość felgi podawana w calach (7,5 cala) i jej średnica (16 cali).

Znając te dwa parametry możemy oddać się najprzyjemniejszej czynności, czyli poszukiwaniu wzoru felgi aluminiowej, który będzie nam najbardziej odpowiadał.

Zobacz naszą ofertę felg aluminiowych

Motointegrator.pl radzi:
  • wybierz felgi aluminiowe, gdy zależy Ci na wyglądzie i osiągach samochodu,
  • wybierz felgi stalowe, jeżeli najważniejsze są dla Ciebie niskie koszty eksploatacji auta,
  • w zakupie felg pomoże wygodny konfigurator lub doradca.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!